Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Apuva!

    Eli etusen lyö lukkoon jarruttaessa... takana ABS toimii.... ABS testi menee läpi eli valo sammuu??
    Viime syksynä jarrunesteet vaihdettu.. (huoltoliike) ja ajettu 5-6 tuh sen jälkeen.. Etujarru hieman tärisee kun tiukkaan jarruttaa, oisko levy hieman kiero.. silmällä ei huomaa..

    mistäs päin lähetään hakeen vikaa.. vuosimalli 2005..


    /Kid
  2. #2
    No jumiskohan siellä vaikka männät? Ootko ottanu satuloita irti ja varovasti painanu etujarrua? Siis ihan niin vähän, että vähän liikahtaa eikä niin paljon, että männät pullahtaa ulos?
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  3. #3
    Doda noin. 2005 on servoavusteinen. Jos etunen lyö lukkoon, niin syttyykö jarrujärjestelmän varoitusvalot. Jos noin pääsee tapahtumaan pitäisi kojelaudassa kyllä vilkkua melkoinen joulukuusi.

    Vaikka ilman servoa ei tuota etusta taatusti saa lukkoon, niin kysynpä kuitenkin: Kuuluuko servopumpun ääni? kuuluuko tuollaisen lukittumisen jälkeen. Pahassa häiriötilanteessahan älytoosa kytkee servon veks ja jäljelle jää enäää n.k varajarrutoiminto.

    Ja kyllähän se etujarru käy lukossa ennen vapautumistaan. Eihän se ABS hetkellistä lukittumista estä.

    Ja tuohon täristämiseen: Omasta 2005-ST:stä vaihdettiin jarrulevyt syntymäkierouden takia takuuna. Eli mahdollistahan tuo on.
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Ainakin omassa Ässässä servojarruilla kun vetää liinat kiinni niin ensin etujarru käväsee lukossa ja aukeaa ja se eka nykäys on rajumpi ja peräkin käväsee ilmassa (tai ainakin kevenee rajusti) ja sen jälkeen alkaa "tykyttää" pienemmin lukituksin.

    Varsinkin asfaltilla pienessä nopeudessa (40-50 km/h) pyörä jo pysähtyykin sen yhden lukossa käynnin jälkeen eli siinei välttämättä ehdi huomata kunnolla ABSin toimintaa. Soralla voi olla helpompi testata. Ja kovemmasta vauhdista esim. 80-100 -> 0 ABS tykyttää jo siistimmin.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  5. #5
    Voisin kyllä itsekin kuvitella, että ABS valot pitäisi vilkkua, jos on jotain häikkää.

    Jossain TM:ssä muistaakseni oli joskus puhetta tuosta jarrulevyjen "kieroudesta". Yleensä vika on jarrulevyn kitkapinnan erossa. Eli jos kuumalle jarrulevylle roiskuu vettä/nestettä tämän kohdan kitka saattaa muuttua liukkaammaksi/pitävämmäksi kuin muu osa levyä. Tästä siis tärinä johtuisi.
    Tämä siis puhtaasti muistikuva, mutta näin olen sen itsekin järkeillyt.
  6. #6
    Mitä enemmän asiaa mietin päivän aikana, niin sitä varmempi olen siitä, ettei tuossa mitään vikaa ole JOS varoitusvaloja ei syty. Testaaminen tietty vaatii hieman asennetta, jos ei ole ABSien kanssa täysjarrutusharjoituksia tehnyt.

    Jos epäilyttää, niin (kun näyt olevan Espoolainen) pistä Privaattiviestiä ja tule käymään. Pannaan GS911 kiinni ja katsotaan onko järjestelmässä ollut häiriöitä.
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Moi
    Eikös se jarruta kahvasta myös takasta.Voiko olla mahdollista , että etunen ei pelais ja takanen pelaa,en usko.
    <p>R 1200 RT</p>
  8. #8
    jep servo jarrut.. Varoitus valot sammuu normaalisti.. eivätkä syty enää palaamaan.. Etunen ravistaa hieman kun jarruttaa.. joo.. ja tuo servo "pumppu" pelaa..
    kokeilit 80 vauhdista.. ja etusnen meni selvästi lukkoon ja perä ylös... arvatkaa hätkähdytikö.. :-o
    kokeilin uudellen tuota ja kyllä se meni lukkoon??

    Takanen jerruttaa kahvasta samaan aikaan.. takana kuitenkin jalkajarrulla koittaessa ABS toimi..

    Kävin kokeileen tänään uudelleen.. noin kuudesta kympistä nyt toimi ABS ?? samoin nopeammasta.. mistä tuo sattunut ongelma voisi johtua..
    Aikaisemmin tätä en ole huomannut.. viime syksynä jouduin oikeasti vetään kaikki seis kun auto hyökkäsi 100 alueella oikealta eteen ja ABS toimi ok..


    /Kid
  9. #9
    Voi tuossa olla levyt kierot, jos nypyttää/ravistaa ennekuin absi menee päälle. Jollei oo todella kierot ei pitäis vaikuttaa absin toimintaan.

    Jos renkaan ja tien välinen kitka on kova niin se ensimmäinen rytkäys kun eturengas lukittuu on kova ja perä hieman nousee (muttei kippaa), kun abs pyrkii hyödyntämään kaiken kitkan mitä tien ja renkaan välistä löytyy. Muuten ei saa tehokasta jarrutusta aikaan. Kun pito on huonompi hidastuvuuskin on pienempi ja perä ei nouse. Jarrutuksessa takarenkaalla ei oo millään alustalla kovaa pitoa ja absi napsuttaa helpommin. Eli vaikka pyörässä on absit eturengas ja takarengas käyvät pätkittäin lukossa lyhyen aikaa kerrallaan.

    Kuulostais niinkuin abs ois kunnossa. Kannattaa käyttää tarkistuksessa mikäli mietityttää.

    EDIT: Kun perä kulkee osittain ilmassa kovassa jarrutuksessa hyvällä pidolla niin takarenkaan abs-jarrutusta ei paljon huomaa.
    Viimeksi muokannut: mp71; 12.05.2013 klo 10:45.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  10. #10
    Ei toimi... kokeilin jälleen.. asvaltilla meinas mennä ympäri... hiekalla menee lukkoon... Eli ABS ei pelaa..

    Takana kun jarruttaa jalkajarrulla ABS toimii..
    :-(
  11. #11
    Pistin YV'tä. Katotaan GS911:llä mitä tuo on syönyt... Oikeasti en kyllä vikaan usko (vieläkään), koska mitään varoitusvaloja ei syty tai järjestelmä putoa varajarru-tilaan. Sehän on Günther rakentanut tuon ABS:n pikemminkin yliherkäksi reagoimaan erilaisille virhetilanteille (ilmiselvästä syystä).

    Tietty mikäänhän ei liene mahdotonta kun tekniikan kanssa pulataan, mutta jo toistakymmentä vuotta sitten noissa oli kolme prosessoria, joista yksi ei tehnyt muuta kuin vertaili kahden muun toimintaa. Mikä tahansa häiriö tai pitkittynyt ero pyörien pyörintänopeudessa (ABS:n kyvyttömyys toimia) aiheutti välittömän virhetilanteen.

    En jaksa uskoa, että tää 2000-luvun taikalaatikko olisi yhtään huonompi tuossa mielessä. Kovin kiinnostava vika kyseessä, jos sellainen on. En muista nähneeni kaikkien vuosien aikana yhtään vastaavaa vikaa. Sen sijaan satoja tarinoita turhista vikakoodeista ja järjestelmän päältä pudottavista häiriöistä.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Käytähän pajalla - kuulostaa sen verran hengenvaaralliselta vialta, ettei kantsi ehkä liikaa empiä.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  13. #13
    Erikoista. Ei vikakoodista tietoakaan. Toisaalta tuon melkein arvasi kun eivät varoitusvalot palaneet...
    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Jos etujarrusatulan mäntä hiukan takertelee niin ABS-yksikkö voi olla ihan kunnossa ja ABS-valo ei pala. Tällöin vois jarrutettaessa syntyä tilanne, että kun paine nousee jarruletkussa niin mäntä ja palakaan ei heti liiku vaan vaatii suuremman paineen nousun ja sitten ampasee eteenpäin liian kovalla voimalla jolloin rengas ehtii lukittua pahemmin kuin herkillä jarruilla.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  15. #15
    Lainaa mp71 kirjoitti Katso viesti
    Jos etujarrusatulan mäntä hiukan takertelee niin ABS-yksikkö voi olla ihan kunnossa ja ABS-valo ei pala. Tällöin vois jarrutettaessa syntyä tilanne, että kun paine nousee jarruletkussa niin mäntä ja palakaan ei heti liiku vaan vaatii suuremman paineen nousun ja sitten ampasee eteenpäin liian kovalla voimalla jolloin rengas ehtii lukittua pahemmin kuin herkillä jarruilla.
    Tuota ajattelimme, mutta tuossakin tapauksessa ABS:n toimintaa analysoivan älyn luulisi reagoivan siihen, että se ei pysty pitämään pyörien nopeuseroa tarpeeksi pienenä ja kytkevän itsensä veks. Juuri tuohonhan sen sisäiset varojärjestelmät on rakennettu. Pyörä on kilometreiltäänkin juuri sisäänajettu (30tkm), joten ei ole uskottavaa tuokaan. Puhumattakaan, että jos pyörä painaa melkein kolmesataa kiloa, niin liike-energiaa on vauhdissa kyllä ihan riittävästi availemaan "pienet jumit".
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Teittekös sen ABS testin GS-911:lla?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  17. #17
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Teittekös sen ABS testin GS-911:lla?
    Höh. Kun ei ole tullut noiden servojen kanssa GS911:llä leikittyä ei tullut edes moista huomattua. Tuli vaan katsottua vikakoodit ja ECU-info. Oon vissiin liian tottunut tuohon vanhukseen, että en osaa huomata/etsiä tuolta edistyneempiä toimintoja
    <p>2002-2014</p>
  18. #18
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Tuota ajattelimme, mutta tuossakin tapauksessa ABS:n toimintaa analysoivan älyn luulisi reagoivan siihen, että se ei pysty pitämään pyörien nopeuseroa tarpeeksi pienenä ja kytkevän itsensä veks. Juuri tuohonhan sen sisäiset varojärjestelmät on rakennettu. Pyörä on kilometreiltäänkin juuri sisäänajettu (30tkm), joten ei ole uskottavaa tuokaan. Puhumattakaan, että jos pyörä painaa melkein kolmesataa kiloa, niin liike-energiaa on vauhdissa kyllä ihan riittävästi availemaan "pienet jumit".
    Toisaalta ikää on jo jonkun verran pyörällä ja vähä kilsoja. Sillon ne jarrut just voi jumitella varsinkin jos säästeliäästi on jarruteltu. Ei oo iso homma herkistellä ne jarrut.

    Autossa ei ABS-valot syty jos palat tai sylinterit on jumissa -sillä periaatteella ajattelin ettei välttämättä näissäkään.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  19. #19
    jarrupalat/sylinterit ei jumi... tarkastettu :-/

    eli hyvien neuvojen etsiminen jatkuu..



    /K
  20. #20
    Multa ei löydy lisää tähän

    EDIT: Tässä vaiheessa menis merkkihuoltoon oma kampe.
    Viimeksi muokannut: mp71; 24.05.2013 klo 15:54.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  21. #21
    Joo.. kohta taitaa olla paras luovuttaa..


    /K
  22. #22
    Jos jarrunesteiden vaihto ei ole mennyt putkeen jostain syystä eli jonnekkin on jäänyt ilmakuplakupla tms. niin epäilen mahtaisko ABS tunnistaa välttämättä sitä vikaa omalla diagnostiikallaan. Se vois sotkea kans systeemin toimintaa aaika pahasti. Heitän siis tämmösen arvauksen vielä.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  23. #23
    Joo, ja sitä varten siellä GS-911:ssa on se ABS testi. Sen nyt vielä kuitenkin tekisin ennen kuin luovuttaa tuon kanssa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  24. #24
    No niin... RT:n ABS ongelma poistui..
    Nyt kun vielä keksis mistä moinen johtui???

    Ainoa mitä tein niin käytin akun irti kun kytkin navin mopoon...

    Hieman hämärää..



    /Kid
  25. #25
    Oho...? Ei siis ensimmäistäkään vikakoodia, vikavaloa ja kaikki bleed- ja muut testit läpi. Aika pelottavaa... Pistää ajattelemaan kuinka hyvin tuohon voi luottaa?
    <p>2002-2014</p>
  26. #26
    Nyt olisi tietysti mielenkiintoista laittaa mopo kiinni "testeriin" ja katsoa mitä tuo ABS käyttö nyt kertoo.. vai kertooko mitään..



    /K
  27. #27
    Lainaa kideon kirjoitti Katso viesti
    Nyt olisi tietysti mielenkiintoista laittaa mopo kiinni "testeriin" ja katsoa mitä tuo ABS käyttö nyt kertoo.. vai kertooko mitään..



    /K
    Tulehan taas piipahtamaan, niin tuikataan kompuutteri kiinni...
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Tuon alku kesän temppuilun jälkeen mopo on toiminut moitteettomasti.. Tosin nyt olen kyllä joka reissulle lähtiessä vetänyt liinat kiinni ja testannut asiaa..
    Täytyy pyörähtää testerissä katsomassa mitä "arvoja" tuolla nyt on... kuhan kerkee..



    /Kid
  29.  
  30. #29
    Lainaa kideon kirjoitti Katso viesti
    Tuon alku kesän temppuilun jälkeen mopo on toiminut moitteettomasti.. Tosin nyt olen kyllä joka reissulle lähtiessä vetänyt liinat kiinni ja testannut asiaa..
    Täytyy pyörähtää testerissä katsomassa mitä "arvoja" tuolla nyt on... kuhan kerkee..



    /Kid
    Joo. Tuuhan käymään niin katotaan "montako sekunttia ABS on ollut aktiivisena". On kyllä aika pelottava ja opettavainen tarina. Eli kokemasi mukaan Bemarin (Servo)ABS voi mennä tilaan, jossa kaikki näyttää toimivalta, vikakoodeja ei ole, vikavalot eivät pala, mutta ABS ei toimi. Aika upeeta...
    <p>2002-2014</p>