Elikkäs, olen just aloittamassa moottoripyöräilyn jalon harrastuksen ja ajattelin kysellä konkareilta
neuvoja ketjun voitelusta.
Eli millaista tavaraa ketjuihin kannattaa laittaa (öljy,vaha?) ja kuinka usein. Mikä pysyy parhaiten![]()
Mitä suosittelette
![]()
vfr (RC36)>900rr SC33
Kyllä ne ketjut olisi syytä voidella vähintään 500-1000km välein. Sadesäällä useammin.
Minä olen todennut hyväksi ketjuvahan, se pysyy hyvin kiinni ketjuissa, eikä likaa paikkoja.
Italolla on ORG-shopissa myynnissä Castrol chain waxia, joka on muuten v. 2001-02 ollut testivoittajavaha.
Aiheesta on käyty keskustelua enemmänkin osoitteessa:
http://moottoripyora.org/cgi-bin....;t=2008
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
Mä olen saanut sellaisen ohjearvon vahauksen/rasvauksen suhteen, että hyvä väli olisi tankkausväli. Tätä sääntöä tietysti voi soveltaa väljemmin pitemmillä matkoilla. Itse tulen noudattamaan kyseistä ohjearvoa ensimmäisenä ajokautenani, joka alkaa ensi kuun puolella. **Voiteluaineena käytän tuota Markun mainitsemaa Castrolin chain waxia.
...born to be child...
Mun mielestä toi tankkausväli on turhan tiuhaan (tankillesella ajaa n. 200-250 km) Itse olen rasvaillu n. 2 tankillisen jälkeen ja hyvin toimii!!!
Fun is not a straight line
Vahaan olen minäkin luottanut. 4-500 km:n välein, eikä toistaiseksi pahaa sanottavaa.
Elämäni hyödyllinen opetus on se, että idiootit ovat yleensä oikeassa.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (sir @ Maalis. 19 2003,13:59)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Vahaan olen minäkin luottanut. 4-500 km:n välein, eikä toistaiseksi pahaa sanottavaa.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Niin, toistaiseksi. Entäs sitten, kun on 30000 ajettu?
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Luulen, että alkuperäisketjut menivät pilalle ketjuvahan takia, enkä enää uskalla sitä käyttää. En tiedä mikä on oikea km. väli rasvauksessa, mutta minä spruuttaan rasvat ketjulle, kun rullat alkavat kiiltää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tietysti rasvata ketjut ajopäivän päätteeksi.
Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
Itse voitelen tosi runsaalla kädellä ja aina millon milläkin tökötillä. Useasti Bilteman sprayllä. Alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla on mennyt jo reilu 39 tkm eikä loppua näy. Vanne on aika karmean näköinen usein mutta saahan sen aina hetkeks pestyä...
Ketjua ei saa ikinä päästää kuivaksi, eikä varsinkaan likaisena.
Kuiva ketju kuluu saman verran 100km ajossa, kuin voideltu muutamalla tuhannella. Jos ketjut on likaantuneet, niin ensin kliinerillä tai ohuella öljyllä liat pois. Sitten esim. juuri tuo Castrol Chain Wax, joka on voittanut ne testit kolmesta syystä:
1. Tunkeutuu hyvin O-rengas ja X-rengasketjun niveliin.
2. Kehittää pintaansa suojaavan kalvon, joka estää pölyn pääsyn ketjun sisään.
3. Suojaa myös kosteudelta eikä irtoa ketjusta
Juoksevat ketjurasvat on tarkoitettu esim. enduro ja motocross-ajoon, jossa ketju joudutaan pesemään usein. Ne irtoavat helpommin ja pysyvät kosteana pinnalta, jolloin rasvan lisäys joka lenkin jälkeen onnistuu hyvin.
Ketjuvahaa vieläkin paremmin voitelee automaattinen voitelujärjestelmä, jossa voi käyttää norjaa erikoisöljyä ja uudet mikroprosessorilla ohjatut systeemit voi asentaa mihin pyörään vain. Esim. CLS ja Scottoiler tekee kyseisiä.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Italowestern @ Maalis. 19 2003,19:49)</td></tr><tr><td id="QUOTE">1. Tunkeutuu hyvin O-rengas ja X-rengasketjun niveliin.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Toivottavasti ei tunkeudu.
O- ja X-rengasketjujen idea on juuri se, että niveliin ei pääse tunkeutumaan mitään ylimääräistä, koska ne ovat kestovoideltuja.![]()
Onkos rasvalla muuta tehtävää, kuin voidella rullat, jotta lämpöä ei kehittyisi liikaa, joka taas polttaisi o-renkaat ja kuivattaisi rasvan rullan sisällä?
Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
Olen kokeillut kahdenmerkkistä sprayöljyä, Sveitsiläistä vahaa, jonka nimeä en nyt muista (dementia?), jo mainittua Castrolin vahaa ja lopulta päätynyt Bell-Rayn Super Clean vahaan. Mielestäni se kestää ketjulla pidempään kuin Castrol. Muuta eroa en osaa niistä sanoa. Pesun jälkeen laitan kuivalle ketjulle ensin ketjuöljyä ja päälle vahaa. Seuraavana päivänä baanalle. Pesujen välillä käytän pelkkää vahaa. Varsinkin sateella Bell-Ray pysyy paremmin ketjulla kuin öljy.
Yhet ketjut vahalla pilannu,vaikka piti olla O-rengasketjuille tarkoitettuaNyt käytän ihan kunnon öljyä ja pesen vaikka takavanteen useammin
![]()
Tuntuu olevan hiukan puolesta ja vastaan tämä vaha/öljy keskustelu.Ite oon kans epäilevällä kannalla vahasta.Yhden pullon oon sitä kokeillut enkä taida toista ostaa.
Pysyy kyllä hyvin ketjuissa eikä sotke vannetta mutta voitelu ominaisuudet arveluttaa.Ketjut on älyttömän kuivan tuntuiset jo 50 km jälkeen.
Nyt oon käyttänyt teollisuudelle tarkoitettua kotimaista EP-Super valeliinispreitä joka vaikuttaa tosi hyvältä.Aine on kun räkää joka jämähtää hyvin ketjuun eikä paljon sotke.
Viälä kun työnantaja "sponsoroi" niin mikäs on ketjuja rasvaillessa
Kiitoksia vaan vastauksista, alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan miten kannattaa toimia![]()
Ostin sitten Motorexin ketjurasvaa ja ajattelin sillä alkaa voitelemaan. Näkyy lukevan pullossa että se rasva on valkoista![]()
mikäs järki siinä on![]()
Mutta so not, kokeillaan
vfr (RC36)>900rr SC33
Itse käytän tai ainakin käytin viime kaudella Castrolin ketjurasvaa. Kokeilin myös vahaa, mutta mielestäni se ei toiminut yhtä hyvin kuin rasva ja oli tahmasta. Vaha pysyi kauemmin, mutta mielestäni rasva antoi paremman voitelun ja ketjut tuntuivat pyörivän pehmeämmin ja tasasemmin rasvalla.
Tärkeä ohje alottavalle on myös se, että muistaa pestä ketjuja riittävän usein ettei aina vain ruiki lisää rasvaa/vahaa ketjuihin. Itse pesin ketjut noin joka viidennen rasvauksen yhteydessä. Joskus myös useammin riippuen tietysti ketjujen likaisuudesta. Itse olen käyttänyt pesuun bensiiniä, joka sopii tavallisten ketjujen pesemiseen hyvin. O ja X-rengas ketjuista en ole täysin varma...
Tosiaan tuo ketjuvaha/öljy yhdessä pölyn/hiekan kanssa muodostaa 'hiomatahnan' joka ei ainakaan tee hyvää ketjulle. Yksi tapa pitää ketju puhtaana on silloin tällöin käyttää voiteluun WD40:stä tai vastaavaa, irroittaa vanhaa ketjuöljyä/vahaa sekä muuta ylimääräistä möhnää ketjusta. Tosin katteita ja vanteita saa pestä operaation jälkeen.![]()
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Jippe @ Maalis. 22 2003,13:26)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Tosiaan tuo ketjuvaha/öljy yhdessä pölyn/hiekan kanssa muodostaa 'hiomatahnan' joka ei ainakaan tee hyvää ketjulle. Yksi tapa pitää ketju puhtaana on silloin tällöin käyttää voiteluun WD40:stä tai vastaavaa, irroittaa vanhaa ketjuöljyä/vahaa sekä muuta ylimääräistä möhnää ketjusta. Tosin katteita ja vanteita saa pestä operaation jälkeen.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Paitsi X tai O-rengasketjuihin. Kun noihin laittaa oljyä missä on liuotinta,menee kumiset X ja O-renkaat pilalleKetjujen puhdistukseen voi käyttää ketjujen puhdistukseen tarkoitettua tököttiä,löytyy ainakin Motorexiltä ja castrolilta
![]()
Kuinkas toi pesu käytännössä tapahtuu. En oo ikinä pesyt ketjuja vaikka kilometrejä on kertynyt. Rasvaan usein ja tämänhetkisillä ketjuilla on jo ajettu 39 tkm.
ostakaa scottoiler ketjunrasvain automaatti,ei tarvii miettiä tommoisia rasva hommia,ketjuvaha tuhoaa ketjun hyvin pian jollei ketjua puhdisteta usein vahaan tartuu hiekka lopun tiedättekin.scottoilerissa käytetään erikois öljyäjoka pitää ketjun sekä puhtaina että oikein voideltuina ja toimii kokemusta on.kertakaikkiaan hieno laite.Unohda rasvaamiset,se on vanhan aikaista.
Hiekka tarttuu rasvattuun ketjuun pahemmin kuin vahattuun. Siinähän vahan "juju" on, että se on "kuiva" pölyä vastaan ja liukas rullan ja rattaan välissä. Kannattaa käytää jompaa kumpaa koska koktaili ketjussa on aika mömmöä. Pesu on paikallaan kun ketjuista häviää "kirkkaus". Itse pesen Motorexin srayllä ja öljyän ketjut pesun jälkeen, varsinkin lenkkien o-rengasvälit ja muutoin käytän vahaa.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Mikko @ Maalis. 22 2003,18:50)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kuinkas toi pesu käytännössä tapahtuu. En oo ikinä pesyt ketjuja vaikka kilometrejä on kertynyt. Rasvaan usein ja tämänhetkisillä ketjuilla on jo ajettu 39 tkm.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Eli jos ei pese niin kestää yli 40 tkm ja jos pesee, niin huomattavasti pidempään.80 tkm ?
![]()
hirmurasvauksella ennätys ketjujen kestossa on
omilla ajoillani n.50.000km
siis lähes jokailta mobilia, hammasharjaa tai moottorisahan
ketjurasvaa, biosellaista ja lopuksi sillointällöin vahaakin
päälle ohuesti, bel-ray tai joskus castrol vahaa.
reissussa rasvaa tai jopa crc sprayta suihkaus, siis crc
hätätapauksessa, jollei muuta rasvaa ole ollut tarjolla ja
mukana ollut purkki on loppunut tai pudonnut, kerran
niinkin kävi, se taas oma moka oli vallan.
varmana huhuna kerrotaan, että täysin rasvaamaton
o-, x- tai xw-rengasketju kestää n. 10tkm ja rasvattuna
noin kolminkertaisesti kovassakin ajossa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mielenkiintoisia kommentteja vahan ja rasvan suhteen. Taidanpa itse alkaa käyttää myös perusrasvaa vahan kanssa.
Mopetit ajoon![]()
![]()
bon voyage...