Sivu: 6 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567 ViimeinenViimeinen
Tulokset 151:stä 180:een 208:sta
  1. #151
    [/QUOTE]-Etujarrut saa ilmata joka ratapäivälle, repii siis ilmaa jostain
    [/QUOTE]

    Mun mp-harrastuksen ainoana japsi hairahduksena menneinä vuosina oli SV1000. Siitä härvelistä jäi lähinnä mieleen juuri tuo mainitsemasi asia jarruista. Se oli juuri tuota samaa jumppaa radalla. Ongelma ilmeisesti siinä, että ko. jarrut ylikuumenee radalla niin paljon, että nesteet kiehuu. Nesteiden vaihto joka ratareissun jälkeen oli pakollinen. Kun siirryin käyttämään laadukasta racing jarrunestettä niin se auttoi yllättävän paljon asiaan. Ei se niistä jarruista mitään Breboja tehnyt mutta auttoi paljon tuohon nesteiden kiehumisongelmaan.



    Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
    <p>-</p>
  2. #152
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    . Jos joku haluaa tuon etukatteen, sen saa hakea pois tai lunastaa lähetyskuluilla.
    Mulle tuo kelpais omaan low cost ratalaitteeseen. Missä päin universumia tuo sijaitsee?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  3. #153
    Lainaa JCM kirjoitti Katso viesti

    Mun mp-harrastuksen ainoana japsi hairahduksena menneinä vuosina oli SV1000. Siitä härvelistä jäi lähinnä mieleen juuri tuo mainitsemasi asia jarruista. Se oli juuri tuota samaa jumppaa radalla. Ongelma ilmeisesti siinä, että ko. jarrut ylikuumenee radalla niin paljon, että nesteet kiehuu. Nesteiden vaihto joka ratareissun jälkeen oli pakollinen. Kun siirryin käyttämään laadukasta racing jarrunestettä niin se auttoi yllättävän paljon asiaan. Ei se niistä jarruista mitään Breboja tehnyt mutta auttoi paljon tuohon nesteiden kiehumisongelmaan.

    Omistin itse myös -06 SV 1000S:n ekana isona pyöränä. Upea laite, kunnon japanin Ducati sisältäen vikojakin kuten italialainen. Jäi itsellä talliin kun laitoin -05 SpeedTriplen, joten myin pois. Ratapyöräksi tuo olisi ollut turhan raskas ja alaväännöntään äkkinäinen.

    Puristimiin tulee uudet tiivisteet ja jarruletkut teen järkevämmin 1->2 tyylisesti kun nyt tulee kahdella pääsylkyltä asti. Letkujen mitta lyhenee 1/3 joten luulisi paranevan. Nuo kaksimäntäiset puristimet on vähän ongelmalliset, mutten halua millään muutoslevyillä viritellä nelimäntäisiä kiinni.

    motul-racing-brake-660-500ml.jpg

    Tuollaista nestettä menee nyt sisälle, edelliset oli Motul 600. Ainakin kalliimpaa, katsotaan miten vaikuttaa.
    Hyvä kun jaoit kokemuksen asiasta.

    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Mulle tuo kelpais omaan low cost ratalaitteeseen. Missä päin universumia tuo sijaitsee?
    YV laitettu. Ei ole vielä luovutettu ja ilmaista en varaa, joten joka hakee pois saa tuon katteen.
    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  4. #154
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    Puristimiin tulee uudet tiivisteet ja jarruletkut teen järkevämmin 1->2 tyylisesti kun nyt tulee kahdella pääsylkyltä asti. Letkujen mitta lyhenee 1/3 joten luulisi paranevan.

    Tuollaista nestettä menee nyt sisälle, edelliset oli Motul 600. Ainakin kalliimpaa, katsotaan miten vaikuttaa.
    Yleensä ratapyörissä käytetään tuota tuplaletkua ja pyritään pois 1-2 virityksistä. Joku viisaampi voi perustella, mutta epäilisin että paine saadaan jakautumaan paremmin tasan molemmille satuloille.

    Motulin RBF on monesti hyväksi todettu neste, saatavuus on hyvä eikä hintakaan paha.

    Omien kokemusten perusteella moni jarruongelma korjaantuu pääsylinterin vaihdolla. Jostain syystä vakiot on enemmän tai vähemmän surkeita ratakäytössä.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  5. #155
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Yleensä ratapyörissä käytetään tuota tuplaletkua ja pyritään pois 1-2 virityksistä. Joku viisaampi voi perustella, mutta epäilisin että paine saadaan jakautumaan paremmin tasan molemmille satuloille.
    Kisasääntö ainakin oli että haaroituksen tulee tapahtua alakolmion yläpuolelle. Siksi yleensä tuplaletkut kun on simppelimpi rakentaa ja haaroitus pitäisi olla pian pääsylkän jälkeen. Paine sinänsä pitäisi olla hydraulijärjestelmissä kauttaaltaan sama.
    vuoristoatleetti
  6. #156
    GP-mopoissa näyttäisi jarruletkut olevan haaroitettu juurikin säännön vaatimalla tavalla alakolmion yläpuolella, johon tulee pääsylkältä vain yksi letku. Tuollainen letkutus ainakin helpottaa tilanahtautta pääsylkän luona, lisäksi t-kappaleeseen saa ympättyä jarrupaineanturia ja muuta. Joillain pääsylintereillä ongelmaksi tuplabanjon kanssa tulee se, että sylkkää ei saa käännettyä riittävän alas, kun banjopultti ottaa keulaputkeen kiinni. Alakolmion luona haaroittamalla tuo ongelma helpottaa ja kahvan saa paremmin haluamaansa paikkaan.

    Suoraan kahdella letkulla pääsylkältä vedettäessä taas liitoksia ja niiden mukana tulevia vikamahdollisuuksia on vähemmän, eli puolensa silläkin toteutuksella. Painehan tosiaan on letkuissa sama reiteistä riippumatta, eli kummallakin reitityksellä saman verran on kummallakin satulalla painetta.
    1835
  7. #157
    Lisätään nyt muutama kuva vaikkei mitään esittelykelpoista vielä ole syntynytkään. Purkanut ja suunnitellut lähinnä, mitään osiakaan kannata juuri nyt tilailla kun kustit on lakossa.



    Pula-ajan feikkikuituhommia keittiössä.



    Tällaisena sen pukille ajoin 20.10.

    Btw onko olemassa sellaista penkkifoamia joka kestäis enemmän kuin muutamat ajokerrat? Toki tuossa 5mm paksussa ei ole juuri kulumavaraa. Mites renkaat, historiassa on ns. heat cyclejä useampi mutta pintaa julmasti. Eikö noilla nyt vielä ajele vai pitääkö sellaista osata miettiä ja kaivaa taskuja taas?
    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  8. #158
    Sansassa taikamateriaalin nimi on moosgummi. Täältä ite tilaillut: https://www.ricambiweiss.com/de/zubehoer/sitzpolster/
    vuoristoatleetti
  9. #159
    Päivitellään tätäkin kun jotain on kuitenkin tapahtunut. Osia on julmasti tulossa maailmalta ja laskujen maksun jälkeen saa tiputtaa nuukasti pois.

    Etujarrusatulat purin ja puhdistin huolellisesti. Männät liikkui nihkeästi, olin viime talvena kasannut satulat bosch jarrukumirasvalla, joka ei ilmeisesti kestä korkeita lämpötiloja. Nyt pullautin männät paikalleen ihan jarrunesteen kanssa (sillä uudella RR-litkulla tottakai).



    Itse männät hioin sorvissa 1200->1500 asti. Suzuki myy uusia mäntiä vain settinä tiivisteiden kanssa ja kun olin hommannut jo tiivisteet aikasemmin niin siksi toimin näin. Liukkaasti nuo nyt liikkuu.



    Laitoin vielä puuttuneet lämpölevyt palojen taakse kiinni. Nyt on kaikki tehty mitä nuille budjettipuristimille nyt voi tehdä.



    Sähköjä purin ja yksinkertaistin hieman lisää. Poistin virtalukon, hälyn liittimet, mittariston liitimet/piuhat yms. Haastavinta tässä oli saada tehtyä kaavat jotta saan kohtuudella takaisin vakioksi, ainakin tärkeimpien osalta.
    En mene tähän yhtään syvemmälle, koska samalla tulen kertoneeksi miten suurinosa Suomen(kin) Suzukeista varastetaan.

    Jätin tipover-switchin (en jaksa suomentaa) paikalleen koska ajatus koneesta huutamassa itseään hajalle kyljellään ei miellytä. Koson mittarille/varoitusvaloille tein oman pistokkeensa. Tankin sisälle tulee koho bensavalolle yms.



    Siinä osa turhista piuhoista.


    Sama ne oli merkitä ettei tarvitse ihmetellä. Parasta tuossa on kun enää ei tarvitse isoa nippua johtoja yrittää piilottaa juuri ilmanoton eteen rungon sisään. Toki tämä(kin) asia ahdistaa enemmän kuskia kuin pyörää mutta silti.



    Onhan tässä aikaa touhuta kun seuraaviin ratapäiviin on n. puoli vuotta, toki pakko vaan tehdä ettei tule kiire.
    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  10. #160
    Onpas hyvä ja myös ajankohtainen ketju mulle, kun oon just ensimmäistä ratapyörää huoltamassa/tusaamassa.
    Monta hyvää vinkkiä tarttu läpilukemalla.

    Muista päivitellä talven mittaan.
    cbr600rr -04
  11. #161
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    -Etupää pohjaa kovissa jarruissa
    -Etujarrut saa ilmata joka ratapäivälle, repii siis ilmaa jostain
    -Yläkierroksilla hiipuu, ruiskunsäädön luulisi auttavan
    -Näyttää ulkoisesti kuin jonkun teinin kevarilta

    Tulevalle kaudella suunnitelmissa parantaa keulan toimintaa, PC5 +kartta (ehkä jopa shifteri), bensavalo ja ehkä suurimpana ulkonäköön tulee muutoksia. Vaikka se kuinka on ratalelu niin kyllä sen pitää edes jollain tasolla miellyttää omaa silmää. Jos joku haluaa tuon etukatteen, sen saa hakea pois tai lunastaa lähetyskuluilla.

    Ketjua olen alusta asti seuraillut, kun oma vm. 05 SV on kokemassa hiljalleen muutosta kadulta radalle. Tämän talven yksiä tavoitteita on tuota keulaa päivitellä. Minkäslaisia suunnitelmia sulla sille keulalle nyt on?
  12. #162
    Lainaa suitsarider kirjoitti Katso viesti
    Ketjua olen alusta asti seuraillut, kun oma vm. 05 SV on kokemassa hiljalleen muutosta kadulta radalle. Tämän talven yksiä tavoitteita on tuota keulaa päivitellä. Minkäslaisia suunnitelmia sulla sille keulalle nyt on?

    Keulaan tulee 0,95kg/mm jouset 0,85kg/mm jousien tilalle ja kiristän emulaattorien esijännitystä yhdellä kierroksella. Suunnittelin myös vaihtaa öljyt 15w->20w mutta tuo muuttaisi ulosjoustoa myös hitaammaksi ja sitä en halua joten 15w pysyy. Nuo 0,85kg/mm jouset olisi ylimääräisinä jos haluat niitä koittaa. Tiedä vaikka niillä ja 20w öljyillä keula olisi jopa hyvä/kohtuullinen?

    Jos oikein kisaisi tosissaan niin voisi vaihtaa etupään romut esim. https://www.jhsracingstore.co.uk/and...02-c2x20830160 kittiin tai sitten GSXR swappi (joka toki vaatii jouset/shimmit kuskille sekin)

    Mielestäni keula on ihan riittävän hyvä n.300€ panostuksella uusilla jousilla, emulaattoreilla ja öljyillä. Vielä kun herkistelee jarrut ja tiputtaa paikalleen pitävämmät palat niin ei jää ajot siitä kiinni.

    Laita jotain kuvaa/infoa laitteesta, aina kiinnostaa mitä muut tekee myös.
    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  13. #163
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    Keulaan tulee 0,95kg/mm jouset 0,85kg/mm jousien tilalle ja kiristän emulaattorien esijännitystä yhdellä kierroksella. Suunnittelin myös vaihtaa öljyt 15w->20w mutta tuo muuttaisi ulosjoustoa myös hitaammaksi ja sitä en halua joten 15w pysyy. Nuo 0,85kg/mm jouset olisi ylimääräisinä jos haluat niitä koittaa. Tiedä vaikka niillä ja 20w öljyillä keula olisi jopa hyvä/kohtuullinen?

    Jos oikein kisaisi tosissaan niin voisi vaihtaa etupään romut esim. https://www.jhsracingstore.co.uk/and...02-c2x20830160 kittiin tai sitten GSXR swappi (joka toki vaatii jouset/shimmit kuskille sekin)

    Mielestäni keula on ihan riittävän hyvä n.300€ panostuksella uusilla jousilla, emulaattoreilla ja öljyillä. Vielä kun herkistelee jarrut ja tiputtaa paikalleen pitävämmät palat niin ei jää ajot siitä kiinni.

    Laita jotain kuvaa/infoa laitteesta, aina kiinnostaa mitä muut tekee myös.
    Jäykemmät jouset nopeuttaa ulosjoustoa jonkin verran. Ja keulaöljyistä kannattaa katsella ilmoitettua cSt -lukemaa, koska noi purkin kyljessä olevat lukemat ovat aika suuntaa antavia ja varsinainen viskositeetti vaihtelee aika paljon eri valmistajien välillä vaikka purkissa olisi samat lukemat.
    Superbike #7
  14. #164
  15. #165
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Tack, oli iteltä hukassa tuo linkki.
    Superbike #7
  16. #166
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    Keulaan tulee 0,95kg/mm jouset 0,85kg/mm jousien tilalle ja kiristän emulaattorien esijännitystä yhdellä kierroksella. Suunnittelin myös vaihtaa öljyt 15w->20w mutta tuo muuttaisi ulosjoustoa myös hitaammaksi ja sitä en halua joten 15w pysyy. Nuo 0,85kg/mm jouset olisi ylimääräisinä jos haluat niitä koittaa. Tiedä vaikka niillä ja 20w öljyillä keula olisi jopa hyvä/kohtuullinen?

    Jos oikein kisaisi tosissaan niin voisi vaihtaa etupään romut esim. https://www.jhsracingstore.co.uk/and...02-c2x20830160 kittiin tai sitten GSXR swappi (joka toki vaatii jouset/shimmit kuskille sekin)

    Mielestäni keula on ihan riittävän hyvä n.300€ panostuksella uusilla jousilla, emulaattoreilla ja öljyillä. Vielä kun herkistelee jarrut ja tiputtaa paikalleen pitävämmät palat niin ei jää ajot siitä kiinni.

    Laita jotain kuvaa/infoa laitteesta, aina kiinnostaa mitä muut tekee myös.


    Tuollainen vm. 2005 SV 650 siis löytyy. Itsellä ollut nyt kohta kolmisen vuotta ja taannoin erehdyin ratapäivillä käymään ja nyt kesällä ajatus olisi Alastarossa pyöriä sen verran mitä töiltä ehtii. Tarkoitus olisi kuitenkin toistaiseksi kilvissä pitää. Tässä kuussa olen nyt hieman isommalla kädellä päässyt osia ostamaan.

    Tulossa on:

    Säädettävät jalkatapit
    Kaatumatanko
    Metzelerin Sportec M7 RR -takarengas
    Ketjut 14-46 välityksille
    DR404 Belly pan
    R6 kaasukahva

    Tällä hetkellä takaiskarin virkaa hoitaa vm. 2006 ZX-10R:n takaiskari.


    Mitä tuohon keulaan tulee, niin hieman ummikko niissä asioissa olen. Itsellä painoa löytyy karvan päälle 80kg ilman ajovarusteita. Aluksi ajattelin, että olisin vm. 2006 GSX-R 600:sta koko keulan ottanut, mutta se tulisi tässä kohtaa turhan kalliiksi lompakolle, joten tarkoitus olisi vain keulan sisuskaluja päivitellä.

    Varmasti noilla 0,85kg/mm jousillakin muutosta saisi, kun se keula on vakiona niin vempula. Racetechin laskuri antoi suunnaksi 0,95kg/mm minun painoiselleni. Kannattaisiko kuitenkin sieltä lähteä liikkelle, vai voiko noilla jäykemmillä öljyillä saada niin paljon vaikutusta, että 0,85kg/mm toimisi?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  17. #167
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tack, oli iteltä hukassa tuo linkki.
    Tuo oli hyvä linkki. Näyttää tuo käyttämäni Motorexin Racing 15w olevan jähmeimmästä päästä mitä 15w tulee, joten paksumpaan turha siirtyä. Kokemukseni viimekaudelta Motoparkissa oli että useamman röykyn jälkeen keula menee ns. tukkoon, joten hieman vähemmän ulosjoustoa tuskin haitannee.

    Lainaa suitsarider kirjoitti Katso viesti
    Tuollainen vm. 2005 SV 650 siis löytyy. Itsellä ollut nyt kohta kolmisen vuotta ja taannoin erehdyin ratapäivillä käymään ja nyt kesällä ajatus olisi Alastarossa pyöriä sen verran mitä töiltä ehtii. Tarkoitus olisi kuitenkin toistaiseksi kilvissä pitää. Tässä kuussa olen nyt hieman isommalla kädellä päässyt osia ostamaan.

    Tulossa on:

    Säädettävät jalkatapit
    Kaatumatanko
    Metzelerin Sportec M7 RR -takarengas
    Ketjut 14-46 välityksille
    DR404 Belly pan
    R6 kaasukahva

    Tällä hetkellä takaiskarin virkaa hoitaa vm. 2006 ZX-10R:n takaiskari.


    Mitä tuohon keulaan tulee, niin hieman ummikko niissä asioissa olen. Itsellä painoa löytyy karvan päälle 80kg ilman ajovarusteita. Aluksi ajattelin, että olisin vm. 2006 GSX-R 600:sta koko keulan ottanut, mutta se tulisi tässä kohtaa turhan kalliiksi lompakolle, joten tarkoitus olisi vain keulan sisuskaluja päivitellä.

    Varmasti noilla 0,85kg/mm jousillakin muutosta saisi, kun se keula on vakiona niin vempula. Racetechin laskuri antoi suunnaksi 0,95kg/mm minun painoiselleni. Kannattaisiko kuitenkin sieltä lähteä liikkelle, vai voiko noilla jäykemmillä öljyillä saada niin paljon vaikutusta, että 0,85kg/mm toimisi?
    Järkeviä muutoksia olet suunnittelemassa. Teräspunosletkut ja kisaset jarrupalat lisäisin listaan.
    Kilvestä ei kannata luopua, kymmenkertaistat vaan liikennevakuutuksen sillä tempulla.

    Vaikka olisi kuinka mukava myydä sulle nuo jouset niin sun painoiselle rata-ajoon auttamatta löysät(kun ovat jo mullekin). Jollekin 70kg kuskille kadulle sopivat. Kun lähdet tilaamaan niin ota vaan rohkeesi 1,00kg/mm jos löytyy niin voi jarruun tulla huoletta.
    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  18. #168
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suitsarider kirjoitti Katso viesti

    Varmasti noilla 0,85kg/mm jousillakin muutosta saisi, kun se keula on vakiona niin vempula. Racetechin laskuri antoi suunnaksi 0,95kg/mm minun painoiselleni. Kannattaisiko kuitenkin sieltä lähteä liikkelle, vai voiko noilla jäykemmillä öljyillä saada niin paljon vaikutusta, että 0,85kg/mm toimisi?
    Öljyllä ei pysty korvaamaan väärän jäykkyistä jousta. Ilmajousen pituutta, eli öljyn tasoa säätämällä pystyy jonkin verran kompensoimaan väärää jousivakiota, mutta silläkään ei mahdottomia tee ja herkästi päätyy tilanteeseen, jossa keula ehkä kantaa jarrussa jollain tapaa lyhyen ilmajousen ansiosta, mutta jarrun alussa keula sukeltaa liian nopeasti ja keskimutkassa ui liian syvällä.
    Superbike #7
  19. #169
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti

    Vaikka olisi kuinka mukava myydä sulle nuo jouset niin sun painoiselle rata-ajoon auttamatta löysät(kun ovat jo mullekin). Jollekin 70kg kuskille kadulle sopivat. Kun lähdet tilaamaan niin ota vaan rohkeesi 1,00kg/mm jos löytyy niin voi jarruun tulla huoletta.
    En tiedä teidän painoja tai mitä tommonen pikku SV painaa, mutta tässä vähän referenssiä millaisilla jousilla itse ajelin Superbikella (k9 1000 gixu). Pyörä n. 175-180kg ja kuski kamat päällä siinä 80-85kg. Painaumat 2mm sisään samat kaikilla jousilla.

    Edit. Ettei kenellekään jää epäselväksi, on teksti tästä eteenpäin täysin subjektiivisiin kokemuksiin perustuvaa, eikä sitä voi pitää puhtaana faktana, vaan ennemminkin mielipidekirjoituksena. Kunhan kirjoittelen omia kokemuksia aiheesta. Niin ja se takajousi tässä yhtälössä oli 9,5kg/mm.

    1.0 kg/mm: Hyvä jarruttaa, keula kantaa kivasti, mutta varsinkin pitkissä mutkissa keula ui liian korkealla ja mopo ei käänny. Lyhyissä mutkissa mopon saa kääntymään jos menee agressiivisella jarrulla sisään ja pitää jarrupaineen riittävänä apeksiin asti. (Alastarossa ja Kemoralla hitain vaihtoehto näistä kolmesta.)

    0.95kg/mm: Pohjaa karvan helpommin jarruissa, mutta ei häiritsevästi. Pitkissä mutkissa kääntyy paremmin, koska keula ui alempana. Lyhyissä mutkissa sama kääntyvyys kuin 1.0 jousilla, mutta ei vaadi niin äärimmäistä argressiivisuutta ja siten ajotekniikka säilyy paremmin kasassa. (Paras kompromissi käytännössä kaikille radoille mulle ja Motoparkissa nopein vaihtoehto.)

    0.9kg/mm: Pohjaa jarrussa suhteellisen helposti, mutta pohjaaminen hallittavissa jarrupaineella, mutkaan sisäänmenossa oltava karvan tarkkana, ettei kuormita etusta liikaa. Pitkissä mutkissa selkeästi parempi kääntyvyys kuin 1.0 jousilla, lyhyissä mutkissa todella ketterä pehmeähkölläkin jarrulla. (Alastarossa ja Kemoralla kierrosajallisesti käytännössä sama kuin 0.95, mutta syö etusta enemmän, Motoparkin röykyissä lyö käsille liikaa.) Keulaöljyn määräa lisäämällä voisi ehkä saada tasaisella radalla juuri riittävästi kantavuutta jarruihin, että olisi nopeampi kuin 0.95 jousilla, mutta tuo jäi kokeilematta.

    Nämä siis kierrosajoilla Alastaro 1:19.x, Kemora 1:10.x ja Park 1:27.x ja ajotekniikan puolesta olen suhteessa parempi avaamaan kuin jarruttamaan.

    Racetech suositus mun painoiselle kuskille olisi 1.05kg/mm jouset, mutta en niillä kyllä pääsisi mihkään tuolla mopolla.

    Mun mielestä suurin osa rataharrastajista ajaa suhteessa ihan liian jäykillä keulajousilla vauhtiin nähden ja jousten valinnassa painotetaan pelkästään sitä millainen mopo on jarruttaa pystyssä ja unohdetaan kokonaan keskimutka (ja avaus), mutta tämä nyt on vain mun mielipide.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 09.01.2020 klo 21:52.
    Superbike #7
  20. #170
    Lainaa -Makke- kirjoitti Katso viesti
    Järkeviä muutoksia olet suunnittelemassa. Teräspunosletkut ja kisaset jarrupalat lisäisin listaan.

    Teräspunosletkut löytyvät ja viime kauden alussa vaihdoin täys sintteriset jarrupalat eteen ja taakse. Myös perushuoltojen yhteydessä tuli ilmansuodatin vaihdettua K&N uudelleenkäytettävään. Juurikaan muita muutoksia ei ole vielä tullut tehtyä. Nyt vain odottelen, että osat saapuvat niin pääsee puuhastelemaan.
  21. #171
    Lainaa suitsarider kirjoitti Katso viesti
    Teräspunosletkut löytyvät ja viime kauden alussa vaihdoin täys sintteriset jarrupalat eteen ja taakse. Myös perushuoltojen yhteydessä tuli ilmansuodatin vaihdettua K&N uudelleenkäytettävään. Juurikaan muita muutoksia ei ole vielä tullut tehtyä. Nyt vain odottelen, että osat saapuvat niin pääsee puuhastelemaan.
    Sintteripaloja on monen tasoisia.
  22. #172
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Sintteripaloja on monen tasoisia.

    EBC HH Streetsport jarrupalat kyseessä.
  23. #173
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Puhtaaseen ratakäyttöön suosittelen lämpimästi EBC:n GPFA-paloja. Paremman puutteessa EPFA menee myös, mutta tavalliset katukäytön sintteripalat ei tykkää, jos jarruttaa vähääkään kovemmin. Silloin kun itse ajoin "kovaa", pistin katupyörällä yhdessä päivässä FA HH -palat vaihtokuntoon – ne ei siis kuluneet vaan ylikuumeni.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  24. #174
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä suurin osa rataharrastajista ajaa suhteessa ihan liian jäykillä keulajousilla vauhtiin nähden ja jousten valinnassa painotetaan pelkästään sitä millainen mopo on jarruttaa pystyssä ja unohdetaan kokonaan keskimutka (ja avaus), mutta tämä nyt on vain mun mielipide.
    Kuskin vauhtia ei käytännössä kannata ottaa huomioon ollenkaan, koska se vaihtuu kuitenkin koko ajan. Ja jos tuolla vauhti-logiikalla pitäisi jousia valita, niin jousia pitäisi vaihtaa koko ajan kuskin vauhdin muuttuessa.

    Keskimutkassa korostuu keulan ja perän keskinäinen balanssi, sekä jousen että vaimennuksien osalta. Jos mopon alusta ei ole tuolta osin balanssissa, ei kannata suoraan yrittää etsiä vikaa "liian jäykistä" etujousista mopon käytökselle.

    Helpommalla pääsee kun ensin valitsee kuskin ja mopon painolle sopivat jouset, sekä keulaan että perään, jolloin lähtökohtaisesti mopo on painon osalta balanssissa myös keskimutkaa ajatellen.
    Eli käytännössä siten että keula jaksaa kantaa jarrut, ja perä toimii parina keulan kanssa. Jos tuota paritusta ei tee, niin sitten se on vaan voi voi.

    Ja sen jälkeen molemmista päistä meno ja paluuvaimennukset balanssiin, jolloin lähtökohtaisesti mopo on alustan käyttäytymisen osalta balanssissa myös keskimutkaa ajatellen.
    Jos taasen hakee vaimennuksilla jotain tiettyä käyttäytymistä jarrussa tai avauksessa, niin sitten se on taasen keskimutkan osalta voi voi, ja pito ja renkaiden kesto on mitä on.

    Jos taasen jo balanssissa olevaan mopoon vaihtelee vain jompaan kumpaan päähän jousia tai vaimennuksia, niin taas mopon ajettavuus kärsii eniten juurikin keskimutkassa. Eli jo lähtökohtaisesti voi voi.

    Asiaa hieman matemaattisesti tarkastellen:
    9.5 vs 10.0 keulajousilla, ilman esijännityksen/painauman säätöä, pystyssä keulan painauma muuttuu noin 2,5 mm ja maksimikallistuksessa noin 3,5 mm. Etujättöön (mikä on suurin tekijä mopon ohjauksen herkkyyteen) maksimikallistuksessa tuo vaikuttaa noin 1,0 mm, eli noin 1%, joten senkään takia en menisi syyttämään keulajousia siitä että mopo ei käänny. Varsinkaan jos painauman säätää kohdilleen, niin maksimikallistuksessa painaumaero on millin luokkaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #175
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Unohtu kieltämättä mainita takajousi edellisessä. Racetech suosittaa siis mun painolle eteen 1,05kg/mm ja taakse 10,3kg/mm jousta. Takajousena mulla oli 9,5kg/mm noita eri keulajousia kokeillessa.

    P.S. Täysin subjektiivisia kokemuksiahan nämä mun kirjoittelemat on, paitsi silloin kun kello tykkää niin kello tykkää. Se johtuuko kellon tykkääminen kuskien korvien välistä vai alustan muutoksista jää analysoimatta riittävän anturidatan puutteessa. Tosin sillä nyt ei itselle ole hirveää merkitystä kummasta se parannus tulee, pääasia tässä hommassa on tiukka kilvanajo ja kierrosajan kehittyminen.
    Superbike #7
  26. #176
    Esso.k
    millä tavalla tollanen jousi rutistuu joson vaikka 9 ja 10 jousi kumpaaki rutistetaa 10 millii toine vaatii 9 kiloo toine 10 tai sata millii nii ero olis 10 kiloo tai ku niitä edesä kumminki on aina kaksni luvut tuplaantuu? ja ku ollaa kallelaa nii radan epätasasuudet hoitaa osittai pärrän runko et pljonko se joustaa sivuttain ja tietty renkas
  27. #177
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    millä tavalla tollanen jousi rutistuu joson vaikka 9 ja 10 jousi kumpaaki rutistetaa 10 millii toine vaatii 9 kiloo toine 10 tai sata millii nii ero olis 10 kiloo tai ku niitä edesä kumminki on aina kaksni luvut tuplaantuu? ja ku ollaa kallelaa nii radan epätasasuudet hoitaa osittai pärrän runko et pljonko se joustaa sivuttain ja tietty renkas
    Mopoissa jousivakio mitataan N/mm.
    Virallisemmin se ois N/m: https://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio
    1 N/m = 0.1019716 Kg/m

    Jos haluaa laskea akselille tulevan pystysuuntaisen jousivakion, niin keulassa pitää ottaa huomioon keulakulma (keulakulma cos^2), ja perässä linkun välityssuhde (esim (2:1)^2).
    Esim:
    24 ast keulakulmalla ja 10.0 N/mm jousilla se on noin 2,284 kg/mm.
    2:1 takalinkulla ja 100 N/mm jousella se on noin 2,549 kg/mm.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #178
    Loppuu se arjen harmaus osa I:

    Käytin vuodenvaihteessa rungon, apurungon, vanteet ja muutamat pisteosat pulverimaalauksessa. Maalaamo löytyy omilta kyliltä ja on jopa edullista. Ennen pulveria otin rungosta ja vanteista valurosoja pois, vanteista lähti myös tekstit.



    Kasaan päin se on menossa. Sähköjä en sen enempää niputa ennen kuin commanderi on tontilla. Vanteet meni kasaan uusilla laakereilla, kulmaventtiilit asensin myös kun oli hyvä tilaisuus. Väännän nuo samat Pirellit päälle kun tuntuvat vielä iskussa olevan.

    "I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
  29. #179
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Tuleepa siitä siisti. Oma kone pöydällä ja pahimmat siitä ja rungosta jaksoi kraapia irti. Ehkä vielä jotain psykologista rättiä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  30.  
  31. #180
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    24 ast keulakulmalla ja 10.0 N/mm jousilla se on noin 2,284 kg/mm.
    2:1 takalinkulla ja 100 N/mm jousella se on noin 2,549 kg/mm.
    Keulassa on lisäksi ilmajousi ja kummassakin renkaan jousto.

    Tiedätkö mitä suuruusluokkaa on renkaiden jäykkyydet? Esim. 120/70/17 2,4 barin paineella ja 195/65/17 1,4 barin paineella?
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
Sivu: 6 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567 ViimeinenViimeinen