Elä nyt vänkää vastaan, se on osaavalle koodarille helppo rasti lisätä tuonne päivämäärävalikko! :D
Tak tak! :thumbup:
En lupaa mitään, mutta pari (sora)reittiä on mielessä, mutta kahellaan niitä kevväämmällä.
Kattelin tätä kohdetta https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6950 vähän tarkemmin, tuskin tosiaan keritään paluumatkalla käymään, kestää varmaan puoli päivää tutustua paikkaan. Sen vois tehdä vaikka eri keikalla ens kesänä.
Jos Goza kerkiit tai ei olisi liikaa vaivaa niin pystyisitkö joku päivä keromaan kohteet mitkä olit suunnitellu ?
Ei tarvii kirjoittaa kun nimet. Vai oliko ne jossain jo mainittu ?
Siellä ovat, vain 26 kätköä tulis kuitattavaksi.
Kävin kohteet läpi ja kattelin reitit. Näyttää ihan hemmetin Hyvältä. Ja mielenkiintoiselta. Ja vain vähän yli kaks kuukautta enää ! :orgmp: :jpstyle:
Onhan tätä pohdittu, mutta olen ollut siinä uskossa, että kokonaisuuden kannalta on ok, vaikkei lokimerkinnästä näkisikään, minä päivänä on käyty.
Vaikka päivän voisi valita kalenterista, niin aika moni antaisi mennä oletusarvolla, jolloin päivämäärästä ei kuitenkaan näkisi, milloin kätköllä on käyty.
Kyse on kai ensijaisesti siitä, että vaaditaanko käyntipäivän ilmoittamista. Jos vaaditaan, niin sitten pitää varmaan olla kätevä konsti valita päivä (ehkä vielä lisäksi pitäisi näyttää sekin, minä päivänä lokimerkintä tehtiin).
Eikös tämä ole toiminut aika hyvin niin, että halukkaat voi kirjoittaa, milloin ovat käyneet? Vai oletteko ajatelleet niin, että jos ei ole merkattu heti samana päivänä, niin pitää mainita, milloin kävi? Itse en ole käyntipäivää kaivannut.
muoks: Ps. Ja tietysti tervetuloa mukaan! Hyvähän näistä jutuista on ainakin keskustella, vaikka mulla onkin juuri nyt aika hieman kortilla.
Kai se pvm olisi tärkeä vasta silloin kun aletaan vaatimaan "todisteluja" siitä että kätköllä on käyty sääntöjen mukaan alle 2kk sitten. Muuten en pidä asiaa kovin tärkeänä.... kun kerran toistaiseksi mennään sillä että jos kätköjä merkkailee löydetyksi on myös rehellinen merkkauksissaan.
Ja Julille tiedoksi, tämä edellinen vastaaja "pleksi" nimimerkki on juurikin tässä tapauksessa se "osaava koodari"!
Hups, pari kätköä tarkastuksessa... Ja ne kun on tarkastettu olis sitten 400 tehtyä kätköä täynnä!
Mä voisin jatkossa tarkistella kans Englanniksi mutta en heti löytänyt kohtaa mistä muutan asetuksen, joku tietää ?
Hienoa Goza, 400 on mahtava määrä tehtyjä ! :thumbup:
Mutta nyt Bemaria huoltamaan !
Tästä mä niiiiiin haaveilin silloin aikanaan, että ne jotka tuntee paikkoja, kertoisi myös muille.
Vaan eipä tullut mieleenkään, että joku voisi tehdä yli 400 kätköä. Way to go goza :jippikaijee:
Ja onhan siellä kätköntekijöiden listalla paljon muitakin, jotka ovat kantaneet korsia kekoon. Minusta muutamankin kätkön tekeminen on jo upea juttu. Kyllä kelpaa taas ensi kesänä kurvailla kohti uusia seikkailuja.
Lissää tulloo koko ajan! Ja kesällä kun reissataan niin varmaan paljonkin löytää paikkoja!
Sain nyt vihdoin tehtyä ne sääntömuutokset, joista oli puhetta:
a) kätkön löytäminen saa edellyttää pääsymaksun maksamista tietyin ehdoin
b) tapahtumakätkön ei tarvitse olla pelkästään kätköilijöille järjestetty
Kirjoitin motocaching uutissivulle hieman infoa, että mitä se sääntö nyt tarkoittaa. Laittakaa ihmeessä kommentteja tänne, jos tuli jotain hassua tai epäselvää.
Maksullisuuden osalta sanamuoto on nyt tällainen: Kätkön löytäminen ei saa edellyttää maksullisten palveluiden käyttöä tai tuotteen ostamista. Ainoat hyväksyttävät maksut ovat kohtuullinen tiemaksu, pysäköintimaksu tai pääsymaksu, josta on mainittu kätkön kuvauksessa. 'Löytyi' merkinnän edellytyksen tulee olla ilmainen, jos mahdollista.
edit (korjaus b-kohtaan : motoristeille --> kätköilijöille)
Varsinkin tuolla uutisissa olet selittänyt sääntömuutokset niin että kuulosti tosi fiksulta ja oikeanlaiselta! Ei ainakaan heti tullut mieleen mitään korjattavaa.
Taas tältä foorumilta bongatusta keskustelusta... Suomen tiestön korkein kohta ei olekaan Muotkatakka vaan siinä melko lähellä oleva "Saksalaistentie" jolla ei siis ole virallista tiestatusta (nimeä). Kyseisestä "tiestä" oli ihan pakko tehdä kätkö! Ja oma innokkuus lapinreissuun kasvoi taas kymmenkertaiseksi! Varsinkin nuo erämaat, soratiet ja koskemattomassa ympäristössä ajelu kiinnostaa ihan älyttömästi. Saa nähdä milloin saa aikaiseksi tämmösen reissun. (Oon kyllä aika kade noille Atlantinvallin Jutaajille!)
https://motocaching.net/images/00/21/54/002154view.jpg
Sotket pahasti kaksi erillistä tietä yhdeksi tieksi!Lainaa:
Tuulivoimaloiden ja autiotupien huoltoreitti joka nousee 737 mpy
Tuulivoimaloille vievä Lammasoaivin huoltotie ei ole sama kuin Kalkkoaivintie. Toisekseen sallittu reitti loppuu Kalkkoaivin kämpälle. Kämpältä eteenpäin tarvitaan maastoliikennelupa.
MUOKS: Kalkkoaivintie korkein kohta on jossain 630 metrin hieppeillä.
PS: Tässä samalla voisi mainita myös Tuntsan erämaa -kätkön, jonka päätepiste on reilusti rajavyöhykkeen sisällä. Jos kantti kestää ajaa loppuun asti, niin takastullessa joutunee mitä todennäköisimmin juttusille Rajamiesten kanssa... :right:
Vai onko kyseessä kartansoftan rajoite, eli se ei anna määrittää tarkkaa loppupistettä?
Liite 9247
PS2: Ihan hienoa että näitä tehdään, mutta mielestäni tekijän olisi hyvä olla itse käynyt paikalla ennen kätkön tekoa.
Ja aiheeseen liittyen pieni parannusehdotus:
Olisiko mahdollista eritellä kätköt eri värisellä reittikuvakkeella, josta näkisi onko kyseessä asvaltti-, soratie, tai kenties jopa näiden molempien yhdistelmä? Esimerkiksi nykyinen keltainen mutkatielogo asvaltille, punainen soralle ja näiden yhdistelmä, jos reitillä molempia alustoja.
Tämä nimenomaan isolle kartalle, josta soratiet olisi helppo bongata!
Hyvä idea. Ehkä riittäisi päällystetyt ja kaikki muut.
Nyt voi rajata karttasivulta löytyvän Kätköjen rajaus napin avula.
Kiitos palautteesta, korjaan nuo kohteet.
Molemmissa on toisaalta mainittu että loppuun asti ajaminen ei välttämättä onnistu. Kätköissä ja niiden merkitsemisessä löydetyksi on oikeastaan tarkoituksenakin nimenomaan se että joka viimeisenä on paikan päällä käynyt voi antaa ajankohtaista tietoa esim. tien kunnosta tai muista tapahtuneista muutoksista.
Melko pianhan tulee eteen se, että esim. ensimmäiset tehdyt kätköt (v. 2014) saattavat jo olla tiedoiltaan vanhentuneita.
Kätköntekijän velvollisuuksiin kuuluu "huoltaa" kätköään, eli esimerkiksi pitää tiedot ajan tasalla!
Helpottaa se sen verran ettei tarvii värkätä filttereillä, plus se että näet kartalta samaan aikaan myös muut reitit.
Miksi asiat pitäisi aina tehdä hankalamman kautta, jos sille löytyy helppo ratkaisu?
Totta kai se on mielipidekysymys. Mikä toiselle on helppoa, se voi olla toiselle hankalaa. Mutta jos SINÄ et tarvitse jotain, se ei tarkoita etteikö siitä olisi jollekin muulle hyötyä.
No mut hei, siellähän on sitä varten olemassa filtteri, joka piilottaa omat kätköt! :thumbup:
Onneksi kaltaisiasi vastarannan kiiskejä ei ollut kivikaudella, muuten hakattaisiin edelleen kahta kiveä vastakkain pimeässä luolassa. Pyöräkin olisi varmaan jäänyt keksimättä... :grin: :right:
Älkää riidelkö. Noi muut osastot on sitä varten, tällä palstalla otetaan rennommin :p:grin:
Ei mikään pöllö idea toi väri juttu, mitä mieltä muut on ? Täytyy ehdottaa Pleksille jos se ei oo huomannu tuota.
Atlantinvalli jutauksessa ei oikein Goza pääse noin pitkää poikeamaa tekemään, muuten jää aika pahasti jälkeen. Mutta muuten toi Saksalaistentie on just sellainen mitä kaipaan. Tuolla nurkilla monesti käyneenä tulee taas se fiilis että tuonne pitää päästä. Tunturiin. Siellä mieli lepää. Pitääpä alkaa suunnittelemaan toistakin reissua :jpstyle:
Jep jep, ei näitä pidä liian vakavasti ottaa! :thumbup:
Palataksemme vielä aiheeseen, Kalkkoaivintien kätkö saattaa kaivata vielä hieman päivitystä, saattaapi joku asioista tietämätön etsiä tuulivoimaloita aika pitkään ja jää kätkö kuittaamatta!
Myös tuosta Muotkatakan läheisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Lapissa toki tuollainen 59 kilsaa on lähellä.:grin:
Muokattu...
Saattaapi tuollakin joutua pyörähtämään jonain vuonna. 2004 syksyllä ajoi tuota tietä maastopyörällä, jatkaen mönkkäriuraa Munnikurkkion vanhalle rajavartioasemalle ja sieltä mutkan kautta Saarikoskelle. Harmi, kun tuota ei saa ajaa konepyöräillä Kalkkoa pidemmälle.
Utsjoella olisi mielenkiintoinen pätkä Mieraslompolosta Pulmankijärvelle, sehän on myös saksmannien tekosia, mutta sinne ei taida saada ulkopaikkakuntalainen maastoliikennelupia.
Kolmannes koko Suomesta, Ylä-Lappi lähes kokonaan. Tuolta löytyy lisää infoa.
Mettähallituksen kannattas myydä ajolupia kovalla hinnalla. Esim Pöyrisjärven ympäri mönkkäriuria pitkin á 500€!
Tuossa http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/MTB-...ldoaivi+2010./ on juttua Kaldoiaivin erämaan reitistä. En ollut tuosta kuullutkaan ennen. Oispahan muuten varmaan törkeen siisti juttu !
Kuulostaa ihan järkevältä.
Nythän karttasymbolissa on ilmaistuna jo kolmea eri asiaa, mutta tieluokituksen varmaan saisi vielä lisättyä. Ainakin niin, että näkisi, onko asfalttia vai ei. Mites muuten paikkakätköt? Pitäisiköhän niilläkin näkyä, jos ei ole asfaltilla? Ehkä tieluokituksena kakkonen on hieman eri asia paikka- ja reittikätköillä. Vai onko?
Samalla voisi varmaan miettiä "löytyi" symbolin uudelleen. Ainakin itse olen välillä kaivannut sitä, että myös jo löydetyn kätkön tyypin näkisi suoraan symbolista. Mites muilla? Vai olenko ainoa, joka käy ajelemassa uudestaankin?
Varmaankin pelkän symbolin muutos riittäisi sorateille.
Jep, itse löydettyjä tarkoitin. Eli nyt näkyy ruutulippu, jos kätkö on löydetty, mutta siitä ei tietenkään näe, että minkä tyyppinen kätkö oli kyseessä. Jos sitä tietoa kaipaa muutkin kuin minä, niin asialle voisi tehdä jotain. Ekana tuli mieleen jotain tuon tapaista, että soratien merkki voisi olla vaikka pätkittyä viivaa ja lödetyn kätkön symboli voisi olla puoliksi ruutulippu.
Liite 9266
Tuli kyllä pikaisesti piirrettynä karseen näköisiä, mutta ehkä jotain tuohon suuntaan voisi miettiä? Värien käyttö on ehkä vaikeampaa... jotkut ei erotu kartasta ja sitten meistä 5% on värisokeita jne...
Jack ja muut sorateiden kuninkaat. Tämmönen kurssi tulossa toukokuussa: http://www.moottoripyora.org/keskust...ival-22-5-2016