Vai kikkoja haetaan. Ei siinä mitään, kikkailu on hieno harrastus.
Eräs kikka tulla huomatuksi on ajaa kyyrysssä. Autoilijat paitsi huomaavat, myös monesti jopa soittavat hätäkeskukseen, että täältä meni moottoripyörä.
Printable View
Vai kikkoja haetaan. Ei siinä mitään, kikkailu on hieno harrastus.
Eräs kikka tulla huomatuksi on ajaa kyyrysssä. Autoilijat paitsi huomaavat, myös monesti jopa soittavat hätäkeskukseen, että täältä meni moottoripyörä.
...mun mielestä toi riippuu moposta....
Itse olen myös noita pitkiä vastaan, jos mopossa on normiteholla toimivat tuikut niin kyllä se autoilija näkee jos on nähdäkseen. Ja harvemmin suoraan kohti tuleva auto ajaa väärällä kaistalla muutenkaan, noin niinkun päin. Ohitettaessa (siis kun auto ohittaa toista) se mopo jää helposti jonkun palkin taakse piiloon kun eivät autoilijat näe mun pakettiautoakaan, se peileihin vilkuilu tuntuu muutenkin olevan monesta autoilijasta turhaa touhua.
Ja mitä näkyvyyteen tulee niin valkoinen väritys huomataan, mun edellinen ajomopo oikein loisti tuolla liikenteessä. Tilaa tuli ja autoilijat sekä mopoilijat väisti:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...64426086_n.jpg
Toki riippuu moposta...ajattelin, että kun haluaa ohitella halutessaan paikassa kuin paikassa. Customeilla jne, syytä valita paikka niin, että ohi pääsee - vaikkei muu kiihdykään, kuin pulssi rinnassa.
No ihan varmaan tuolla värityksellä ja kypäräcostyymilla tilaa tulee.:thumbup:
Tuohon kun vielä heittää tummasinisävyisen ajopuvun - niin varmaan omalla tavallaan on ollut hupaisaa.
Hyviä neuvoja paljon.En jaksanut kaikkia nyt kerralla lukea.Minulla sellanen mielessä kun itse vaihdoin pyörätyyppiä nyt muutama päivä sitten customista vähän kyykympään niin luokittelen itseni taas uusmotoristiksi.On meinaan mielestäni aika eri ajella letkeesti jalat edellä kuin pää edellä.Vaikkei tuo mun uusi pyörä mikään tehopeli olekkaan niin lähtee kuitenkin kuin telkkä pesästä customiin verrattuna.Tämän erityyppiseen pyörään siirtymisen vuoksi en uskaltanut ensimmäisenä siirtyä mihinkään älyttömän tehokkaaseen (zx 12 r kävin kokeilemassa) vaan tuallainen alta sadan hepan 750 kuutioinen.Nyt sit opettelen sillä ajamaan:)
Nyt seuraa viikon noobikyssäri. Eli, mikä on paras tapa saada mopo seisomaan keskituelle? Nyitäänkö istualtaan, vai sivusta? Ensimmäisellä tavalla ei onnistut ja toisella tapaa meinasin kaataa pyörän pariinkiin otteeseeen, joten aattelin kysyä, olisko tässä joku jippo?
Pyörä pystyyn, jalalla painat sen keskituen alas niin, että molemmat tassut ottaa maahan. Tukeva ote ohjaustangosta ja kyytiläisen takakahvasta tms. paikasta. Sitten koko painolla keskituen päälle samaan aikaan tangosta ja kahvasta nostaen. Raskaskin pyörä tulee jalalle aika kivuttomasti pienemmältäkin mieheltä kun on tekniikka kunnossa.
Just tuolleen, varsinkin jos Bemua nostat niin se tulee käytännössä melkeinpä itsekseen silloin ylös ilman suurta käsillä nostamistakaan, on se niin hyvin tasapainotettu.
Tuo minun Vara onkin sitten jo hieman raskaampi kikotettava.
Pyörä helposti keskiseisontatuelle > video.
Näyttääpä helpolta. Eiköhän näillä avuilla onnistu, kiitos.
No kappas! Katoin videon ja kävin kokeilemassa niin sehän vaan meni just noin helposti :blink:
Yksi kikka on ajaa kakkosnelosen päälle jolloin takarengas nousee sen 5 cm korkeammalle.
Oma mopo on suhteellisen korkealle nostettava jos haluaa keskituelle nostaa. Tuo ylimääräinen nostokahva on rakennettava talven aikana :)
Pohjoisessa toimii ainakin, tiedä sitten miten etelässä, mutta:
- nyt kun ns "ajokausi" alkaa, missä vain poikkeat: huoltamoilla, kahviloissa, yms. turistirysissä ja kun kuulet että olet kevään ensimmäinen mp-ohjastaja, niin kysy siihen sitten tyhmän rohkeana, mutta vakavana:
" no mitä mie sitten voitin"?
Yleensä tulee ilmaiset kahvit, kaakaot, salaatit, tms. jokin "muu" motoristialennus....:thumbup:
Kahlasin tämän listan läpi ja tuli vähän sellainen olo et motoristi joutuu tuolla liikenteessä suoraan verenhimoisten terroristien sekaan:no: No vinkit on olleet todella hyviä näin aloittelijalle ja harjoittelu tapahtuu öisin parkkipaikalla ja lähtö/jarrutus öisillä kaduilla silloin on liikenne harvaa sit tietenkin noita mutkateitä rauhallisella vauhdilla ja usko on vankka et pärjää kun ei hötkyile eli tiedostaa ettei taidot ole huippuluokkaa.Mielestäni vahingot sattuu juuri silloin kun uskoo jo osaavansa eli usko omiin kykyihin on suurempi kuin taidot hallita pyöräänsä.:cruising:
Tätä olen aina ihmetellyt, putoaako se pito kolealla oikeasti niin paljon, että normaalissa ajossa alkaa lipsua ? Mulla ei ole pyörä lipsunut kuin kerran, loskassa.
Veikkaisin että joutuu kuitenkin aika kohtalaisesti kahvomaan että ero löytyy ? Itse kun en harrasta moista, niin en tiedä :)
kylmällä suttaa tosi herkästi. Jollain twinillä(esim TL), oli kylmällä kaksi vaihtoehtoa, se keulii tai sutii.
Lisäksi kylmällä säällä tehoa tuntuu olevan enemmän kun ilma on kylmää.
jollain nelisylinterisillä ei kovin helposti sudi, kun teho tulee niin kuminauhan takaa.
Eilen Turussa sattui taas kolari jossa toinen osapuoli oli motoristi.Autoilija selitti et motoristi tuli ikäänkuin puskista eteen,onneksi silminnäkijät kertoi totuuden,ei ollu ylinopeutta ja autoilijalla oli kolmio joten poliisi totesi tapauksen selväksi (autoilijan vika)Olisikohan noin et autoilijat katsoo vain tuleeko autoja eikä kiinitä mitään huomiota moottoripyöräilijään.?Vaikka ajaahan noi autotkin välillä toinen lamppu pimeenä:dunno:
Tuossa jutussa saattoi vaikuttaa Motion camouflage ilmiö.
Autoilija ei näe suoraan kohti tulevaa moottoripyörää, koska se ei näytä liikkuvan mihinkään taustansa suhteen eikä sen koko kasva silmissä kuten vastaavan auton.
Tuolla videota asiasta
Eilen hokasin kun vahingossa olin laittanut takapenkin luukun huonosti kiinni niin sen auetessa kiihdytyksessä toimii erittäin hyvin eturenkaan nostattajana.
Pitää tänään asentaa servotoiminen penkin avaaja/sulkija.
Kun touhuatte mopon erillaisten tiivisteiden kanssa, niin ei koskaan kuivana...
Jarruvaseliini on hemmetin hyvä liukuvoide kaikille tiivisteille.
Kun talli tarvitsee satunnaisesti tilapäistä tuuletusta, niin hyvin halpa vaihtoehto on veneen konehuoneen tuuletin.
Mie hommasin semmoisen 12V puhaltimen. 105mm (4") putkeen sopiva ja 6500L/min virtaus.
Puhaltaa tai imee tarpeen mukaan.
Maksoi 25€ ja aina tallissa on joku joutava akku sitä pyörittämään. Sattui vielä niin kivasti, että katolle menevä entinen viemärintuuletusputki oli juuri sopivan paksuinen, joten tuote oli bolt-on! ! !
On muuten ihan eri hintainen kuin jos saman systeemin olisi tehnyt 230V vehkeillä.
http://tmcin.com/browseproducts/TMC-...-may-vary.html
Nyt oon saanut kahlattua läpi tämän kikka-topiikin. Paljon on tullut hyviä neuvoja. Erityisesti jäi mieleen keskustelu näkyvyydestä ja pitkistä valoista. Vaikka mulla ei ole kokemusta mopoilusta vielä niin pitkiä valoja en aio käyttää; se olis sellainen helvetinmoinen valopallo jonka liikkumista kotilokuski (kuten mä) ei tajua. Täytyy yrittää muistaa sitten kun pääsen mopolla liikenteeseen, että muut eivät näe mua. Olen muutaman kerran kotilossa säikähtänyt kun prätkä/skootteri on edessä. Mistä helvetistä se oikein tupsahti siihen eteen? Onneksi mun mopo on lähes yhtä valkoinen kuin Mustasurman postauksessa yllä. Mun valkoinen kuuppa varmasti parantaa näkyvyyttä. Ja ajopuku ei ole sitten sininen.
Toinen keskustelun aihe tuntui olevan mopon kaataminen erilaisissa tilanteissa. Täytyy todeta että mopon parkkeeraminen kyllä jännittää kun olen kooltaan pieni (pituutta vain 171cm) ja mun jalat ei ihan yllä kunnolla maahan mun mopossa. Varsinkin sen keskituen käyttö jännittää. Täytyy ehkä miettiä madallussarjan hankkimista. Mopossa tuli laukut mukana joten ehkä niitä ei kannata (paitsi takalaukkua) pitää mukana jos se mopo kaatuu. Ei sitten ole ne paskana.
Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista!
Mahtaa se olla painava nostaa tuo Bandu keskijalalle jos madaltaa.
Joo, näin varmaankin on (kuten joku ehdotti aikaisemmin tässä ketjussa). Kotona homma onnistuu,mutta ei viitsis raahata kakkosnelosta mukana mopon kyydissä (tarkoitus ei ole ruveta vittuilemaan nyt, huumorilla mennään).
Mun yks naapuri nostaa jammunsa (en nyt muista mallia) keskijalalle mutta kun hänellä on pituutta lähes pari metria. Ei kuulemma onnistu aina hänelläkään ekalla kerralla. Ehkä se on osittain tekniikkalaji.
Tästä tulikin sitten mieleen yksi tyhmä käytännön kysymys. Jos mopon laittaa tankatessa sivujalalle niin tankkia ei ilmeisesti saa aivan täyteen. Mites sitten sen pyssyn kanssa kannattaa toimia? Kotilossahan bensapumppu pysähtyy kun tankki tulee täyteen mutta mites on mopon kanssa. Kun olen niin lyhyt niin tuon mopon taluutus päällä istuen ei varmasti mulla onnistu. Joku myös totes, että mopo kannattaa parkkeerata aina pumpun vasemmalle puolelle koska jos pumppu jää oikealle puolelle niin mopo saattaa kaatua kallistusten vuoks.
Eikös pikkanen pätkä kulje ihan satulan alla?