Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
    Täällä Vaasan vaakuna-hotellista naputtelen, mitä ku eilen iltasella ja pimeällä ajelin niin eräässä risteyksessä sitten etujarru jäi jumiin? No kahvakin alkoi tuntumaan jotenkin jäykältä, (yleensä sormi riittää), niin piti painella oikein tosissaan että etujarru pelasi. No jumitti sitten risteykseen ja oli tyyyyyö saada se risteysalueelta pois tien yli ja laitaan...

Jarruasetelma irti ja männät kyllä liikkui aivan kuten pitää, ei ABS-valojen ylimääräisiä vilkutuksia eli sammuu kuten pitääkin heti lähdön jälkeen...

Nooo, söin siinä sitten eväsleipiä ja tuumasin jotta ruottin puolelle ku oli meininki, (Norjaan)..
    että mennään sitten hissukseen ja takajarrun varassa. Katson sitten Umeå:ssa huomen aamulla valoisalla tilannetta uudelleen, (bååtille kiirus), vaan siinä sitten heti n 2:km ajon jälkeen ottikin taas etunen kiinni ja nyt sitten oikein savujen kera ! Onneksi tunnistin jarrujen laahauksen ja osasin jotenkin odottaa tuota ku vasta oli hiljan vastaava case täällä vaan kun nyt en sitä löydä?

Lyö muuten nopiaan tuon sitten lukkoon kans! Satasen yli kun painelee menemään ja tulee tämmönen...

Jarrunesteet vaihdoin heinäkuussa, (kaikki) ja sen jälkeen on ajettu n 1000km ilman murheita?

Itse epäilisin jotain hiukkasta ABS-venttilissä tms. koska kahvakin tuntuu todella jäykältä? Kerää siis ajon aikana painetta itse ilman jarrutuksia!

HILFE Bitte !

ps. juu, RS on nyt Käyttöautossa "diagnoosissa" mutta kun täällä on se oikia tietämys niin sillä !
    Oliskohan ollut tämä mitä muistelet: http://www.moottoripyora.org/keskust...T-ABS-ei-pelaa

Ja lääkkeenä näytti olevat akunkenkä irti ja takaisin kiinni...
    https://www.juvander.me/ilpo

AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Täällä Vaasan vaakuna-hotellista naputtelen, mitä ku eilen iltasella ja pimeällä ajelin niin eräässä risteyksessä sitten etujarru jäi jumiin? No kahvakin alkoi tuntumaan jotenkin jäykältä, (yleensä sormi riittää), niin piti painella oikein tosissaan että etujarru pelasi. No jumitti sitten risteykseen ja oli tyyyyyö saada se risteysalueelta pois tien yli ja laitaan...

Jarruasetelma irti ja männät kyllä liikkui aivan kuten pitää, ei ABS-valojen ylimääräisiä vilkutuksia eli sammuu kuten pitääkin heti lähdön jälkeen...

Nooo, söin siinä sitten eväsleipiä ja tuumasin jotta ruottin puolelle ku oli meininki, (Norjaan)..
    että mennään sitten hissukseen ja takajarrun varassa. Katson sitten Umeå:ssa huomen aamulla valoisalla tilannetta uudelleen, (bååtille kiirus), vaan siinä sitten heti n 2:km ajon jälkeen ottikin taas etunen kiinni ja nyt sitten oikein savujen kera ! Onneksi tunnistin jarrujen laahauksen ja osasin jotenkin odottaa tuota ku vasta oli hiljan vastaava case täällä vaan kun nyt en sitä löydä?

Lyö muuten nopiaan tuon sitten lukkoon kans! Satasen yli kun painelee menemään ja tulee tämmönen...

Jarrunesteet vaihdoin heinäkuussa, (kaikki) ja sen jälkeen on ajettu n 1000km ilman murheita?

Itse epäilisin jotain hiukkasta ABS-venttilissä tms. koska kahvakin tuntuu todella jäykältä? Kerää siis ajon aikana painetta itse ilman jarrutuksia!

HILFE Bitte !

ps. juu, RS on nyt Käyttöautossa "diagnoosissa" mutta kun täällä on se oikia tietämys niin sillä !
    Se taisi olla tuolla MP-Tallin puolella kun kaverilla meni V-MAXissa etunen lukkoon itekseen. Oliko niin, että vehkeeseen oli vaihdettu uudet palat, mutta ei tyhjennetty pääsylinteristä ylimääräisiä nesteitä?.... en nyt jaksa muistaa...

ABSII:ssa tulee mieleen pari vaihtoehtoa

1) eihän etujarrun kahva ole vääntynyt niin, ettei palauttaisi / aukaisisi venttiiliä pääsylinteriin?
    2) eihän jarruletku ole "luhistunut sisältä ja estäisi virtausta takaisin (myös tuo jäykkyys kahvassa) voisi ehkä johtua tuosta
    3) paljonkos sulla on nestettä pääsylinterissä?

Tuskin sulla noin paljon pashaa voi järjestelmässä olla, että tukkisi paikkoja? Oot kuitennii vaihdellut noita nesteitä säännöllisesti.

Noista jarruletkujen sisäisistä hajoamisista olen lukenut parikin tarinaa Jenkki-foorumeilta.
    <p>2002-2014</p>
    Ihan vaan kysyn, olikos mahtollisesti lukkiutumispaikassa isoja sähkön runkoverkkovetoja yläpuolella?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Ihan vaan kysyn, olikos mahtollisesti lukkiutumispaikassa isoja sähkön runkoverkkovetoja yläpuolella?
    Mielenkiintoinen teoria, mutta ABS2 ei toimi niin, että se "nostaisi" painetta modulaattorin jälkeisessä piirissä vaan kaikki jarrupalalle välittyvä jarrupaine tulee kahvalta/polkimelta. ABS-modulaattori muuttaa modulaattorin ja pyörän välisen piirin tilavuutta kasvattamalla sitä (=pienentämällä painetta) ja siten avaamalla lukittuneen jarrun.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiintoinen teoria, mutta ABS2 ei toimi niin, että se "nostaisi" painetta modulaattorin jälkeisessä piirissä vaan kaikki jarrupalalle välittyvä jarrupaine tulee kahvalta/polkimelta. ABS-modulaattori muuttaa modulaattorin ja pyörän välisen piirin tilavuutta kasvattamalla sitä (=pienentämällä painetta) ja siten avaamalla lukittuneen jarrun.
    Taitaa olla jarruletku totaalisen tukossa. Jarru alkaa laahaamaan pienestäkin jarrutuksesta. Sitten neste kuumenee ja paine kasvaa ja PAM ... lukossa.
    Siis toi on mun arvaukseni.

Itselläni meni takajarrun letku totaalisen tukkoon. Poljinta ei pystynyt painamaan ollenkaan. Jarru ei kylläkään mennyt lukkoon, eli letku oli tukossa siis toiseen suuntaan. Uusi letku korjasi asian.

Pekka
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Taitaa olla jarruletku totaalisen tukossa. Jarru alkaa laahaamaan pienestäkin jarrutuksesta. Sitten neste kuumenee ja paine kasvaa ja PAM ... lukossa.
    Siis toi on mun arvaukseni.

Itselläni meni takajarrun letku totaalisen tukkoon. Poljinta ei pystynyt painamaan ollenkaan. Jarru ei kylläkään mennyt lukkoon, eli letku oli tukossa siis toiseen suuntaan. Uusi letku korjasi asian.

Pekka
    Ite asiassa mulla oli LoTjassa sama vaiva takajarruletkussa. Pari vuotta ihmettelin kun ei tuolla saanut mitään havaittavaa pysähdys-vaikutusta aikaan - puhumattakaan pyörän lukitsemisesta. Vasta kun vaihdoin metallivahvisteiset jarruletkut, alkoi takajarruakin löytyä. Jostain syystä ilmaaminen kyllä onnistui, mutta kun paine letkussa nousi, niin ilmeisesti "tukki itsensä". Tämäkään tapaus ei kyllä laahannut tai kehittänyt lukkiutumisilmiötä.
    <p>2002-2014</p>
    Tekiskö Lakeuden Hydro Oy sulle uuden jarruletkun. Dunlop Hiflex teki mulle hienon teräspunosletkun mallin mukaan, mutta heillä ei kai ole kauppaa Vaasassa.
    Eikä maksanut paljoa.

Pekka
    Kahvan säätö pielessä, eli ei päästä nestettä laajenemaan takaisin tankkiin (tai tankki aivan täynnä).
    Yleensä tuo tapahtuu takajarrussa; vipu on säädetty liian tiukalle, jarru laahaa aivan hiukan ja alkaa lämmittää systeemiä. Kun lämpötila nousee, neste laajenee ja jarru jumittaa enemmän, koska neste ei pääse takaisin säiliöön. Viimeinen vaihe etenee monesti hyvinkin nopeasti, eli hyvä tuuri jos ei letku räjähtänyt etkä lentänyt tangon yli.
    Itse ottaisin ylimääräiset nesteet pois, säätäisin kahvan ja baanalle.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Oliskohan ollut tämä mitä muistelet: http://www.moottoripyora.org/keskust...T-ABS-ei-pelaa

Ja lääkkeenä näytti olevat akunkenkä irti ja takaisin kiinni...
    Kiitos iaj ! Justiinsa tätä case:a tarkoitin mutta mulla ei tuo akunkaapeli-irroitus auttanut !

Ja kiitos CAD + Pekkavee myös Osuitte oikeaan ! Nimittäin toinen (oikeanpuolimmainen, se suora alas jossa haaroitus vasemmalle), totaalisen tukossa???!!! Käsittämätön ilmiö???!!!

Tuo pärrä (K1200RS-98) on mulle uusi tuttavuus, joten sen kanssa en ole kerinnyt painia kuin vasta heinäkuusta asti, ja sillä jutaisin vain 1000km ennen tätä ihmeellistä mutta kaiketi normaalijutskaa....nimittäin:

- entinen omistaja ei ollut vaihtanut jarrunesteitä välillä 30tkm-57tkm nähtävästi laisinkaan, (ajallisesti about 13vuotta!)
    - originaali kumiletku vanhenee totaalisen käytön puutteen takia, ja vanhojen nesteiden vaikutuksesta nopeasti!
    - vaikka itse vaihdoin nesteet, (DOT4 juu oikiaa oli!), heinäkuussa ja 1000km sitten kaikki meni kuin Strömsöössä.
    - Säiliö tuli kirkasta täyteen ja molemmat piirit laski nipoista kirkasta lävitse...siis aivan varmasti!
    - UUsi neste jonka vaihdoin, kaiketi kiihdytti tuon jo valmiiksi hapertuneen kumiletkun sulamista tms. jokin kemiallinen reaktio siinä tuli ja se eka tonni meni täysin oireitta!

Vaan nyt sitten tänään kun avattiin tuo 3-aukkoinen letku, jota uutta tässä nyt Ruotsin varastosta odotellaan lentorahtina huomenna saapuvaksi, tuli sen sisältä MUSTAA lakua! AIVVAN paksua sellaista joten ei mikhän ihme jos vähän jarrutti!

Ja koska ei sitä hyllystä löytynyt, otin "koeajolle" C 600:sen skuutterin (kyllä muuten lähtee !)
    ja kävin tosiaan kysymässä tuolta paikalliselta hydrauliikkaliikkeestä (Lakeuden Hydrosta), josko olisivat mallin mukaan tehneet vaan liian vaikia oli tuo heille ? Mutta kiitos Pekkavee tuostkin linkistä näin jälkikäteen!

Let´s hope so, et huomenna letku tulis ja pääsis asentelemaan sen paikoilleen! Ite alan hommiin kun ei kuulemma työmiähiä riitä ja toisaalta, mitäs ku mullon aikaa... Jos vielä sitten ennättäs iltalaivaan ja lopultakin sinne skandian puolelle ja sitten seuraavana aamuna norweegiaan....

Mutta ikuna EI OLIS päässy tämmöstä omille pärrille käymään jokka mullon ollut pitempään tallissa!
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 26.09.2013 klo 20:49.
    Oisko viisvuotta sitten kun Espoon Heinolle tuotiin tuollainen hinurilla, kaveri oli nykäissyt etusta ja lukkoon ja ulos ja lunastukseen.Silloin ei kukaan uskonut miehen tarinaa että abs olisi mennyt lukkoon eikä auennut ja tässäkin tapauksessa pyörää ei varmaan koskaan ihmetelty sen enempää.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    Kiitos iaj ! Justiinsa tätä case:a tarkoitin mutta mulla ei tuo akunkaapeli-irroitus auttanut !

Ja kiitos CAD + Pekkavee myös Osuitte oikeaan ! Nimittäin toinen (oikeanpuolimmainen, se suora alas jossa haaroitus vasemmalle), totaalisen tukossa???!!! Käsittämätön ilmiö???!!!

Tuo pärrä (K1200RS-98) on mulle uusi tuttavuus, joten sen kanssa en ole kerinnyt painia kuin vasta heinäkuusta asti, ja sillä jutaisin vain 1000km ennen tätä ihmeellistä mutta kaiketi normaalijutskaa....nimittäin:

- entinen omistaja ei ollut vaihtanut jarrunesteitä välillä 30tkm-57tkm nähtävästi laisinkaan, (ajallisesti about 13vuotta!)
    - originaali kumiletku vanhenee totaalisen käytön ja vanhojen nesteiden vaikutuksesta nopeasti!
    - vaikka itse vaihdoin nesteet, (DOT4 juu oikiaa oli!), heinäkuussa ja 1000km sitten kaikki meni kuin Strömsöössä.
    - Säiliö tuli kirkasta täyteen ja molemmat piirit laski nipoista kirkasta lävitse...siis aivan varmasti!
    - UUsi neste jonka vaihdoin, kaiketi kiihdytti tuon jo valmiiksi hapertuneen kumiletkun sulamista tms. jokin kemiallinen reaktio siinä tuli ja se eka tonni meni täysin oireitta!

Vaan nyt sitten tänään kun avattiin tuo 3-aukkoinen letku, jota uutta tässä nyt Ruotsin varastosta odotellaan lentorahtina huomenna saapuvaksi, tuli sen sisältä MUSTAA lakua! AIVVAN paksua sellaista joten ei mikhän ihme jos vähän jarrutti!

Ja koska ei sitä hyllystä löytynyt, otin "koeajolle" C 600:sen skuutterin (kyllä muuten lähtee !)
    ja kävin tosiaan kysymässä tuolta paikalliselta hydrauliikkaliikkeestä (Lakeuden Hydrosta), josko olisivat mallin mukaan tehneet vaan liian vaikia oli tuo heille ? Mutta kiitos Pekkavee tuostkin linkistä näin jälkikäteen!

Let´s hope so, et huomenna letku tulis ja pääsis asentelemaan sen paikoilleen! Ite alan hommiin kun ei kuulemma työmiähiä riitä ja toisaalta, mitäs ku mullon aikaa... Jos vielä sitten ennättäs iltalaivaan ja lopultakin sinne skandian puolelle ja sitten seuraavana aamuna norweegiaan....

Mutta ikuna EI OLIS päässy tämmöstä omille pärrille käymään jokka mullon ollut pitempään tallissa!

Hyvä kun vika selvisi , tuttu juttu tuo letkujen umpeen turpoaminen varsinkin vanhempien autojen kohdalla.

Onkos siinä edessä useampi kumiletku? Jos on, niin kannattaa vaihtaa ne kaikki muutkin samalla kertaa, koska tuskin nekään kovin paljoa paremmassa kunnossa enää ovat sisäpuolelta.
    Tarkistaisin myös sen takaletkunkin kunnon lähiaikoina.

Turvallista Norjan reissua!

Onneksi tuo jarrun kiinni juuttuminen ei sattunut reippaassa vauhdissa, olisi saattanut pian olla ikävämmätkin seuraukset.
    Satanen vetoa, että "tukossa olevasta" letkusta voi puhaltaa läpi omien keuhkojen voimin. Kannattaa niitä silti välillä vaihtaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa avanoma kirjoitti Katso viesti
    Hyvä kun vika selvisi , tuttu juttu tuo letkujen umpeen turpoaminen varsinkin vanhempien autojen kohdalla.

Onkos siinä edessä useampi kumiletku? Jos on, niin kannattaa vaihtaa ne kaikki muutkin samalla kertaa, koska tuskin nekään kovin paljoa paremmassa kunnossa enää ovat sisäpuolelta.
    Tarkistaisin myös sen takaletkunkin kunnon lähiaikoina.

Turvallista Norjan reissua!

Onneksi tuo jarrun kiinni juuttuminen ei sattunut reippaassa vauhdissa, olisi saattanut pian olla ikävämmätkin seuraukset.
    Juu, tottakai vaihdan sen lyhyemmänkin (vasemman puolen), sitten kotona, vaan kun se aukesi eilen helposti ja sinne Trolltungalle pitäs vielä päästä tänään......tiedä sitten mitä ABS- yksikön sisältä vois vielä löytyä?

"Nopein merireitti Ruotsiin" (Vaasan laivat) ....jo kolmas päivä täällä Vaasassa ja näinköhän tulee jäät perämereen ja merenkurkkuun ennen kuin se letku tulee ?...he hee?

Ikuna ei ole ollut näin hidasta tämä norweegiaan jutaaminen, mutta onneksi on tuota aikaa.....
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Satanen vetoa, että "tukossa olevasta" letkusta voi puhaltaa läpi omien keuhkojen voimin. Kannattaa niitä silti välillä vaihtaa.
    Joko saan tulla sen satasen noutamaan ?
    Kokeile nyt kuitenkin ensin puhaltaa, syövyttävää nestettä varoen. Jos letku olisi oikeasti tukossa, jarruttaminen ei onnistuisi koska jarrusylinterin tuottama paine ei siirtyisi jarrusatulaan.
    Ainakin Suzukin huolto-ohjelman mukaan jarruletkut pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, ei näköjään suotta
    Gsx-r 1000 k8
    Lainaa Macci86 kirjoitti Katso viesti
    Ainakin Suzukin huolto-ohjelman mukaan jarruletkut pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, ei näköjään suotta
    kuka niitä vaihtaa neljän vuoden välein..? käsiä ylös...

aletaas spekuloimaan.. miten teräspunosletkut sitten? terästä löytyy eli laajeneminen ajan myötä ei niinkään ongelma, mutta kaipa sekin voi tukkeentua samalla tavalla..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
    Minä kans.
    Niitä olen puhallellut pää punaisena, eikä mitään mene läpi.
    Mulla siis sinne jarrusatulan suuntaan polkimelta päin, takajarrussa.

Yhdessä Kawasaki ER6F pyörässä meidän kerholla oli sama juttu etujarruissa. Asia huomattiin, kun vaihdettiin jarrupaloja. Palat eivät painuneet millään sisään vaikka jarrunestesäiliö oli tyhjennetty ja kansi auki. Vasta ilmausnipan aukaisu jarrukengässä sai männät menemään sisään, kun neste valui ulos. Uudet letkut korjasivat senkin Kawan.

Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.09.2013 klo 14:18.
    Minä kans.
    Niitä olen puhallellut pää punaisena, eikä mitään mene läpi.
    Mulla siis sinne jarrusatulan suuntaan polkimelta päin, takajarrussa.

Yhdessä Kawasaki ER6F pyörässä meidän kerholla oli sama juttu etujarruissa. Asia huomattiin, kun vaihdettiin jarrupaloja. Palat eivät painuneet millään sisään vaikka jarrunestesäiliö oli tyhjennetty ja kansi auki. Vasta ilmausnipan aukaisu jarrukengässä sai männät menemään sisään, kun neste valui ulos. Uudet letkut korjasivat senkin Kawan.

Pekka
    Ette kuitenkaan huomenneet ennen projektia, että jarrut eivät lainkaan toimi, koska letku on tukossa?
    Ette kuitenkaan huomenneet ennen projektia, että jarrut eivät lainkaan toimi, koska letku on tukossa?
    Kyllä ne toimivat. Ilmeisen huonosti kyllä. Neste meni läpi siis jarrujen suuntaan ihan niin kuin McHuurteellakin. Tukos toimi siis yksisuuntaventtiilinä paluun suuntaan. Kawan jarrut olisivat varmaan hirttäneet kiinni pikapuoliin. Niin kuin McHuurteen jarrut tekivät.

Minun pyörässäni tuo yksisuuntaisuus oli toisinpäin. Jarrut eivät toimineet ollenkaan, koska paine ei mennyt jarrusatuloille.
    Eikä se oikeastaan kovin suuri ihme ole, että jarruletkut hapertuvat ja menevät tukkoon iän myötä. Se reikä, josta paine menee letkussa on jotain 2 mm halkaisijaltaan.

Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.09.2013 klo 15:22.
    Kyllä ne toimivat. Ilmeisen huonosti kyllä. Neste meni läpi siis jarrujen suuntaan ihan niin kuin McHuurteellakin. Tukos toimi siis yksisuuntaventtiilinä paluun suuntaan. Kawan jarrut olisivat varmaan hirttäneet kiinni pikapuoliin. Niin kuin McHuurteen jarrut tekivät.

Minun pyörässäni tuo yksisuuntaisuus oli toisinpäin. Jarrut eivät toimineet ollenkaan, koska paine ei mennyt jarrusatuloille.
    Eikä se oikeastaan kovin suuri ihme ole, että jarruletkut hapertuvat ja menevät tukkoon iän myötä. Se reikä, josta paine menee letkussa on jotain 2 mm halkaisijaltaan.

Pekka
    Logiikassa on pari puutetta. Jotta saisit edes teoriassa tehtyä takaiskuventtiilin letkuun, olisi tukoksen oltava jarrunestettä kevyempää, jollloin se nousisi tulpaksi johonkin kohtaan, missä virtauskanavan halkaisija pienenee. Toinen vaihtoehto on leikata letkuun tarkasti mitoitettu palkeenkieli.
    Molemmat vaihtoehdot ovat ainoastaan teoreettisia sen vuoksi, että jarrunestettä kevymmästä materiaalista et yksinkertaisesti saa tehtyä 200 bar takaiskuventtiiliä.
    Käytännössä havaitut "takaiskuventtiilit" ovat monesti aiheuttaneet letkun räjähtämisen. Jos räjähdyspaine on esim 200 bar, eli 20 MPa, kohdistuisi roskakokkareesta tehtyyn "takaiskuventtiiliin" noin 65 kilon voima.
    Logiikassa on pari puutetta. Jotta saisit edes teoriassa tehtyä takaiskuventtiilin letkuun, olisi tukoksen oltava jarrunestettä kevyempää, jollloin se nousisi tulpaksi johonkin kohtaan, missä virtauskanavan halkaisija pienenee. Toinen vaihtoehto on leikata letkuun tarkasti mitoitettu palkeenkieli.
    Molemmat vaihtoehdot ovat ainoastaan teoreettisia sen vuoksi, että jarrunestettä kevymmästä materiaalista et yksinkertaisesti saa tehtyä 200 bar takaiskuventtiiliä.
    Käytännössä havaitut "takaiskuventtiilit" ovat monesti aiheuttaneet letkun räjähtämisen. Jos räjähdyspaine on esim 200 bar, eli 20 MPa, kohdistuisi roskakokkareesta tehtyyn "takaiskuventtiiliin" noin 65 kilon voima.
    Hmm... Aika mielenkiintoinen teoria. Minulla se tulppa aikeutti kyllä letkun "räjähdyksen" kun aikani pumpailin poljinta tosi kovaa. Letku hajosi totaalisesti eli nesteet suhkusivat kyljestä ulos.

Pekka
    Kokeile nyt kuitenkin ensin puhaltaa, syövyttävää nestettä varoen. Jos letku olisi oikeasti tukossa, jarruttaminen ei onnistuisi koska jarrusylinterin tuottama paine ei siirtyisi jarrusatulaan.
    Uskoppa nyt ihan huviksesi vetomiäs, että tuo letku oli tukossa, tukossa niin ettei siitä mennyt mikään läpi, ei paineilma, ei niin mikään, että ihan turha edes koettaa puhallella siihen keuhkovoimalla

No kotitukikohdassa taas ollaan, tulin justiinsa ja kas kummaa, oli rappuset aivvan jäässä et meinasin kotioven rappusilla ottaa vielä lipatkin..

Kyyjärvellä +2´c ja kotona +0.8´c oli temperaturet mut ei tuolla väylillä ollut vielä mitään hätää ?

Että nyt jäi se "Nopein meritie" käymättä kun kolme päivää sitä laivaa odottelin ja ei sitä kolmatta hotelliyötä olisi enää kestänyt, ei! Onneksi ne skandiasta tilatut letkut tulivat tänään. Sain ne asennettua iltapäivällä, elikkäs vaikka olin vain oikeanpuolimmaisen tilannut, oli siinä "setissä" molemmat ja hyvä niin.

Nooo, nyt jarrut eivät ole päällä, jarrunesteet ovat kirkkaat, mutta tarpeeksi suurta painetta ei järjestelmä tuota etujarrulle ja syyksi epäilen että kahvan työsylinterin tiivisteet ovat menneet osittain rikki, tiivisteet viottuneet saman, sen älyttömän kovan sakan seurauksena, koska liikuteltaessa eilen kuului sitä rutinaa!
    Kahva siis liikkuu nyt todella herkästi ja äänettömästi kuten pitääkin mutta etujarrun teho on aikas olematon. Takana ABS:t toimii, nykyttää aivan kuten pitää mutta etunen ei lukittaudu niin kovasti että tuota voisi testata.

Valot sammuvat lähdössä kuten pitääkin, eikä ajon aikana vilku. Ilmasin järjestelmät ns. imuvaihtajalla, ABS-keskusyksikkö mukaan lukien. Täytynee huomenna käyä Kuvalta tilaamassa kahvan "korjaussetin" jos sellaista tuohon malliin yleensä on saatavilla........

Marmoritiskihinta muutamasta kumirenkaasta voisi olla vaikka 435 € + alv päälle

Ainiin, Käyttöauton laskutus kaikenkaikkiaan oli tästä tämän päivän "omatoimi" + eilisestä autoasentajan n tunnin sessiosta yhteensä: 293.00 € joista letkujen (2), osuus oli 159.00 €
    Joskus vuonna kypärä ja puumiekka ostin K75n. Tuolla oli kilometrejä ja vuosia alla. Jarrunesteitä ei viskositeetistä saati väristä päätellen oltu vaihdettu ikinä (sitten tehtaan). Kaikki pelasi silti niinkuin pitikin - kunnes erehdyin vaihtamaan jarrunesteet. Parin viikon sisällä alkoivat molemmat pääsylinterit vuotaa. Korjaussarjat sisään ja meno jatkui ilman ongelmia. Mieleen jäi se varaosatiskin vanhempi kaveri, joka tokaisi etten ole ihan ensimmäinen jolla jarrunesteiden vaihdon jälkeen pettää sylkyn tiivisteet.
    <p>2002-2014</p>
    Nooo, nyt jarrut eivät ole päällä, jarrunesteet ovat kirkkaat, mutta tarpeeksi suurta painetta ei järjestelmä tuota etujarrulle ja syyksi epäilen että kahvan työsylinterin tiivisteet ovat menneet osittain rikki, tiivisteet viottuneet saman, sen älyttömän kovan sakan seurauksena, koska liikuteltaessa eilen kuului sitä rutinaa!
    Kahva siis liikkuu nyt todella herkästi ja äänettömästi kuten pitääkin mutta etujarrun teho on aikas olematon.
    Oletko varma, että sait sieltä kaikki ilmat ulos? Se vasen puoli on hankala, koska sinne tuppaa jäämään ilmaa.
    Voi vaikka ottaa sen jarrusatulan irti ja nostaa ylös ilmauksen yhteydessä, niin sillä konstin saa sieltä ehkä ilmat pois kunnolla.

Pekka
    Oletko varma, että sait sieltä kaikki ilmat ulos? Se vasen puoli on hankala, koska sinne tuppaa jäämään ilmaa.
    Voi vaikka ottaa sen jarrusatulan irti ja nostaa ylös ilmauksen yhteydessä, niin sillä konstin saa sieltä ehkä ilmat pois kunnolla.

Pekka

Kiitos kaima vinkistä, mutta vasen puoli valuuttaa ulos paljon paremmin nestettä pihalle kuin oikea? Eli tuo oikea, (lyhyt letku) tuntuisi olevan aivan tehoton? Ja toisaalta, jos kahvan työsylinteri vuotaisi niin kaiketi sieltä jotain tulis pihallekkin?
    Kahva siis liikkuu nyt todella herkästi ja äänettömästi kuten pitääkin mutta etujarrun teho on aikas olematon. Takana ABS:t toimii, nykyttää aivan kuten pitää mutta etunen ei lukittaudu niin kovasti että tuota voisi testata.
    Voi siellä olla ilmaa jossain säpissä vielä siten, ettei suostu liikahtamaan. Hyvä vinkki on juuri tuo jarrusatuloiden nostaminen eri paikkaan ilmatessa, ja painaa vaikka palojakin sisäänpäin, kunhan vaan ei pärskäytä säiliön yläpäästä.

Laiskan miehen halpa vinkki on yöksi vetää jarrukahva nippusiteellä pohjaan ja toivoa että kuplat tulisivat poies. Toimii usein, mutta ei aina.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Voi siellä olla ilmaa jossain säpissä vielä siten, ettei suostu liikahtamaan. Hyvä vinkki on juuri tuo jarrusatuloiden nostaminen eri paikkaan ilmatessa, ja painaa vaikka palojakin sisäänpäin, kunhan vaan ei pärskäytä säiliön yläpäästä.

Laiskan miehen halpa vinkki on yöksi vetää jarrukahva nippusiteellä pohjaan ja toivoa että kuplat tulisivat poies. Toimii usein, mutta ei aina.
    No juu, kiitti lohdutuksesta ! Voi se ollakki niin että sitä ilimaa.., täytyy vielä kerran koettaa ilmata mut sitä ennen pitää käyä noutamassa nestetäydennysta mitä ku varastosaldo näyttää vain 2:dl:'ää....
  30.  
    Ei nouse käsi ei. 10v. ajoin K100 RS:llä ( ajoin itse siitä 50tkm mittarissa 100tkm) En kertaakaan vaihtanut noita rasvoja ja hyvin jarrut toimivat. Ainakin olin siinä uskossa kun ei oikein tosipaikkoja tullut eteen. Olis varmaan ollut aiheellista vaihtaa, mutta kun laiska ja saamaton on, niin eipä tullut mieleen kun kerran toimivat. Jarrupajoja vaidoin ja tarkistin, että männät liikkuvat hyvin. ( Ei ollut mitään ABS:ja). Ääni teräspunosletkuille tms.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen