spiff kirjoitti
:boring:
Nää on näitä aloittelevien ongelmia. Ei vielä osaa seurata liikennettä niin, että osaisi reagoida tilanteen edellyttämällä tavalla. Tässä: tehdä tilaa vastaantulevalle.
Ja kuten joku jo kommentoikin, ei siinä mikään kiire ollut kun ehti tehdä vaikka mitä suoritteita, ja vielä sormiakin heilutella.
Suomalainen liikennekulttuuri kyllä näyttää omaksutun; minä ajan nyt tässä, minulla on etuajo-oikeus, siihen et kyllä mee, minä meen ensin, minun ei tarvitse väistää ketään eikä mitään!!1!
Tervemenoa vaan Baltiaan, Puolaan, Tsekkiin jne. kokeilemaan onnea tuolla asenteella.
Ajaessa kannattaa keskittyä seuraamaan ympäröivää liikennettä. Sillä keinoin tulee vähemmän yllättäviä tilanteita ja sormienheiluttelutarpeita. Seuraavalla kerralla (se tulee, lupaan) kun sattuu vastaava ohittaja, tuuppaat vaan vähän oikealla kädellä niin, että pyörä siirtyy oikeaan laitaan. Sitten kun senkertainen "Celica" on mennyt, siirryt takaisin keskemmäksi tuuppaamalla vähän vasemmalla kädellä. Ei provosoitumista, ei netti-itkuja, vain tavallinen päivä mopon selässä.
Täpäriä ohituksia näkee aika useinkin. Osa varmaan johtuu siitä, että ajotaidottomat kuskipolot eivät ymmärrä vaihtaa pienemmälle kun lähtevät ohitukseen. Sitten menee tarkalle kun ei se nissankorolla 1.1 bensaihme kiihdykään kutosella 80:stä.
Merkillepantavaa tilanteissa on vastaantulevien toiminta: lähes poikkeuksetta jatkavat aiemmalla nopeudellaan suoraan kohti tulevan auton keulaa. Ei elettäkään hidastamisesta tai oikealle väistämisestä. Vasta ihan viime sekunneilla äkkijarrutus ja riuhtaisemalla oikealle. Luulisi edes itsesuojeluvaiston, jos ei liikennesilmän, teettävän jo huomattavasti aiemmin nokkakolaria ehkäiseviä toimintoja.
Mutta toisaalta, eihän siinä pääse valoja vilkuttelemaan eikä nyrkkiä puimaan jos jo hyvissä ajoin eliminoi onnettomuuden mahdollisuuden.