Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Niin katselin tässä vähän lehtiä ja näin myytävänä CBR 600 PC-25 E kisakoneen Englannista ja itselläni kun on -91 Cebari josta on vaihteisto pskn *niin kiinnostuin heti.
    Eli asiaan: Jos vaihdan tuon kyseisen koneen pyörääni niin tarvitseeko se jotenkin katsastaa?
    Ja meneekö muutosprosentteja, kun tuo on sama kone mikä siinä nytkin on?
    Ja mistä polliisit tietää mikä mylly siellä on?
    Onko moottorin numero kirjoitettu jonnekkin ylös?
    Rek.otteessa lukee runkonumero, mutta ei mielestäni moottorin numeroa.
    Valaiskaapa nyt hieman
    PS.onko joku vaihtanut näitä kisakoneita pyöräänsä?
    I feel the need - the need for speed!
    F.H.O.C
  2. #2
    Mielestäni valmistenumero rungossa on ainut, mikä viranomaisia voi kiinnostaa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  3. #3
    korjatkaa jos olen väärässä, mutta prosentteja ei mene mikäli kone on samanlainen kuin pyörässä on alunperin ollut, koneenvaihto lasketaan samanlaisiin korjauksiin kuin hajonneen osan vaihto.

    Mikäli pyörään vaihdetaan eri kone kuin alkuperäinen, vaaditaan muutoskatsastus ja silloin menee myös muutosprosentteja.. eri asiahan on kuinka paljon liikenteessä oikeasti tarkistetaan (paitsi harrikat) koneen tarkkaa tyyppiä yms.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  4. #4
    Eihän niitä muutosprosentteja muualla merkitä, kuin katsastuskonttorilla ja ainoastaan, jos on tehty rakenteellisia muutoksia. Ja miksi sinne pitäis mennä, kun ei ole pakollista vuosikatsastusta..? * Muutoskatsastus on toinen juttu, jos tunget erilaisen myllyn, etkä halua ottaa riskiä ratsiassa. Eli toveri Puuha on mielestäni sangen oikeassa.
  5. #5
    Taitaa olla paska homma, jos onnettomuustutkinnan yhteydessä ilmenee, että esim. ZXR 750:ssä on ZX-9:n kone,mutta rekisteriotteessa seisoo 749 cm3 vaikka se ei sinällään onnettomuutta olisikaan aiheuttanut. Mikä mahtaa olla vakuutusyhtiön kanta? Edellämainittuja muutoksia on Suomessakin kai tehty. Miten olette menetelleet muutoksen yhteydessä?
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  6. #6
    Jos tätä "ei alkuperäisen kaltaista" voimalaitetta ole ns. muutoskatsastettu, saattaa kolarin jälkeen korvausten saaminen olla puhelahjoista kiinni. Jos pyörässä on taas alkuperäistä vastaava kone, niin asian pitäisi olla kunnossa ilman mitään erikoismerkintöjä. Asia selviää täydellisesti kysymällä lähimmältä valtiolliselta katsastusasemalta. Tai jos ei selviä, niin sitten kannattaa konsultoida esim. lääninkatsatusmiehen kanssa. Liekö tällaisia herroja enää, mutta ennen he sanoivat ns. viimeisen sanan tällaisissa asioissa.

  7. #7
    Jeps, nuo onnettomuustilanteet ovat oma lukunsa..

    Mikäli kone on alkuperäisen kaltainen, (vastaava kuin alkuperäinen mutta enemmän viritetty) tuskin onnettomuustutkinta alkaa konetta availemaan..

    Menee vähän offtopic, mutta kauhulla odotan sitä showta mikä saadaan aikaiseksi kun joku 18v (sorry kaikki foorumin nuorempi porukka) kolaroi papereilla olevalla 25kw mopolla josta löytyykin onnettomuustutkinnassa 100kw... Kaikki kun kehuvat kuinka helppoa on kuristusten poistaminen...
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  8. #8
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (puuha-pete @ Marras. 24 2002,09:41)</td></tr><tr><td id="QUOTE">korjatkaa jos olen väärässä, mutta prosentteja ei mene mikäli kone on samanlainen kuin pyörässä on alunperin ollut, koneenvaihto lasketaan samanlaisiin korjauksiin kuin hajonneen osan vaihto.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
    Periaatteessa prosentit menee aina kun pyörän maahantulon jälkeen vaihdetaan mikä tahansa osa. Oli se sitten vaikkapa alkuperäisvaraosa. Käytännössä ei prosenttikatsastuksessa lähtenyt prosentteja vaihdetuista männistä, venttiileistä jne. Mutta mm. ketjuista lähti. Lainaus insinööriltä: "nuo ei varmaan ole enää alkuperäiset".
    Moottorin numero merkitään ainakin HD:ssä otteeseen. Vanhemmissa vehkeissähän ei muuta numeroa (runkonumeroa) olekaan.
    Muissa pyörissä ongelma viranomaisella on vain todistaa, että esim. moottori on eri yksilö kuin tehtaalla asennettu.

    Prosenttikatsastusten takia lähti pari pelleä HD-n tehtaalle opiskelemaan pyörissä käyttettyjen osien tunnistamista esim. lohkojen valunumeroita eri vuosimalleissa. (saman tiedon olisi kyllä saanut kävelemällä Akateemiseen ja ostamalla HD entisöinti kirjan).

    Ja koko prosenttipelleily on maksanut veronmaksajille moninkertaiseti enemmän, kuin sillä saadut tulot ovat. Onpahan sentään taas saatu kyykytettyä rumia bikereita.
  9.  
  10. #9
    Siis jos pyörään vaihtaa osia jotka vastaa alkuperäsiä on se pitkälti omasta rehellisyydestä kiinni käykö niitä ilmoittamassa. Ainoa osa joka on merkitty otteeseen on runko(runkonumero). Mistä ne katsastuskonttorin äijät tietää mikä osa on vaihdettu ja mikä alkuperäinen. Itse tiedän yhden pyörän johon on vaihdettu KAIKKI muut osat paitsi runko eli prosentit olisi muuttuneet jotain 75% mutta otteessa ei ole mitään mainintaa
    Tyyli ratkaisee ja asenteella ajetaan
    - http://www.iki.fi/rigor/index.htm -