Moro,
tämä keskustelu on mielellään vain niille, joilla on näistä ko. mallin BMW-pyöristä oikeasti kokemusta ja tietoa.
Eli toivon, että muut viisastelut pidetään muissa topikeissa.
Tilanne:
pyörä K1200RS vm 2000 on nyt monivammainen.
Aiemman peräongelman lisäksi tänään etujarrun ajossa lukkoon jumittumisen seurauksena kaatuminen ja sen vauriot lisäksi.
Päätettävä mitä tekee sille.
Vakuutusta ei ole, joka kattaisi.
Pyörän yleiskunto:
ajettu ehkä noin 150tkm
huollettu kohtuullisesti
Ongelmat:
- perä uusittava, siitä lisää tuossa keskustelussa. Asia siis edelleen avoin. http://www.moottoripyora.org/keskust...erää-etsimässä
- etujarru vikaantui tänään. Lukkiutumaton jarru veti lukkoon, eikä auennut jarrua löysätessä.
- ABC jarruvalot jäävät vilkkumaan liikkeelle lähdettyä tuon vikaantumisen jälkeen
- tapahtuneen jälkeen paikallaan etujarrua kummastellessa petti yksi oikealle satulalle vievän putken/letkun liitos
- vasen iso sivukate romuna
- vasen kuljettajan jalkatappi poikki
- satula päällystettävä uusiksi
ei muita tiedossa olevia ongelmia. Kosmeettisina haittoina saisivat jäädä mm:
- etukatteen pieni nirhauma
- venttiilikopan pieni nirhauma
- kytkinkahvan lievä nirhauma
- muut vanhan pyörän kulumat.
Itse punnitsen nyt aidosti vaihtoehtoja:
1. kunnostaako tuo ostamalla eBaystä ym. osat
2. ostaako Saksasta/Suomesta noin 3000 - 4000 eurolla vastaava ja myydä tuo varaosina
3. vai lopettaako koko touhu nöyränä ja säästää paljon rahaa.
4. joku ihan muu.
Mitäpä mieltä muut K12RS pyöräilijät olisitte te vastaavassa tilanteessa?
edit: no sitten heti otsikosta alkaen kirjoitusvirheitä. Pahoittelen. Hiukan on vielä kyljys kipeänä ja nirhaumatkin vasemmassa kädessä haittaa keskittymistä konttaamisen jäljiltä. Onneksi ei mitään vakavampaa.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Hmm...etujarru veti lukkoon, eikä vapautunut? Ettei olisi sama jutska kun mulla viime syksynä, kai jossain täälläkin siitä kirjoittelin. Elikkäs, siellä jarruletkuissa on nyt sitten "mällitukos", milloin olet vaihtanut jarrunesteet viimeksi?
Ja mitä itse tekisin! No, en vasta "sisäänajettua" RS:ää mihinkään hävittäisi, vaan ostaisin tuon vasemman puolen katteen, (sehän tuossa on se isoin vaurio), vaikkapa Sportbikes.fin:n sivuilta:
Ja samoin muutkin ettisin, koska tarjontaa mielestäni on aika hyvästi !
Jarruletkut voi teettää ja ota suosiolla teräspunos-mallit. (JKL:ssä Saxspeed)
Satulan päällystää huonekaluverhoomot, hintaan ~60 €, (ainaskin täällä JKL:ssä).
Mutta nyt kiireesti jollain vermeellä tien päälle, ettei jää "lippakammo" tms.![]()
Ei mulla mitään harhakäsitystä ole Buimurin oletetusta erinomaisuudesta. Vanha fillari on vanha fillari ja vaatii korjausta ja restaurointia. Toisaalta kun tuon tekee - mielellään vielä hieman etupainotteisesti niin saa ehkä pyörän jonka kunnon tuntee paremmin kuin sokkona ostetun käytetyn. Uudet tietty tarina erikseen. Ite oon päätynyt elättämään tuota -99 LoTjaa. Tuo kyllä toisaalta yhdistyy haluun itse ropata, entrata ja "asentaa". Uudemman (LT-mallin) voisin ajatella ostavani vain rakennellakseni hybridin vanhasta ja sen lisävarusteista & uudesta. Tunnenpahan pyöräni ja sen kunnon taatusti paremmin kuin kukaan. Monelta osin se vielä on rakennettu juuri sellaiseksi kuin itse haluan. Rahan ja ajankäytössä ei monen mielestä varmaan ole mitään järkeä. Ei minunkaan mielestäni, mutta harrastus maksaa minkä se maksaa. Ei näitä asioita järjellä ratkaista vaan tunteella...
Eli tuolta pohjalta ja tuosta ajatusmaailmasta lähtien sanoisin, että
- uutta / käytettyä osaa kehiin
- jarruputket (kaikki) vaihtoon
- ... ja ajoo...![]()
<p>2002-2014</p>
Kiitos MC Huurre ja C-A-D nopeista vastauksista ja linkeistä.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
MC Huurre:
Todellakin kuulostaa kuvaamaltasi tilanteelta.
Nyt vain sattui lukittumaan vauhdissa. Täysin lukkoon. Onneksi vauhtia ehkä 30-40km/h.
Tuo jarruongelman selvittely on nyt oikeastaan prioriteetti nro 1.
Jos nimittäin onkin sitä kallimpaa lajia luvassa, eli ABS:n keskusyksikön vaihtoa, niin menee varmasti pyörä purkuun/varaosiksi.
Tuo Saxbergin linkki on tärkeä!
Hintakin oli tuossa linkkaamassasi omassa keskustelussasi, ja ei tosiaan ainakaan sinulle päätä huimannut.
Tuolla hintaa ne nyt kannattaa vaikka ensin teettää, ja jos sitten ei saa pelaamaan, niin voihan ne sitten markkinoida poiskin.
Kuitenkin puusormena tarviseisin lisää apuja.
Miten ne teki mitoille letkut? Puritko pyörästäsi kaikki letkut ja veit malliksi?
Onkohan niiden paikalleen virittely ja ilmaaminen sittenkin sellaista touhua näissä ABS-laitteissa, että amatöörin kannattaisi viedä vaikka Kuvalle laitettavaksi?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
ABSII:n ilmaus (sullakin on tuossa sellaiset) ei eroa oikeastaan mitenkään ABSittomista jarruista. Eli noidenilmaus on kyllä pala kakkua. Jos päädyt tilaamaan nuo mittatilauksena tehdyt, kannattaa kyllä vanhat purkaa irti malleiksi, niin tulee mahdollisimman samanlaiset liittimien kulmia myöten. Keulan kolme letkua kannattaa irrottaa yhtenä kokonaisuutena. Jarruletkuhan putoaa siihen oikealle etuputkelle, lokasuojan tasolle, jossa tuo haaroitetaan metalliputkelle, jolla kulkee pyörän yli vasemmalle puolelle. Satuloille menevät lyhyet taipuisat letkunpätkät on kiinnitetty haaroitinpalaan ja vasemmalla siihen metalliputkeen. Metallivahvisteiset ovat sen verran tymäkkää tavaraa, että liittimien kulmat pitää olla aika hyvin kohdillaan. Valmiita metallivahvisteisia putkisarjojahan saa hyvin kohtuullisella hinnalla. Sopivat taatusti. Spieglerin putket putosivat LoTjaan kuin nenä päähän.
http://www.spiegler.de/index.php?cat...plettkits.html
<p>2002-2014</p>
Menihän se mullakin sen toisen kerran vauhdissa lukkoon, mutta enimmät vauhdit kerkesin himmata...
Ei se ABS-yksikkö tuosta ole nokkiinsa ottanut, otaksun. Se musta mönjä, mitä sieltä letkuista lähti kiertoon ja liikkeelle, tuli myös huuhtelemalla pois uusien jarrunesteiden vaihdon myötä.
Jarruletkut Saxberg tekee mittojen mukaan, mutta otin siihen varaa lisää, koska hyvä sitä on olla esim. korotuspaloja varten, ei se ylimitta siinä mitään haittaa, jos vaikka myöhemmin tarvitsee tankoa vaikka nostaa.
Eli ota entinen mukaan ja siihen "till 5 cm", esim.
Ja kuten C-A-D tuossa jo opastikin, ilmaaminen onnistuu ihan ilman "speciaaleja" kommervenkkejä.
Letkujen irroitus ja uusien kiinnittäminen onnistuu keneltä tahansa, jos vain jakari pysyy kädessä.
Itse en vaihtaisi noita metalliputkia, (miksi pitäisikään?), vaan ainoastaan kumiset, (kuluvat+pykivät).
Kyllä se siitä....ja muutaku![]()
Jep. Tarkennuksena ja Huuruksen kommentin pohjalta: Ei noita metalliputkia (tai etuputkia yhdistävää) kannata tietenkään vaihtaa. Mutta sen verran täsmentäisin myös Huuruksen mielipuolta, että liika pituus ei haittaa pitkissä putkissa, mutta esimerkiksi nuo lyhyet putket satuloille on "just eikä melkeen". Siihen väliin ei hukata senttiäkään ylimääräistä kun on metallivahvisteisesta kyse. Siksipä kannattaakin mielestäni purkaa se kokonaisuus mahdollisimman yhtenä kappaleena ja viedä pajalle malliksi. Tulee paikalleen "istuvat" putket, joita ei tartte väkivalloin paikalleen asetella.
<p>2002-2014</p>
Joo, voi se jarru mennä lukkoon myös vauhdissa, kun letku on tukossa sinne paluusuuntaan.
Kun hieman jarruttelee, niin jarru jää "päälle" eli hieman kantamaan.
Sitten jarrulevy kuumenee ja jarrusatula sen kanssa.
Jarruneste kuumenee ja paine kasvaa ja PAM jarru on lukossa.
Vaihda siihen teräspunosletkut niin hyvä tulee, parempi kuin uusi.
Pekka
Hieman asiaan liittyen. Omassa mopossani (13-vuotias) on servojarrut. Jos vaihdan uudet jarruletkut, onko mitään erityistä jarrujen ilmauksen osalta? Tarkoitan, että lasken nestettä piirien läpi tarpeeksi kauan netistäkin löytyvien ohjeiden mukaan. Eri keskustelupalstoilla korostetaan, että ilmaa ei nesteiden vaihdon ja huuhtelun yhteydessä pääsisi jarrupiireihin. Nythän sinne pakostakin ilmaa jää.
Juutubessa Pohjois-Illinoisin kerhon fuhrerilla on useita hyviä ja yksityiskohtaisia ohjeita K1200 -sarjan laakamäntä-Puimurin huolloista ja korjauksista. Ohessa linkki jarrunesteiden vaihtoon. Ihan päteviä ohjeita tällaiselle tumpelollekin.
http://www.youtube.com/watch?v=lGwXIrc3kRU
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Pieni aloituskatselmus tallinperukoilta.
Aivan ensimmäinen kokeilu eBaystä tehty. Tilasin katkenneen jalkatapin tilalle sieltä. En tiedä tuliko yhtään edullisemmaksi, mutta oli sopivan pieni riski kokeilla. iPadin Ebay-appsilla sujui ainakin ostotapahtuma kivuttomasti. Nyt vain odotellaan tuleeki toimituskin ja mitä sisältää.
Ebaystä kysymys: kovasti tarjoaa Jenkeissä olevaa tavaraa K12RS:ään. Ei taida onnistua sieltä ostot/toimitukset?
Saamaani kate-vihjeeseen privalla lähestytty, ei vielä vastausta.
Ko. kate on "ampiaisväritetystä" versiosta. Eli se keltamusta-kirjava, jossa ikäänkuin ruutulippukuviota.
Onnistuneekohan maalausliikkeessä sen päällemaalaus? Siis onkohan nuo kuviot kohollaan, ja onko se ongelma?
Nyt sitten alkaa katteiden riisumisella.
Jahka saan jarruletkut irti, pitää alkaa kysellä Saxspeediltä teräspunosletkuja.
Vielä yksimkysymys:
Mistä tuon etujarrunesteet kannattaa päästää ulos?
Mun maalaisjärki sanoisi, että jarrunestesäiliöstä kansi irti ja satuloissa jossain pitänee olla ilmausruuvi tms, josta voi lirutella nesteet astiaan.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Kyllähän tilaus (hieman toimittajasta riippuen tosin) onnistuu rapakon takaakin. Itsekin olen (puhumattakaan Pozosta) tilannut sieltä useastikin. Mutta toimittaja on voinut rajata, ettei toimita rapakon taa.
Älä huolehdi niistä jarrunesteistä. Sieltähän ne tulee purkkiin kun hölläät letkuja satuloilta. RS:stä en ole varma, mutta vanhemmassa LT:ssä on vasemmassa satulassa perinteinen ilmausnuppi ja oikeassa sellainen takaisku-venttiilillä varustettu (varmaan tehtaalla tuosta täyttävät). Kaksi vaihtoehtoa: Ostat tuohon oikeaan satulaan ilmausnupin (M10), joka pienellä viilauksella kiertyy siihen takaiskuventtiilin päälle (torx-tulppa peittää kuulan) tai sitten samalla hävität koko takaiskuventtiilin. HUOM! Se on liimattu tiukasti kiinni satulaan. Lämmitä satulaa/venttiiliä ja kiintoavaimella venttiilin rungosta k.o härveli veks. Ilmausnippa sopii sellaisenaan tuon tilalle. Aiemmasta PekkaVeen viestistä ilmausnipan tyyppi: "Biltema ilmausnippa 66-472 M10x1 mm etupyörään tulpan paikalle"
Ai niin ja vielä: Ne jarruputket on etuputkissa kiinni pienillä kuusiokolo- tai torx (ei jaksa muistaa) pulteilla. Lämmitä noi ennen irrotusta. Ne on liimattu aika huolella nuokin ja saattaa pieni avain pyörähtää ja tuhota kannan, jos avain ei ole kunnollinen ja pultti lämmin.
Vielä noista jarruputkista: Varmaan Nykäskylän putka tekee hyviä putkia, mutta kannattaa kysäistä kyllä hintaa ennen tilausta. Aika laajasti hyvää palautetta saanut Spiegler toimittaa sarjan jolla korjaat kaikki pyörän putket mielestäni (ainakin LT:hen) hyvinkin edullisella hinnalla.
<p>2002-2014</p>
Saksan Ebaystä löytyy aika hyvin kaikenlaisia kateosia tuohon pyörään.
Tuolta
Tuolla oli joku vasen kate
Eikä tarvitse maksaa tulleja ja ALV:tä niin kuin jenkeistä tilatessa.
Pekka
Lastenhoidolliset velvoitteet keskeyttivät suurperheen isän oman ajankäytön, joten saldo tänään jää osapuilleen tähän:
Katteet irti, tankki tyhjennetty ja irti.
Sen verran vielä tänä iltana, että moottorin ilmaputki irti, niin näkee kohteen paremmin. Toisen puolen "sisäkatteet" jo onkin irti.
Tulipa tuossa tankkia taas kerran irrotellessa mieleen, että onkohan tuohon joku viisaampikin keino?
Itsellä joka kerta enemmän tai vähemmän bensat itteni päällä, lattialla ja pyörällä.
Nyt tallissa niin armoton bensahöyry, että ei vielä tänään arvaisikaan kuumapuhallella ruuveja auki.
Jarruletkuille kyllä tuo Pieglerkin kiinnostava vaihtoehto.
Mutta kun ei Saksan-kieli taivu.
http://www.spiegler.de/index.php?cat...plettkits.html
Osaisiko joku sanoa, mitä nuo ovat?
Ymmärsinkö oikein, että mallikohtaiset teräspunotut?
Mitä eroa noilla on paitsi hinta? 2-tlg, 4-tlg tai 6-tlg.
Jos nuo ottaa, niin ovatkohan "bolt-on", eli vain vanhat irti ja uudet tilalle?
Google-kääntäjälläkään en oikein mitään tolkkua saanut.
Useita värivaihtoehtoja ymmärsin olevan tarjolla. Sillä tosi ei minulle ole mitään merkitystä.
Viimeksi muokannut: sarkka; 02.03.2014 klo 21:24.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Ihan suomenkielelläkin pärjää. Linkin takana Storm-Motorin sveitsiläiset letkusarjat.
http://www.storm-motor.fi/osat/moott...inen-etu-taka/
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Bensaputkiin kannattaa laittaa itsesulkevat pikaliittimet. Noita saat Bemari-liikkeestä tai tuollaisia 8mm:n letkuun tarkoitettuja paineliittimiä myyvistä liikkeistä (Esim Suomen Pikaliitin). Kerrot, jotta tulevat auto-/mopo-käyttöön ja paineistettuun bensaletkuun. Pidä vaan huoli, että ainakin urospuolinen liitin on metallia. Muoviset eivät kestä ja aiheuttavat lievimmillään tankin pikatyhjennyksen, pahimmillaan tulipalon.
Spieglerin letkut ovat "bolt-on" ja tulevat vielä uusien tiivisteiden kanssa. Luulisin (nyt pitää tunnustaa, että en enää muista) tuota eroa eri pakettien välillä. Melkein väitän, että "2 tlg" voisi olla ne kaksi lyhyttä letkua (satuloille) eteen. "4tlg" sitten kaikki etupään letkut ja "6tlg" kaikki letkut eteen ja taakse. Muistaakseni hinta oli jotain alle pari sataa koko satsi LoTjaankin. Joo - nyt kun katsoin LoTjan vastaavaa, niin kyllä mielestäni ainakin tuo 6-osainen sarja on eteen ja taa kaikki letkut (VR + HR).
EDIT: "ÄH EIKU" HR = on tietty kaksiosainen eli takapyörän letkut, VR = Etupään letkut 4 kpl... HR + VR on sitten molemmat.... Itse vaihtaisin kaikki letkut, jos alkuperäiset on jo tuossa kunnossa mitä sinulle kävi.
Viimeksi muokannut: C-A-D; 02.03.2014 klo 22:05.
<p>2002-2014</p>
Kiitos myös käännösavuista.
Tilasin 6-tlg garbon värissä.
Hintaahan niillekin kertyi 218e sis toimituskulut.
Nyt pohdin seuraavaa asiaa.
Otin jarrusatuloista letkut irti. Ei tullut nestettä.
Ajattelin käydä vielä ruuvailemassa toisestakin päästä.
Mutta. Olisikohan syytä malttaa ja odotella ensin ne letkut.
Siis sitä mietin, että onko siellä jotain riskiä jos piiri ei ole pariin viikkoon suljettu?
Siis onko siellä jotain osia, jotka siitä voivat itseensä ottaa?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
No et sää sitä vissiin vesipaljussa säilytä? Onhan noissa metalliputkissa ja ABS-modulaattorissa jarrunestettä ihan reippasti. Eli järjestelmästähän poistui vaan viimeisten letkujen verran tavaraa. En usko tuosta tulevan kyllä mitään ongelmaa. Sitäpaitsi ilmauksessahan vaihtuu kaikki siellä nyt seisova.
<p>2002-2014</p>
Juu ihan lämpimässä tallissa on.
On muuten tuo katteiden tarjonta kovasti oikeanpuoleisiin painottuvaa.
Tällä hetkellä Ebayssa tuohon 2000 ja vanhempi -malliin vasemman sivun isoa katetta kaupan vain USAssa.
Toisaalta tuo kate ei ole onneksi kiireisin.
Ensin pitäisi saada jarrut kuntoon ja päästä kokeilemaan.
Edit: 4.3.2014 klo 17:00 vasen iso sivukate ostettu
Päivitänpä taasen tilannetta.
Katteen ostossa kävi hyvä tuuri.
Virheetön yksilö löytyi ihan naapurikunnasta, eikä hintakaan päätä huimannut.
Samalla selvisi sekin pohdintani, että 2000 ja vanhemmat ja sitten 2001 ja uudemmat K12RS:t omaavat täsmälleen saman ison sivukatteen.
Väri vain on väärä, siksi etsittävä vielä maalaamo. Pohjatöitäkään ei pitäisi olla kuin karhennus.
Siispä ei välttämättä ihan kauheita maksakaan.
Edit: 7.3.2014 klo 16:42 väliaikapäivitystä
Ensimmäinen Ebay-ostokseni, eli jalkatappi runkoineen saapui. Oli aivan sitä mitä pitikin.
Nopea toimitus.
Kate on toimitettu Kangasalalle Kolarimaalauscenteriin maalattavaksi.
Hiukan hätkähdin hintaa, 300e, mutta jos jälki hyvää, niin eihän se tuokaan paha ole.
Lupasivat maalaamossa saada mallikappaleesta oikean värinkin selville.
Kustannukset tähän mennessä
Kaadon jälkien korjaus:
- jalkatappi eBaystä Saksasta 35e
- kate nettivaraosa.com kautta Tampereelta 180e
- katteen maalaus Kangasalla 300e
= 415e
Etukatteeseen jää vielä raahautumisjälkiä, mutta ne eivät minua haittaa.
Selvittämättä on vielä takajalkatapin/sivulaukun kannattimen uusimistarve mahdollisen taipumisen takia.
Eli kyllä suoranaisesti kaatumisesta seurannet kulut jäävät hyvin alhaisiksi.
Kaatumiseen johtaneen syyn korjaus, jarrut:
- jarruletkut, teräspunos Ziegler 212e sis postikulut
lisäksi vielä tietenkin ainakin jarrunesteet. Sen jälkeen selviää muut mahdolliset jarrujen korjauskulut.
Lisäksi vielä kunnostettavaa:
- satula, päällys rikkoutui lopullisesti kaatuessa
- perä (mahdollisesti)
edit 13.3.2014 väliaikapäivitystä tallista
- Zieglerin jarruletkut etujarruille paikallaan. Meni kyllä tosiaan ihan heittämällä vanhojen tilalle.
- Biltemasta ostettu ilmausnippa vaihdettu oikean satulan adapteripaikkaan.
- Pumpattu kohta puoli pullollista jarrunestettä läpi, ja edelleen tuntuu olevan ilmaa.
Kohta iskee epäilys ja epätoivo tuon ilmaamisen suhteen.
Pitääköhän ilmata myös esim ABS-yksiköstä tms? Onko jossain ilmatasku, joka ei tule pumppaamalla läpi?
Viimeksi muokannut: sarkka; 13.03.2014 klo 20:36. Syy: Pävitys katteen ostoon
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Sain sen verran vastetta jarrulle, että arvelin ilmat saaneeni pois.
Joten koeajolle, että miten se ABS-yksikkö.
No, eritahtiinhan ne ABS-valon p#rk#l##t vilkkuu ja jääkin vilkkumaan.
Yritin täältä ja googlesta etsiä resetointiohjeita, mutta löysin vain hiukan eri laitteille.
Niissä jokin erillinen ABS-painike, jota K12RS:ssä ei ole.
Olisiko täällä jollain vinkata juuri tuon pyörän ABS2 resetointiohjetta?
Niin, ja eihän sieltä ilmatkaan poissa ole, tai sitten on jotain muuta vikaa.
Ei ole pitoa etujarrulla nyt ei.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Pistäs vaikka PM'ää, niin postaan sulle ohjeet ABSII:n resetointiin ilman tietokoneita. Vaatii kuitenkin jonkin verran purkua ja hyppylangan asentamista ABS-yksikön kylkeen menevään liittimeen. Tehtävissä kyllä. Muut vaihtoehdot:
- Ajat R.M Heinolle Lahteen - resetoivat muutamalla kympillä parissa minuutissa
- Jos jollakulla kaverilla sattuu olemaan GS911, niin silläkin resetointi käy hetkessä
- Minullakin moinen on, joten jos haluat ajella pääkaupunkiseudulle tuon resetoimaan, niin pistä PM'ää
Tossa linkki yhteen ABSII-reset -ketjuun (Englanniksi)
http://www.bmwlt.com/forums/showthread.php?t=30942
Mitä tuohon ilmaamiseen tulee, niin voi vaatia parikin kertaa. Itse sain kaikki veks (vaikka on alipaine-ilmain) ainoastaan irrottamalla jarrusatulat ja puristamalla männät paria vinkaa käyttäen ulkoasentoonsa. Sitten kun ilmasin, niin kahva muuttui (kiitos metallipunos-letkujen) "kiveksi", kun palat purevat kiinni. Ilmaus on joskus sitkeyttä vaativa lajiJoskus odottelu yön yli tuo nesteessä olevat "mikrokuplat" veks.
Viimeksi muokannut: C-A-D; 23.03.2014 klo 13:52.
<p>2002-2014</p>
Kiitos C-A-D PM ja neuvoista.
Ne kasvattivat ymmärrystäni niin paljon, että nyt on Bemu kärryssä ja matkalla KuvaMP-huoltoon.
On muuten jo ainakin kolmas talvi peräkkäin, että itse aikani yritän, kunnes vien pajalle korjattavaksi.
Kiva harrastukseksi talven mittaan ruuvailla, mutta jossain vaiheessa parempi lopettaa lisävaurioiden aiheuttaminen.
Katotaan nyt sitten mikä on ammattilaisen tuomio.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Minun on pakko hehkuttaa, miten hyvän palvelun taaskin sain Kuvan huollosta!
Nyt jarrut ja perä kunnossa.
Jarruissa vaihdettiin palkatkin samalla. Nyt terästä!
ABS asettui resetoimalla pari herjaa.
Perässä välys tarkoituksenmukaista shimmattuna.
Sehän ei uusi ole eikä sellaiseksi muutu, mutta nyt aukominen olisi rahan tuhlausta.
Tuollaisissa kommenteissa ja tekemisissä on tyyliä, jota vanhan pyörän omistajana arvostan.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Olen pahoillani C-A-D, ammattitaitoni ei riittänyt kuuntelemaan/ymmärtämään kuulemaani, enkä siis yhtään osaa sanoa mitä ne vikakoodit olivat.
Mutta nyt muutaman sadan kilometrin alelulla pakko sanoa, että onpas nyt jarrut terävässä kunnossa!
Ei ne koskaan noin hyvät ole olleetkaan!
Muutoinkin pyörä taas vetää ja tuntuu yhtä hyvältä kuin ennenkin.
Tuolla tallin puolella kyselin neuvoja TRE-alueella satulan päällystämiseen.
Ensimmäinen verhoomo sanoi hinnaksi 248e e ja se on minusta aika paljon.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Kyllä noita hintoja kannattaa kysellä moneltakin verhoomolta.
Kaikki sen varmaan osaavat.
Toiset taas ovat sitä jo tehneet. Ja osaavat sen homman kanssa hinnoitella oikein.
Itse päällystytin Gessun molemmat penkit Vantaalla kaksivärisiksi ja hinta oli jotain 80.- euroa.
Verhoomon hemmo oli itsekin motoristi.
Pekka