Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 39:een 39:sta
  1. #31
    Juuri näin se menee, valitettavasti.

    Naseva termi tuo ´hiekanvapaavirtaussuodatin´ ...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  2. #32
    Lainaa (Zuhnu99 @ Huhti. 23 2010,11:33) kirjoitti
    Omista kokemuksista ja niitä tukevista testeistä johtuen en osta vehjettä, jos tiedossa on, että siinä on käytetty hiekanvapaavirtaussuodatinta.
    Taitaa käydä niin, että trumpalla on ajeltava loppuikä. Se on huollettu itse ja siinä on K&N. Lisäksi mittariin pyörähti 30tkm, eli romu mikä romu. Delvacia ei vielä sentään ole ollut, mutta ehkä seuraavaksi sekin vielä...
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  3. #33
    Lainaa (BadToThe Bone @ Huhti. 22 2010,22:39) kirjoitti
    Terse!

    Tuolla muualla "kaverit" esittelee musiikkivehkeitään kun
    välillä ihmettelen, ollaanko tekemässä muuta kuin touhutaan
    helvetisti ja lihotetaan heebelikauppiasta *.

    Paneudutaan nyt sitten tapojen vastaisesti ihan kunnolla tähän putsariproblematiikkaan.

    Tuolla aiemmin tulikin jo esiin se, että yllättävän monessa mopossa putsarikotelot ym. kokonaisuutena ottaen muodostuvat tulpaksi hengitykselle. Jos sitä havumetsän henkäystä lähdetään hakemaan suuria määriä lisää, on tietenkin selvitettävä tilanne ko. vispilässä ensimmäisenä.

    Sitten tullaankin koko putsarin funktioon ylipäänsä.
    Livetään hieman sivuun ja rallipuolelle.
    Menee siinä vanha konnakin laakista sanattomaksi....
    kun kesäralleissa näkee isolla rahalla ja hyvin tehtyjä junnupelejä....... pelkät verkot imusuppiloiden edessä.
    Pätkillä työntää pölyä niin, että seuraava kuski vetää enimmän
    matkaa ihan säkki päässä.

    Se on kuulkaa pata adjöö parin pätkän jälkeen ja piste!
    Ei siihen kiviä tarvita!

    Mopopuolella sama tilanne esim. crossissa.
    Pari rundia... siis noin 5min. riittää!

    Akilleen kantapää nimittäin on...... tuolla aiemmin esiintullut:
    Männänrenkaat!

    Tappiteho ei heti katoa. Kun padan painattaa ihan punaiseksi,
    turpoaa se sen verran että rullillakaan ei suurta eroa huomaa,
    mutta se alue millä "mennään" on ihan kadonnut.

    Männänrenkaat ovat äärimmäisen herkkiä keksintöjä.
    Niiden merkitys koneen "tärähtämiselle" on myös aivan
    olennainen.
    Ihan sama, kuinka paljon ja miten hienoa krääsää on ruuvattu
    kiinni..... jos ei renkaat ole "kohdallaan"..... *

    Ei nyt mennä tuolle tielle pitemmälle.... putsareistahan..

    Sen verran on kuitenkin pakko todeta, että kisapeleissä.... jos liikutaan vaikka parinsadan kaakin huippeissa, uuden
    padan.... siis uusien sylintereiden, mäntien, "oikeiden" renkaiden....... pelkästään ns. käyttöönoton yhteydessä on mahdollisuus (putsarihommista riippumatta)
    toimimalla "oikein"... tai "väärin".... saada helposti 5hp:n ero "pelialueelle"
    siihen samaan pataan!!! * EI IHAN PIKKUJUTTU!

    Asiaan! *

    Kannattaa siis satsata siihen, että pata saa niin puhdasta
    ilmaa kuin mahdollista!

    Nyt sitten riippuu tolkuttomasti siitä, missä ajelee, koska ajelee ja kuinka paljon ajelee.

    Lähtökohtaisesti kaikissa moottorikäyttöisissä laitteissa on lapsellisen pienet suodatinpinta-alat..... koska tilasta on pula.
    Ei tarvitse olla mikään ydinfyysikko laskeakseen äkkiä, millainen
    ilmapumppu kone on, ja millaisen käikäleen läpi se joutuu
    hengittämään.

    Edelleen.... jos ajetaan pölyisissä oloissa, "tukkoonhan" se menee hyvin nopeasti..... ja siitä sitten taas seuraa.......

    Mutta.... mitä "harvempi" filtteri, sen paremmin se tietenkin
    vetää moskaa läpi...... ja menee hitaammin tukkoon....
    Onko ihan vitun yksinkertaista *

    Nyt on sitten vaan rakennettava se "kirkko keskelle kylää"

    Eli päättää itse, onk-onk kiva, kun tallilta lähtiessä on
    sen puoli kaakkia enemmän, mutta kun on höylätty
    tuossa kevätpölymyrskyssä ja syötetty paskaa koneelle niin että se pehmenee väistämättä.........

    Vai onk-onk kivaa, kun pitää kunnon putsaria..... vaihtaa tai putsaa sen kunnolla TODELLA USEIN..... ja pitää
    patansa terveenä pitkään.

    Jos ajelee paljon alkukeväällä ja tai myöhemmin vesikeleissä,
    voi ihan suosiolla unohtaa huoltokirjan "välit".

    Kyllä se mopo käyntiin lähtee ja vie perillekin.... tukkosella
    putsarilla tai töhnää syöneenä, mutta...

    Putsareiden pesu/putsaus onkin sitten ihan oma juttunsa.
    Ihan oikeesta ja pitkästä kokemuksesta voin sanoa, että
    yhdeksän niistä "vimpanpäälle" jynssätyistä putsareista
    on todellisuudessa edelleen tolkuttoman täynnä
    paskaa!!!!

    Pyytäessä eri kisapaikoilta joskus muita
    kuin uusia, "puhtaita" putsareita näytille.... ja kokeillessa
    paljonko niistä siunaantuu edelleen roinaa ja miten helposti
    yllättää kerta toisensa jälkeen monen "mekatsun".

    Ei ehkä halpa ratkaisu, mutta hyvä, on aloittaa kausi
    uudella putsarilla..... ja kun pölykausi oikeasti
    hellittää...... nakkaa sen hevon helvettiin!

    OK... muutama kymppi... ja "puhtaaksi" sitä et kuitenkaan
    ikinä saa vaikka kuinka nysväät!

    Että näin....

    On tässä kuitenkin tullu moailimoo kierreltyvä ja naotittuva
    palakkoo ruuvvoomisesta melekosesti...... *

    Voihan putsarihommista toki olla muutakin mieltä, mutta
    mulla ei ole koskaan ollut aikaa eikä intoa tuhrata jotain pelkän tuhraamisen takia.....

    Toki, kuten sanottu, jokainen tulee tavallaan onnelliseksi.
    Eikä eri näkökohdista "keskustelu" tarkoita sitä, että
    joku... tai kukaan olisi absoluuttisen oikeassa.
    Kyse on enemmänkin siitä... minkä "perässä ollaan".
    Sitten on konsteilla merkitystä ja eroa.

    Tiedä sitten, paljonko käyttöikä lyhenee vaikka vetäis samoilla
    patarasvoilla ja putsarilla vuodesta toiseen......
    Kyllä se pitkään käyntiin lähtee ja kukkuu kotiin asti tavalla
    tai toisella.

    Seuraavahan se silti tärkeintä on....... *

    Olipa erinomaisesti tiivistetty asia juuri niin kuin se on. Tuollaisen korkeakierroksisen pyöränmoottorin saa mun pienellä penkityskokemuksella näyttämään huipputehoa vaikka läpi valuisi litr öljyä tonnilla. Vaan se ero on että naapurin pyörä jättää kymmeniä heppoja keskirekisterissä. Kilpurikuskeille melko tuskainen oivallus. Korostuu kivasti kakstahtisissa.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #34
    Lainaa (Zuhnu99 @ Huhti. 23 2010,11:33) kirjoitti
    Mulle ei ihan helpolla tule vapaavirtaussuodatinta. Ostin käytetyn auton, jossa oli vapaavirtaussuodatin. Imukanavat olivat hienon hiekkapölyn peitossa. Siinä oli hieman ontuva käynti. Koko karmeus paljastui, kun kone käytettiin ohivuotomittauksissa. 80tkm ajetun auton pytyt oli aivan losot. Hirmuset ohipuhallukset nimenomaan sylintereissä.
    Joo. Ite "tuhonnu" yhden moottorin käyttämällä tunnetun valmistajan vapaavirtaus/kartio suodatinta.

    Konetta avattaessa huomas kyllä että miksi puhaltaa. Ihan paskassa kaikki kanavat. Sinänsä ei oo vakavaa kun selviää hoonauksella ja renkaiden vaihdolla. Se hieno pöly vaan hioo paikat pyöreeksi ja sileeksi. En oo kuitenkaan sen jälkeen käyttäny ja tehohyöty noissa on oikeasti aivan olematon, joskus mittailtiin niin heppa sinne tai tänne.

    Monissa autoissa taitaa se ääni olla se miksi niitä laitetaan...

    Ja se peseminen... taitaa aika harva puhtaaksi saada, öljymäärien kanssa ollaan ihan hukassa, liikaa tai liian vähän. Helpompaa hakea kaupasta uusi setti kun läträä noiden kanssa.



    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  5. #35
    Lainaa (Zuhnu99 @ Huhti. 23 2010,11:33) kirjoitti
    Mulle ei ihan helpolla tule vapaavirtaussuodatinta. Ostin käytetyn auton, jossa oli vapaavirtaussuodatin. Imukanavat olivat hienon hiekkapölyn peitossa. Siinä oli hieman ontuva käynti. Koko karmeus paljastui, kun kone käytettiin ohivuotomittauksissa. 80tkm ajetun auton pytyt oli aivan losot. Hirmuset ohipuhallukset nimenomaan sylintereissä.

    Hiljattain katsoin pari testiä noista suodattimista.
    Mönkkäristä saatiin testin heikoimpia teholukemia vapaavirtaussuodattimilla.
    Toisessa testissä tehtiin laboratoriossa testejä. Vaparien suodatuskyky oli n. 30% verrattuna laadukkaisiin paperisuodattimiin.


    Omista kokemuksista ja niitä tukevista testeistä johtuen en osta vehjettä, jos tiedossa on, että siinä on käytetty hiekanvapaavirtaussuodatinta.
    Pistetäänhän lusikka soppaan...

    Väittäisin, että autolla jossa on vaparisuodatin on ajettu vähemmän maltillisesti. Voisi jopa väittää, että saan 80tkm aikana uuteen autoon ihan vakiosuodattimella ohipuhalluksen aikaiseksi jokaiseen sylinteriin.

    Olen jopa nähnyt korjaamolla täysin lauenneen koneen vaikka koneella ei ollut ajettu kuin 10tkm (vakiosuodattimella).

    No, ei vaineskaan, ainahan voidaan tehdä johtopäätöksiä asioista, jos toisistakin.

    Arvelisin kuitenkin, että normi mopokuski vetää ajon aikana keuhkoihinsa enemmän epäpuhtauksia kuin kone.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  6. #36
    [QUOTE= (Thunderpants @ Huhti. 23 2010,19:05)]
    Lainaa Zuhnu99,Huhti. 23 2010,11:33 kirjoitti

    Arvelisin kuitenkin, että normi mopokuski vetää ajon aikana keuhkoihinsa enemmän epäpuhtauksia kuin kone.
    +1

    Mun mopo alkoi toimia paremmin, kun hengittääkin saapi. Nyt tulee tunnetut vihat tunnetuilta kirjoittajilta->aivan sama, mutta mun mopo toimii niin hyvin verrattuna vakio paperiin, että vaihdetaan sitten pytty, kun tulee vastaan, mutta muuten antaapi olla K&N.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  7. #37
    hyvin on hoonautunut kanavat ja sylinterit omassanikin. aion jatkaa valitsemallani tiellä

    onhan noita tyyppejä tullu vastaa jotka kehuu vaparisuodattimilla ja kun on kysyny kuinka usein huollat, niin vastaus on, että ei niitä tarvii huoltaa ne on ikuisia
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  8. #38
    Lainaa (Salmon @ Huhti. 23 2010,20:49) kirjoitti
    hyvin on hoonautunut kanavat ja sylinterit omassanikin. * aion jatkaa valitsemallani tiellä

    onhan noita tyyppejä tullu vastaa jotka kehuu vaparisuodattimilla ja kun on kysyny kuinka usein huollat, niin vastaus on, että ei niitä tarvii huoltaa ne on ikuisia *
    Joo, mä en tiedä noista. Mä ajan mun mopolla, viides kausi menossa, koska tuota ei koskaan tartte korjata. On se vaan kummaa hommaa tämä mopoilu.

    P.S. Eikö kukaan ole koskaan ajatellut haastaa vaikkapa K&N:ää oikeuteen, ei täällä tietenkään koska täällä vaan nillitetään, vaan amerikoissa jossa myyvät pari tai kolme suodatinta enemmän verrattuna vaikkapa Suameen, ihan vaan siksi, kun ovat niin huonoja ja kelvottomia???
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  9.  
  10. #39
    Hyi meitä kotivirittäjiä, jotka uskomme pyhään Konnaan, komentajaan ja Yoshimuraan (tms...). Mopohan saatta mennä rikki...
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12