TwinTenox kirjoitti
No niin täällä vuodesta 1986, km lukuja en halua edes arvailla ja tietoakaan ei ole.
Mulla on ollut nyt 10 kauden aikana:
Kardaani x4
Hihna x2
Ketju x6
Mielestäni Pekkavee on asian ytimessä sanoessaan, että asiasta on ylipäänsä turha väitellä. Pidin kutakuinkin jokaisesta noista pyöristäni, Yhtään kardaaniongelmaa ei ole ollut, ei vaikka yksi noista oli reikäperä BMW. Yhtään hihnaa tai ketjua ei ole katkennut. Joka ikisessä ketjupyörässä on vituttanut rasvaus ja yhtä lukuun ottamatta (Africa) takavanteen (ja katteiden yms.) putsaus. Toisessa hihnavetoisista arvellutti jossain vaiheessa hihnan kunto kun oli hiukan sen näköinen, että olisi kivi hionut jossain välissä - en tiedä oliko. Mitään käytännön etua normaalissa katuajossa (ei ole motogp:ssä...) en ole huomannut ketjuilla.
Faktaa on, että ketjuja pitää rasvata (tai pitää ostaa rasvauslaite) ja niiden kireyttä pitää seurata ja samoin rattaiden kuntoa. Siinä on jo monta asia mitä kardaanivetoisessa ei tarvitse kauden aikana tehdä. Faktaa on, että keppivetoisen peräöljyt kannattaa joskus vaihtaa - vaikka BMW niitä ikuisiksi jossain vaiheessa tekikin. Faktaa on myös se, että hihnoja joskus katkeilee.
Faktaa on toki myös se, että perät eivät ole ikuisia, mutta kun katsoo vaikka minkä verran ajaa jollain K100 BMW:llä tai vastaavalla ilman peräongelmia, niin voi myös miettiä montako ketju/ratas pakettia kuluu 600tkm aikana.
Pointtina siis se, että kukin katsonee itse, mikä itselle sopii ja ottaa sitten joko riskin sen suhteen, että kestääkö perä 60tkm vai sen 600tkm vai haluaako riskin pois, mutta ostaa 30tkm välein uudet ketjut ja rattaat, rasvaa ketjuja, katsoo niiden kireyttä jne jne. Vai ottaako siitä välistä hihnan ja uusii sen 20-70tkm välein, mutta muuten saa viettää suht huoltovapaata aikaa.
Ja kyllä mä uskon, että jos joku oikeasti haluaisi niin saisi tänä päivänä rakennettua kilpailukykyisen motogp pyörän kardaanivedolla. :grin::grin: