Goret imee, ja niin imee nahkakin
Tässä jokusen kilometrin mopoiltuani olen huomannut että gore ei ole hyvä ajoasu. Se on nyvä n. +20:een asteeseen asti, mutta sen jälkeen tulee hiki. Ei hengitä vaikka muuta väitetään. Vettä pitää hyvin juu, jos ei sada, mutta sateella vesi menee läpi ennemmin tai myöhemmin. Esim. ostin uudet housut keväällä (MP-asu), ja ensimmäisen 4 tunnin sateessa-ajon jälkeen oli perse märkä. Eivätkä vettä ole pitäneet muutkaan housumerkit mitä mulla on ollut. Aina on perse märkä kun sataa. Sama hanskoissa; tuulta pitävät hyvin, mutta vettä ei juuri paskan vertaa. Onneksi on kahvanlämmittimet niin että märilläkin hanskoilla pystyy ajamaan. Takeissa on mennyt vähän paremmin; tähän mennessä tullut vesi sisään vain rinnasta vetoketjun tietämiltä ja niskasta.
Nahkoista mulla ei ole kokemusta, mutta intterneetissä kerrotun mukaan hiki tulee siinäkin. Ja vettähän ne ei siedä ollenkaan.
Nyt oon aatellut hyljätä goren kokonaan, ja nahkasta en tykkää, josta pääsemme varsinaiseen aiheeseen:
Onko olemassa passelisti tuulta pitäviä ja ehkä vähän tihkusadetta kestäviä kankaisia ajoasuja? Ilman mitään kalvoja, eikä tarvi olla suojiakaan. Kangas saisi kuitenkin olla vähän jämäkämpää kuin perus tuulipukukangas. Tuuletusräppänät olisivat plussaa.
Ei tarvisi olla varsinainen mopoiluun tarkoitettu vaate, mikä vain vaatimukset täyttävä kelpaa. Netistä koetin etsiä, mutta kaikissa kankaisissa oli aina joku gore- tai mukatex kalvo.
Idea olisi, että viileällä kelillä alle laitetaan fleeceä, lämpimällä pelkkä urheilukerrasto. Sateella koko komeuden päälle vedetään sadeasu. Tuolla viisin olisi aina mahdollisimman sopiva olo, vähällä hikoilulla ja ilman kamppeiden kuivaamista.
Jos kuka suojien puutetta ihmettelee, niin minähän ajelen varovasti kuin vanhat mummot. Ei oo tarvista suojille. Ja jos tarvista reippaamman ajon muodossa näyttää tulevan, laitan sitten erilliset suojat alle.