Suora lainaus Ajotaito II esitteestä, luitko myös tämän? Tämän tarkempaa vastausta tuskin on olemassakaan, sillä piohjimmiltaan MotOrg ry ei vastaa lopputuloksesta, sillä vaikka kuinka asiasta on yritetty neuvotella, en tiedä kuinka juridisesti päteviä tällaiset asiat ovat vakuutusyhtiöiden koneistoja vastaan.
Tämä koskee Ajoitaito II koulutusta. Ajotaito I järjestetään julkisilla paikoilla, joten siellä kasko on normaalisti voimassa, tietysti. Muissa radalla käytävissä koulutuksissa mitään ekstraa ei ole neuvoteltu.Huomioi nämä asiat:
- liikennevakuutus on kurssilla (ja radalla muulloinkin) voimassa kuten tieliikenteessä,
- kaskon törmäysvahinkovakuutus on kurssin aikana voimassa kuten tieliikenteessä ilman omavastuun korotusta A-vakuutuksen, Fennian, Lähivakuutuksen, Nordean (Tryg), Pohjolan, Tapiolan, Turvan sekä Pohjantähden vuonna 2010 uudistetussa kaskossa. Aktian kasko ei korvaa mitään. Nämä tiedot on selvitetty vakuutusyhtiöiltä kysymällä sekä muutaman vakuutusyhtiön kohdalla korvauskäytönnöistä erikseen sopimalla. Käytännöt voivat muuttua, joten ole selvillä omista vakuutuksistasi, Motorg ry ei vastaa näiden tietojen paikkansa pitävyydestä,
Yamaha R1 '06
Jes. Eiköhän näillä pärjätä. Tavoitteena hommassa on tietysti se, että vakuutusyhtiön osallistumista ei tähän hommaan tarvita.
Kiitos vielä asian selventämisestä.
Mopoton mies
Tässä vielä vakuutusyhtiön kommentit asiasta, eli kannattaa todellakin olla yhteydessä sinne omaan vakuutusyhtiöön ja tarkistaa asia:
Tämä ei siis ole mikään yleispätevä lupaus, vaan minun henkilökohtaisesti sopimani asia vakuutusyhtiön kanssa. Eli, vaikka noissa ORG:n ohjeissa homma näyttää päällisin puolin selvältä, niin kannattaa varmistua asiasta, jos mahdollinen korotettu omavastuu yhtään painaa mieltä.Tuo mainitsemasi sopimus on ollut aikaisemmin voimassa Tapiolan kanssa, mutta tämä tieto on vanhentunutta. Lähitapiolassa ei ole valtakunnallista sopimusta, koska jokainen alueyhtiö on itsenäinen ja päätökset tehdään alueellisesti. Tiedätkö osallistutko ajoharjoittelussa hitaaseen, keskinopeaan vai nopeaan ryhmään?
Tässä tapauksessa voimme myöntää perusomavastuulupauksen (omavastuu 160 €). Merkitsen vielä tiedon tapahtumasta ja ajanjaksosta milloin sopimus on voimassa.Olen mukana hitaassa ryhmässä ja ajoharjoittelu II kurssilla
Vastaisuudessa jos on samanlaisia reissuja, niin ilmoittele asiasta hyvissä ajoin kuten nytkin.
Mopoton mies
Tuli vaihdossa kilvetön ratapeli ja tavoitteena on kävästä about 5 kertaa ajelemassa kesän aikana. Mitä vakuutusyhtiötä suosittelette? Turvasta sanoivat että kuutiotilavuuden mukaan (600cc) n.800€ vuodessa "liikennevakuutuksen" hinta, eli jos on 3kk kesällä niin tekee n. 200€. Kyseessä siis bonukseton kilvettömille tarkoitettu vakuutus.
Onko muissa vakuutusyhtiöissä parempia käytäntöjä??
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
No joo, nyt kun enemmän perehdyin aiheeseen, niin vaikuttaa tosiaan parhaalta vaihtoehdolta. Hinta olikin nyt 960€, mutta seisontaan saa laitettua, niin ei siitä paljoa kerry kesälle hintaa (240€/3kk).
Muut vakuutukset ovat näillä näkymin siirtymässä Turvasta Pohjolaan. Kysyin pohjolasta kyseistä asiaa ja sain hinnan 720€ koko vuosi, ja heillä on vain tuo kokovuotinen vakuutus.
Muoks.
Ei ollut alustanumeroa kun soitin ja jouduin soittamaan myöhemmin uudellen, niin silloin sitä ei enää ollutkaan mahdollista saada seisontaa osaa aikaa vuotta. Aina eri hinta ja käytäntö kun on eri henkilö puhelimessa, vaikka firma olisikin sama...
Viimeksi muokannut: JuSu1978; 18.06.2014 klo 00:02. Syy: Jatkoa
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Pohjolan tuoreet ehdot 13.3.2014 kaskon osalta, vakuutuksen rajoitukset:
4.11 E sinevakuutuksen yhteiset
rajoitukset
Hirvi-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, pysäköinti-,
varkaus- ja keskeytysturvasta (kohdat
4.2 - 4.7, 4.10 ja 6) ei korvata vahinkoja,
jotka aiheutuvat
...
8. osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun
tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa
muuten moottoriradalla tai yleiseltä
liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.
[Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta,
joka aiheutuu osallistuttaessa
liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun
talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai
Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin
(EAK ) suorittaneen kouluttajan,
autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat
ry:n kouluttajan antamaan ja
valvomaan ajo-opetukseen.]
Käytännössä tarvitset kirjallisen todistuksen kouluttajalta, jotta kasko korvaa. Ellet sitten ole itse kirjallisesti jotakin muuta onnistunut sopimaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tälläinen asia tuli tänään mieleen Alastarolla,että jos ajan jotain toista pyörää päin varikolla, varikon portilla tai radalla. Kuka korvaa vastapuolen vahinkot? Minä,liikennevakuutus vai vastapuoli.
Sama pätee kilvettömiin ratapyöriin. Ja jos ajaa ilman liikennevakuutusta, niin sitten maksat loppuviimeksi omasta pussista (ei kiveksistä tms.) kaikki, materiaalikulut, sairaanhoitokulut, eläkkeeen jne.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
No itse asiassa vakuuttamattoman ajoneuvon toiselle osapuolelle aiheuttamat vahingot korvaa "liikennevakuutusyhdistys". Se sitten perii vakuuttamattoman ajoneuvon omistajalta/haltijalta korotetun liikenne vakuutusmaksun, muistaakseni 6x.
http://www.lvk.fi/fi/Liikennevakuutu...uuttamattomat/
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Ja oma tapaturma vakuutus on syytä olla kunnossa
"Korvauspiirin ulkopuolelle jäävät kuitenkin vakuuttamattoman ajoneuvon
omistajaan ja haltijaan kohdistunut henkilövahinko
kuljettajaan kohdistunut henkilövahinko, kun hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, ettei ajoneuvoa varten ollut otettu liikennevakuutusta."
Ja korvauksen liikennevakuutusyhdistys perii onnettomuuden aiheuttajalta takaisin.
Toi korotettu vakuutusmaksu peritään kolminkertaisena siltä ajalta jolla laite on ollut liikenteessä vakuuttamattomana.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Vähän epäilen...
Vakuutustahan ei tarvitse, kuin rekisteröidyssä vehkeessä, ja jos toi vakuutus laiminlyödään, ne arpoo sen ajan mitä on oltu tieliikenteessä ilman vakuutusta (eli pahimmillaan valmistus/maahantuontivuodesta eteenpäin). Näistä korotuksista on henk. kohtainen kokemus parinkymmenen vuoden takaa.
Ja tuottamus näissä ratamälleissä syntyy jo siitä, että pyörän laittaa käyntiin ja lähtee toisten joukkoon töppäilemään![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Kyhyyllä liikennevakuutus tarvitaan lähes poikkeuksetta kaikissa ratavehkeissä riippumatta siitä onko se rekisteröity vai ei.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
No koulutuksissa yms. ei välttämättä tarkisteta, todetaan vaan että liikennevakuutus on oltava voimassa (ja se pitää pystyä tarvittaessa todistamaan). On mahdollista että jollakin se ei olekaan voimassa tahattomasti tai tarkoituksella, ja siksi tätä on tarvetta pohtia.
Keskustelua syntyy tietenkin myös kaskovakuutuksien ehdoista ja poikkeuksista.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Vielä tähän sanktioon (pilkunviilausta). Jos kyseessä on kilvetön ratavehje, niin kaikesta päätellen ei oikein voi soveltaa näitä tieliikennekäytössä olevan vehkeen "kolminkertainen maksu vakuuttamattomalta ajalta" -sääntöä. Vai mikä on näissä tapauksissa se "vakuuttamaton aika"? Se ratapäivä, eli kolmen päivän vakuutusmaksu? Ei taida oikein sanktiosta mennä, oli tuottamuksellinen tai ei.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Onko mahdollista punakilpistä käyttää ajoharjoittelussa? Päivä 26,6€ liikennevakuutuksen kera kuulostaa paljon paremmalta kun Fennian 4000€
Suora lainaus MotOrg ry:n rataharjoittelun säännöistä:
Aikalailla noin se menee muillaki järjestäjillä.2. Kalusto
Radalla saavat ajaa kilvelliset sekä kilvettömät liikennevakuutetut moottoripyörät. Liikennevakuutuksen voimassaolo on tarvittaessa pystyttävä todistamaan.
Nämä vakuutusyhtiöiden uudistueet tariffit on aikamoinen kuolinisku rataharrastuksen aloittamiselle.
Orgin toiminnassa ratailu näyttelee vuositasolla aika merkittävää roolia.
Nyt jos koskaan olisi mielestäni aika laittaa SMOTO asian puolesta hommiin.
Nämä viisinkertaistuneet vakuutuskulut tappaa viidessä vuodessa kaiken sen mitä org on kymmenessä vuodessa saanut aikaan, ellei asiaan puututa nopeasti.
SMOTO on 10 vuotta ylpeillyt katsastuksen torppauksella.
Nyt on aika tehdä jotain sen eteen että meillä on myös 10 vuoden päästä vilkasta rataharrastustoimintaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Eihän tää kilvettömien vakuutusmaksujen nousu pitkässä juoksussa tee mitään muuta kuin sen, että porukka siirtyy ajamaan rataa kilpipyörällä. Itekin tossa jo funtsin, että kun sattuu kohdalle niin vois ostaa jonkun sopivan kilvellisen kyykkypyörän raadon, johon lyö ratakilkkeet kiinni siinä vaiheessa kun vaakakuppi vakuutuksissa keinahtaa liian kalliin puolelle. Ikävänä puolena se, että kilvellisiä mopoja on jokusen vuoden nurkat täynnä ennen kuin porukka saa hukattua ne osina eteenpäin.
Mutta en kyllä pane pahakseni vaikka SMOTO asiaa lähtis ajamaankin. Vaikutusmahdollisuudet lienevät vain aika heikot.
Superbike #7
Onhan tässä selkeästi nähtävissä että vakuutusyhtiöt eivät ole kovin kiinnostuneita näistä "korkean riskin" vakuutuksista. Tilannehan on sama enduro ja crossipuolellakin. Toisaalta on täysin ymmärrettävää että vakuutusyhtiöt eivät halua - ja ehkä eivät lain puitteissa voikkaan - kompensoida näiden kohderyhmien korvausmenoja toisten kohderyhmien vakuutusmaksutulosta. Tosin en lainkaan epäile etteikö tällaista, kompensaatiota, olisi joskus harjoitettukin. Eikä moinen menettely olisikaan oikein näitä vakuutuksenottajia kohtaan.
Tässä alan etujärjestötkin ovat helposti mahdottoman edessä koska vakuuttaminen on, kuten olen aiemmin kirjoittanut, riskien jakamista kohderyhmän kesken. Vakuutusmatematiikan mukaan ainoa keino, pitkällä aikavälillä, alentaa vakuutusmaksuja olisi ensinnäkin saada runsaasti lisää harrastajia lajin piiriin ja toiseksi saada vahingot hyvin vähäisiksi, paras tilanne tietenkin olisi ettei vahnkoja sattuisi lainkaan.
Tämähän on tietenkin utopiaa mutta tosiasia on että vakuutusmaksut eivät alene ellei kohderyhmältä saatu vakuutusmaksutulo ole yhtiölle selkeästi suurempi kuin kuin sen maksamat korvaukset koska sillä välirahalla, katteella, pyöritetään systeemiä ja maksetaan johtajien bonukset.
Viimeksi muokannut: Patukka; 14.11.2014 klo 13:48.
Tuntuu noi kilvettömien vaakutusten hinnat vaihtelevan ihan virkailijoittain. Soitat toiselle, tarjoaa 4000€, kun taas toinen 500€. Aika järjetöntä ja epäjärjestelmällistä touhua. Mulla maksoi kesällä 2014 Fennian vakuutus kilvettömään R6:seen karvan verran päälle 500€/vuosi, eli noin 250€/kesä, kun sen irtisanoo kauden jälkeen.
Puolestaan kaveri jolta ostin pyörän, suositteli Pohjolaa, no soitin sinne ja sieltä tarjottiin jotain 3000€/vuosi.
Ois ihan mielenkiintosta tietää minkälaisia kustannuksia ratailu aiheuttaa vakuutusyhtiöille. Pääsääntöisestihän kaatumisista selvitään kohtuu pienillä vammoilla ja solari taitaa olla yleisin sairaslomaa aiheuttavaa. Täysin mutuilua. Hinnoitteleeko ne sitten jotakin tulevaa isoa vammautumista/kuolemaa noihin vakuutuksiin?
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Kaikkien terveyspalvelujen hintaahan ei minulle ole tietenkään kerrottu, mutta syyskuinen radalla kaatumiseni on todennäköisesti maksanut liikennevakuutusyhtiölle tähän mennessä kymmenisen tuhatta euroa ja lisää kuluja tulee vielä, kunhan lopullisesti selviää fyysiset haitat joita tästä jää. Ja minä selvisin mielestäni aika pienillä vammoilla, yhden nilkan ja sormen murtumalla. Noista sormi leikattiin ja ruuvattiin kasaan, nilkkaa hoidettiin pelkällä kipsillä.
Summaan sisältyy korvaukset tilapäisestä haitasta, reilun kuukauden palkat työnantajalle, leikkaus, yhteensä kymmenisen käyntiä eri lääkäreillä ja kymmenen fysioterapiassa.
Ja tämä siis kilvellisellä pyörällä.
Elät vain kerran, jos uskallat. Kilon Gixeri.