Ajelin Klaukkalasta takaisin kohti Espoota. Tampereen moottoritieltä Kehä III:lle länteen. Ajelen hissukseen hieman yli 80 km/h. Autoja menee välillä ohi ja jotkin hitaammat ohitan. Variston kohdalla tietyö vaan ei ketään töissä, pudotan kuitenkin nopeutta 65:een rajoituksen ollessa 50. Lisää autoja porhaltaa ohi. Heti tietyön jälkeen Nissan Primera tulee jostain kovalla vauhdilla ja nykäisee ohi heittämällä. Näen että se kääntyy kohti Vihdintietä, sinne olen minäkin menossa aikeena jatkaa sitä pitkin Kehä I:lle.
Vihdintiellä punaiset valot heti ensimmäisissä ja toisissakin. Kiihdyttelen normaalin reippaasti ja tasaten heti kun mittarinopeutta on vähän yli rajoituksen. Toisista valoista kun lähden kiihdyttämään niin jostain takaa ilmestyy samainen Primera kovaa vauhtia ja suhauttaa ohi. Pysähdytään taas valoihin Pähkinärinteen Nesteen kohdalle. Jään oikealle kaistalla parin auton taa, Primera vasemmalla eikä muita sillä kaistalla. Valot vaihtuvat eikä edessäni olevat kotilot kiihdy, vaihdan kaistaa eikä kiihdy Primerakaan. Tuuppaan oikealta ohi ja tasaan vauhdin. Primera pukkaa ohi ja tullaan Myyrmäen/Pähkinärinteen risteykseen. Oikea kaista on tyhjä ja pudottelen siihen. Primera edelleen vasemmalla. Valot vaihtuvat ja taas kiihdytän normaalisti mittarinopeudeksi 80@70. Primera tuuppaa hetken kuluttua vauhdilla ohi. Tullaan Konalaan ja taas punaiset loistaa edessä. Primera tekee ihme liikkeen, vauhti tippuu ihan yhtäkkiä ja rullaan ohi. Antaa tietä tai sulkee tien, miten sen nyt ajattelee. Menen vasemmalle, siinä on yksi kotilo edessä ja vasemmalla muutama. Primera tulee perääni.
Vilkaisen peiliin, onko tuonne ilmestynyt poliisimoottoripyörä ja mistä se siihen poukkasi? Ei ollut risteyksissä eikä näkynyt aiemmin. Kyllä, poliisimoottoripyörähän se. Valot vaihtuvat ja edessäni oleva kotilo kiihtyy vähän reippaammin kuin oikea kaista. Sen verran jää kuitenkin rakoa että tuuppaan siitä ohi ja oikealle kaistalle. Primera jää jonnekin, poliisi näkyy vähän matkan päässä oikealla kaistalla. Vieläkin punaiset valot, pysähdytään vielä ennen Kehää Ristipellontien valoihin. Minä etummaisena oikealla, vasemmalle tulee joku kotilo. Valoista taas normikiihdytys ja sitten oikealle Kehälle. Vieressäni ollut kotilo painelee ohitseni varmaan riemusta kiljuen, ei kait noteerannut poliisia ollenkaan. Poliisi kiihdyttää muista ohi ja kurvaa perääni, kotilosta ei välitä. Jaaha, ajattelen mielessäni että onpas mielenkiintoista vaan olen kuin en olisi huomannutkaan.
Kiihdytän liittymästä Kehälle 40 - 90 reippaasti. Kehällä jo ajanut auto kuroo välimatkaa minuun. Menee siis reippaasti yli 80. Ei vaikuta poliisiin. Lintuvaaran valot loistavat punaisina, tästä eteenpäin 60 tikkari. Pysyn oikealla vaikka siinä onkin tyhjä tukkirekka ja paku edessä. Tästä kääntyisin normaalisti kohti kotia vaan mielenkiinnosta päätän jatkaa eteenpäin. Kotilot järjestäytyvät edessäni vasemmalle kiertääkseen tukkirekan. Valot vaihtuvat jo rullatessani ja molemmat jonot kiihdyttelevät verkkaisesti. Tukkirekan takana oleva paku kiihtyy surkeasti, tuuppaan siitä ohi ja takaisin tukkirekan perään. Menen jotain 70 mittarissa, vasemmalla kaistalle olleet kotilot kovempaa, jotkin paljon kovempaa vasemmalle kaartavassa alamäessä Leppävaaran kohdalla. Ajelen edelleen tukkirekan perässä, poliisi seuraa 100 metrin päässä. No eipä roiku kukaan takapyörässä kiinni. Mietiskelen minne sitten ja päätän suunnistaa Turun motarille. Moottoripyöräpoliisi on siirtynyt jonnekin näkymättömiin. Menee hetki ja bongaan sen kaikkein vasemman puolimmaiselta kaistalta kuolleesta kulmasta. Tukkirekka näyttää jatkavan suoraan. Laitan vilkun päälle ja ajelen kohti motaria. Kas, poliisikin suunnistaa samaan suuntaan ja siirtyy vasemmalta oikealle ja vielä oikealle. Huomasi aika myöhään Turun viitat...
Rampilla aluksi rauhallisesti ja sitten nykäisy 110 mittarinopeuteen heti tikkarista. Vilkaisen jo rampilla olkani yli taakse. Liikennettä on aika paljon, mutta oikea kaista vapaa. Poliisi tulee parin sadan metrin päässä. Tuuppaan siihen oikealle kaistalla kahden auton rinnalle, mutta jään heti niille. 500-sarjan Bemari ja Seat (Leon?) painelevat arvioni mukaan 130@100. Vilkaisen mitä tekee poliisi. Ei tee mitään, roikkuu perässäni sadan metrin päässä. Ihmettelen että missä sitä pyörittäisi seuraavaksi. Muutama auto vetää edelläni selvää kaulaa muihin ja itseeni. Nyt alkaa pikkuhiljaa riepoa. Suunnittelen kurvaavani jonnekin Kauniaisiin tai vaikka Kilon poliisiaseman pihalle ajelemaan kahdeksikkoa kun poliisi vaihtaa vasemmalle ja tulee rinnalle. Kohdalla käännän pääni suoraan kohti poliisia, Yamahalla on liikkeellä. Ei vilkaise takaisin. Ei vastaa moikkaukseenkaan. Menee ohi.
Kauniaisten liittymä jää ihmetellessä taakse, päätän mennä Kehä II:lle. Mieleen tulee kuitenkin että lähteekö se Bemarin perään kuitenkin. Jatkan suoraan Espoon keskusta kohti. Bemarin valot häipyvät näköpiiristä jo Tuomarilan kurvissa. Poliisi jatkaa eikä välitä siitä. Minä kurvailen kotiin ja kiroilen matkalla.
Olen aivan 100% varma että tässä ei kytätty muuta kuin moottoripyörää. Aivan sama mitä kotilot teki. Olen myös aivan varma että jos olisin ajanut samaa vauhtia kuin monikin auto Lintuvaaran jälkeen tai bemari motarilla niin taatusti olisi pysähdytty pitämään palaveria tien sivuun. Nissanin käytös hämää myöskin. Tyhmyyttäni en katsonut tarkemmin sen sisään. Jotenkin vaan tulee mieleen että sekin oli provottamassa. Varma en kuitenkaan ole. On tietysti mahdollista että se havaitsi poliisin aiemmin kuin minä. Silloin taas herää kysymys että jos se poliisi oli jo aiemmin siellä perässä niin millä perusteella Nissan sai vapaalipun? Sillä kun oli vauhtia varmaan yli 100@70 vielä tuolla viimeiselläkin pätkällä ennen kuin itse havaitsin poliisin.
Oli miten oli niin tähän asti en ole oikein uskonut juttuja poliisien johonkin ryhmään kohdistuvista kyttäystouhuista. Olen ajatellut poliisin kohtelevan meitä tienkäyttäjiä tasavertaisesti. Nyt muuttui mieli kertalaakista. Ei mene minun oikeustajuun. Seurataan parikymmentä kilometriä kytäten tekeekö seurattava virheen, kun samaan aikaan vieressä rikotaan lakia useamman kerran eikä niihin puututa. Ei varmasti jäänyt poliisilta huomaamatta nuo tapaukset, olivat niin selkeitä. http://www.moottoripyora.org/iB_html...ticons/mad.gif http://www.moottoripyora.org/iB_html.../veryangry.gif
Olihan tuo tavallaan hauskaakin, kiertoajelu poliisisaattuessa. Kahvan kanssa joutui olemaan ylitarkkana, hirvee kramppi. http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif