Ghostrider kirjoitti
Aika heikosti enää faktoilla keskustellaan, kun tässä oli kuitenkin lähtökohtana se, että mutkien ajaminen on haastavaa. Ja ainakin minä tarvitsen vaikeiden asioiden oppimiseen harjoittelua, joka sisältää paljon toistoja. Kadulla saa ajettua päivän aikana varmaan joitain kymmeniä sellaisia vaativia mutkia, radalla taas joitain satoja. Lisäksi siellä radalla on se osaava kouluttaja kertomassa mitä pitäisi korjata siinä ajamisessa, eli oppiminen on merkittävästi nopeampaa. Ei siinä tarvitse olla uskovainen suuntaan tai toiseen, että ymmärtää kummalla tavalla se mutkan ajaminen menee nopeammin ja turvallisemmin selkärankaan.
Sinun mielestäsi rata-ajo on ilmeisen vastenmielistä puuhaa, tai ainakin näin olen varovaisesti rivien välistä tulkitsevinani. Se hyvä puoli ORGin ja muidenkin järjestäjien tapahtumissa on, että niillä ajaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, harvaa on sinne radalle vastentahtoisesti pakotettu. Tuossa hommassa on vähän sama tilanne kuin lasten ja uusien ruokien kanssa, kannattaa kokeilla, että tietää miltä se maistuu. Jos sinne AT2:lle menee ja kokeilee päivän verran rata-ajoa, siinä menettää pahimmillaan muutaman kympin rahaa päivän verran vapaa-aikaa. Parhaimmillaan oppii aika paljonkin uusia asioita, eli voi kääntyä voitolliseksikin.
Ja tuo AT2-koulutus on mun mielestä se tärkein asia rata-ajon kokeilussa. Nyt kun tuossa aiemmin on kirjoiteltu kuinka ensikertalaiset etsivät jarrumerkkejä, tai kilpailuvietti alkaa viedä mennessään, niin se kertoo siitä että sinne on menty vähän turhan ryminällä. Tuo vastaa suunnilleen sitä, että ensikertalainen menee kuntosalille tekemään maastanostomaksimeita kissanselällä ja valittelee että ihan tyhmää puuhaa ja tulee vaan selkäkin kipeäksi. Osaavan kouluttajan avulla taas se tekeminen on koko ajan omaa tasoa vastaavaa, jolloin sitä oppimista ja kehitystä tapahtuu ja homma voi tuntua kivalta.
Mutta mä lupaan tarjota Jannecoolle ilmaisen ORGin ratapäivän ja vielä lounaankin päälle. Pääsisit maksutta tutustumaan rataveljeskunnan vihkirituaaleihin ihan paikan päällä.