Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Moikka,
    olen hieman katsellut tuollaista LT mallia. Tallissa on parikin ns. matkapyörää K1200 RS ja S. Ne on molemmat yksin ajettaessa aivan upeita...varsinkin S on sitä mutkatiellä. Nyt on vaan niin, ettei takana istuminen ole kuulemma yhtä kivaa...kuulemma Kuulisin mielelläni kokemuksianne niiltä jotka ajavat LT mallia.

    Onko näissä LT:n vuosimalleissa olennaisia eroja ja onko niin, että kun sellaisen hankkii on parempi pysyä vain pitkillä suorilla? Takana niissä on kaiketi paremmat oltavat kuin näissä mun nykyisissä pyörissä?

    En ole käynyt koeajamassa yhtään sellaista mutta Heinolla istuin sellaisen päällä jokin aika sitten...aika nojatuolilta tuntui.
    <p>Nessi</p><p>K1200 RS -99</p><p>K1200 S -05</p>
  2. #2
    Etpä taida kokemuksia kovin paljoa kuulla kuin LT-kuskeilta, jotka tietty ovat oman asiansa airuita. Ei kait kukaan omaansa julkisesti hauku. Mene ja koeaja. Perustekniikaltaanhan tuo on (vanhan liiton) K1200RS mutta varustettuna mukavuudella ja riittävillä matkavarusteilla :-)

    2005, -05 tuli facelift, jolloin moottoriin tuli lisää tehoa, vääntökäyrä siirtyi ylemmäs, maailman turhin keksintö (sähköinen keskiseisontatuki) lisättiin, ohjauskulma jyrkkeni ja kojetauluun, valoihin ymv tuli uutta designia. Peruspyörähän on ollut sama vuodesta -99.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Morjens

    Reilun kuukauden kokemuksen "LoTjalla" ajosta, voin sanoa että ihan mukava pyörä ajella mutkapätkillä ja kaupungissa

    Takanakin kuulemma viihtyy oikein mukavasti, huomattavasti paremmin kuin busan kyydissä
    Driving Saab turbo may cause serious addiction!
  4. #4
    Lainaa Ozzyxx kirjoitti Katso viesti
    Morjens

    Reilun kuukauden kokemuksen "LoTjalla" ajosta, voin sanoa että ihan mukava pyörä ajella mutkapätkillä ja kaupungissa

    Takanakin kuulemma viihtyy oikein mukavasti, huomattavasti paremmin kuin busan kyydissä
    No on toi varmaan matkustajan kannalta tosi paljon mukavampi kuin Busa.
    Muusta en sitten tiedä, kun en ole koskaan ajanut LT:llä.

    Pekka
  5. #5
    Iltelläni pari vuotta sitten K1200LT.
    - pyörässä oli tosi hyvä ajoasento.
    - hyvä suojaava kate (Cee baileysilta löytyy vielä parempi plexi jos tarvetta)
    - vaimo tykkäs kovastikin takapenkistä (ei FJR kelvannu)
    - tykkäsin ite käyttää pienempiä vaihteita, jolloin kiihtyvyys ja pyörän hallinta oli helpompaa
    - tykkäsin kuunnella radiota, vaikka varmaan tosi hifistit käyttää kypärä sisäisiä kuulokkeita.
    - pyörä on aika korkea, hankala hallita, mutta toisaalta loivempi polvikulma
    - huonona puolena on paino, mutta jos haluat hyvän ajoasennon, katteet ja tyytyväisen kyytiläisen,
    niin ei ole paljoa vaihtoehtoja

    PS. jos oot hankkimassa, niin mun mielestä "kromiversio" on paremman näköinen (esim. sivupeilit "kromia")



    Ohessa pari linkkiä aiheeseen liittyen. Kun oot nuo lukenu, niin tiiät aika paljon K1200LT:stä.

    Lotja kuume
    http://www.moottoripyora.org/keskust...hlight=k1200lt

    BMW K1200LT
    http://www.moottoripyora.org/keskust...hlight=k1200lt

    LT K1200LT uuden ja vanhan mallin eroja?
    http://www.moottoripyora.org/keskust...n-mallin-eroja



    ALLA ON 1999 ja 2004 mallien eroista juttua (tiedot olen kopionut Pozon lähettämästä viestistä)

    1. Valot
    - lisätty erillinen kaukovalo entisen valoumpion alle. Umpion (myös uuden kaukovalon) lasi muuttunut myös muoviksi. n. 2006 alkaen sai myös Xenon-puolivalolla varustettuna. (Xenon-päivityksiä on helppo asentaa itsekin, joskin ovat tietysti laittomia...)

    2. Etujättö.
    - kasvatettu 8 mm, jolla saatu hidasajokäsiteltävyyttä paremmaksi. Runko muuten ennallaan.

    3. Moottori
    - tehoa lisätty noin 15 kW. Uusi nokka-akseli, isommat kaasuläpät ja isompi imuilmakurkku ja ilmanottoputki. Vääntöä tullut samalla hieman lisää (nyt 120 Nm / 5250 rpm)

    4. Vaihteisto
    - *viitosvaihteen välitystä pudotettu eli se ei enää ole samanlainen loikkari kuin ennen. Ilmeisesti myös vaihdeaskin hammaspyörien muutakin muotoilua muutettu, mutta en muista tarkemmin miten.
    - vaihdevivuston pallonivelet vaihdettu pykälää suurempiin

    5. Istuin
    -kuskin penkki kavennettu lyhytjalkaisten toiveista. Tuloksena aiempaa huonompi satula, jossa apinanperseilmiö iskee entistä aiemmin.

    6. Mittaristo
    - uusittu ja samalla lisätty mittarivalaistuksen hämäräkytkinautomatiikka (vai oliko jo vanhemissa...?)
    - ajotietokone integroitu mittaristoon, samoin radion näyttö

    7. Jarrut
    - integraaliservoabsit, jotka jo taisi tässä periaatteellisessa muodossa tulla 2003 ellei jo 2002. Systeemiä joka tapauksessa vielä päivitettiin jollain tapaa, ainakin kahdesta jarrunestesäiliöstä luovuttiin.

    8. Perä
    - kokonaisvälityssuhdetta muutettiin hieman tiuhemmaksi (voin olla tässä suhteessa väärässäkin..)
    - nopeusmittarin erillisanturi poistettiin perämurikasta. Oliko uudemmissa integroitu takapyörän ABS-anturiin?
    - jo aiemmin perien hajotessa turhan tiuhaan, tehtaalla kiinnitettiin huomiota perän kasaamiseen eli laakerin shimmaukseen samalla kun laakerintoimittajaa vaihdettiin
    - edelleenkin kannatettava periaate on vaihtaa laakeri ennekuin se hajoaa (eli jossain 60 - 70 tonnin välein). Se nimittäin äärimmäisen harvoin antaa mitään etukäteismerkkiä hajoamisestaan. Öljypropussa olevat lastut ovat toki sitä, mutta kuinka moni on niin onnekas, että löytää pykineen perämurikan tallissaan? 99%:sesti ne löydetään tien päällä...Ja esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.
    - takapyörän sivuttais"lotaaminen" voi johtua myös hajonneista perämurikan nivellaakereista, jotka tehtaan jäljiltä ovat pieniä kartioneulalaakereita, joita ei voi edes jälkikiristää. Tilalle saatavissa jenkeistä myös kartioliukulaakereita, jotka ovat periaatteessa ikuisia eli ne voidaan aina jälkikiristää, koska välissä ei ole kulmikkaiksi kuluneita neulalaakerin neuloja.

    8. Radio, navi, mukavuus yms
    - radion kasettisoitin vaihtui CD:ksi, joka saattoi kyllä tapahtua jo vuotta aiemminkin
    - näyttö integroitu mittaristoon
    - navigaattorille tuli virranottoplugi
    - keskiseisontatuki muuttui sähköhydrauliseksi
    - lisävarusteeksi keskuslukitus, jonka yhteydessä uusi varashälytin ja alustavalot
    - kaasuvaijerien reititys muutettiin ja kaasu saatiin herkemmäksi
    - intecomien osalta BMW tarjoisi lisävarusteena taas uuden version amerikkalaisen J&M :n tekemästä VOICE III:sta, mutta tämä(kään) ei suuremmin asiakkaita viehättänyt ja lisäksi aiheutti harmaita hiuksia merkkihuolloille, joten aika moni on jälkiasentanut Autocomin, Baehrin tms

    Tuossa noita keskeisiä LT:n päivityksiä, joista saatoin jotain unohtaakin. 2004:n jälkeen pyörä pysyi ilmeisesti koko lailla muuttumattomana valmistuksensa loppuun (kevät 2008) asti.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  6. #6
    Kiitos näistä nopeista ja asiallisista kommenteista. Näyttää olleen täällä jo aikaisemminkin keskustelua asiasta ja täytyy vaan ihmetellä kuinka seikkaperäistä tietoa näistä linkeistä löytyy

    Täytyy etsimään sopivaa koeajettavaa...kiinnostaa kyllä nyt enemmän malli 2005 tai uudempi. Jos jollain on sellainen ylimääräisenä tallin perällä niin vinkatkaa

    Nessi
    <p>Nessi</p><p>K1200 RS -99</p><p>K1200 S -05</p>
  7. #7
    Niin. Ja sitten kun oikeasti haluat tietää kaiken mahdollisen LT:stä (senkin mitä et haluaisi kuulla) niin kaiken LT-tietouden pyhättö on siellä missä kaikki on suurempaa ja parempaa, eli rapakon toisella puolella. Jos Länsi-Savo taipuu, niin osoitteeseen: http://www.bmwlt.com/forums/forumdisplay.php?f=11
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Lainaa Nessi kirjoitti Katso viesti
    ... etsimään sopivaa koeajettavaa...kiinnostaa kyllä nyt enemmän malli 2005 tai uudempi...

    Nessi
    Facelift tuli vuonna 2004, joten ei kannata bloka pois tuota vuosikertaa...
  9. #9
    Ei muuta kuin Nessi nyt rohkeasti mukaan ja matkaan....

    Tiedät varmaan sen tunteen kun ISO rekka tulee vastaan ja se sun pärräs heilahtaa komiasti eessuntaas kun se ilmavirta J y s ä h t ä ä siihen sun pyöörääs....

    No sit kun sullon se ältee allas niin se on se rekka kun heilahtaa
  10. #10
    Ajetuista kilometreistä sen verran, että kalleimmat huollot LT:hen tehdään 40 tuhannen välein. Taitaa olla tonnin luokkaa kustannuksiltaan. Osta siis mieluummin 41 tuhatta ajettu ja huollettu, kuin 39 tuhatta ajettu, jossa huolto on edessäpäin...
    Aikansa kutakin...
  11. #11
    2005, -05 tuli facelift, jolloin moottoriin tuli lisää tehoa, vääntökäyrä siirtyi ylemmäs, maailman turhin keksintö (sähköinen keskiseisontatuki) lisättiin, ohjauskulma jyrkkeni ja kojetauluun, valoihin ymv tuli uutta designia. Peruspyörähän on ollut sama vuodesta -99.[/QUOTE]

    Päivitys tuli 2004? Mikäs se sähköisestä tuesta maailman turhimman tekee??
  12. #12
    Lainaa nenoat kirjoitti Katso viesti
    Päivitys tuli 2004? Mikäs se sähköisestä tuesta maailman turhimman tekee??
    Joo 2004 - muistin väärin. Turha se on a) lisäpainon b) rikkoontumisherkkyytensä c) tarpeettomuutensa vuoksi. Tarpeeton siksi, että LT on kevyt vetää seisontatuelle verrattuna moneen paljon pienempäänkin pyörään.

    Eihän tuo sähköinen seisontatuki toki mikään syy ole jättää pyörää ostamatta ja varmaan ihan hauska toimiessaan. Onpahan yksi lisä-bling-bling. LT:ssä noita hajoavia piisaa kuitenkin ilman tuotakin
    <p>2002-2014</p>
  13. #13
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Joo 2004 - muistin väärin. Turha se on a) lisäpainon b) rikkoontumisherkkyytensä c) tarpeettomuutensa vuoksi. Tarpeeton siksi, että LT on kevyt vetää seisontatuelle verrattuna moneen paljon pienempäänkin pyörään.

    Eihän tuo sähköinen seisontatuki toki mikään syy ole jättää pyörää ostamatta ja varmaan ihan hauska toimiessaan. Onpahan yksi lisä-bling-bling. LT:ssä noita hajoavia piisaa kuitenkin ilman tuotakin
    a) muutaman kilon lisäpainolla ei ole paljon merkitystä yli 380 Kg:n mopottimessa, varsinkin kun paino tulee akselilinjan alapuolelle. Päivitetty malli ku muutoinkin on paljon parempi hitaassa vauhdissa ajaa niin eipä haittaa
    b) paljonko noita lieneen hajonnut? Luulisin että perästä kuulunut ja kuuluu jatkossakin enemmän
    c) joistakin se voi olla tosiaankin tarpeetonkin, mutta ne jotkut onnelliset jotka ovat hankalassa paikassa parkkeeratessaan täyteenkuormatun n. 600 Kg:n muulin kaataneet saattavat sitävastoin arvostaa yli kaiken tangossa olevaa harmaata nappia. Osa porukasta on myös varustettu huonommilla selillä tai hieman lyhyemmillä jaloilla ja niitä se varmaan myös helpottaa
    Ei ny kuitenkaan tehrä tästä elämää suurempaa väittelyä varsinkin ku alkuperäinen topikki taisi olla kysely kokemuksista. Ollaan vaan jyrkästi omaa mieltämme
    Se on muuten ihan totta että näillä uudemman sukupolven beemereillä jokainen reissu saattaa olla seikkailu kun ei tiedä mikä leipoo seuraavaksi
  14. #14
    Lainaa nenoat kirjoitti Katso viesti
    a) muutaman kilon lisäpainolla ei ole paljon merkitystä yli 380 Kg:n mopottimessa, varsinkin kun paino tulee akselilinjan alapuolelle. Päivitetty malli ku muutoinkin on paljon parempi hitaassa vauhdissa ajaa niin eipä haittaa
    b) paljonko noita lieneen hajonnut? Luulisin että perästä kuulunut ja kuuluu jatkossakin enemmän
    c) joistakin se voi olla tosiaankin tarpeetonkin, mutta ne jotkut onnelliset jotka ovat hankalassa paikassa parkkeeratessaan täyteenkuormatun n. 600 Kg:n muulin kaataneet saattavat sitävastoin arvostaa yli kaiken tangossa olevaa harmaata nappia. Osa porukasta on myös varustettu huonommilla selillä tai hieman lyhyemmillä jaloilla ja niitä se varmaan myös helpottaa
    Ei ny kuitenkaan tehrä tästä elämää suurempaa väittelyä varsinkin ku alkuperäinen topikki taisi olla kysely kokemuksista. Ollaan vaan jyrkästi omaa mieltämme
    Se on muuten ihan totta että näillä uudemman sukupolven beemereillä jokainen reissu saattaa olla seikkailu kun ei tiedä mikä leipoo seuraavaksi
    Joo - ei väittelyä. Tuo "maailman turhin"-kommentti oli sellainen lievän kieli-poskessa-kommentti. Kun ei itellä ole ollut varaa uudempaan, niin pitää tyytyä näihin "happamia sano kettu"-kommentteihin... Ja olet oikeassa, että ehkä hieman riisitautisemmilla saattaa olla kunnioitusta tuon lehmän käsittelyyn.

    Mutta tuohon b)-kohtaan. Kyllä niitä on hajonnut ja hajoaa jatkuvasti. Noiden korjaamiseen on kyllä kehitetty ihan hyvät "tee-se-itse-ohjeet" by Pozo. Muistaakseni moottoriksi kelpaa jonkun skootterin startti ja hydrauliikankin ehjäämiseen on ohjeet öljymäärineen.
    <p>2002-2014</p>
  15.  
  16. #15
    Kyllähän noita hajoilee, omasta LT:stä vaihdettiin takuuseen kun ei yli 26 asteen lämpötiloissa enää suostunut nostamaan pyörää ylös. Saksassa hyvinkin tunnettu asia kun siellä asiaa kävin tiedustelemassa, paikallisella Espoossa eivät aluksi uskoneet todeksi kunnes osui se yli 26 asteen päivä ja karautin paikalle...

    Perästä on laakerit fixattu kertaalleen, ei päälaakeria vaan ne swingin pienet neulalaakerit. Todennäköinen syy että paikallinen Espoon valtuutettu BMW huolto jätti nuo kiristämättä 1tkm:n huollossa, hajosi sen verran ajoissa. Nyt ovat rullanneet hienosti jo ~60tkm. Toki joka kerta rengasta vaihtaessa nuo tulee kopeloitua.

    Öhlinsit eteen ja taakse niin ajettavuuskin paranee potenssiin iso luku, ei enää kiemurtele mutkissa täyteen lastattuna kuten originaaleilla.

    On se vaan hyvä pyörä ajaa ja istua kyydissä, vaimoa ei GSA:n kyytiin saa kun tuohon on tottunut...

    Oma pyörä melkein seisonut tämän kesän kun ei vaan ehdi kaikilla ajaa, joku voisi tuonkin ostaa pois kuleksimasta... keväällä ei saanut myyntilupaa kottaraista hankittaessa, mutta josko nyt...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R