Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta
Lainaa:
s151669 kirjoitti
Momenttiavaimet: mitä niillä tekee ?
Juu, taannoin katsoin erkkiviiden takarattaan pulttien momentin kirjasta. Avain momenttiin, kääntöä. Lopputuloksena alkoi alumiininen kierre navassa myötäämään. Pysyi nyt kumminkin vielä kiinni mutta jos olis naksuun vääntänyt niin venäläistä pystykierrettä olisi tullut.
Tänään ajattelin vetää oikein momenttiin kytkimen jousien ruuvit. Eri avain, taulukosta momentti, taas mennään jo kohdassa että ei todellakaan kiristetä kunnes avain naksahtaa.
Mikä tässä mättää ? Taulukkoarvot ihan metsässä ? Momentit kuivalle kierteelle ? Onnea vaan kuivan kytkimen ruuvinreiän metsästämisessä. Isommalla avaimella on ihan menestyksellä vedetty pyöränmuttereita autoissa momenttiin ja höllemmässä on olleet kuin hartiamomentilla laitetut.
Mainitaan nyt, että "ikinä" - no joskus muinoin - en ole vääntänyt kierteitä rungosta pilalle näppituntumalta. Tai ruuveja poikki. Eipä ole tiellekkään putoilleet.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä olivat annetut taulukkoarvot em. kohteille? Itsellä käytössä ”halpis” monenttiavaimet, jotka olen pariin kertaan naksutellut työmaalla kalibroituja laatuavaimia vastaan ja todennut momenttien olevan riittävän lähellä oikeata (isompi virhe tulee käyttäjästä kuin avaimista). Lisäksi pienen ja ison avaimen momenttialueet menevät sen verran ristiin, että tulee joskus tarkistettua ne keskenään naksauttamalla, ettei ole tapahtunut ainakaan järkyttävän suurta muutosta. Noilla olen muutaman moottorin kasannut sekä tehnyt n määrän erilaisia huolto ja korjaustöitä moottoripyöriin, eikä ole vielä kertaakaan tullut vastaan kohdetta, jossa ehjillä osilla olisi tullut ongelmia ohjemomenttiin vääntäessä. Joskus olen kuullut olleen paino tai yksikkömuunnosvirheitä huoltomanuaalien momenttitaulukoissa ja usein on tullut vanhoja rassatessa vastaan kohteita, joissa kierteet on olleet valmiiksi väännetty pilalle liian suurella momentilla, jolloin oikeaan momenttiin vääntäminen on purkamisen jälkeen ollut liikaa kierteen kestävyydelle.