Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 57:sta
  1. #1
    Ostin keväällä lipatun legendan
    (ZX1000 -89) ja lomilla ollessa korjasin sen vauriot katteista.
    Itse tein muovihitsaamalla, alumiini levyllä sekä abs muovi pakkelilla, sekä pinnat 3M kalvolla.

    Tänne voisi laittaa vinkkejä yms neuvoja muille.

    Jos jollekin on apua, voin laittaa sähköpostiin kuvia.
    KtmEXC 400 -04
    Kawasaki ZX 1000 -89
  2. #2
    Linkitä kuvia tänne, aihe on aina kiinnostava. Mitä on "abs muovi pakkeli"?
    ZZ-R1100 1991
  3. #3
    Abs on pirun helppoa korjata hitsaamalla, olen itsekkin tehnyt ja todennut kun mopo kaatui pihalla että tosi hyvin kestää, mikään sauma ei revennyt. Itse olen käyttänyt täyttöön "softia" joka jää hieman elastiseksi eikä
    näin ollen halkea vaikka mopo kaatuukin.
  4. #4
    Kokeillaan toimiiko nyt.

    Täällä


    Kuvat on epäjärjestyksessä mutta kai niistä selviää mitä siinä on yritetty turata.


    Tuosta pakkelista, tuo taitaa olla samaa mitä käytin.
    Eli aine reagoi hyvin muovin kanssa ja pysyy kuin tauti.
    Viimeksi muokannut: Thethent; 21.01.2014 klo 21:37.
    KtmEXC 400 -04
    Kawasaki ZX 1000 -89
  5. #5
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Abs on pirun helppoa korjata hitsaamalla, olen itsekkin tehnyt ja todennut kun mopo kaatui pihalla että tosi hyvin kestää, mikään sauma ei revennyt. Itse olen käyttänyt täyttöön "softia" joka jää hieman elastiseksi eikä
    näin ollen halkea vaikka mopo kaatuukin.
    Korjauksessa pitäisi mielestäni yrittää tehdä katteesta mahdollisimman paljon alkuperäisen jäykkyyden omaava, pehmeämpi taipuva "sarana" jossain kohtaa aiheuttaa ainakin maalin halkeamista.

    Hitsaaminen on kuumailmapuhaltimella tapahtuvaa "hitsausta", ja sitä ei kannata ABS-muovissa käyttää. Parhain, ja edullisin, ABS-muovin korjaustapa on sulattaa ko. muovia asetonilla pehmeäksi "velliksi", ja sillä täyttää saumat ja halkeamat. Kun asetoni on 1-2 vrk:n kuluttua haihtunut, korjattu kohta on alkuperäisen vahvuinen, tai vahvempikin jos on laitettu näkymättömälle puolelle ylimääräistä massaa.
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  6. #6
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Saskia kirjoitti Katso viesti
    Korjauksessa pitäisi mielestäni yrittää tehdä katteesta mahdollisimman paljon alkuperäisen jäykkyyden omaava, pehmeämpi taipuva "sarana" jossain kohtaa aiheuttaa ainakin maalin halkeamista.

    Hitsaaminen on kuumailmapuhaltimella tapahtuvaa "hitsausta", ja sitä ei kannata ABS-muovissa käyttää. Parhain, ja edullisin, ABS-muovin korjaustapa on sulattaa ko. muovia asetonilla pehmeäksi "velliksi", ja sillä täyttää saumat ja halkeamat. Kun asetoni on 1-2 vrk:n kuluttua haihtunut, korjattu kohta on alkuperäisen vahvuinen, tai vahvempikin jos on laitettu näkymättömälle puolelle ylimääräistä massaa.
    Kolvilla hitsaa maksat sähkölaskun vs purkki asetonia kumpi kalliimpaa
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  7. #7
    Hitto, kerkesin jo omien katteiden liimalun aloittamaan epoxilla ja alumiiniverkolla ennen kuin tämä ketju sattui silmään.

    Dinitrolia tai Würthin softipakkelia ajattelin levitellä tuonne näkyvälle puolelle. Onko kokemuksia kumpi toimii paremmin ABS muovin kanssa?


    Pitääpä vielä kokeilla myös ainakin tuota asetoni liimausta. Kauanko sen ABS muovipalan pitää lillua siinä asetonissa että se muuttuu velliksi? Ja pitääkö siitä olla ensin maalit poistettu ennen kuin alkaa vellin keitto?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  8. #8
    En nyt ulkomuistista osaa sanoa että mille kaikillle muovilaaduille toimii, mutta koulussa käytettiin monesti seuraavanlaista korjausta eli:

    Katteenkappalleet ensin kohdakkain ja näkyvältä puolelta teipillä yhteen, sitten liitoskohta johtain kovaa vasten. Sitten vaan kehittelemään erinäisiä tukia että liitettävät osat pysyy samassa muodossa kuin ne on alkujaankin olleet. Sitten leikellään tiheäreikäisestä teräsverkosta sopiva pala liitokseen ja lämmitellään pihdeillä kiinnipitäen verkko kaasupolttimella punahehkuun ja sitten vaan painellaan se kuuma verkko niilläpihdeillä ja vaikka tasapää meisselillä siihen liitoksen päälle. Todennäköisesti se muovi sit syttyy samantien tuleen eli kannatta olla valmiina puhaltamaan liekit sammuksiin.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  9. #9
    No on konstit, ABS:lle myydään ihan oma hitsauslankansa ja vedä ny vaikka kolvilla, joku viisas puhuu paskaa kun kertoo täällä että maalit halkee, halkeehan ne jos ei osaa hommaa mutta tosiasia on kyllä että tasan pysyy maalit.
    Paikkaat mitä tahansa halkeamaa se on tehtävä aina kummaltakin puolelta, näkyvältä puolelta hiotaan tasan ja sitten soft kitti pintaan jne...

    Jos joku nyt laittaa jotain kivikovaa kittiä niin siinä halkee kyllä se kitti eikä vaan maali, halkeama johtuu siis siitä väärästä kitistä.

    Miettikääs miten se asetoni kulkee siellä muovissa, halkeama tässä ja palat pois uudesta maalista 10 cm päässä paikatusta kohdasta. Asetoni, ksyleeni, touleeni kannattaa 100% seoksena unohtaa jos ei ole ihan varma mitä tekee.

    Paljon paikkaavalle saa vaikka bauhausista koko juotoskoneen muutamalla kympillä niin ei tartte ees kolvia käyttää. Samasta osoitteesta saa eri muoveille hitsauspuikkoja.

    Joku tossa ilmaisi että pitäisi saada alkuperäinen jäykkyys ja että jää jotain saranoita, tarina sekin sinäänsä.
    Millä konstilla siitä hitsaussaumasta tulee sarana, siitä kyllä tulee aina jäykempi kun alkuperäinen vai hiooko hän niin ohueksi että läpi näkyy.

    Kaikki verkot ja muut kotkotukset on ihan turhaa vaivaa, työtä ja rahan menoa.
    Viimeksi muokannut: jurvelo; 03.03.2014 klo 18:46.
  10. #10
    image.jpg

    Saako myös nuo vanhat vilkun paikat täytettyä softkitillä kerralla, vai kannattaako tehdä useampi ohut täyttö?

    Samoin ajattelin tuon logon kolon täyttää kitillä, vai onko järkevämpää kiinnittää merkki takaisin ja maalata yli?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  11. #11
    "Kolvilla hitsaa maksat sähkölaskun vs purkki asetonia kumpi kalliimpaa"

    Litran purkki teknistä asetonia maksaa vajaa 10 euroa, mutta sillä teet ABS-massaa monen katteen korjaustarpeeseen. Tavallisella juotoskolvilla et pitävää saumaa saa, koska kolvi tavallaan polttaa muovin, ja saumasta tulee kova ja hauras.


    "Hitto, kerkesin jo omien katteiden liimalun aloittamaan epoxilla ja alumiiniverkolla ennen kuin tämä ketju sattui silmään.
    Dinitrolia tai Würthin softipakkelia ajattelin levitellä tuonne näkyvälle puolelle. Onko kokemuksia kumpi toimii paremmin ABS muovin kanssa?
    Pitääpä vielä kokeilla myös ainakin tuota asetoni liimausta. Kauanko sen ABS muovipalan pitää lillua siinä asetonissa että se muuttuu velliksi? Ja pitääkö siitä olla ensin maalit poistettu ennen kuin alkaa vellin keitto?"

    ABS-muovi kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi tai vuolla vaikka mattoveitsellä suikaleiksi ennen asetoniin upottamista, ja maali pitää poistaa, se on muovin joukossa epäpuhtautta. Palat sulaa n. vuorokaudessa-kahdessa, mitä pienempää palaa, sen nopeammin sulaa, ja mitä kauemmin maltat odottaa sen vähemmän klimppejä vellissä on :-)
    Dinitrolista tai Würthista ei mulla ole kokemusta, olen käyttänyt 3M:n FPRM5900- muovinpaikkausainetta pintojen tasoittamiseen abs-massalla tai muissa muoveissa hitsaamisen jälkeen.



    "En nyt ulkomuistista osaa sanoa että mille kaikillle muovilaaduille toimii, mutta koulussa käytettiin monesti seuraavanlaista korjausta eli:

    Katteenkappalleet ensin kohdakkain ja näkyvältä puolelta teipillä yhteen, sitten liitoskohta johtain kovaa vasten. Sitten vaan kehittelemään erinäisiä tukia että liitettävät osat pysyy samassa muodossa kuin ne on alkujaankin olleet. Sitten leikellään tiheäreikäisestä teräsverkosta sopiva pala liitokseen ja lämmitellään pihdeillä kiinnipitäen verkko kaasupolttimella punahehkuun ja sitten vaan painellaan se kuuma verkko niilläpihdeillä ja vaikka tasapää meisselillä siihen liitoksen päälle. Todennäköisesti se muovi sit syttyy samantien tuleen eli kannatta olla valmiina puhaltamaan liekit sammuksiin. "

    Missähän koulussa tuollaista on opetettu? Meinaan metallin ja muovin yhteensulattaminen on aika epätoivoista ja turhaakin, koska parempia menetelmiä muovien korjaamiseen on.



    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    No on konstit, ABS:lle myydään ihan oma hitsauslankansa ja vedä ny vaikka kolvilla, joku viisas puhuu paskaa kun kertoo täällä että maalit halkee, halkeehan ne jos ei osaa hommaa mutta tosiasia on kyllä että tasan pysyy maalit.
    Paikkaat mitä tahansa halkeamaa se on tehtävä aina kummaltakin puolelta, näkyvältä puolelta hiotaan tasan ja sitten soft kitti pintaan jne...

    Jos joku nyt laittaa jotain kivikovaa kittiä niin siinä halkee kyllä se kitti eikä vaan maali, halkeama johtuu siis siitä väärästä kitistä.

    Miettikääs miten se asetoni kulkee siellä muovissa, halkeama tässä ja palat pois uudesta maalista 10 cm päässä paikatusta kohdasta. Asetoni, ksyleeni, touleeni kannattaa 100% seoksena unohtaa jos ei ole ihan varma mitä tekee.

    Paljon paikkaavalle saa vaikka bauhausista koko juotoskoneen muutamalla kympillä niin ei tartte ees kolvia käyttää. Samasta osoitteesta saa eri muoveille hitsauspuikkoja.

    Joku tossa ilmaisi että pitäisi saada alkuperäinen jäykkyys ja että jää jotain saranoita, tarina sekin sinäänsä.
    Millä konstilla siitä hitsaussaumasta tulee sarana, siitä kyllä tulee aina jäykempi kun alkuperäinen vai hiooko hän niin ohueksi että läpi näkyy.

    Kaikki verkot ja muut kotkotukset on ihan turhaa vaivaa, työtä ja rahan menoa.
    Edellä jo olen sanonut, että abs-muovia ei kannata hitsata hitsauslankaa käyttäen edes oikealla hitsauspuhaltimella, saati sitten kolvilla (josta viestin alussa jo kerroin), koska muovin hitsauksessa tapahtuu samaa ilmiötä kuin metallin hitsauksessa, eli hitsaussauman kahta puolen tapahtuu haurastumista, ja abs-muovi on sille erityisen altis. Paras abs-muovin korjaustapa on edelleen abs:n sulattaminen asetonilla, saumojen railottaminen ja täyttäminen tuolla sulaneella abs-massalla. Kun asetoni on 1-2 vuorokauden kuluttua haihtunut massasta, jäljellä on pelkkää abs-muovia ja sauma on "yhtä puuta" alkuperäisen osan kanssa, toisin kuin erilaisilla valmiina ostettavilla pakkeleilla tehdyissä korjauksissa.

    En sanonutkaan, että sitä saumaa pitää uittaa asetonilla, vaan täyttää massalla. Tosin olen välillä uittanutkin asetonia saumaan, eikä siitä kyllä maalit eikä tarrat mihinkään ole lähteneet, mutta minä tiedänkin mitä teen...

    Kunnollista, oikeaa, muovin hitsaukseen käytettävää hitsauspuhallinta et saa mistään muutamalla kympillä, vaan sellainen, käytössä kestävä laite maksaa lähes tonnin.

    Jurvelo itse kirjoitti käyttävänsä elastiseksi jäävää massaa korjaukseen. Jos liität kaksi kovaa palaa toisiinsa joustavalla aineella, sauma takuulla muistuttaa ainakin lievästi saranaa, ja kyllä silloin sauman taipuessa se maalikin halkeaa.

    Ja lopuksi, näin yli 20 vuotta monenlaisia muoviosia korjanneena tuntuu hiukan huvittavalta kun joku amatööri puhuu "viisaista" ja paskan puhumisesta, kolvilla hitsaamisesta jne. Olen kuitenkin näiden vuosien mittaan toisenkin kerran paikannut tällaisten amatöörien "korjausyrityksiä".......
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  12. #12
    Lainaa Saskia kirjoitti Katso viesti
    "Kolvilla hitsaa maksat sähkölaskun vs purkki asetonia kumpi kalliimpaa"

    Litran purkki teknistä asetonia maksaa vajaa 10 euroa, mutta sillä teet ABS-massaa monen katteen korjaustarpeeseen. Tavallisella juotoskolvilla et pitävää saumaa saa, koska kolvi tavallaan polttaa muovin, ja saumasta tulee kova ja hauras.


    "Hitto, kerkesin jo omien katteiden liimalun aloittamaan epoxilla ja alumiiniverkolla ennen kuin tämä ketju sattui silmään.
    Dinitrolia tai Würthin softipakkelia ajattelin levitellä tuonne näkyvälle puolelle. Onko kokemuksia kumpi toimii paremmin ABS muovin kanssa?
    Pitääpä vielä kokeilla myös ainakin tuota asetoni liimausta. Kauanko sen ABS muovipalan pitää lillua siinä asetonissa että se muuttuu velliksi? Ja pitääkö siitä olla ensin maalit poistettu ennen kuin alkaa vellin keitto?"

    ABS-muovi kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi tai vuolla vaikka mattoveitsellä suikaleiksi ennen asetoniin upottamista, ja maali pitää poistaa, se on muovin joukossa epäpuhtautta. Palat sulaa n. vuorokaudessa-kahdessa, mitä pienempää palaa, sen nopeammin sulaa, ja mitä kauemmin maltat odottaa sen vähemmän klimppejä vellissä on :-)
    Dinitrolista tai Würthista ei mulla ole kokemusta, olen käyttänyt 3M:n FPRM5900- muovinpaikkausainetta pintojen tasoittamiseen abs-massalla tai muissa muoveissa hitsaamisen jälkeen.



    "En nyt ulkomuistista osaa sanoa että mille kaikillle muovilaaduille toimii, mutta koulussa käytettiin monesti seuraavanlaista korjausta eli:

    Katteenkappalleet ensin kohdakkain ja näkyvältä puolelta teipillä yhteen, sitten liitoskohta johtain kovaa vasten. Sitten vaan kehittelemään erinäisiä tukia että liitettävät osat pysyy samassa muodossa kuin ne on alkujaankin olleet. Sitten leikellään tiheäreikäisestä teräsverkosta sopiva pala liitokseen ja lämmitellään pihdeillä kiinnipitäen verkko kaasupolttimella punahehkuun ja sitten vaan painellaan se kuuma verkko niilläpihdeillä ja vaikka tasapää meisselillä siihen liitoksen päälle. Todennäköisesti se muovi sit syttyy samantien tuleen eli kannatta olla valmiina puhaltamaan liekit sammuksiin. "

    Missähän koulussa tuollaista on opetettu? Meinaan metallin ja muovin yhteensulattaminen on aika epätoivoista ja turhaakin, koska parempia menetelmiä muovien korjaamiseen on.





    Edellä jo olen sanonut, että abs-muovia ei kannata hitsata hitsauslankaa käyttäen edes oikealla hitsauspuhaltimella, saati sitten kolvilla (josta viestin alussa jo kerroin), koska muovin hitsauksessa tapahtuu samaa ilmiötä kuin metallin hitsauksessa, eli hitsaussauman kahta puolen tapahtuu haurastumista, ja abs-muovi on sille erityisen altis. Paras abs-muovin korjaustapa on edelleen abs:n sulattaminen asetonilla, saumojen railottaminen ja täyttäminen tuolla sulaneella abs-massalla. Kun asetoni on 1-2 vuorokauden kuluttua haihtunut massasta, jäljellä on pelkkää abs-muovia ja sauma on "yhtä puuta" alkuperäisen osan kanssa, toisin kuin erilaisilla valmiina ostettavilla pakkeleilla tehdyissä korjauksissa.

    En sanonutkaan, että sitä saumaa pitää uittaa asetonilla, vaan täyttää massalla. Tosin olen välillä uittanutkin asetonia saumaan, eikä siitä kyllä maalit eikä tarrat mihinkään ole lähteneet, mutta minä tiedänkin mitä teen...

    Kunnollista, oikeaa, muovin hitsaukseen käytettävää hitsauspuhallinta et saa mistään muutamalla kympillä, vaan sellainen, käytössä kestävä laite maksaa lähes tonnin.

    Jurvelo itse kirjoitti käyttävänsä elastiseksi jäävää massaa korjaukseen. Jos liität kaksi kovaa palaa toisiinsa joustavalla aineella, sauma takuulla muistuttaa ainakin lievästi saranaa, ja kyllä silloin sauman taipuessa se maalikin halkeaa.

    Ja lopuksi, näin yli 20 vuotta monenlaisia muoviosia korjanneena tuntuu hiukan huvittavalta kun joku amatööri puhuu "viisaista" ja paskan puhumisesta, kolvilla hitsaamisesta jne. Olen kuitenkin näiden vuosien mittaan toisenkin kerran paikannut tällaisten amatöörien "korjausyrityksiä".......
    Vakuuttavan kuuloista. Missä suhteessa sitä asetonia tarvitaan muoviin?
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  13. #13
    "Sopivasti"...
    Tee ny ensin pikku annos, ja siitä sovellat tarpeen mukaan...
    Jankimpaa ja löysempää massaa ja... ja...
    Käyttökohteen ja mieltymyksen ja tuurin ja tuulensuunnan mukaan.

    Mää oon rouhinu leegopalikoita silpuksi tehosekottimella, ja sit lisäilly tarpeellisen määrän asetonia...
    Kannellinen (tiivis) lasipurkki, ja se massa pysyy pitkään käyttökelposena.

    Tekemällä oppii ja yrittämällä löytää oikeat työtavat...
    Se oli jo rikki...
  14. #14
    Lainaa janite2 kirjoitti Katso viesti
    "Sopivasti"...
    Tee ny ensin pikku annos, ja siitä sovellat tarpeen mukaan...
    Jankimpaa ja löysempää massaa ja... ja...
    Käyttökohteen ja mieltymyksen ja tuurin ja tuulensuunnan mukaan.

    Mää oon rouhinu leegopalikoita silpuksi tehosekottimella, ja sit lisäilly tarpeellisen määrän asetonia...
    Kannellinen (tiivis) lasipurkki, ja se massa pysyy pitkään käyttökelposena.

    Tekemällä oppii ja yrittämällä löytää oikeat työtavat...
    Just noin. Mä olen silpunnut lasipurkkiin ensin absia ja sitten kaatanut päälle asetonia sen verran että silppu peittyy. Jos tulee liian jämäkkää voi asetonia lisätä ja vaikka vähän sekoittaa, jos taas liian löysää niin jättää siitä lasipurkista kannen muutamaksi tunniksi pois... :-) Ja vaikka satsi jämähtäisi purkkiin, niin asetonia päälle vaan ja hiukan tökkii vaikka meisselillä kovettuneeseen massaan reikiä niin siitä se taas sulaa.
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  15. #15
    Vai että Legoista keitetään jankkia, tämäpä mielenkiintoista. Pitää heti huomenna ryhtyä pikku kemistiksi.
    Onneksi jäi monta saumaa liimaamatta.

    Enpä kyllä olis viikko sitten uskonut, että mopotin ajokuntoon saattamiseksi tarvitsen paketillisen Legoja.
    Mutta niinhän ne viisaat sanoo, että miesten ja poikien lelut erottaa ainoastaan hinnasta. Siksi minun mopottini korjataan Legoilla, ettei joku luule että olen varttunut aikuiseksi.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  16. #16
    Lainaa Saskia kirjoitti Katso viesti
    Missähän koulussa tuollaista on opetettu? Meinaan metallin ja muovin yhteensulattaminen on aika epätoivoista ja turhaakin, koska parempia menetelmiä muovien korjaamiseen on.
    Aikanaan Juankosken ammattikoulussa, muovipuolella On tuolla lailla tullu jokunen muovikäikäle korjattua mutta myönnän kyllä että ei ehkä se paras mahdollinen tapa.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  17. #17
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Vai että Legoista...
    Juu.
    ABS-muovia, ja puhdasta. Ja helposti saatavissa.
    Kopioleegot (banbao, keo, tjsp.) ei oo ihan niin hyvää muovia kun nää alkuperäset.

    Oikein mätsää, saat värinki kohdalleen.
    Joo, älä hämmästele.
    Se massa on eri väristä kun kovettunu muovi...
    Tästä massasta voi myös valaa muutaki muoviosaa.
    Suurempia projekteja tehdessä, oon kyselly muovifirmoista jätepaloja ja ostanukki muovia...

    Ja vedä ne silpuksi, sulaa nopiampaa.
    Kyllähän ne kokonaiset palasekki sulaa, mutta aikaa menee tuhottomasti.
    Tehosekottajaan vaan, silmät kiinni, nupit kaakkoon ja kysy itseltäs:
    -willi it blend???

    p.s.
    akkaväki ei sitte ihan ilolla kattele tätäki älynväläystä, että vähä varovasti saa toimia...
    Se oli jo rikki...
  18. #18
    Eipäs ole tullutkaan mieleen, että Lego-palikat olis abs-muovia. Niitä tuolla varmaan lasten jäljiltä vielä jossain olis, lapset kun on jo aikuisia....

    Lainaa janite2 kirjoitti Katso viesti
    Ja vedä ne silpuksi, sulaa nopiampaa.
    Kyllähän ne kokonaiset palasekki sulaa, mutta aikaa menee tuhottomasti.
    Tehosekottajaan vaan, silmät kiinni, nupit kaakkoon ja kysy itseltäs:
    -willi it blend???

    p.s.
    akkaväki ei sitte ihan ilolla kattele tätäki älynväläystä, että vähä varovasti saa toimia...
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  19. #19
    Tämä on aina erittäin mielenkiintoinen foorumi, täällä pitää näköjään tuoda julki mitä on tehnyt ja kuinka monta vuotta, tossa joku kehui paikanneensa 20 vuotta muoveja, no olkoon minun puolestani.
    Kun tässä aletaan kehumaan itseämme niin pistäkää nyt sitten kaikki omat specialiteettinne kehiin jotta ollaan tasapuolisia tai sitten ei. Vastaan tuohon 20 vuotta tehneelle että itse olen pyörittänyt automaalamoa 35 vuotta ja tehnyt Suomen pankin kultauslinjan muovista, pistä paremmaksi niin lisätään listaan sitten meriittejä.
    En viitsi lukea oliko tämä nyt sitten se herra sarana vai ei, ihan sama minulle paikatkaa vaikka purukumilla.

    Valitettavasti asia on vaan niin että maalaushommissa annetaan vuoden takuu pinnalle/pohjille ja silloin ei kyllä laiteta mitään asetonin kanssa möyhennettyä mössöä.
    En tiedä yhtään muovimestaria tuttavapiirissäni kuka käyttäisi kyseistä systeemiä, kuitenkin he rakentavat melkein mitä tahansa eri laatuisista muoveista ympäri maailman mutta aina on lämpö mukana.
  20. #20
    Voi perkkeles teidän kanssa! Tässä koittaa lukea ja tuumia että kuin paikkais haljenneen katteen mutta...
    LÄHETETTY ILMAN TAPATALKKIA XIAOMI 12 5G PUHELIMELLANI

    GEN2
    ER5
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  21. #21
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Tämä on aina erittäin mielenkiintoinen foorumi, täällä pitää näköjään tuoda julki mitä on tehnyt ja kuinka monta vuotta, tossa joku kehui paikanneensa 20 vuotta muoveja, no olkoon minun puolestani.
    Kun tässä aletaan kehumaan itseämme niin pistäkää nyt sitten kaikki omat specialiteettinne kehiin jotta ollaan tasapuolisia tai sitten ei. Vastaan tuohon 20 vuotta tehneelle että itse olen pyörittänyt automaalamoa 35 vuotta ja tehnyt Suomen pankin kultauslinjan muovista, pistä paremmaksi niin lisätään listaan sitten meriittejä.
    En viitsi lukea oliko tämä nyt sitten se herra sarana vai ei, ihan sama minulle paikatkaa vaikka purukumilla.

    Valitettavasti asia on vaan niin että maalaushommissa annetaan vuoden takuu pinnalle/pohjille ja silloin ei kyllä laiteta mitään asetonin kanssa möyhennettyä mössöä.
    En tiedä yhtään muovimestaria tuttavapiirissäni kuka käyttäisi kyseistä systeemiä, kuitenkin he rakentavat melkein mitä tahansa eri laatuisista muoveista ympäri maailman mutta aina on lämpö mukana.
    No jopas nyt, eihän tästä mitään arvovaltajuttua pitänyt tulla Olet varmasti pätevä maalari tuolla 35 vuoden kokemuksellasi. En taustaani muoviosien kanssa tuonut julki kehuakseni, vain todetakseni että noiden vuosien aikana olen korjannut monensorttisia muoveja, ja noiden vuosien kokemus on opettanut sen, että abs-muoveissa asetonilla sulatettu massa ja muissa kesto(=lämpökorjattavissa) muoveissa kuumailmapuhallinhitsaus, tai vastaava, pesevät lujuudessa ja kestävyydessä kaikenlaiset teolliset massat mennen tullen.
    Koska kuitenkaan et arvosta asetonikorjausta [kannattaisi kokeilla, voit yllättyä ], niin kerrataan vielä: ABS-muovia sulatetaan asetoniin, mieluimmin lasipurkissa, ja siitä muodostuu paksumpi tai notkeampi massa, asetonin määrästä riippuen. Tällä massalla täytetään korjattavan kohteen saumat, taustapuolelle voidaan levittää paksumpi kerros isommalle alalle jos halutaan lisätukea. Kuten maalarina varmasti tiedät, asetoni on erittäin haihtuvaa, ja kun se 1-2 vrk:n kuluttua on haihtunut korjauskohdasta, jäljellä on pelkkää kovaa abs-muovia, eikä se korjattava kohde ole muuttunut miksikään mössöksi. Kertaakaan ei automaalaamot ole palauttaneet korjaamiani abs-muovisia osia siksi, että ne olisivat jotenkin pehmeitä tai muuten arveluttavia. Tuosta korjaustavasta ei tule mitään riskiä jatkokäsittelylle, ei se korjattava osa pehmene eikä sen maalit irtoa ellei sitä uita tuntitolkulla asetonissa, tai ruiskuta asetonilla ohennettua maalia ko. osaan.
    Kuten jurvelo totesi, sama vaikka paikkaisitte purukumilla, mutta jos kunnon tuloksen haluatte niin kannattaa ottaa korjaustavoista selvää.
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  22. #22
    Niinno, tässähän oli puhetta pilaa-se-itse projekteista...
    Tein itse ja säästin.

    Mut, olkoon.
    Mun puolesta aiheesta saa jatkaa ja katteet paikkailla muovimestarit.
    (tosin, epäilen ettei kovin paljoo kannata työkalenteriin laittaa tyhjää katteiden korjauksiin)

    Vastedes pidän itte oppimani omana tietonani, etten pahoita kenenkään mieltä, tai astu kenenkään ammatti-ihmisen varpaille.
    Oikeastaan voisin hävittää työkalut ja pyytää jotakuta hypnotisoimaan mieleni tyhjäksi kaikesta oppimastani.

    Kiitos ja anteeksi.
    Se oli jo rikki...
  23. #23
    Pakko tähän vielä todeta että kaikkea on kokeiltu ja kunnon muovihitsaus niillä tonnin vehkeillä on ylivoimaisesti paras.
    Jos jollekkin riittää se että kolvilla pilaa katteen niin fine, jos toinen tykkää sulatella leegoja ni ei oo multa pois.
    Jos haluaa yhtä kestävän ku alkuperäinen niin ei oo ku yks vaihtoehto, ja siinä ei käytetä lego paloja eikä liuotinta.

    Kyllä oliskin mukavaa lähteä jollain kolvilla ja legoilla korjatuilla katteilla veteleen autobaanaa urku auki
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  24. #24
    Lainaa janite2 kirjoitti Katso viesti
    Niinno, tässähän oli puhetta pilaa-se-itse projekteista...
    Tein itse ja säästin.

    Mut, olkoon.
    Mun puolesta aiheesta saa jatkaa ja katteet paikkailla muovimestarit.
    (tosin, epäilen ettei kovin paljoo kannata työkalenteriin laittaa tyhjää katteiden korjauksiin)

    Vastedes pidän itte oppimani omana tietonani, etten pahoita kenenkään mieltä, tai astu kenenkään ammatti-ihmisen varpaille.
    Oikeastaan voisin hävittää työkalut ja pyytää jotakuta hypnotisoimaan mieleni tyhjäksi kaikesta oppimastani.

    Kiitos ja anteeksi.
    Älä suotta pyytele anteeksi, ihan asiaa olet kirjoittanut, ja käsittääkseni täällä on sana vapaa Mäkin olen vaan kertonut mitä olen tehnyt ja miten, ja että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Jos joku ei sitä usko tai ei hyväksy, se ei ole minulta pois. Mut näiltä osin keskustelu myös minun osaltani päättyköön tähän, ainakin toistaiseksi.
    Paitsi että Murinan kommenttiin tavallaan liittyvä projekti on vireillä, jos se toteutuu, saan (projektin kohteen luvalla) ehkä kertoa tuloksista täällä. Mutta vasta syksyllä.
    Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
  25. #25
    Entäpä https://www.youtube.com/watch?v=Zk-FF8u_GtM
    Onko kenelläkään kokemusta näistä, löytyy muiltakin kuin Bahcolta.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  26. #26
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Pakko tähän vielä todeta että kaikkea on kokeiltu ja kunnon muovihitsaus niillä tonnin vehkeillä on ylivoimaisesti paras.
    Jos jollekkin riittää se että kolvilla pilaa katteen niin fine, jos toinen tykkää sulatella leegoja ni ei oo multa pois.
    Jos haluaa yhtä kestävän ku alkuperäinen niin ei oo ku yks vaihtoehto, ja siinä ei käytetä lego paloja eikä liuotinta.

    Kyllä oliskin mukavaa lähteä jollain kolvilla ja legoilla korjatuilla katteilla veteleen autobaanaa urku auki
    Mun puolesta rahansa ja aikansa saa hassata mihin vaan haluaa. Jos katteet on ihan palasina niin sitten ostaa uudet, mutta jos pieniä halkeamia niin kolvilla vaan. Mun etulokari on pilattu tollasella bilteman kolvilla tais maksaa 16 euroa ja on se nyt sen 100 tonnia tossa kestänyt. Mut voi olla että mulla on ollut vaan tuuria.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  27. #27
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Kyllä oliskin mukavaa lähteä jollain kolvilla ja legoilla korjatuilla katteilla veteleen autobaanaa urku auki
    Onnex meillä on täällä pohjolassa niin vähän Autobahnaa tarjolla, että uskallan kokeilla tuota asetonilego hitsausta ihan uteliaisuudesta.

    Kyllä olis ainakin radalla tarkoitus myös avata urut. Jännityksellä odotan tuleeko katteet syliin. Ja jos tulee niin eipä haittaa, siinä on kuitenkin sata kiloa vähemmän tavaraa sylissä, kuin silloin kun ne meni ekan kerran kahteenkymmeneen osaan.

    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  28. #28
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mun puolesta rahansa ja aikansa saa hassata mihin vaan haluaa. Jos katteet on ihan palasina niin sitten ostaa uudet, mutta jos pieniä halkeamia niin kolvilla vaan. Mun etulokari on pilattu tollasella bilteman kolvilla tais maksaa 16 euroa ja on se nyt sen 100 tonnia tossa kestänyt. Mut voi olla että mulla on ollut vaan tuuria.

    No kannattaa laittaa asiat oikeaan kontekstiin. Jos puhutaan että on vedetty lipat ja jonnekkin alakatteeseen on tullut joku pieni halkeama niin voi olla että jollain kolvivirityksellä sen saa pysymään läjässä. Jos siellä ei ole sen kummempaa rasitusta niin korjaahan sen vaikka mummon silitysraudalla.

    Otetaan sama tilanne missä yläkatteesta on irronnut pala jolla koko härpätin kiinnitetään runkoon niin pistän pääni vetoa että millään kolvilla siitä et saa kestävää. Ei silti tarvi uusia ostaa kun sen voi korjata yhtä hyväksi kun alkuperäsen ja säästää sen 500++ euroa.

    Jokanen korjaa niinku lystää ja jos itelle passaa niin fine, mutta se että tullaan lesoomaan ja neuvomaan muita että kolvilla vaan kaikki kuntoon on

    Jos ehjätkin katteet paukkuu välillä helvettiin jossain Hallin nopeusajoissa niin mitähän tollasille kolvikorjatuille käy...
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  29. #29
    image.jpg

    No nyt on samassa palassa epoksi+aluverkko ja asetoni+Legopaikka.

    Saas nähdä kumpi kestää paremmin. Rystypuolelle tulee vielä kitti, kolme kerrosta maalia ja mattalakka.

    Yllättävän kauan tuo asetonimäski kuivuu, olisin luullut alle kolmen millin kerroksen kuivuvan parissa tunnissa, mutta se on vielä 12 tunnin jälkeen pehmeä.

    Viime syksyn viimeiset lenkit ajelin jeesusteipillä kasatulla keulalla. Ja osasta on jääneet liimat katteisiin kiinni ihan järkyn tiukkaan. Ei lähtenyt talous-spriillä eikä asetonilla.

    Millä kannattaa kokeilla seuraavaksi?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  30.  
  31. #30
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti

    Millä kannattaa kokeilla seuraavaksi?
    Mites kynsilakan poistoaine? Taitaa tosin olla miedompaa, ku asetooni..

    Jos osa menee maalaukseen, niin senhän vois vetästä hiekkapaperilla?
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen