Noniin, keula on huollon ja pienen virittelyn jälkeen käyty toteamassa viimein toimivaksi Motoparkissa. Koska jouduin tässä projektissa tekemään paljon selvittelytyötä ja spekulointia, voisin kirjailla tähän ketjuun vähän tietoja talteen, jos joku muukin sattuu hankkimaan SP1:n keulaan Öhlinsin jousisarjan. SP1:n keuloja on varmasti kotimaassakin runsaasti viritelty hyvällä menestyksellä, mutta tietämys taitaa olla unohtumassa kun on noinkin vanhasta mallista kyse - tai sitten en vaan saanut yhteyttä oikeisiin henkilöihin.
Lähtökohta oli seuraava. Ostaessani pyörän edellinen omistaja totesi, että keulaan on vaihdettu Öhlinsin 1,0 kg/mm:n lineaarinen jousisarja 8662-10. Taulukoiden mukaan tuon jousen pitäisi olla melkolailla sopiva painoiselleni (80 kg ilman ajovarusteita) kuljettajalle, jos ei ole jopa himpun jäykänpuoleinen. Kävin keväällä asettelemaan alustan painumia, ja yllätyksekseni en saanut keulan painumaa alle 41mm:n, vaikka esijännityksen säätöruuvit oli kierretty maksimijäykälle. Keula olikin siis olevinaan liian löysä, vaikka olin odottanut lähinnä päinvastaista! Toisen putken stefa hikoili hieman öljyä, mutta ei varsinaisesti vuotanut joten en ollut valmis uskomaan että kyse olisi (pelkästään) toisen putken liian matalasta öljynpinnasta - vielä, kun tiedossa oli, että keulalla oli edellisen öljynvaihdon jälkeen ajettu vain muutama tuhat kilometriä. Epäilys heräsi, että onko jousi sittenkään sitä mitä piti olla, joten suoritin hieman kyselyitä Öhlinsin jousien mitoista, ja vertasin niitä muiden valmistajien SP1:n keulaan tarkoitettujen jousien mittoihin.
Yllätyksekseni havaitsin, että Öhlinsin jousi on selkeästi lyhyempi kuin muiden valmistajien lineaariset jouset (Öhlins 255 mm, esim. Racetech 273 mm ja Wilbers 262 mm). Tälle erolle en saanut mistään muuta selitystä kuin sen, että kyseinen Öhlinsin jousipaketti (joka on muuten nykyään tasan ainoa, mitä ko. pyörään enää valmistetaan/on saatavana) on tarkoitettu sekä SP1:n, että SP2:n keulaan. Mallien keulojen rakenteessahan on hieman eroa. Kun olin saanut keulan purettua, mittailin jouset kauttaaltaan (pituus, suurin ja pienin ulko- ja sisäläpimitta, langan paksuus) ja ne täsmäsivät Öhlinsiltä annettuihin tietohin - eli jousi oli juuri se mikä pyörän myyjän mukaan pitikin olla. Tässä vaiheessa olin kutakuinkin varma, että jouset pyörään asentanut tyyppi ei ollut ollut täysin tehtävänsä tasalla, koska tuota jousien pituuseroa ei oltu kompensoitu korotusholkilla.
Tämän vuoksi päätin valmistuttaa keulaan parit eri mittaiset korotusholkit (nailonista +15 mm ja alumiinista +10 mm, nailoniset lopulta asennettiin), joilla saataisiin kompensoitua tuo jousien pituusero niin, että esijännityksen säädin pääsisi "alueelle" - nyt säätövara ei siis riittänyt vaikka jousi olikin sopivan jäykkä, koska itse jousi oli niin lyhyt. Holkilla korvattiin ns. "seat stopper" (katso huoltokäsikirjasta mistä osasta on kyse), kuvat ja mitat ovat *täällä. +15 mm vaikutti olevan omassa tapauksessani (80 kg kuljettaja, 10W öljyt, normaali pinnankorkeus) oikein hyvä - nyt pääsen 32-34 mm staattiseen painumaan, kun esijännityksen säätimissä on neljä viivaa näkyvissä, ja keula käy kovissa jarrutuksissa 12-14 mm:n päässä liukuputken alaosasta (ymmärtääkseni SP1:n keulan liikealueen pohjassa on vakiona noin 8-10 mm:n ns. hydraulinen lukko -alue, eli keula ei mene aivan pohjaan asti) ilman, että jousi pohjaa. Lähinnä holkin lisäämisessä oli pelko siitä, että riittääkö jousen liikevara holkin kanssa, eli että pohjaako itse jousi, ennen kuin iskarin liikevara loppuu. Näin ei siis näytä tällä yhdistelmällä käyvän.
Kiitokset kuuluvat muun muassa Earthendille, joka vahvisti, että myös SP1:n WP:n valmistamassa jousikitissä jousien kanssa piti asentaa keulaan korotusholkit. Lisäksi Moipelle, joka konsultoi ja antoi lisäkäsiparin itse keularemontissa. Stefan vaihto ei muuten ole lainkaan paha homma, jos käytettävissä on pari näppärää apuvälinettä. Minulla oli käytössä tällainen stefan ulko- ja sisämittojen mukainen halkaistu putkenpätkä, jolla stefa oli helppoa naputella paikalleen. Suojaa liukuputki vaikkapa maalarinteipillä (kuulemma kondomikin on tähän tarkoitukseen sopiva väline) ja naputtele putkenpätkää vaikkapa jakarin varrella liukuputken pintaa pitkin liu'uttaen ja vot, stefa muljahtaa paikalleen sekunneissa. Samoin iskarin yläpään terävät pykälät kannattaa suojata maalarinteipillä (tai sukisukilla), kun uuden stefan pujottaa paikalleen.
Seuraavaksi kai alustan osalta olisi käytävä sen peräpään kimppuun, se olikin se kalliimpi pää... kelläs niitä puoli-ilmaisia Öhlinsin iskareita olikaan myynnissä? *
http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif