Terse!
Tuolla muualla "kaverit" esittelee musiikkivehkeitään kun
välillä ihmettelen, ollaanko tekemässä muuta kuin touhutaan
helvetisti ja lihotetaan heebelikauppiasta *

.
Paneudutaan nyt sitten tapojen vastaisesti ihan kunnolla tähän putsariproblematiikkaan.
Tuolla aiemmin tulikin jo esiin se, että yllättävän monessa mopossa putsarikotelot ym. kokonaisuutena ottaen muodostuvat tulpaksi hengitykselle. Jos sitä havumetsän henkäystä lähdetään hakemaan suuria määriä lisää, on tietenkin selvitettävä tilanne ko. vispilässä ensimmäisenä.
Sitten tullaankin koko putsarin funktioon ylipäänsä.
Livetään hieman sivuun ja rallipuolelle.
Menee siinä vanha konnakin laakista sanattomaksi....
kun kesäralleissa näkee isolla rahalla ja hyvin tehtyjä junnupelejä....... pelkät verkot imusuppiloiden edessä.
Pätkillä työntää pölyä niin, että seuraava kuski vetää enimmän
matkaa ihan säkki päässä.
Se on kuulkaa pata adjöö parin pätkän jälkeen ja piste!
Ei siihen kiviä tarvita!
Mopopuolella sama tilanne esim. crossissa.
Pari rundia... siis noin 5min. riittää!
Akilleen kantapää nimittäin on...... tuolla aiemmin esiintullut:
Männänrenkaat!
Tappiteho ei heti katoa. Kun padan painattaa ihan punaiseksi,
turpoaa se sen verran että rullillakaan ei suurta eroa huomaa,
mutta se alue millä "mennään" on ihan kadonnut.
Männänrenkaat ovat äärimmäisen herkkiä keksintöjä.
Niiden merkitys koneen "tärähtämiselle" on myös aivan
olennainen.
Ihan sama, kuinka paljon ja miten hienoa krääsää on ruuvattu
kiinni..... jos ei renkaat ole "kohdallaan"..... *
Ei nyt mennä tuolle tielle pitemmälle.... putsareistahan..
Sen verran on kuitenkin pakko todeta, että kisapeleissä.... jos liikutaan vaikka parinsadan kaakin huippeissa, uuden
padan.... siis uusien sylintereiden, mäntien, "oikeiden" renkaiden....... pelkästään ns. käyttöönoton yhteydessä on mahdollisuus (putsarihommista riippumatta)
toimimalla "oikein"... tai "väärin".... saada helposti 5hp:n ero "pelialueelle"
siihen samaan pataan!!! * EI IHAN PIKKUJUTTU!
Asiaan! *
Kannattaa siis satsata siihen, että pata saa niin puhdasta
ilmaa kuin mahdollista!
Nyt sitten riippuu tolkuttomasti siitä, missä ajelee, koska ajelee ja kuinka paljon ajelee.
Lähtökohtaisesti kaikissa moottorikäyttöisissä laitteissa on lapsellisen pienet suodatinpinta-alat..... koska tilasta on pula.
Ei tarvitse olla mikään ydinfyysikko laskeakseen äkkiä, millainen
ilmapumppu kone on, ja millaisen käikäleen läpi se joutuu
hengittämään.
Edelleen.... jos ajetaan pölyisissä oloissa, "tukkoonhan" se menee hyvin nopeasti..... ja siitä sitten taas seuraa.......
Mutta.... mitä "harvempi" filtteri, sen paremmin se tietenkin
vetää moskaa läpi...... ja menee hitaammin tukkoon....
Onko ihan vitun yksinkertaista *
Nyt on sitten vaan rakennettava se "kirkko keskelle kylää"
Eli päättää itse, onk-onk kiva, kun tallilta lähtiessä on
sen puoli kaakkia enemmän, mutta kun on höylätty
tuossa kevätpölymyrskyssä ja syötetty paskaa koneelle niin että se pehmenee väistämättä.........
Vai onk-onk kivaa, kun pitää kunnon putsaria..... vaihtaa tai putsaa sen kunnolla TODELLA USEIN..... ja pitää
patansa terveenä pitkään.
Jos ajelee paljon alkukeväällä ja tai myöhemmin vesikeleissä,
voi ihan suosiolla unohtaa huoltokirjan "välit".
Kyllä se mopo käyntiin lähtee ja vie perillekin.... tukkosella
putsarilla tai töhnää syöneenä, mutta...
Putsareiden pesu/putsaus onkin sitten ihan oma juttunsa.
Ihan oikeesta ja pitkästä kokemuksesta voin sanoa, että
yhdeksän niistä "vimpanpäälle" jynssätyistä putsareista
on todellisuudessa edelleen tolkuttoman täynnä
paskaa!!!!
Pyytäessä eri kisapaikoilta joskus muita
kuin uusia, "puhtaita" putsareita näytille.... ja kokeillessa
paljonko niistä siunaantuu edelleen roinaa ja miten helposti

yllättää kerta toisensa jälkeen monen "mekatsun".
Ei ehkä halpa ratkaisu, mutta hyvä, on aloittaa kausi
uudella putsarilla..... ja kun pölykausi oikeasti
hellittää...... nakkaa sen hevon helvettiin!
OK... muutama kymppi... ja "puhtaaksi" sitä et kuitenkaan
ikinä saa vaikka kuinka nysväät!
Että näin....
On tässä kuitenkin tullu moailimoo kierreltyvä ja naotittuva
palakkoo ruuvvoomisesta melekosesti...... *
Voihan putsarihommista toki olla muutakin mieltä, mutta
mulla ei ole koskaan ollut aikaa eikä intoa tuhrata jotain pelkän tuhraamisen takia.....
Toki, kuten sanottu, jokainen tulee tavallaan onnelliseksi.
Eikä eri näkökohdista "keskustelu" tarkoita sitä, että
joku... tai kukaan olisi absoluuttisen oikeassa.
Kyse on enemmänkin siitä... minkä "perässä ollaan".
Sitten on konsteilla merkitystä ja eroa.
Tiedä sitten, paljonko käyttöikä lyhenee vaikka vetäis samoilla
patarasvoilla ja putsarilla vuodesta toiseen......
Kyllä se pitkään käyntiin lähtee ja kukkuu kotiin asti tavalla
tai toisella.
Seuraavahan se silti tärkeintä on....... *
