Motolehtiartikkeleissa ja huhuissa kuulee aina juttuja miten paljon jarrutuntuma paranee, kun laittaa pyörään teräspunosjarruletkut. Itselläni on pyörässä (VFR -93) vielä alkuperäiset kumiletkut, ja luin vasta että kumiletkut menettävät lujuuttaan vanhetessaan, jolloin jarrut alkavat tuntumaan pehmeämmältä. Omakohtaista kokemusta asiasta ei ole, sillä ajokokemusta pyörillä on vain tämän kesän verran. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että jarrut voisivat olla tehokkaammat ja tunnokkaammatkin.
Eli kysymys kuuluu: Kannattaako investoida teräspunosletkuihin vai alkuperäisiin kumiletkuihin? *Sitten kun vielä saisi hintatietoa ja tiedon mistä niitä saa, niin olisin erittäin kiitollinen![]()
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Katso vaikka Storm-motorin sivuilta...Storm-Motor...täältä löytyy varmasti sunkin pyörään tai sitten Allrightin luettelosta...
"Be careful out there"
Hiflex tekee myös noita teräspunosjarruletkuja.
Duellin luettelossa näyttäisi olevan Goodridgen punosletkut 79€ eteen ja 39€ taakse. Löytyy myös '93 vefariin.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Itse aion kyllä panostaa teräspunosletkuihin. Ajattelin käydä juuri hiflexistä käydä kysymässä niin saa sitten ainakin sopivan pituset. Tuskimpa ne edes hirveästi maksaa ja on sitten ainakin kestävät niin ei tarvi enää toista kertaa vaihtaaOmat kumiletkut on ihan hapertuneet ja halkeilleet eivätkä varmaan enää edes mitään kestäisi.
Tyyli ratkaisee ja asenteella ajetaan
- http://www.iki.fi/rigor/index.htm -
Kannattaa kyllä vaihtaa letkut jos ovat hapertuneet ajan kuluessa, liittimienkin kunto kannattaa tarkistaa
Itselle tapahtunutta piikkiaikoina: Liedosta Turkuun päin moottoritietä, ensimmäiset valot lähestyy, vauhtia n.140, suunnitelmissa tiukka jarrutus autojen perään valoihin... Mitä tapahtuu kun painaa jarrukahvaa... pruits....ruiskasee jarrunesteitä syliin... PRKL, seuraavaksi autojen välistä pujotellen päin punaisia vieläkin vauhtia sadan paikkeilla. Oli pakko pysähtyä hetimmiten tarkastelemaan mitä tapahtui ja tasaamaan pulssi =)
Oli jarruletkun liitin pääsylinteriltä murtunut...
Onneksi ei käynyt pahemmin
<br />
Tokimotosta Vantaalta löytyy valmiiksi tehtyjä pätkiä, joihin stiten vaan valitaan oikean kokoinen banjo päähän ym. Hinta oli ainakin toissakesänä kohdallaan.
Itse vaihdoin entiseen 750 Intikkaani punosletkun ja eron huomasi & tuntuma kyllä parani. Tuntumaa saa parannettua silläkin, että vaihtaa ne mustiksi muuttuneet liejut tuoreisiin jarrunesteisiin. Joka toinen vuosi on hyvä vaihtofrekvenssi.
Motoxista löytyy myös.... tuli itse laitettua gixxeriin tossa kk sitte, kamala homma ilmata etujarrua! Pitää viellä kuulemma keväällä ilmata uudestaan kun on saanu kilometrejä alle! Kahva on kyllä kova ja muutenkin hienon näköiset![]()
![]()
Fun is not a straight line
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Jussi @ Joulu. 16 2002,08:17)</td></tr><tr><td id="QUOTE">*snip*
Itse vaihdoin entiseen 750 Intikkaani punosletkun ja eron huomasi & tuntuma kyllä parani. Tuntumaa saa parannettua silläkin, että vaihtaa ne mustiksi muuttuneet liejut tuoreisiin jarrunesteisiin. Joka toinen vuosi on hyvä vaihtofrekvenssi.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Juuri noin. Kyllä kunnoliset nesteet ja ilmakuplaton systeemi on kaikkein tärkeintä. Ja muutenkin komponentit pitää olla kunnossa. Myös vanhan jarruletkun vaihtaminen uuteen samanlaiseen saattaa tuoda tuntumaa lisää. Mutta on mullakin kaikissa kolmessa pyörässä teräspunosletkut (Jammussa tosin vain edessä), ja siihen on syynsä...
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Lainaus "Ajattelin käydä juuri hiflexistä käydä kysymässä niin saa sitten ainakin sopivan pituset. Tuskimpa ne edes hirveästi maksaa"
Duunin puolesta käyn aika usein "hivflexissä", kerran kysyin noita jarruletkuja...paljonko maksaa. Kaveri ilmoitti että letkut kainaloon ja käymään vaan, myydään metrihinnalla... En ole viellä ite ostanut, joten en tiedä hiflexsin hintoja mutta kaveri siellä vakuutti että varmasti on halvemmat kuin mp-liikeissä (luultavasti mp-liikkeet tilaa letkut hivflexiltä?).
Noita teräspunosletkujahan ainakin mainostetaan "ikuisiksi", kun taas huolto-oppaissa kehotetaan vaihtamaan alkuperäiset letkut muistaakseni neljän vuoden välein (kaikki varmasti tekee niin). Useammastakin lähteestä olen ollut kuulevinani, että Hiflexistä tulisi letkut halvaksi, mutta kun kaveri kävi itse asiaa kysymässä, niin esittivät aika sikahinnan. Olikohan mp- tai pärstäkerroin-lisää? Mp-letkuissa on ainakin TÜV-hyväksyntä, jos se nyt jotain kiinnostaa, ja muovipäällyste, ei naarmuta katteita eikä lokaria.
Teetin juuri Hiflexissä etujarrun 45cm mittaisen putken hintaan 42€. Hinta riippuu voimakkaasti päistä, eikä niinkään letkun pituudesta. Tästä saanee jotakin vinkkiä hintatasosta.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Joulu. 16 2002,18:46)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Pitää viellä kuulemma keväällä ilmata uudestaan kun on saanu kilometrejä alle![/QUOTE]<span id='postcolor'>
Öö.. Miksi?
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Jippe @ Joulu. 18 2002,14:54)</td></tr><tr><td id="QUOTE"></span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Joulu. 16 2002,18:46)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Pitää viellä kuulemma keväällä ilmata uudestaan kun on saanu kilometrejä alle![/QUOTE]<span id='postcolor'>
Öö.. Miksi?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No, jarrunesteessähän on aina hieman pientä ilmakuplaa jota ei kaikkea saa yhdellä ilmauksella ulos, ja joka ajan myötä herkästi kasautuu isommaksi ilmakuplaksi putkistoon joka taas voi aiheuttaa pehmeyttä tai muita ylläreitä jarrujen toimintaan - näin ainakin autossa. Sama mekanismihan moponkin nestejarruissa on joten varmaan samat lainalaisuudet pätee niihinkin.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Jippe @ Joulu. 15 2002,20:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Duellin luettelossa näyttäisi olevan Goodridgen punosletkut 79€ eteen ja 39€ taakse. Löytyy myös '93 vefariin.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Goodridgen letkuja olen vähän ajatellutkin. Ei kai sinulla satu olemaan juuri sellaiset???
Onko tietoa mikä firma toimii jälleenmyyjänä, vai saako sellaiset tilattua suoraan Duellilta? Duellin webbisivut näyttivät olevan hieman vaiheessa ainakin jälleenmyyjätietojen osalta... tai sitten mun kone ei vain tykännyt![]()
Minulla ollut ajatus vaihtaa kumiletkut teräspunos letkuihin varsinkin nyt kun olen viritellyt 1400 Intruderia. Intruderissa on aika heiveröiset jarrut = 1 sylinteri!![]()
Olen kuullut monelta taholta että kannattaa tehdä vaihto ja niin teenkin ennen ensikesän sesonkia.![]()
Tulisi kevät vaan ja ÄKKIÄ!![]()
Rider of a loud Intruder!!
Loud pipes saves lives!!
Teetin Kawan GT750:een teräspunosletkut Hiflexissä viime kesänä ja koko lysti (4 pätkää) maksoi 114 eur - tuossa hinnassa on mukana myös jarrunesteet. Eli ei siis kovin kallista ja laatu hyvä.
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Guest @ Joulu. 18 2002,14:53)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Teetin juuri Hiflexissä etujarrun 45cm mittaisen putken hintaan 42€. Hinta riippuu voimakkaasti päistä, eikä niinkään letkun pituudesta. Tästä saanee jotakin vinkkiä hintatasosta.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Joo eli oon vähän kysellyt kun oon käynnyt tossa hiflexissä, eli päät on 0, 20, 40, 90 aseteen kulmissa... ja kallein noista on toi *ysikybänen, n. 15 € kalliimpi kuin 0-40 asteiset.
Teräspunokset tietenki hienommat ja PALJON parempi jarrutuntuma *![]()
No niin tänään kävin teettämässä noi jarruletkut. Erittäin hyvälaatuiset eikä ne hinnalla ollut pilattu, eli kummatkin etu-ja takaletku (Gs:ssä on vain 2 jarruletkua ) oli yhteensä 61,60 €. Nii joo, hintaan sisälyt myös kuparitiivisteet. Ei paha mun mielestä....
Onkos kellään tietoa mistä muualta noita letkuja saa? Ois varmaan aika omaankin pyörään vaihtaa. Tuohon tuskin saa mitään valmista tavaraa![]()
Maybe it was just a dream
Sometimes things ain´t what they seem
Better not fool with things you don´t understand
Lupaan raportoida asiasta omalta kohdalta heti MP-messujen jälkeenGoodridgen hoseja löytyy ilmeisesti Duellilta. Sekin siis varmistuu helmikuun alussa...
Itse tein Autoracingin myymillä nippeleillä ja metriletkulla.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Jos ne letkut kerran on joka tapauksessa vaihtokunnossa, niin kyllä ne punosletkut sitten kannattaa vaihtaa. Itse en asioiksi ryhtyisi hyväkuntoisia kumiletkuja vaihtamaan.
Kaikissa pyörissä millä olen ajanut on ollut ihan kohtuulliset jarrut.Osassa on ollut punosletkuja ja osassa ei.
Olen muuten havainnut että jarrunesteitä useimmat vaihtaa, mutta miksi ei samalla kytkinnesteitä?
Eihän noilla turvallisuuteen ole mitään vaikutusta, mutta eihän tuo nyt suuri vaiva ole. Kyllä se vuotava kytkimen työsylinterikin on aika ikävä korjata.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Pelkkä jarrunesteiden vaihto saattaa tehdä ihmeitä: äkkiseltään tuntuu että paskaakos niitä vaihtelemaan, mutta kun laskee vanhat ulos ja tsekkaa niiden värin uuteen, niin ymmärtää paljonko sen seassa on epäpuhtauksia (=vettä yms.) jo parin vuoden käytön jälkeen.
Joka kerta kun olen itse vaihtanut, niin ensimmäiset jarrutukset on ollut ihan ihmeissään että mikäs noihin jarruihin nyt tuli kun ne yhtäkkiä pitää noin helkkaristi !![]()
Onko yleisesti ottaen valmiiden sarjapakettien teräspunosletkut yhtä pitkiä pituudeltaan kuin originaalit letkut. Meinaan hommasin raiserit ja originaalit letkut tuli hieman turhan tiukalle ja jos noissa paketeissa on samanmittaiset niin ongelma ei poistu. Meneekö punosletkut mitta/metritilauksiin?
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Mikäs ikuisuuskysymys tuo muka on? Teräspunosletkut nyt on aina paremmat ja tunnokkaammat kuin perusletkut. Ilman muuta kannattaa vaihtaa alkuperäiset moisiin.
Hintakysymys taas on filosofinen - mikäs harrastus se on jos ei vie kaikkea lompakossa olevaa?![]()
<p>2002-2014</p>
Saako niitä kumiletkuja vielä myydä?
Luulin, että moottoripyörissä nykyään on vakiona nuo pelliletkut. Ei kai sitten halvemmissa ole. Kaikenlaisia sitä näköjään saa EU:ssakin köyhälle myydä. Hyi.
Älkääs nyt Bemaristit retostelko niillä "ensiasennus"-teräspunosletkuilla
Ei niillä ainakaan K1200S-malliino le saatu kovin hääviä kahvatuntumaa aikaiseksi, kun joku älypää on keksinyt lisätä siihen systeemin jarrutehostajan.
Tekivät muuten Bemarin jarrut Italian matkalla muutamaan otteeseen sellaisen tempun, että on ainakin meikäläisellä luottamus ko. jarrujärjestelmään tällä hetkellä huomattavasti ohuempi kuin aikaisemmin.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mistähän saisi jyväskylästä teräspunosletkuja halvalla? Suostuvatko tekemään motskariin?
Se oli jo rikki kun tulin tänne...