Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 110:een 110:sta
  1. #91
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Nyt kävi näin. Alkuun saa kökkölaatuinen video riittää. Liikaa kaasua liian suurella kallistuksella? Vai teinköhän jotain muutakin hölmöä?
    https://youtu.be/w6QDSKJOkDk
    Tuskin johtuu yhdestä ainoasta syystä, vaan monen tekijän summa.
    Kaasu.
    Ajoasento.
    Kallistus/ajolinja.
    Renkaat.
    Paineet.
    Alusta.
    Radassa ura/sauma/pomppu.
    Rata ulospäin kallistettu.
    Vakioekun nykäsy moottorijarrun jälkeen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  2. #92
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Nyt kävi näin. Alkuun saa kökkölaatuinen video riittää. Liikaa kaasua liian suurella kallistuksella? Vai teinköhän jotain muutakin hölmöä?
    https://youtu.be/w6QDSKJOkDk
    Aika rajusti olet linjalta pois (n. puoli radan leveyttä). Jos on pidempää videoo esim. täysi kierros niin osaisi sanoa, että oliko jonkun systemaattisen ajovirheen lopputulema vai monen tekijän summa. Mitkä renkaat oli alla?
    Superbike #7
  3. #93
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Aika rajusti olet linjalta pois (n. puoli radan leveyttä). Jos on pidempää videoo esim. täysi kierros niin osaisi sanoa, että oliko jonkun systemaattisen ajovirheen lopputulema vai monen tekijän summa. Mitkä renkaat oli alla?
    En kuule tiedä, oonko koskaan sillä kuuluisalla 'hyvällä linjalla' ollutkaan . Laitan huomenna illalla videon koko setin kierroksista. Jos vain intoa löytyy, olen tietty halukas kuulemaan palautetta.

    Renkaat Pilot Power 3set. Takarengas vaihdettu tänä keväänä. Ajettu n 4500 km. Minun mittarillani kylmäpaineet 2,2 edessä ja 2,25 takana.


    Tuossa videota muutamaa viikkoa aikaisemmin Alastarolta.

    Kiitoksia palautteista.
  4. #94
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    En kuule tiedä, oonko koskaan sillä kuuluisalla 'hyvällä linjalla' ollutkaan . Laitan huomenna illalla videon koko setin kierroksista. Jos vain intoa löytyy, olen tietty halukas kuulemaan palautetta.

    Renkaat Pilot Power 3set. Takarengas vaihdettu tänä keväänä. Ajettu n 4500 km. Minun mittarillani kylmäpaineet 2,2 edessä ja 2,25 takana.

    Tuossa videota muutamaa viikkoa aikaisemmin Alastarolta.

    Kiitoksia palautteista.
    Kokeileppa kattoo tota videota nopeudella 0.25, siinä juutuubissa on hidastustoiminto.
    Tai kato omalla koneella VLC playerillä (freeware http://www.videolan.org/vlc/ ), niin saat plus ja miinus -näppäimillä hidastettua/ nopeutettua.
    Sit tuijota nopeusmittaria, ja aina kun se lukema alkaa suurenemaan, paina pausea, ja kato mihin mopon nokka osottaa, ja kuinka kallellaan mopo on.

    Ja juu, sulla on tyyppivirhe, luulet että joka paikassa kaasua vääntämällä pääsee kovaa.
    Todellisuuden ehditkin jo ikävä kyllä kohtaamaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #95
    scuuba: Tämänkin noin niinkuin periaatetasolla tiesin, mutta osasinko/maltoinko sitten ihan tehdäkin noin, nii se on toinen juttu. :P

    Tuntuu pahalta todetä tämä "ääneen": Jotenkin sisälläni osasin odottaa tätä ekaa ratakaatoa, kun aina välillä kun katsoin omia ajovideoitani ja mietin ajamista, niin rehellisyyden nimissä taidon ja innokkuuden suhde toisiinsa alkoi olla turmiollinen. Näin itse koen.

    Nooooh, eiköhän tästä pikku mopon fiksauksella kohta taas tosi nöyrästi ja vähän viisaampana taas ajella.
  6. #96
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    scuuba: Tämänkin noin niinkuin periaatetasolla tiesin, mutta osasinko/maltoinko sitten ihan tehdäkin noin, nii se on toinen juttu. :P

    Tuntuu pahalta todetä tämä "ääneen": Jotenkin sisälläni osasin odottaa tätä ekaa ratakaatoa, kun aina välillä kun katsoin omia ajovideoitani ja mietin ajamista, niin rehellisyyden nimissä taidon ja innokkuuden suhde toisiinsa alkoi olla turmiollinen. Näin itse koen.

    Nooooh, eiköhän tästä pikku mopon fiksauksella kohta taas tosi nöyrästi ja vähän viisaampana taas ajella.
    Itsensä kusettaminen on taitolaji, jonka jokainen ihminen osaa liian hyvin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #97
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Renkaat Pilot Power 3set. Takarengas vaihdettu tänä keväänä. Ajettu n 4500 km. Minun mittarillani kylmäpaineet 2,2 edessä ja 2,25 takana.
    Itse pidin 2,2 edessä ja 2,05 takana kun ajelin pp3:lla
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  8. #98
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Aika rajusti olet linjalta pois (n. puoli radan leveyttä). Jos on pidempää videoo esim. täysi kierros niin osaisi sanoa, että oliko jonkun systemaattisen ajovirheen lopputulema vai monen tekijän summa. Mitkä renkaat oli alla?

    Tässä video koko setistä.
  9. #99
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti

    Tässä video koko setistä.
    "This video is unavailable" youtube sanoo.
    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  10. #100
    Lainaa exhaust kirjoitti Katso viesti
    "This video is unavailable" youtube sanoo.
    Nyt on
  11. #101
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti

    Tässä video koko setistä.
    Alkuun korjaisin tuo kkatumisanturin.. Tuo kyljellään köyttäminen ei pitkässä juoksussa ole fiksua..
    Josbet ole kääpiö niin korjaisin tuon goeometrian sinnepäin mitä valmistaja suosittelee.. Näyttää että etuputkia on laskettu kolmioista läpi aika rajusti..

    Ja sitten kaatumiseen.
    Avaaminen tapahtuu aikalailla liian aikasin.. Toki voimaa ei videon perusteella mopossa kyllä ole..
    Joten veikkaan syyksi huonoa painopistettä. Kaikki paino etusella ja keulaa laskettu.. Takaiskari aukee kokonaan ja perässä ei vasn mikään enää osu maahan..

    Toki kuvakulma saattaa vääristää ja saatan tulkita asioita ihan päin pershettä..

    Muuten ajosta pari huomiota.

    Vedä vaihteet pidemmälle.. Vaihdat heti isompaa kun pääsee vetoalueelle.
    Säädä toi vaihtovalo edes 12000..

    Ajoasentoon ym en osaa ottaa kantaa kun tosta ei nää.. Tonnarilla olisit ollut nurin edellisessä mutkassa.. Kaasu aukee ainakin mun silmään liianaikaisin, muuhun ajoon suhteutettuna
    Menossa mukana
    www.konetalovainikka.fi
    www.eläinlääkäripalvelu.fi
    www.pjp-motorsport.com
    www.mp-tuki.com
  12. #102
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa 2slow4motion kirjoitti Katso viesti
    Ajoasentoon ym en osaa ottaa kantaa kun tosta ei nää.. Tonnarilla olisit ollut nurin edellisessä mutkassa.. Kaasu aukee ainakin mun silmään liianaikaisin, muuhun ajoon suhteutettuna
    Tonnarihan tuo on.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  13. #103
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Tonnarihan tuo on.
    Eikä kierrä kahtatoistatuhatta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #104
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Nyt on
    Vaikka ajaminen ja vauhti näyttää muuten aika rauhalliselta, on sulla selkeesti vähän turhan kiire ajaa kovaa. Ajolinja jää säännönmukasesti paria poikkeusta lukuunottamatta koko ajan leveäksi etkä saa sisäkanttareita kiinni. Aika tyypillisesti jäät sisäkanttarista 2-3m, eli todella paljon. Lisäksi menet monessa paikkaa kaasulla kun pyörä on vielä maksimikallistuksessa jonka seurauksena joudut pitämään pyörää maksimikallistuksessa, että rata riittää. Iso kallistus ja kaasunlisäys sitten aiheutti tämänkin kaadon. Onneksi mene matalalta puolelta eikä haikkarina.

    Muita huomioita ajolinjasta: Ajat turhia mutkia rataan kun suoremmalla linjalla olisit jo perillä. Eli esim 2-3 välissä on ihan turha yrittääkään käyttää koko rataa vaan jätä kakkosen ulostulossa ja kolmosen sisäänmenossa 1,5-2m ulkolaidasta käyttämättä, silloin saanet paremmin tuon kolmosen sisäkantin kiinni. Sama juttu lemminkäisen ja kikkamutkan välissä, siinä lemminkäisen ulostulossa 1,5m käyttämättä, että saat radan ulkolaidan kiinni ennen kikkamutkaa. Palmas ja Lemminkäinen kannattaa ajaa radalla suoremmin sisään, nyt pysyt niissä vähän liian kauan ulkona. Kahvilanmutkan alku ihan ok, mutta siinäkin sais ottaa vielä enemmän vauhtia pois, että saa sen kanttarin kiinni ja kaasuun kosketaan vasta kun keula osoittaa katsomon kauimmaisimpaan päätyyn.
    Superbike #7
  15. #105
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa 2slow4motion kirjoitti Katso viesti
    Alkuun korjaisin tuo kkatumisanturin.. Tuo kyljellään köyttäminen ei pitkässä juoksussa ole fiksua..
    Josbet ole kääpiö niin korjaisin tuon goeometrian sinnepäin mitä valmistaja suosittelee.. Näyttää että etuputkia on laskettu kolmioista läpi aika rajusti..
    Apriliassa tulee muistaakseni vakiona nuo keulaputket aika paljon läpi. Helppo muuttaa geometria nykyslikseillekin sopivaksi kun on säätövaraa.
    Superbike #7
  16. #106
    Kiitos paljon vaivannäöstä ja neuvoista.

    Tietääkseni ei ole etuputkia laskettu.

    Lyhyesti: Myöhemmin kaasulle mutkien ulostulossa. Tarkemmin (=hitaammin) mutkiin ja lähempää sisäkanttareita apexin kohdalla.

    Vielä noista nitrouksen ajolinjavinkeistä. Uskon kyllä tässä asiassa taitavampia ja kokeneempia . Oon poiminu eri paikoista tämmösiä yleisiä ohjeita rata-ajoon ja varmaankin soveltanut niitä vähän väärin: "Mahdollisimman aikaisin kaasulle ja käännä kaasua tasaisesti ja koko ajan lisää kurvin lopun ajan", siitä Keith Coden opetusvideosta. Olen myös rata-ajoon liittyen kuullut: "Aja mutkat mahdollisimman pyöreästi ja pehmeästi. Käytä koko radan leveys", ja varmaankin ajan nitrouksen mainitsemia turhia mutkia jossain.

    Muuutta mä mietin näitä neuvoja ja koitan käyttää niitä ensi kerralla.
  17. #107
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Totuus on ihmeellisempää, kun radalla mutkat on epäsymmetrisiä, kallistettu miten milloinkin ja ylämäkeen ja alamäkeen, pintakin voi olla kuperan sorttinen. Kaikki vaikuttaa sisäänmenoon ja avaukseen ja apeksin paikkaan ja miten avataan ja jarrutellaan ja käännetään.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #108
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Kiitos paljon vaivannäöstä ja neuvoista.

    Tietääkseni ei ole etuputkia laskettu.

    Lyhyesti: Myöhemmin kaasulle mutkien ulostulossa. Tarkemmin (=hitaammin) mutkiin ja lähempää sisäkanttareita apexin kohdalla.

    Vielä noista nitrouksen ajolinjavinkeistä. Uskon kyllä tässä asiassa taitavampia ja kokeneempia . Oon poiminu eri paikoista tämmösiä yleisiä ohjeita rata-ajoon ja varmaankin soveltanut niitä vähän väärin: "Mahdollisimman aikaisin kaasulle ja käännä kaasua tasaisesti ja koko ajan lisää kurvin lopun ajan", siitä Keith Coden opetusvideosta. Olen myös rata-ajoon liittyen kuullut: "Aja mutkat mahdollisimman pyöreästi ja pehmeästi. Käytä koko radan leveys", ja varmaankin ajan nitrouksen mainitsemia turhia mutkia jossain.

    Muuutta mä mietin näitä neuvoja ja koitan käyttää niitä ensi kerralla.
    Se Coden ajatus menee suunnilleen niin, että yleensä paras ajolinja on se, jolla pääsee avaamaan kaasun aikaisimmin, ja kaasu rullataan yhdellä liikkeellä auki. Kuka milläkin tahdilla vauhdista ja taidoista riippuen. Mut samaan aikaan pitäis tönätä se mopo pystyynkin.

    Lisäksi, jos sisäkanttari jää nappaamatta kiinni, ei koko radan leveyttä ole käytetty.

    Tai jotain.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  19. #109
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa EJ kirjoitti Katso viesti
    Kiitos paljon vaivannäöstä ja neuvoista.

    Tietääkseni ei ole etuputkia laskettu.

    Lyhyesti: Myöhemmin kaasulle mutkien ulostulossa. Tarkemmin (=hitaammin) mutkiin ja lähempää sisäkanttareita apexin kohdalla.

    Vielä noista nitrouksen ajolinjavinkeistä. Uskon kyllä tässä asiassa taitavampia ja kokeneempia . Oon poiminu eri paikoista tämmösiä yleisiä ohjeita rata-ajoon ja varmaankin soveltanut niitä vähän väärin: "Mahdollisimman aikaisin kaasulle ja käännä kaasua tasaisesti ja koko ajan lisää kurvin lopun ajan", siitä Keith Coden opetusvideosta. Olen myös rata-ajoon liittyen kuullut: "Aja mutkat mahdollisimman pyöreästi ja pehmeästi. Käytä koko radan leveys", ja varmaankin ajan nitrouksen mainitsemia turhia mutkia jossain.

    Muuutta mä mietin näitä neuvoja ja koitan käyttää niitä ensi kerralla.
    Mun mielestä noi alkuperäset Keith Coden selostukset antaa ihan ok peruspohjan rata-ajoon täysin kokemattomalle kuskille, jolla ei ole käsitystä, että mitä siellä radalla pitäisi tehdä. Kovempaa rata-ajoa ja varsinkaan kierrosajan parantamista ajatellen Coden opit ovat osin sitten hieman virheellisiä tai jopa harhaanjohtavia. (Siis mitä noissa Twist of the wristeissä puhutaan)

    Mutta mitä kaasunkäyttöön tulee, toimiva periaate on tämä: Ei ole väliä kuka on ekana kaasulla. Väliä on sillä, että kuka saa ensimmäisenä kaasun kokonaan auki.

    Eli rautalangasta vääntäen: Jos kosket kaasuun edes vähän ennen kuin mopo on kääntynyt riittävästi, alkaa ajolinja valua leveäksi, koska keula nousee ja vauhti kiihtyy. Tästä seuraa se, että mopoa joutuu pitämään pitkään isossa kallistuksessa ja mopo saadaan pystyyn vasta jossain ulkokanttarin huitteilla. Samalla kaasun lisääminen ja iso kallistus aiheuttaa todella ison riskin high-sideriin. Kun malttaa odottaa mutkassa, että pyörä kääntyy ennen kuin menee kaasulle, ei pyörää enää tarvitse juurikaan kääntää kun veto on päällä ja kaasu saadaan paljon nopeammin paljon enemmän auki. Samalla pyörä saadaan pystyyn hyvin nopeasti sisäkanttarin jälkeen, jolloin riski takasen pidon menettämiseen on merkittävästi pienempi.

    Ajolinjan osalta tuo mahdollisimman pyöreä ajolinja sopii rauhalliseen nautiskeluun tahi sitten pienitehoisella laitteella ajamiseen, jolla on pakko maksimoida kaarrenopeus kun pyörä ei kulje suorilla. Nykyisillä renkailla ja tehoilla nopeampi ja turvallisempi ajolinja on monesti huomattavasti kulmikkaampi ja suoraviivaisempi kuin ns. klassinen pyöreä kisalinja. Esim. Alastaron nopeat kannattaa ajaa niin, että mopo käännetään terävällä taitolla aika myöhään sisään, maksimikallistus reilusti ennen sisäkanttaria ja kun mopo on kääntynyt riittävästi, torvi auki ja veto päällä pyörä pysty(mmä)ssä niiden sisäkanttarin röykkyjen yli.
    Superbike #7
  20.  
  21. #110
    Mä sanoisin, että pyörä oli liian kallellaan avatakseen kaasua. Rengas oli ehkä ihan äärireunalla, eikä siitä johtuen ollut kosketuspintaa.

    Sun kypärä heijastuu mittaristosta, joten siihen peilaten voisit koittaa mutkissa "roikkua" enemmän ja kun rupeet avaamaan, niin työnnät käsillä pyörää pystympään.
    http://makeagif.com/gif/alastaro-kaatuminen-cC9oqO

    Tuota videotasi kun katseli, niin ensimmäisenä koittaisin muuttaa ajolinjoja oikeammiksi. Nyt kun ne ei ole kaikista optimaalisimmat, niin ajotekniset virheet korostuu.
    Älä kuitenkaan luovuta tai murehdi! Tämä on oikein mukava harrastus ja kaikkien onneksi kyseisessä lipassa selvittiin henkisillä kolhuilla sekä rahapussia raottamalla.
    Braaaaap
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234