Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Onko mitään ainetta, jolla saisi muovisista katteista kaiken maalin pois - ilman, että itse kate vahingoittuisi? Olisi pieni Mad Max projekti mielessä.
    Retired
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Jarrunesteen maalia poistavasta vaikutuksesta on meikäläistä varoiteltu... Itsellä ei kokemuksia.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    Lähtisin kokeilemaan jotain niinkin radikaalia, kuin maalinpoistoainetta. Jos ei toimi, niin yllämailtulla jarrunesteellä kuplii kyllä liotettuna maalit pois. Jarrunesteen vaikutuksesta muovin rakenteeseen en osaa sanoa.
  4. #4
    Maalinpoistoainepurkin kyljessä nimen omaan kehoitetaan olla käyttämättä muovin kanssa. Ja se muuten sulaa ihan oikeasti. Olen joskus tehnyt Nitromorssilla testiä ABS:lle -> ruvelle menee.
    Itse poistin lakkaa ja spraymaalia takakatteesta asetonilla ja muovisella lastalla. Veti maalin kurtulle ja pehmeäksi, joten oli helppo niistää lastalla pois.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  5. #5
    Käyppä jossain automaalaamossa tahi automaalia myyvässä liikkeessä kysymässä
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  6. #6
    Kiitos vastauksista. Pitääpä käydä maalikaupassa vielä kysymässä. Vai joutuuko käyttämään painepesuria... Vai peräti hiomaan...
    Retired
  7. #7
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vastauksista. Pitääpä käydä maalikaupassa vielä kysymässä. Vai joutuuko käyttämään painepesuria... Vai peräti hiomaan...
    Voisin kuvitella että hionta pitää tehdä vesihionnalla alusta loppuun, muoviin tulee helposti syviä naarmuja joitten tasaiseksi saanti on aika hankalaa. Alle voi tietty heittää jokun filleri pohjamaalin jonka sitten hioo, mutta mitä vähemmän meikkiä sen parempi. Joku tartuntaprimeri kuitenkin pitää vetää ja maaliin elastaasia jotta joustaa mukana.

    Tässä olikin suurinpiirtein kaikki asiat jotka ammattikoulusta maalaamopuolelta muistan
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  8. #8
    Aiempi keskustelu aiheesta: http://www.moottoripyora.org/keskust...alinpoistoaine

    Jarruneste ainakin toimii pitkällä liuotusajalla, kokeiltu on.
  9. #9
    Cagivan tankki on muovia. Tankki oli edellisen omistajan toimesta maalattu ties millä ja löytyi sieltä myös jotain kitin tapaista.
    Maalarin tuomio oli selkeä. Kaikki pois pohjamaaliin saakka hiomalla.
    Vesihionta kolmella eri karkeudella. Vanhat sadehousut jalkaan ja tankki jalkojen väliin. Aikaa meni ihan hirveästi (samalla hioin muutkin katteet ja lokarit), sotku oli melkoinen ja ihan pikkuisen se tuntui illalla käsissä.
    Maalari varoitti hiomasta liikaa, ettei mennä kovin syvälle muoviin saakka. Riippuen muovilaadusta, sen hiominen saattaa aiheuttaa sen, että muovipinnassa nousee "karvat pystyyn", jonka jälkeen ensimmäinen pohjamaalikerros on aika haasteellinen ja saattaa vaatia kevyitä välihiontoja, jotta pohjavärin pinnasta tulisi sileä ja tasainen.
  10. #10
    Sanokaas sitten vielä noita karkeuksia papereihin. Eli millä aloitetaan ja mihin päädytään. Hioin tuota kohtaa josta maali on lähtenyt ihan kuivana ja suht karkealla (mikä nyt tuntuu tietysti karkealta virheeltä...) paperilla, mutta ei se ainakaan käteen tunnu mitenkään erikoiselta.

    Tuossa on vaan sitten se ongelma, että ilmeisesti vanha maali olisi tässä tapauksessa pakko saada kokonaan pois - kun se ei tunnu pysyvän muovissa siten kuin kuuluu - ja onhan se nyt melkoinen homma jos sen tekee oikein hienoilla papereilla. Tosin eipä kai siinä muutakaan voi sitten.

    Edit: Tuohon ei siis jäänyt edes pohjamaalia kiinni. http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/IMG_8418.JPG

    Nyt siis: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/BMW_12.JPG
    Retired
  11. #11
    Muoveista maalit aina hiomalla, ei muuta vaihtoehtoa. Automaaleja ei mitkään asetonit/tinnerit liuota, pehmentyä ne saattaa pitemmällä ajalla. Kuten se muovi siellä maalin alla.

    Jos tosiaan on pakko saada kaikki maalit ns pohjaan asti irti. Käsihionnalla aloittaisin jollain 240/epäkeskolla 180. Epäkesko kun jättää hienomman hiontajäljen. Siitä sitten kuivahioma paperilla asteittain sinne 500 asti.

    Käytännössä aina kun muovia hioo, niin tartunta aineen jälkeen on pakko ruiskuttaa filleri, joka välihiotaan. Varsinkin pehmeissä muoveissa niitä naarmuja tuppaa jäämään ammattilaisellekkin. Mitään elastisuus aineita ei käytännössä tarvitse käyttää, siinä halkee kate ennenkuin maalin joustot tulee vastaan.
    KTM SMR 450 2013 #168
  12. #12
    Kiitos!

    Saa nähdä mitä sitten kehitän tuon maalauksen suhteen.. Hiukan vaikuttaa siltä, ettei ole välttämättä amatöörin puuhaa se.
    Retired
  13. #13
    Miten olisi soodapuhallus maalin poistoon, on ainakin hellävarainen toimenpide.
    Honda vfr 750f -92
  14. #14
    Jarrunesteellä maali kyllä irtoaa, samalla saavutetaan se ettei uusikaan maali tahdo pysyä. Pellistä jarrunesteen saa vielä jotenkin pestyä pois mutta muoviin tuo imeytyy. Näin on isot pojat kertoneet tuosta jarrunesteestä...
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  15. #15
    Joo, en kokeile jarrunestettä. Varmaan hiominen lienee se todennäköisin toimenpide.
    Retired
  16. #16
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Jarrunesteellä maali kyllä irtoaa, samalla saavutetaan se ettei uusikaan maali tahdo pysyä. Pellistä jarrunesteen saa vielä jotenkin pestyä pois mutta muoviin tuo imeytyy. Näin on isot pojat kertoneet tuosta jarrunesteestä...
    Radio-ohjattavien rakentelijat käyttävät jarrunestettä ja kodin putkimiestä l. lipeää maalinpoistossa ja juuri siksi, että nämä eivät tuhoa esimerkiksi läpinäkyviä pintoja ja heikennä rakennetta. Sama porukka käyttää maalin alla muovitartunta-ainetta, toiset pesee astianpesuaineella lipeäjäämät pois eikä muuta. Mutta lipeä ja jarruneste eivät kaikkiin maaleihin tehoa, joten hiomisen jää usein ainoaksi vaihtoehdoksi.

    Jos jarruneste imeytyy muoviin, niin sen jälkeen maalin pysyvyys taitaa olla ongelmista pienin?
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  17. #17
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Radio-ohjattavien rakentelijat käyttävät jarrunestettä ja kodin putkimiestä l. lipeää maalinpoistossa ja juuri siksi, että nämä eivät tuhoa esimerkiksi läpinäkyviä pintoja ja heikennä rakennetta. Sama porukka käyttää maalin alla muovitartunta-ainetta, toiset pesee astianpesuaineella lipeäjäämät pois eikä muuta. Mutta lipeä ja jarruneste eivät kaikkiin maaleihin tehoa, joten hiomisen jää usein ainoaksi vaihtoehdoksi.

    Jos jarruneste imeytyy muoviin, niin sen jälkeen maalin pysyvyys taitaa olla ongelmista pienin?
    Radio ohjattavien läpinäkyvät muovikorit lienee kokonaan myös eri materiaalia kuin nämä pehmeämmät mopomuovit ?)

    Itse pelaisin varman päälle ja lähtisin hiomaan. Aikaisemmin mainitut 180 ja 240 karkeudet kuulostaa mun korvaan aika karkeilta. Mutta kokemusta ei tosiaan ole joten en siitä sen enempää
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  18. #18
    Kahden pyörän muoviset kylkipalat joutunut uudelleenmaalaamaan, ja vanhat maalit poistin yllätys, yllätys, maalinpoistoaineella! Vähän toi karhensi pintaa, mutta kun noita joka tapauksessa joutui hiomaan, pidin tuota pienempänä pahana kuin maalin poistoa hiomalla. Jos hommaa viitsii testata tuolla taustapuolella, niin näkee kuinka nopea toi vaikutus on, ja reagoi sen mukaan.
    Toinen mitä voi testata, on esim. Kodin putkimies, toimii ainakin noiden pienoismallimuovien kanssa, eikä syö muovia (nykyviemärithän on kaikki muovia).
  19. #19
    http://www.pienoismallit.net/kirjoit...artikkeli_358/

    Tuolla testattu jotain poistoainetta joka tarkoitettu muoville. Kannattaa tosiaan testata vaikka takapuolelle ensin.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  20. #20
    Nyt alkoi kyllä vähän tuo Fairi kiinnostamaan.. Onhan se hiominen valtava urakka, etenkin jos sen joutuu tekemään kovin hienolla paperilla alusta alkaen.
    Retired
  21. #21
    Kysy tuolta,http://www.erikoispuhallus.com/index.php?v=show&id=59
    Pääset varmasti helpommalla jos onnistuu ja hinnottelusta en tiedä mutta soittamalla selviää
    Honda vfr 750f -92
  22. #22
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Radio ohjattavien läpinäkyvät muovikorit lienee kokonaan myös eri materiaalia kuin nämä pehmeämmät mopomuovit ?)

    Itse pelaisin varman päälle ja lähtisin hiomaan. Aikaisemmin mainitut 180 ja 240 karkeudet kuulostaa mun korvaan aika karkeilta. Mutta kokemusta ei tosiaan ole joten en siitä sen enempää
    Malleissa käytetään kaikenlaisia muoveja, polycarbonattia, lexania, polystyreenia, ABS jne. Mopoilussa kait ABS eli Lego-muovi on useimmiten käytössä?

    Tuosta hiomisesta olen samaa mieltä. Jos on vähänkin epävarma kestääkö materiaali mitään liukkareita ja kemikaaleja, niin hiomalla pois.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  23. #23
    Motonet kaupittelee kotitarvekäyttöön sopivaa soodapuhalluspönttöä n. 60€ hintaan. Noi puhallusfirmat yleensä myy säkkikaupalla soodaa ihan sopuhintaan.
    Tän voi viälä koljata...
  24. #24
    Lainaa Makke78 kirjoitti Katso viesti
    Motonet kaupittelee kotitarvekäyttöön sopivaa soodapuhalluspönttöä n. 60€ hintaan. Noi puhallusfirmat yleensä myy säkkikaupalla soodaa ihan sopuhintaan.


    Itsellä on toi motonetin soodapuhalluslaite, sillä ei lähde maali katteista tai tankista sen verran tehoton laite.
    Muutoin käypä laite pienten alumiini ja sinkittyjen osien puhdistukseen, teho ei riitä tässä pikkupuhdistimessa vaikka takana olisi tehokaskin kompura.
    Honda vfr 750f -92
  25. #25
    Kysäisin hintaa soodapuhallukselle.

    Edit: Pitää mennä käymään, ei osannut sanoa kuvista.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 24.07.2012 klo 16:48.
    Retired
  26. #26
    Soodapuhallus on paras tapa...
    On kokeiltu.
    Meni palo käpy, tai lähinnä koko kuusi, kun aloin joskus katteita hiomaan...
    Juu, ei.

    Soodalla ja ehkä sopivilla lisukkeilla homma eteni sillai, rivakasti.
    Romut puhallukseen, kahville, romut pois ja samalla käteismaksu.
    Kotia, kuumalla vedellä huuhtelu, kuivaus, rasvanpoistajalla yli ja eka kerros pohjaväriä...
    Se oli jo rikki...
  27. #27
    Katteet menee ens viikolla soodapuhallukseen. Kiitokset sitä ehdottaneille jo etukäteen. Palaan vielä asiaan kuvien kera kun homma on valmis.
    Retired
  28. #28
    Vaan eipä onnistunut soodapuhallus. Jostain syystä muovin ja maalin seos sellainen, että ei lähde maali ennen kuin sellaisilla paineilla, että muovi alkaa kärsimään. Kohtalon ivaa sinällään, kun toisesta kohtaa lähti maali painepesurilla ja toisesta ei soodapuhaltamallakaan.

    Ei voi mitään.
    Retired
  29. #29
    Oliko tuo maalattu millä maalilla? Meinaan, kun tein viikonloppuna kokeita tuolla Fairy Power spraylla. Lähtee aika hyvin spraymaali, mutta 2k-maali ei hievahdakaan. Ehkä sitten, jos pääsisi maalin ja muovin väliin.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  30.  
  31. #30
    Jaa'a. Tehtaalla maalattu. Nyt on tallissa pikku puuhastelun kohteena.
    Retired