R.M Heino Espoo, BMW maahantuoja, S1000RR takuu
Tässä oma tarinani tämän kesän moottoripyöräilystä, mikä piti olla elämäni upein kesä uuden BMW moottoripyörän ansiosta. BMW S1000RR:ää olin kuolannut jo kaksi vuotta ja nyt sain rahat säästettyä siihen ja semmoisen tilattua.
Menin keväällä R.M Heinolle (Espoo) ja kyselin tarjousta kyseiseen pyörään, vaihdossa antaisin Suzukin GSX-R 1000 K9:sin. Kyseinen Gixxeri ei ollut silloin mukana, mutta lupasin tulla näyttämään sen heti kun mahdollista.
Saatiin hierottua väliraha sopivaksi ja kättä päälle lyödään kunhan tuon Gixxerin näytille.
Samana iltapäivänä menin sitten Gixxerin kanssa Heinolle ja olivat tyytyväisiä näkemäänsä. Lyötiin kättä päälle kaupan kunniaksi. BMW S1000RR:n hinnaksi tuli tilaamillani osilla hiukan alle 26000€.
Uuden BMW:n saaminen kestäisi 6 viikkoa. Myyjä kysyi että koskas he saisivat Gixxerin, sanoin että tietysti heti kunhan minä saan uuden bemarin. Sitten olikin yllätys, että myyjä kysyi paljonko luulisin ajavani Gixxerillä tuona aikana. Sanoin et äkkiä se pari tuhatta tulee noinkin pitkänä aikana ajettua. Se ei kuitenkaan käynyt myyjälle vaan sain ajaa vain 1000 kilometriä, tai jos menee yli tuon tonnin, niin joudun antamaan pyörän mukana Yoshimuran GP EVO IV sliparit. Pyörittelin vähän aikaa silmiäni ja kysyin että oletko tosissasi? Kyllä hän oli.
No alku kevät/kesä meni sitten kärvistellessä kun en saanut ajaa tuon kilometri rajoituksen takia.
Espoon Heinon sihteerin kanssa sovittiin, että hän laittaa laskun minulle kun pyörä on heillä ja kun olen maksanut pyörän, saan sen seuraavana päivänä. 28.5.2012 sain laskun ja rekisterinumeron. Laskun maksoin heti ja rekisterinumeron ilmoitin vakuutusyhtiöön jotta pyörä olisi heti vakuutuksissa.
29.5.2012 kyselin joskos olisi tullut rekisteriote ja kilpi, että voisin tulla hakemaan pyörän? Ei ollut tullut.
30.5.2012 Ei ollut tullut vieläkään. Ihmetteli että mihinköhän onkaan hukkunut? Hän lupasi hoitaa uudet kilvet rekisteriotteineen ja tietty minä sitten taas soittamaan vakuutusyhtiöön, että tämmöisiä muutoksia tällä kertaa, kilpi muuttuukin ihan erilaiseksi.
31.5.2012 Sain uuden BMW S1000RR Moottoripyörän, voi tätä ihanuutta!!! Ajattelin…
8.6.2012 (viikon vanhana) Vein bemarin ensimmäiseen huoltoon (1000km), mittarissa oli 1030km.
Olin koko viikon ihmetellyt bemarin vaihdelaatikkoa/kytkintä, että voiko tosiaan olla näin erilainen kuin Gixxerissä, välivapaita vähän joka välissä, välillä hirveän jäykän tuntoinen, välillä menee vaihteet (raakana) nykäsyn ja klonksahduksen kera, joskus jopa menee ihan nätisti. Pyysinkin saada heidän koeajo pyöräänsä testattavaksi pienen lenkin ajaksi. Sen he antoivat ja heti tunsin koeajopyörän toimivan todella sujuvasti.
Huolto oli vielä meneillään ja kävin sanomassa huoltomiehelle havainneni asiat. Hän teki huollon ja lähti sen jälkeen ajamaan pyörälläni koeajo lenkin. Hänen mielestään bemari toimii niin kuin sen pitääkin. Sanoin että käyppäs nyt heti perään koittamassa tuota teidän bemaria. Hän lähti ja tuli sieltä todeten, että kyllä, oikeassa olen, toimii erilailla. Päädyttiin siihen, että päivitetään vaihdeavustajan (shifterin) softa ja testailen auttaako mitenkään.
Ilmoitin melkein heti, että ei toimi. Sovittiin että 12.7.2012 vaihdataan uusi kytkin.
Vein mopon 12.7 Heinolle kytkimen vaihtoon! Hain pyörän ja kysyin mitä tehtiin? Ei vaihdettu kytkintä mutta sitä kuulemma säädettiin. Ei toimi.
26.7.2012 Jälleen Heinolla ja tällä kertaa luvattiin vaihtaa kokonaan uusi luistokytkin.
2.8.2012 Kävin ilmoittamassa Heinolla, ettei toimi vieläkään, lupasivat olla pikaisesti yhteydessä.
13.8.2012 Laitoin kuluttajavirastoon alla olevan viestin. Tosin vähän hölmön näköinen koska noi on vain lomakkeesta saadut tiedot:
” Viallinen tuote: BMW S1000RR Moottoripyörä
Onko vika ollut havaittavissa jo ostohetkellä: Ei
Milloin ostettu: 31.5.2012
Milloin vika ilmennyt: 31.5-8.6.2012
Hinta: 26000 e
Takuun pituus: 24 kk
Kauppa / tilaus sovittiin: Kirjallisesti
Ostotapa: kaupasta, liikkeestä tai myyntipisteestä
Maksutapa: tilisiirto
Oletko ollut vian/ongelman vuoksi yhteydessä myyjään?: Suullisesti
Myyjäliike/palveluntarjoaja: R.M Heino
Myyjän yhteystiedot: XXX XXX
Tiedot autosta: Ostohetkellä 1km. Ensimäisen kerran sanoin viasta viikon päästä ostohetkestä (8.6.2012). BMW S1000RR VM.2012
Tiedot matkasta:
Ongelman kuvaus: Olen sanonut että kytkin/vaihdelaatikko ei toimi niin kuin uuden kuuluisi toimia. Heinon huoltomies kävi koeajolla ja totesi saman, ei toimi niinkuin esimerkiksi heidän koeajopyörän kytkin/laatikko toimii. Moottoripyörä on ollut heillä nyt kaksi kertaa tämän vian vuoksi + ensimmäisen huollon yhteysdessä päivitettiin vaihdeavustajan ohjelma, ei ole tullut kuntoon. Yhteensä siis 3 kertaa. Olin myös yhteydessä BMW:n maahantuojaan (Stefan Collin) ja sieltä luvattiin, että nyt vaihdetaan niin paljon osia, että varmasti tulee kuntoon. Viimeksi vaihtoivat luistokytkimen (26.7.2012). Ei tullut kuntoon vieläkään. Tapasin 2 samanlaisella moottoripyörällä ajavaa henkilöä ja vaihtelimme pyöriä koeajaaksemme niitä. Heistä myös molemmat oli sitä mieltä, että minun moottoripyöräni kytkin/vaihteisto ei toimi niinkuin heidän toimii. 2.8.2012 kävin ilmoittamassa Heinolla, että pyörä ei toimi vieläkään sekä kerroin ajelleeni muidenkin samanlaisilla pyörillä sekä kerroin heille mitä muut olivat omasta pyörästäni mieltä. Lupasivat olla yhteydessä, mutta ei ainakaan vielä tähän päivään (13.8.2012) mennessä ole olleet.
Myyjän antamat tiedot: Moottoripyörä oli uusi.
Vaatinut/kysynyt myyjältä: Aluksi halusin saada sen kuntoon, mutta nyt haluaisin joko saada uuden tuotteen viallisen tilalle tai kaupan purku.
Asiantuntijan lausunto: Mikäli R.M Heinon huoltomies on asiantuntija, niin hänenkin mielestään tuote toimii erilailla kuin heidän koeajopyöränsä.
Asiakirjat: Kauppakirja
Ratkaisuehdotus: Uusi moottoripyörä viallisen tilalle tai kaupan purku.”
16.8.2012 Soitin Heinolle ja kyselin kuulumisia. Huoltopäällikkö ei ollut paikalla ja siellä oli tuuraaja joka sanoi että siihen on VAIHTAMATTA luistokytkin. Olin et mitä vit…sanoin kuitenkin että kiitos ja kuulemiin.
Samantien soitin bmw:n maahantuojalle ja ihmettelin tilannetta. Siellä ei ollut ketään varsinaista asiantuntijaa paikalla, mutta erittäin asiallisen tuntuinen nainen joka aikoi ottaa asiasta selvää ja ilmoitella sitten minulle. Nainen pitikin puheensa ja ilmoitti että minuun ottaa seuraavana päivänä joku asiantuntija yhteyttä.
Seuraavana päivänä sieltä ottikin joku hiukan itseensä täynnä oleva herra (Sampo tai Sampsa tai joku tuonnepäin) yhteyttä. Sieltä olikin kuulemma vain yksi osa tuosta luistokytkimestä vaihtamatta. Kysyin että mikä osa? Ei osannut vastata! Kysyin että miten olisi uusi tuote viallisen tilalle tai kaupan purku? Ei tulisi kysymykseenkään, he kuulemma saavat korjata mopoa vaikka maailman tappiin.
Hän kuitenkin lupasi että ottaa Heinoon yhteyttä ja Heino ottaa sitten minuun yhteyttä.
22.8.2012 Lähetin sitten Heinolle kuluttajaviraston suosituksen mukaan ” VALITUS YRITYKSELLE TAVARAN VIRHEESTÄ” lomakkeen (löytyy kuluttajaviraston sivuilta) pääpointit:
Virhe:
Kytkin/vaihdelaatikko heti uudesta lähtien. Lisäksi vikaa korjatessaan ovat turmelleet muovisen takakatteen, jonka vaadin myös uusimaan uuden pyörän veroiseksi.
sekä kyselyn:
Hei,
Tarvitsen tiedot mitä lukee teidän tiedoissa virheen kuvauksena? Samoin tarvitsen tiedot minä päivinä moottoripyörä on ollut teillä korjattavana? Mitä moottoripyörälle on tehty minäkin kertana ja mikäli osia on vaihdettu niin mitä osia? Henkilöiden nimet jotka ovat koeajaneet moottoripyörän ja todenneet sen toimivan uuden veroisesti?
(En ole saanut näihin kysymyksiin vastausta, enkä myöskään tuon pyrstön turmelemisesta.)
23.8.2012 Heinolta soitettiin ja sovittiin että he laittavat sen viimeisenkin osan sinne.
27.8.2012 Mopo Heinolla.
27.8.2012 Sain sen takaisin, totesin ei toimi edelleenkään ja ajattelin että tää saa olla mun puolelta tässä, en ota enää yhteyttä mihinkään.
31.8.2012 kuitenkin yllätyin kuin Heinolta xxx soittaa ja kysyy kuulumisia. Sanoin sille että mun puolesta saa olla tässä, te ette näköjään saa tätä kuntoon enkä enää jaksa tuoda sitä sinne teille. xxx pahoitteli että kuulostaa vähän huonolta hänenkin mielestä. Sanoin että mun mielestä siltä on tuntunut jo alusta lähtien. Sanoi myös että hankala paikka koska heidän mielestään se toimii niinkuin pitääkin. Kysyin että ajoitteko vastaavalla pyörällä heti tämän mun mopon ajon jälkeen. Eivät olleet ajaneet. Sanoin että niinhän teidänkin huoltomiehenne heti ekalla kerralla väitti että toimii niinkuin pitääkin, kunnes sanoin että mene ajamaan tuolla teidän koeajopyörällä. Koeajon jälkeen olikin samaa mieltä etteihän se mun toimikkaan niinkuin pitää. No xxx aikoi taas soitella maahantuojalle ja soitella sitten minulle.
Tätä kirjoittaessa 12.9.2012 on ollut aika hiljaista, ei ole kuulunut mitään ja voitte olla varmoja, että jos kuuluu, tulen tänne ilmoittamaan kaikki yhteyden otot!