Lainaa:
(BadToThe Bone @ Heinä. 22 2010,12:17) kirjoitti
Mopoillessahan saa jo lähtökohtaisesti asennoitua olevansa
rauhoittamatonta riistaa..... mutta siihen päälle sitten vielä
saa arpoa aikuisten ihmisten käsittämättömiä ylläreitä.
Itse olen ollut aika paljon tien päällä taajamissa, paljolti myös ihan työn puolesta B- ja C-luokan ajoneuvojen ratissa, ja olen tehnyt yhden havainnon, sekä sen pohjalta luonut yhden toimintamallin.
Olen huomannut, että ihmiset ovat paitsi typeriä, myös joskus väsyneitä, kujalla, pari neuvoa-antavaa ottaneita, ajattelemattomia, keskittymiskyvyttömiä, pää pilvissä jne., joka kaikki johtaa samaan, tässäkin puituun ilmiöön. Tämä pätee ihan samalla tavalla kotilokuskeihin, fillaristeihin kuin jalankulkijoihinkin. Lisäksi kun lisätään jääräpäisyys että "mähän meen tästä" niin sitten tulee harvinaisen typerää käyttäytymistä. Eli ihmiset eivät aina ole skarppeja tai muuten tilanteen tasalla.
Tästäpä itselleni olen väkertänyt toimintamallin: Olen huomannut että jos haluaa pitää huolen että ainakin toinen tilanteen osapuoli on tilanteen tasalla, niin itsellään liikenteessä ei koskaan saa olla liian kiire mihinkään. Pitää osata jättää tarpeeksi aikaa sille siirtymälle jne., ja hyväksyä vaikka olisikin vähän myöhässä välillä. Pyrin itse jättämään ns. idioottivarauksen - silloin kuin on pahin kiire, tuntuu myös olevan eniten tolloja tien päällä, ja suurin riski osua samaan paikkaan samaan aikaan. Onnettomuuksia syntyy, kun kiire johtaa stressiin, ja stressi johtaa siihen että itse alkaa ilmentää noita ensinmainittuja huonoja liikenneominaisuuksia, eli tulee väsymystä, ajattelemattomuutta, keskittymisen herpaantumista, "mä ensin"-syndroomaa jne. Sitten ei tarvitakaan enää kuin se toinen osapuoli joka noudattaa samaa tolloilua, ja onnettomuustilanne on valmis.
Nytkin kun on kuljetuspuolella osa-aikahommissa, niin aina hirvittää töissä kuunnella työkavereiden juttuja, "joo, oltiin siellä, tuli odottamaton tilanne, piti sitten loppuvuoro kiriä aikaa takas ajamalla että päästiin ajoissa himaan" - jokainen voi kuvitella että mitä se "ajamalla kiriminen" tarkoittaa liikennekäyttäytymisessä, ja miten paljon kirosanoja siellä kopissa lentää tyyliin "..ttuako sunki piti tulla siihen eteen nyt!" ja seuraavana väännetäänkin mutkaa suoraksi..
http://www.moottoripyora.org/iB_html...cons/crazy.gif