Minulla on talvipyöränä pikku kevari Derbi Senda R 125 (vm. 2004). Tunnetaan myös Sähkövikojen Kuninkaana - ja niitähän riittää.
Nyt pyörä ei lataa akkua. Pyörän käydessä akku hupenee nopeasti tyhjäksi. Mittausten jälkeen olen sitä mieltä, että jännitteensäädin on viallinen. Se antaa akulle 0,85 V. Kontaktihäiriöt on eliminoitu ja akku on ehjä (kokeiltu uudella ja vanhalla akulla).
Olen katsellut uutta jännitteensäädintä, eikä eksaktisti samaa oikein muuta löydy kuin ulkomaisista nettikaupoista kovilla hinnoilla (jopa 200-350 e, mikä muihin näkemiini jännitteensäätimiin verraten tuntuu järjettömän kovalta).
Tässä olen pohtinut, että sopisiko pyörään jokin muu jännitteensäädin ja voiko sopivuuden jonkin tiedon perusteella varmistaa? Vai käyvätkö kaikki kaikkiin, kunhan asentelee sopiva liittimet? Liitinten määrissä ainakin on eroja. Pyörässäni tulee jännitteensäätimelle kolme kolme keltaista ja sieltä lähtee vihreä ja punainen. Esimerkiksi nelinapaista tarvikesäädintä kun näyttää saavan hintaan 10 e. Sen tiedoissa todetaan, että sopii lähes kaikkiin 50-200 cc pyöriin. Voikohan kolmesta laturilta tulevasta keltaisesta kaksi yhdistää jännitteensäätimellä samaan napaan?
Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen!