Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 101:sta
  1. #1
    Hei arvon motoristit.

    olen tässä aloittamassa A-kortin ajamista ja kyselisin kokeneimmilta miten käsittelykoe nykyään menee ja onko kuinka helppo / vaikea? Harjoittelua varmaan vaatii työntöohjaus ym, liikennesäännöt hyvin tiedossa (raskaanajoneuvon kuljettaja) 7v.

    Mieluiten asiallisia kommentteja ja kehittäviä uusille kuskeille...
  2. #2
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Hidasajossa (pujotellessa yms) tärkeintä on pitää riittävästi kierroksia koneessa (ehkä noin 4000 rpm vai mitä muut sanoo?) ja säädellä vauhtia kytkimellä luistattaen. Aina kun pyörä tuntuu kaatuvan ja jalka irtoaa tapilta maata kohti, pelastaa tilanteen pieni kytkimen nosto jolla pyörän saa nousemaan ylös kallistuksesta. Vaikeinta jos niin voi sanoa on opetella jalka-alas refleksistä vasemman käden kytkinrefleksiin. Kaasun antaminen on täysin liian epätarkkaa hidasajossa. Kierrokset koneessa myös vakauttaa karvan pyörää kun mootttorin hyrrävoimat vastustaa ohjaustangon käännöstä aiheutuvaa keikuttelua.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    Sitä en tiedä millainen käsittelykoe nykyään on, mutta ajatuksia..
    Siinä mielessä mulla oli samankaltainen tilanne, ennen mptä ajanut ties minkälaista tötteröä vuosikymmeniä tieliikenteessä ja sen ulkopuolella.

    Mulla aikoinaan tuotti haasteita siinä kahdeksikon ajamisessa se, ettei uponnut kaaliin miltä puolelta tötsää piti milläkin kertaa mennä.. Tähän auttoi kun virittelin kaljatölkkejä parkkikselle ja fillarilla ajelin samanmallista rataa.. Tarpeeksi toistoja, niin jäi selkäytimeen se oikean mallin mukainen ajoreitti.

    Toinen kehityskohde mulla oli väistökokeessa tasaisen vauhdin ylläpitäminen. Jostain mysteerisyystä aina kun Väistö alkoi, hölläsin kaasua. Sääntö oli että vauhti ei saa hidastua vaan pitää pysyä tasaisena, inssi vahti tätä tutkan kanssa. Vauhtia ei saanut myöskään olla liikaa eikä liian vähän. Siihenkin oli joku km/h asetus..

    Omasta mielestä tuntui pöljältä että jos joudut väistötilanteeseen niin miksi ei vauhtia saa ottaa pois, vaan tasavauhtia ohi vaan uusiin seikkailuihin.. Kai siinä oli taustalla joku järkisyy mikä ei vaan tavalliselle tyhmälle silloin auennut..

    Piti vaan mielessä opetella lukitsemaan ranne siinä vaiheessa kun tavoitenopeus oli saavutettu, sillä siitä selvittiin.

    Teoriapuoli ja käsittelykokeen jälkeinen ajokoe olivat iisimpiä, kunhan ajossa muisti käännellä päätä riittävästi. Jos kypärä ei liiku, se tulkitaan niin että et katsonut ja se on luonnollisesti havainnointivirhe (vaikka olisitkin nähnyt kaiken päätä kääntämättä). Perässä autolla ajava valvoja kun ei voi muuten tietää mitä sinä näet ja mitä et..
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  4. #4
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Hidasajossa (pujotellessa yms) tärkeintä on pitää riittävästi kierroksia koneessa (ehkä noin 4000 rpm vai mitä muut sanoo?) ja säädellä vauhtia kytkimellä luistattaen. Aina kun pyörä tuntuu kaatuvan ja jalka irtoaa tapilta maata kohti, pelastaa tilanteen pieni kytkimen nosto jolla pyörän saa nousemaan ylös kallistuksesta. Vaikeinta jos niin voi sanoa on opetella jalka-alas refleksistä vasemman käden kytkinrefleksiin. Kaasun antaminen on täysin liian epätarkkaa hidasajossa. Kierrokset koneessa myös vakauttaa karvan pyörää kun mootttorin hyrrävoimat vastustaa ohjaustangon käännöstä aiheutuvaa keikuttelua.
    Tämä, siinä kahdeksikko käsittely testissä, siu paras ase on se hyvä kytkimen käyttö, ihan sama paljon kaasua annat (kunhan annat jotain), mutta niin kauan ku kytkimen käyttö on hallussa se menee nätisti, itsehän hermoilin ja kaasua annoin välillä liikaakin mutta kun ei kytkin noussut liikaa ei sillä ollut mitään väliä paljon sitä kahvaa käänsin.

    Ja kyllä niissä renkaissa pitoa on, älä siitä huolehdi että et voi kallistaa pyörää enempää niissä väistötehtävissä.
  5. #5
    Käsittelykoe ei ole vaikea, mutta sitä pitää harjoitella kunnolla ettei suoritus hajoa sen miettimiseen että mitä pitikään tehdä ja miten.
    Omat kokemukset opetuslupaopettajana A1 ja A muutamasta oppilaasta.

    Tuosta tietoa käsittelykokeesta, sivut 23-26:

    https://ajokortti-info.fi/filebank/a...ficom_docx.pdf
  6. #6
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Hidasajossa (pujotellessa yms) tärkeintä on pitää riittävästi kierroksia koneessa (ehkä noin 4000 rpm vai mitä muut sanoo?) ja säädellä vauhtia kytkimellä luistattaen. Aina kun pyörä tuntuu kaatuvan ja jalka irtoaa tapilta maata kohti, pelastaa tilanteen pieni kytkimen nosto jolla pyörän saa nousemaan ylös kallistuksesta. Vaikeinta jos niin voi sanoa on opetella jalka-alas refleksistä vasemman käden kytkinrefleksiin. Kaasun antaminen on täysin liian epätarkkaa hidasajossa. Kierrokset koneessa myös vakauttaa karvan pyörää kun mootttorin hyrrävoimat vastustaa ohjaustangon käännöstä aiheutuvaa keikuttelua.
    Helpompaa ja ohjeissakin mainitaan, että hidasajossa käytetään jalkajarrua.

    Kaasua riittävästi, ettei kone seisahdu, kierrokset sopivat, mieluummin enemmän kuin vähemmän. Kytkin välittää voiman renkaille. Pidetään se vakiona, muuten kone helposti sammuu, loppuu veto renkailta tai mopo lähtee ryntäilemään. Vauhtia säädellään jarrulla. Mutta joku raja siinäkin, ettei kone sammu! Tärkeää on koko ajan pitää tasainen veto takarenkaassa. Ja tehdä ohjausliikkeitä ynä pitää vauhti alle 5 km/h.

    Sitten niissä tiukoissa silmukoissa: nojataan ulkokropalla ulospäin, kallistetaan mopoo sisälle, käännetään pää ja katse kääntymissuuntaan (oikeestaan koko vartaloa, ei siinä satulassa suorassa tarvii olla), pidetään se veto renkaalla, ettei vauhti seisahdu. Silmukoissa ei tartte vauhdin olla ihan hiljaista, vaan kun menee hiukan reippaammin, niin onnistuu paremmin. Tosin ekan silmukan tahi u-käännöksen jälkeen on pysähdys, jalka maahan ja välitön liikkellelähtö.

    Kaarreajotehtävässä täytyy pään kääntäminen ottaa heti tiukasti mukaan ja melkein heti, kun on saanut mopon kääntymään, tehdään vastaava toiseen suuntaan, siis huomattavasti ennen tötterölle tuloa. Jos alkaa kääntää vasta siinä tötterön kohdalla, niin leveäksi/pitkäksi menee. Vastaohjaus tai miksi sitä sanotaan, on vähän kuin härän sarvista väännettäis. Mutta nyt siis mopon sarvista. Kyllä sen huomaa, kun tiellä kokeilee. Eli purista mopo tiukasti jalkojen väliin, kallistu lantiosta eteenpäin niin, että saat pidettyä kädet hivenen koukussa ja rentoina. Silloin se onnistuu - tönköillä käsillä ei. Vähän sama juttu on hätäväistössä. Vauhti kovempi, mutta ei tarvii niin kaukaa kaartaa.

    Jarrurus: Tasaisesti tiukkenevalla otteella käsijarrua puristetaan, jalkajarru otetaan kevyesti mukaan vasta ihan lopussa. Muuten takajarru lukkiutuu ja homma menee pieleen (siis pyörässä, jossa ei ole ABS:iä).



    Sanoisin, että kannattaa etukäteen harjoitella! Trafin sivuita löytyy tarkat kuvaukset tehtävistä.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  7. #7
    Itse harjoittelin myös kahdeksikkoa fillarilla kotipihassa autokoulun lisäksi. Minua auttoi, kun pakotti itsensä heti aluksi kääntämään täysillä, vaikka rajoittimeen asti. Rajoitinta vasten en ainakaan minä pystynyt mutkaa ajamaan, mutta kun aloitti reilusti, oli varaa höllätä ja loppumutka menee iisisti. Eli kun lähtee kääntämään, niin kääntää heti reilusti.

    Aika hyvin ne käsittelykokeen testit oppi autokoulun tunneillakin, vaikka mulla ei ollut yhtään ajokokemusta pohjilla mopoista tms. Sen takiahan ne opettajat siellä on, että osaa neuvoa.
    Ducati XDiavel
    ex. Suzuki GSR600
  8. #8
    Lainaa Nubnub kirjoitti Katso viesti
    Tämä, siinä kahdeksikko käsittely testissä, siu paras ase on se hyvä kytkimen käyttö, ihan sama paljon kaasua annat (kunhan annat jotain), mutta niin kauan ku kytkimen käyttö on hallussa se menee nätisti, itsehän hermoilin ja kaasua annoin välillä liikaakin mutta kun ei kytkin noussut liikaa ei sillä ollut mitään väliä paljon sitä kahvaa käänsin.

    Ja kyllä niissä renkaissa pitoa on, älä siitä huolehdi että et voi kallistaa pyörää enempää niissä väistötehtävissä.
    Selvä, tuota kallistusta olenkin miettinyt, että riittääkö pito
  9. #9
    Minulla menossa myös A kortin opiskelu. Taustana mopolla ajanut viimeksi n.25vuotta sitten. Olettaisin että käsittelykoe on tässä videolla. Tuommoisen radanha voi mallintaa johonkin tyhjälle parkkipaikalle/tms. Ja harjoitella siinä ensin.

    https://m.youtube.com/watch?v=X-ft7OrUETw
  10. #10
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti

    Kaarreajotehtävässä täytyy pään kääntäminen ottaa heti tiukasti mukaan ja melkein heti, kun on saanut mopon kääntymään, tehdään vastaava toiseen suuntaan, siis huomattavasti ennen tötterölle tuloa. Jos alkaa kääntää vasta siinä tötterön kohdalla, niin leveäksi/pitkäksi menee. Vastaohjaus tai miksi sitä sanotaan, on vähän kuin härän sarvista väännettäis. Mutta nyt siis mopon sarvista. Kyllä sen huomaa, kun tiellä kokeilee. Eli purista mopo tiukasti jalkojen väliin, kallistu lantiosta eteenpäin niin, että saat pidettyä kädet hivenen koukussa ja rentoina. Silloin se onnistuu - tönköillä käsillä ei. Vähän sama juttu on hätäväistössä. Vauhti kovempi, mutta ei tarvii niin kaukaa kaartaa.

    Jarrurus: Tasaisesti tiukkenevalla otteella käsijarrua puristetaan, jalkajarru otetaan kevyesti mukaan vasta ihan lopussa. Muuten takajarru lukkiutuu ja homma menee pieleen (siis pyörässä, jossa ei ole ABS:iä).
    Nopeassa väistössä anna mopon kallistella alla ja pidä yläkroppa melkein pystysuorassa ettei tarvitse mastona heilua pyörän mukana edestakaisissa liikkeissä. Rennot kädet, määrätietoiset ohjausliikkeet, jaloilla kiinni pyörästä. Nopea suunnanmuutos on hankalampaa, jos istuu tappisuorana ja tönkkönä - sivuttaisliike lähtee lantiosta. Tietysti hieman pyörästä riippuen täytyy olla enemmän tai vähemmän etukenossa ja kannatella yläruumiin painoa keskivartalon lihaksilla, jotta pystyy pitämään kädet rentoina. Kaikki paino kokonaan pois käsiltä!

    Vaikka suunnanmuutoksissa ja tappikäännöksissä kannattaakin antaa pyörän liikkua alla, niin tasapainoa ei siten kannata hakea. Pyörä pidetään tasapainossa ohjausliikkeillä eikä ruumista heiluttelemalla. Ajosta tulee varmempaa ja rauhallisempaa, kun oivaltaa ohjauksen, kaasun ja kytkimen käytön tasapainon hakemisessa. Heti pyörän liikkuessa jalat tapeille ja jalat maahan vasta kun pyörä on pysähtynyt.

    Kyllä jarrussa voi runtata takajarrun heti päälle. Siitä saattaa olla jopa jotain hyötyäkin ennen kuin koko paino on siirtynyt eturenkaalle . Itselläni meni ainakin muinoin jarrut läpi absit rytyyttämällä.
    Myös jarrussa paino pois käsiltä. Tuki tankista ja topakat keskivartalon tukilihakset. Älä anna katseen pudota alas tai niskan nyykähtää.

    Ajokokeessa ei mitään täydellisen esimerkillisiä suoritteita vaadita, mutta ajokokeen läpäistyä kannattaa omatoimisesti harjoitella yhden käden jarruja ja kaarreajoa. Niissä huomaa aukottomasti painon valahtamisen käsille.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  11. #11
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Hidasajossa (pujotellessa yms) tärkeintä on pitää riittävästi kierroksia koneessa (ehkä noin 4000 rpm vai mitä muut sanoo?) ja säädellä vauhtia kytkimellä luistattaen. Aina kun pyörä tuntuu kaatuvan ja jalka irtoaa tapilta maata kohti, pelastaa tilanteen pieni kytkimen nosto jolla pyörän saa nousemaan ylös kallistuksesta. Vaikeinta jos niin voi sanoa on opetella jalka-alas refleksistä vasemman käden kytkinrefleksiin. Kaasun antaminen on täysin liian epätarkkaa hidasajossa. Kierrokset koneessa myös vakauttaa karvan pyörää kun mootttorin hyrrävoimat vastustaa ohjaustangon käännöstä aiheutuvaa keikuttelua.
    Tähän lisäyksenä että hidasajossa takajarru koko ajan hieman päällä. Se poistaa voimansiirrosta välyksen ja vakauttaa pyörää.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  12. #12
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Juu, takajarrulla laahaten saa välystä pois ketjulinjasta.

    Toi nopeuden säätely takajarrulla on _minun_mielestä_ väärin koko ajokokessa, koska ei kai kukaan tuota tekniikkaa käytä ajokokeen jälkeen oikeassa ajossa? Huomattavasti tärkeämpää on se että kytkimen luistattaminen ja kaasun käyttö sujuu sulavasti liikenteessä, risteyksissä yms.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #13
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Jaa? Kyllä mä vaan käytän. Esim tiukat u-käännökset aina jarru päällä.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  14. #14
    Kyllähän se jarru auttaa tosi paljon tarkemmissa hommissa.
    En nyt keksi hyvää vertauskuvaa mutta jarrulla ja kaasulla se pyörä on niiden välissä vähän niinkuin pihdeissä. Voit säätää tarkasti pikku kiihtymisiä ja hidastumisia. Siis niitä joilla hienosäädetään tasapainoa. Pelkällä kaasulla ja kykälläkin menee mutta hidastuspuolen säätövaste on onnettoman loiva.
    Toki vaatii enemmän motoriikkaa kun on ylimääräinen raaja toiminnassa mukana.
    Käsittelykoetta en enää muista ja ajelut on enimmäkseen trialia ja enskaa niin saattaa olla värittynyt näkemykseni.
    Mutta katulenkin jälkeen kun pujottelee mopoa pakun ja seinän sekä pihapenkin välistä jalkakosketuksia vältellen parkkikoloonsa ratti topparissa, on jarrulla sitominen välttämätöntä
  15. #15
    Väistö onnistuu, kun työntää sitä sisäkurvin kahvaa ihan voimalla.
    Ei siis mikään pieni tönäisy, vaan ihan kunnon voimakas työntö pidemmän ajan.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 30.03.2020 klo 00:53.
    Pekka
  16. #16
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Juu, takajarrulla laahaten saa välystä pois ketjulinjasta.

    Toi nopeuden säätely takajarrulla on _minun_mielestä_ väärin koko ajokokessa, koska ei kai kukaan tuota tekniikkaa käytä ajokokeen jälkeen oikeassa ajossa? Huomattavasti tärkeämpää on se että kytkimen luistattaminen ja kaasun käyttö sujuu sulavasti liikenteessä, risteyksissä yms.
    Kyl mä nojaan hidasajossa takajarruun käytännössä koko ajan.

    Edit. Hidasajossahan on kolme asiaa:jarru, kaasu ja kytkin. Vauhtia on helpoin säädellä pitämällä kaksi noista vakiona ja muuttaa vain yhtä. Ite tykkään tavasta, jossa kaasu ja jarru on vakio koko ajan ja kytkin säätää vauhdin. Kierrokset sitten mopon mukaan niin, ettei kone stumppaa eikä kytkimestä nouse käry.
    Superbike #7
  17. #17
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kyl mä nojaan hidasajossa takajarruun käytännössä koko ajan.
    Kuinkahan tämä ajatus hyödyttää alkuperäistä kysyjää?
    Mitä hänen siis pitäisi tehdä ajokokeessa?
    Nojata jarruun, ja säädellä vauhtia kytkimellä ja kaasulla samaan aikaan.

    Vai ehkä vain nojata jarruun. Ja toivoa, että koe menee läpi.

    Edit: Jaa menit muuttamaan tuota viestiäsi. Tuosta nyt saa jotain selvää mitä kysyjän pitäisi tehdä.
    Pekka
  18. #18
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Perhana, täytyy sit varmaan joskus kokeilla
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  19. #19
    Noniin, nyt on teoriakoe läpästy ja odotellaan, että pääsee ajelemaan ekoille tunneille (kun lumi sulaa) täältä länsirannikolta.

    Kiitos hyvistä vinkeistä ja tiedoista, toki lisääkin saa kirjoitella jos mielenkiintoa kokemusta ja taitoa löytyy...


    Laittelen itse tietoa kun olen inssissä käynyt, toki siihen voi kulua vielä muutama viikko, mutta kuitenkin.
  20. #20
    Lainaa mamelukkikala86 kirjoitti Katso viesti
    Noniin, nyt on teoriakoe läpästy ja odotellaan, että pääsee ajelemaan ekoille tunneille (kun lumi sulaa) täältä länsirannikolta.

    Kiitos hyvistä vinkeistä ja tiedoista, toki lisääkin saa kirjoitella jos mielenkiintoa kokemusta ja taitoa löytyy...


    Laittelen itse tietoa kun olen inssissä käynyt, toki siihen voi kulua vielä muutama viikko, mutta kuitenkin.
    Missäspäin korttia ajat? Täällä toinen länsirannikon tuleva mopomies. Olis tarkotus ajaa kortti kesällä.
  21. #21
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Kyllä jarrussa voi runtata takajarrun heti päälle.
    Jos on ABS:t. Jos ei, niin ei kannata, muutoin takapyörä menee lukkoon, menetetään takarenkaan pystyssä pitävä hyrrävoima, on vaarana kaatua ja rengas kuluu liukuessa ja taitaa liukuva pyörä muutoinkin hidastua hitaammin. Eikä se näytä ees kovin hallitulta. Eli takajarru mukaan hyvin, hyvin maltillisesti, mutta siten, että voi sanoa käyttäneensä myös takajarrua.

    Minulla on se hyvä puoli, että on pyörä, jossa ei ole lukkiutumattomia jarruja (toisena pyöränä), niin on voinut harjoitella silläkin jarruttelua. Takapyörä lukittuu todella helposti. Jarruttaminen sillä on vähän eri juttu kuin ABS-jarrullisella pyörällä. ABS:t on kyllä tämän takia minun mielestä paremmat. Ja nimenomaan takarenkaan osalta. Harva lukitsee eturenkaan, mutta sekin onnistuu, jos jarrukahvaa puristaa äkisti ja kouristuksenomaisesti.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  22. #22
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Perhana, täytyy sit varmaan joskus kokeilla
    Nimenomaan! Sitähän se "talviturkin pois heittäminen" on. Ja kannattaa kokeilla kaikkia eri tapoja, niin näkee, mikä toimii. Pitäs vaan olla sellanen mopo käytössä, että ei haittaisi, vaikka välillä pistäis sen vahingossa kyljelleen (siis hitaissa vauhdeissa).
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  23. #23
    Aika monessa pyörässä nykyään se takajarru kinnaa myös osaa etujarruista. FJR:ssä taitaa olla niin että neljästä palasarjasta yksi saa voiman takaa. Tiedä sitten mitä tarkoittaa.
    FJR -17
  24. #24
    Iselläni oli sitten loppujen lopuksi hankalimmat käsittelykokeessa juuri hidasajo ja se 30km/h väistö, jossa nopeus pidettävä koko ajan. Hidasajo pitäisi saada rennoksi, muuten se menee pieleen. Tuossa auttaisi pirusti, jos olisi oma harjoittelupyörä käytössä. 30km/h väistöt meni treenatessa ok, mutta kun inssi sihtasi tutkalle, niin nopeus oli liian pieni, tai sitten jotain muuta sähläsin. Loppujen lopuksi melkein helpoin oli se hätäväistö vasta-ohjauksella. Itse koin saman, kuin jotkut mp-ammattilaiset ovat sanoneet, että ajotunneilla menee liikaa aikaa noiden käsittelykokeiden treenaamiseen, ja liikenteessä ei ehditä olla ollenkaan. Itse kävin varmaan pari pientä lenkkiä liikenteessä, josta toinen oli moottoritiellä, ja toinen vähän kaupungissa. Esim vasta-ohjausta rampissa pääsin kokeilemaan vasta kortin saatuani.

    Lykkyä pyttyyn kokeeseen, ja kannustan ottamaan vaikka ne pari lisätuntia, jos tuntuu että minimit ajo-opetuksessa ei riitä. Mielestäni itsekin menin liian raakileena kokeeseen, mutta onneksi meni läpi; rima väpättää siellä varmaan vieläkin :-D

    -TP-
  25. #25
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Väistö onnistuu, kun työntää sitä sisäkurvin kahvaa ihan voimalla.
    Ei siis mikään pieni tönäisy, vaan ihan kunnon voimakas työntö pidemmän ajan.
    Joku kouluttaja kuvaili käytettävää voimaa perjantai illan snäkäri-jonon tappeluun. Tarkoitus on ottaa kaverilta senkka nenästä, mutta ei tappaa sitä.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  26. #26
    Päästääkö inssi mut ajamaan käsittely- ja ajokokeen omalla pyörällä, jos mulla on aftermarket kokoränni mutta db killeri kiinni eikä nyt mitkään hirviän kovat äänet.. Ei oo myöskään muutoskatsastettu tms. jaksaako ne kiinnostua jos nätisti ajaa ja ei huudata?
    EX. Yamaha YZF-R125
    EX. Yamaha MT-07
    KTM Duke 790
  27. #27
    mjoo, itse olen sitä ikäluokkaa, joka oppi ajamaan prätkällä ajamalla autoa eli vähän jäävi neuvomaan ketään

    mutta nyt vanhoilla päivillä olen koittanut opetella ajamaan ja hidasajoon on yksinkertainen ja suht tehokas tapa. Pitäis vaan olla pyörä jonka voi kaataa paikaltaan...

    Eli ajaa kahdeksikkoa niin, että kääntää tangon toppariin ja pitää siinä koko kierroksen ja kääntää toisen puolen toppariin ja ajaa kasin toisen kierroksen. Vauhdin on pakko olla niin hidas, että on luistatettava kytkintä ja pidätellä jarrulla.
  28. #28
    Lainaa Kopsaa1 kirjoitti Katso viesti
    Missäspäin korttia ajat? Täällä toinen länsirannikon tuleva mopomies. Olis tarkotus ajaa kortti kesällä.
    Satakunnan alueella
  29. #29
    A-kortti olisi projektina täälläkin tänä kesänä. Ikää on sen verran liian vähän että puolisen vuotta vanhempana olisi tullut A lahjana autokortin mukana. Ajohistoriaa kaksipyöräisillä on mopoilu aikanaan ja sen jälkeen hetken 125cc crossilla päästelyä ja nyt viimeiset 10 vuotta ei ole ollut muuta kahdella pyörällä liikkuvaa kuin fillari. Autolla, kuorma-autolla ja työkoneilla on tullut sitten ajeltua työnteon merkeissä. Nyt on tullut alettua pikkuhiljaa taas treenata ajamista 250:llä endurolla mettäpoluilla, liekö siitä sitten hyötyä käsittelykokeeseen mutta tuleepa jotain ajoharjoittelua. Voisi sitä jonkun harjoittelupaikan kuivalle pellolle käsittelykoettakin varten pykätä, mutta kovin on kevyt ja ketterä tuommoinen enduro verrattuna ajokoevehkeisiin.
    Viimeksi muokannut: ST77; 30.03.2020 klo 17:06.
  30.  
  31. #30
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Jos on ABS:t. Jos ei, niin ei kannata, muutoin takapyörä menee lukkoon, menetetään takarenkaan pystyssä pitävä hyrrävoima, on vaarana kaatua ja rengas kuluu liukuessa ja taitaa liukuva pyörä muutoinkin hidastua hitaammin. Eikä se näytä ees kovin hallitulta. Eli takajarru mukaan hyvin, hyvin maltillisesti, mutta siten, että voi sanoa käyttäneensä myös takajarrua.

    Minulla on se hyvä puoli, että on pyörä, jossa ei ole lukkiutumattomia jarruja (toisena pyöränä), niin on voinut harjoitella silläkin jarruttelua. Takapyörä lukittuu todella helposti. Jarruttaminen sillä on vähän eri juttu kuin ABS-jarrullisella pyörällä. ABS:t on kyllä tämän takia minun mielestä paremmat. Ja nimenomaan takarenkaan osalta. Harva lukitsee eturenkaan, mutta sekin onnistuu, jos jarrukahvaa puristaa äkisti ja kouristuksenomaisesti.
    Itse runttaan takajarrun heti jarrutuksen alussa sellaisella voimalla, että takarengas lukkiutuu, kun etujarrua on annosteltu riittävästi ja paino on siirtynyt lähes kokonaan eturenkaalle ja takarengas leijailee kuin tyhjän päällä.
    Takarengas on tehokkaassa jarrutuksessa jatkuvasti vähintään lukkiutumisen rajalla. Takajarrukin hidastaa vauhtia, jos etujarrulla ei jarruta alusta loppuun takapyörä ilmassa.
    Sama toimintatapa sekä pitävällä että liukkaalla pinnalla jarruttaessa. Soralla on hyvä harjoitella jarruja sitten kun on selvinnyt ajokokeesta ja saa oman pyörän alle.

    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    mjoo, itse olen sitä ikäluokkaa, joka oppi ajamaan prätkällä ajamalla autoa eli vähän jäävi neuvomaan ketään

    mutta nyt vanhoilla päivillä olen koittanut opetella ajamaan ja hidasajoon on yksinkertainen ja suht tehokas tapa. Pitäis vaan olla pyörä jonka voi kaataa paikaltaan...

    Eli ajaa kahdeksikkoa niin, että kääntää tangon toppariin ja pitää siinä koko kierroksen ja kääntää toisen puolen toppariin ja ajaa kasin toisen kierroksen. Vauhdin on pakko olla niin hidas, että on luistatettava kytkintä ja pidätellä jarrulla.
    Samaa kasia kannattaa ajaa myös kääntösädettä ja nopeutta vaihdellen. Ja vaikkapa myös yhdellä kädellä!
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen