Sivu: 1 / 20:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 598:sta
  1. #1
    Nyt kun alkaa kevät ja tuleva ajokausi lähestyä niin olis aika palauttaa mieliin kaikille(kokeneille) ja erityisesti kokeneet voivat kertoa aloitteleville hyviä kikkoja kaikesta mikä liittyy moottoripyörään ja sen käsittelyyn.

    Esim. Pyörän käsittely paikallaan, kuinka lähteä liikennevaloista sammuttamatta pyörää, mäkilähtö, parkkeeraus, pyörä keskituelle jos sellainen on,kyydissä istumisesta jne...kyllä te keksitte *
    Ja muistakaa: ei ole vain yhtä oikeaa vastausta *
    Ei kun aloitetaan....tästä voi olla hyötyä tämän kevään uusille *



    "Be careful out there"
  2. #2
    Hmm... Mulle heti tuli mieleen kuinka paljon kyytiläinen voiki vaikeuttaa menoa sieltä takaa. Eli kandee kyllä jotain perus juttuja sille kertoa jos on eka kertaa hyppimässä kyytiin. Tietysti se että menee kuskin mukana kaarteisiin eikä junnaa vastaan kallistettaessa on tärkeetä. Ja toisinpäin, jos kallistelee siellä takana liikaa niin ei ole mukavaa sekään... Sit jarrutuksissa vois kehottaa ottaan vastaan käsillä siitä tankin etuosasta, niin ei paino tule suoraan sieltä takaa kuljettajan käsille.
    Sitten keväällä kannattaa varoa tuota talvihiekoitusta joka lojuu siellä risteyksissä. Siinä kun sopivasti lukittee etusen niin kyljeleen menee komeesti... Ja lukkiintuu muuten sitten pirun helposti... Ei muuta ku turvallista kautta kaikille aloittaville motoristeille
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  3. #3
    Yks asia minkä opin piikkiikäisenä joskus 80-luvulla ensimmäisen viikon aikana (ja kolmen kaatumisen jälkeen) oli jarrutus.. ja varsinkin pelkän takajarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen, lähtee meinaan kokemattomalta nopeesti pyörä alta jos jarruttaa pelkällä takajarrulla.
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  4. #4
    Vilkun käyttö on aika tärkeä asia, kokeneemmillakin jää välillä risteyksen jälkeen päälle ja se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä..
    R1100GS, 990Adve, R80G/S
  5. #5
    Ei kannata ajella liian oikealla. Se antaa vain autoilijalle "aiheen" ryhtyä ohitukseen, josta taasen syntyy vaaratilanne
    Good to the bone
    ...
  6. #6
    ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
    pahimmat mokat ovat ne jotka jättää tekemättä...
    www.goexperience.fi
  7. #7
    Itse kertaan _aina_ kyytiläiselle perusasiat kyydissä olosta enne ku päästän kyytiin..ja siitä miten siellä ollaan esim. mutkissa.. eri asia on sitten,jos kyytiläinen on ollu useammin kyydissä jne..
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  8. #8
    Vältä U-käännöksiä!!! Voi tulla auto yllätteän kylkeen..

    Varo sateella tai märällä kaivonkansia ja maalattuja kohtia, kuten suojateitä, voivat olla todella liukkaita.
  9. #9
    Harjoittele heti kauden alkuun jarrutuksia ja hidasajotekniikkaa.

    Muista turvaväli !!! Siis myös edelläajaviin
  10. #10
    Jos elät siinä uskossa, että maantiellä joka ainoa vastaantulija kääntyy ilman vilkkua vasemmalle eteesi juuri kun olet kohdalla, elät mitä todennäköisimmin vielä seuraavallakin ajokaudella.

    Äläkä elämän hileessä ohita keskiviivan pinnassa ajavaa trakvaattoria tai saippualaatikkoladaa vasemmalta, se kääntyy ihan varmasti eteesi kun olet takapuskurin tasalla. Varmista, että se on huomannut sinut.

    Ja vasemmalle kääntymistä valmistelevan pyöräilevän mummon tunnistaa siitä, että se vetää niskan kyssään, painuu etukumaraan ja alkaa polkea tarmokkaammin...

    Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.

    Yamaha FJR1300A
    Suzuki GSX750F
    Suzuki GS500E
    Pappa-Tunturi
    Kymco Cobra Cross
    Honda CB125
  11. #11
    Omia kokemuksia: Poika 15-v, vaikka sillä on oma mopo, jännittää kuin pieni eläin ainakin toistaiseksi kyydissä, ja hannaa vastaan kallistuksissa. Vaimo XX-v (ei XXL) pyrki elämään aluksi liikaakin mukana, ja pyrki kurviin jo millisekuntia kuskia ennen.
    Elikä sovi pelisäännöt selviksi: repsikka ei saa koskaan hannata vastaan, mieluummin vaikka liimautuu selkään, viheltelee Whittagerin tahtiin ja miettii omiaan ja tulee kuin reppu kuolleena massana mukana. Äläkä anna lupaa kallistella omia aikojaankaan, yliyrittäminenkään ei tunnu puikoissa mukavalta. Pari leppoisaa sivutielenkkiä opettaa äkkiä yhteisen sävelen.
    Näin minä vaatimattomalla kokemuksellani.
    Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.

    Yamaha FJR1300A
    Suzuki GSX750F
    Suzuki GS500E
    Pappa-Tunturi
    Kymco Cobra Cross
    Honda CB125
  12. #12
    Lainaa (pat @ Tammi. 11 2004,19:09) kirjoitti
    ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
    Tuo edellä esitetty on minun mielestäni ehkä tärkein edellytys
    turvallisesti ajamiselle - oikea havainnointi.
    Pitää tietää mihin katsoo ja mitä näkee. Ja välllä peileihin.

    Sitten minun vinkki eli niksi eli kikka:

    Parkkeeraa etupyörä ylämäkeen päin, laita vaihde päälle
    ja lukitse ohjaus kallistuksen suuntaan. Yleensä.

    Näin toimien saattaa välttää murtuneet katteet. Ehkä.
    ZZR 1200
  13. #13
    Osta/lainaa Mikko Paason kirja: Ajamisen nautinto.
    Todella hyvä kirja aloittelijoille ja muillekin. Olen lukenut sen 2 kertaa.
  14. #14
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Hakeudu Ennakoivanajon-kursseille. Et kadu.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  15. #15
    Opettele vastaohjaus siten että osaat sen refleksinomaisesti.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda SuperBlackbird -00, Hayabusa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda Super Blackbird -99, Hayabusa -07, Hayabusa -12.
    Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä: https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  16. #16
    Mä nyt en tosta ajamisesta mitään ymmärrä, mutta Ylimmän Diktaattorin ensimmäinen avustaja Gixxerrr muistaakseni antoi jotain ohjeita liikkeellelähtöön... myös väistöliikkeitä hän ansiokkaasti neuvoi. En nyt saata muistaa ohjeita kokonaan, mutta ne kannattaa ehdottomasti lukea, löytyvät täältä
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  17. #17
    Lainaa (pat @ Tammi. 11 2004,19:09) kirjoitti
    ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
    Ja sama muistetaan myös jarruttaessa. Surullisen usein näkee etupyöräänsä tuijottelevia jarruttelijoita. Katse aina horisonttiin. Auttaa tasapainoilua pirusti, eikä liikenteen havainnointikaan pahasta ole.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
  18. #18
    Lainaa (MattiR @ Tammi. 11 2004,23:58) kirjoitti
    Hakeudu Ennakoivanajon-kursseille. Et kadu.
    Harjoittelut ja kurssit on aina paikallaan.

    käyppäs kokeilemassa ajoharjoittelua radalla. tosin siinä piilee vaara...siihen voi jäädä *K*O*U*K*K*U*U*N*.

    Rohkeasti vain vaikkapa MP-Tuki ryn (tai jonkun muun organisoituun) rata-ajopäiville ja aluksi hitaaseen ryhmään. Pyydä vielä joku järkkäri opettamaan/opastamaan ajolinjoja. Kun taidot karttuvat niin sitten keskinopeaan ryhmään ja kun rohkeus/taidot/luottamus sopivalla tasolla niin sitten vain nopeaan ryhmään, jos siltä tuntuu.

    En tiedä tuleeko tänä vuonna, mutta toissa vuonna joissain tapahtumissa oli järjestetty käsittelyharjoittelua ajo-opettajan ohjauksessa.
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  19. #19
    Lainaa (Ripley @ Tammi. 11 2004,21:07) kirjoitti
    Parkkeeraa etupyörä ylämäkeen päin, laita vaihde päälle
    ja lukitse ohjaus kallistuksen suuntaan. Yleensä.

    Näin toimien saattaa välttää murtuneet katteet. Ehkä.
    Tähän voisi lisätä vielä: varmista jalalla että sivutuki on työnnetty perille asti ulos, kun nouset pyörästä.
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  20. #20
    Lainaa (Yamaha1 @ Tammi. 11 2004,14:53) kirjoitti
    Hmm... Mulle heti tuli mieleen kuinka paljon kyytiläinen voiki vaikeuttaa menoa sieltä takaa. Eli kandee kyllä jotain perus juttuja sille kertoa jos on eka kertaa hyppimässä kyytiin.
    Kyytiläiselle voi sanoo että laittaa kädet kuskin rinnan ympärille. Näin kyytiläinen pysyy hyvin kyydissä ja pakostakin kanttaa samaan aikaan kuskin kanssa, jne.
    Pain is just weakness leaving the body
  21. #21
    Älä koskaan aja maantienopeuksilla lähellä auton perää. Sieltä pyörien välistä voi tulla esiin yllättäen esim. pakoputken jämiä tai muuta tielle jäänyttä rojua.

    Rekan tai muun ison perässä ajaessa on syytä muistaa, että niiden pinnatut renkaat saattavat alkaa kuoriutua. Tuskin haluat kokeilla miltä tuntuu saada satasen vauhdissa naamaan tai rintaan 20kg painava riekale kumia.



    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  22. #22
    Yks mielestäni tärkeä asia on asennoitua muuhun liikenteeseen kuin sinua ei olisi olemassa,ts. älä luota siihen että sut on huomattu.
    If you can't fix it,fuck it.
    I know art when I see it,fart when I smell it.
  23. #23
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Muista, että suurin osa kaadoista on tapahtunut tosi hiljaisessa vauhdissa.
    Valta osa varmaan paikoillaan oltaessa.
    Kun mopo paikoiltaan kallistuu riittävästi, niin sitä ei pidä
    pirukaan pystyssä - se vaan kaatuu - kokeiltu on (-kele).

    Jos/kun mopo on sellaista raskaampaa sorttia, niin älä hakeudu
    sellaiseen paikkaan, että pitää pakittaa ylämäkeen. Siitä vain ei
    tule yhtikäs mittää - siis ihan yksin ja omin nokkineen.
    Oon kokeillu tätäkin (-kele).

    Muista, että
    "Mikä on viisaan ja älykkään ero? No - älykäs kyllä
    selviytyy näppärästi tilanteesta, johon viisas ei joudu."


    PS. Toisinaan (?) en ole viisas enkä edes älykäs.
    Koettu on tämäkin (-kele). Ja tuskin edes viimeisen kerran.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  24. #24
    Lainaa (mekanik @ Tammi. 12 2004,10:33) kirjoitti
    Kyytiläiselle voi sanoo että laittaa kädet kuskin rinnan ympärille. *Näin kyytiläinen pysyy hyvin kyydissä ja pakostakin kanttaa samaan aikaan kuskin kanssa, jne.
    Hyvä keino on myös ohjeistaa kyytiläinen katsomaan mutkissa yli kuskin sen olkapään, jolle puolelle kurvataan. Tällöin vyöruusu kallistaa automaattisesti kuskin mukana.

    Kyyditettävän on myös hyvä seurata tilannetta sen verran, etteivät kuskin ja kyytiläisen kypärät kippistä eli kolkuttele yhteen jokaisessa kiihdytyksessä/jarrutuksessa.

    Takapenkille nukahtaakin aika helposti parin tietolähteeni kertoman mukaan. Taukoja kannattaa siis pitää silloin tällöin etenkin tylsillä reiteillä ajettaessa.

    Jos ei ole kypäräpuhelinyhteyttä kuskin ja apukuskin välillä, on järkevää sopia yksinkertaisesta merkinantojärjestelmästä, jotta yhteydenpito ei aiheuttaisi turhia väärinkäsityksiä...



    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  25. #25
    jotain pikkunixejä:

    Liikkellelähdöt: Vältä liian nopeita lähtöjä varsinkin valoista, joskus kuitenkin joku tulee vanhoilla keltasilla sivutieltä..
    Opettele myös seisomaan paikoillasi oikea jalka maassa ja vasen jalkatapilla. Näin voit laittaa 1. vaihteen ilman heilumista.

    Sateella: Ota tuntumaa jarruihin sillontällön jotta pysyvät herkkinä. Varo tiemaalauksia ja rengasuria!!

    Tiellä: Aja keskellä kaistaa. Näin sulla on tilaa väistää tarvittaessa. Muista myös mutkissa tämä: tienlaidassa on usein soraa ja sisäkurvissa nuppisi on vastaantulevan kaistalla.

    Ohituksissa: Räppää pitkiä valoja tai varmistu muuten, että sinut on huomattu ennen ohitukseen lähtöä. Tee se AINA.

    Pysäköidessä: Parkkeeraa viistoon ajoradan reunaan, muutoin tien kaltevuus voi kaataa pyöräsi.
    Varo myös bensiksillä, ovat monasti kaltevia mittareiden kohdalla.
    Lautalla/lossilla y.m. kuljetuksessa käytä aina sivutukea+vaihde päälle. Keskituelta mopo kaatuu herkemmin.

    Ja muista: Motoristeja on kahdenlaisia: niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka tulevat kaatumaan!
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  26. #26
    Mahdollinen ennakointi. Tosin paranee vasta sitten kun ohjauslaitteet ovat tutut kuin naapurin asiat. Ja ite oon pitäny semmosen säännön et kaupungissa sormi töötillä ja seuraa niitä autoja etteivät vaihda kaistaa kylkeen, myös yrittää sijoittua siten ettei ole auton sokeassa pisteessä (pikkkusen auton takaoven takana). Töötillä seivasin ainakin kaks kertaa itteni kesällä, ei tarvinnu ruveta tekemään mitään hurjia väistö manöövereitä.
    Mustanaamio kerhon alajaosto Reilujen kerho.
  27. #27
    Kun lähdet ohittamaan kotiloo potkaisemalla pari alas, täytyy olla 100 varma ettei oo vastaantulijat liika lähellä. Et nimittäin välttämättä pääse enää takas paikalles, ku mopo on kiihtyny jo kotilon rinnalle.... Pitkillä pykälillä kerkee jopa vähän kattelee.
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  28. #28
    3 pientä mutta erittäin tärkeetä vinkkiä...

    1. Varmista että vilkkusi ei unohdu päälle, SILLÄ sillon autoilija tulee eteesi ja *seurauksia voit vaan arvailla... :WAZAAP

    2. Parkkeeratessasi pyörääsi, älä koskaan jätä sitä keula alamäkeen, SILLÄ pyörän liikkuessa eteenpäin alamäessä, lähtee jalka alta ja pyöräsi kaatuu.

    3. Kiinnittäessäsi pyörääsi sitomalla esim. laivassa, varmista ETTÄ liinojen "veto" sivulle/taakse, EI kokaan eteenpäin, jos veto on eteenpäin, lähtee taasen pyörä jalalta ja kaatuu ja sit *
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  29. #29
    Sitte kandee muistaa et riippuen minkälaiset housut on jalassa, ni saattaa esim. valoihin tullessa jäädä se lahkeen suu jalkatapiin kiinni just kun pitäis ottaa tukea. Itellä muutaman kerran farkuilla meinannu takertuu ja voi vain arvailla sitä vitutusta jos ton takia kellistyy valoihin...Varsinkin jos sattuu oleen hiukka repaleiset lahkeen suut ni helposti ottaa kiinni ellei muista.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  30.  
  31. #30
    Oma kultaiset sääntöni:

    Kaikki muut liikenteessä on vihollisia, joten ole varuillasi.

    Aja kaupunkiliikenteessä peukalo valmiiksi pillillä. Tiukassa jarrutuksessa painat pilliä silloin vaistomaisesti...
    ”Hetki, jolloin vanha krapula muuttuu känniksi, on herkkä kuin perhosen siipien kosketus.”
Sivu: 1 / 20:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen