Sivu: 7 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678 ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 225:sta
  1. #181
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Viime kesänä Kawalla päästelin kehä ykkösellä en nyt ruuhkassa mutta autoja ja prätkiä kierrellen. Vihdintien rampissa punaisissa valoissa valuivat prätkillä siihen viereen hissukseen. Ei mitään hyötyä. Tuusulaanpäin ajelin joku mitäköhän viiskilsaa melkein seisovan jonon läpi. Arvioin siinäkin että ei niin kovasti loppuviimeksi tullut etua. 15 minsaa ehkä.
    Aina sanotaan että ei tule kovasti etua, mutta eikös tuokin ollut jo 15 x 2 päivässä, jos oli työmatkasta kyse? puoli tuntia, 2,5 h viikossa johonkin tärkeämpään kuin jonossa rotköttämiseen? 10 h kuukaudessa?

    Vakavasti sanoen, kun ajelin työajoja 50 000 km vuoteen niin ihmettelin tätä suhtautumista nopeusrajoituksiin ja jonoihin vähän samalla tavalla. Niistä yhden päivän jonossa istumisista ja hitaammin ajamisista kertyy vuoden mittaan viikkoja. Kukin voi tarkistaa omalta osaltaan omilla ajamisillaan ja rajoituksillaan. Täällä pohjoisempana kun niiden rajoitusten syynä on yleensä se että tie on niin jaskassa kunnossa että sinne lätkäistään 80 tai jopa 60 lätkä. Ja sitten körötellään. Itse keksin kyllä elämälleni parempaa käyttöä kuin tarpeettoman pitkään kestävät työajot. Mutta kukin tavallaan, kai siitä joku nauttiin.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  2. #182
    Lainaa Harald Hirmuinen kirjoitti Katso viesti
    Aina sanotaan että ei tule kovasti etua, mutta eikös tuokin ollut jo 15 x 2 päivässä, jos oli työmatkasta kyse? puoli tuntia, 2,5 h viikossa johonkin tärkeämpään kuin jonossa rotköttämiseen? 10 h kuukaudessa?
    Tuommoisissa laskelmissa on itselle aina jäänyt epäselväksi, kuinka tuon päivittäin säästetyn ajan saa säilöön? Ja sitten tuon 10 tuntia kuukauden päätteeksi viikonlopun jatkeeksi?
  3. #183
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    Tuommoisissa laskelmissa on itselle aina jäänyt epäselväksi, kuinka tuon päivittäin säästetyn ajan saa säilöön? Ja sitten tuon 10 tuntia kuukauden päätteeksi viikonlopun jatkeeksi?
    Oletetaan vaikka että sulla on painavat syyt olla töiden jälkeen tiettyyn aikaan tietyssä paikassa. Ja liukuva työaika.

    Jos säästetyn ajan vuoksi voit lähteä töistä myöhemmin - teet tunteja varastoon. Kun niitä kertyy tarpeeksi, voit pitää esimerkiksi helatorstain jälkeisen perjantain vapaana.

    Ei kovin vaikeaa ?
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  4. #184
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  5. #185
    Täällä kun noita hyviä esimerkkejä elinsiirtohalukkaista on jaeltu niin tässä eräs minkä muistan varmaan ikuisesti:
    https://www.youtube.com/watch?v=PxUHXFHFeYU

    Sen verran kovaa puuta kaverin pää että oikein huimaa.
  6. #186
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Oletetaan vaikka että sulla on painavat syyt olla töiden jälkeen tiettyyn aikaan tietyssä paikassa. Ja liukuva työaika.

    Jos säästetyn ajan vuoksi voit lähteä töistä myöhemmin - teet tunteja varastoon. Kun niitä kertyy tarpeeksi, voit pitää esimerkiksi helatorstain jälkeisen perjantain vapaana.

    Ei kovin vaikeaa ?
    Ja kyllä minä ainakin olisin sen päivittäisen puoli tuntia tms. mieluummin kotona, vaikka rauhassa aamukahvipöydässä tai nukkuisin vartin pidempään, kuin istumassa autossa. Kuka helvetti rakastaa niin paljon autossa istumista työmatkaliikenteessä että haluaa ehdottomasti olla siellä pidempään kuin on aivan pakko? ei ole vielä tullut muita vastaan kuin tämä txk.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  7. #187
    Juu, en vastaan asiaa ole ja kukapa ei haluaisi olla x minuuttia nopeammin määränpäässään. Ei vain avaudu tuo yhteenlaskettu ajansäästö kun ei sitä yhteenlaskettua aikaa saa käyttöön niinkun pankkitilitä säästettyä rahaa.
  8. #188
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    Juu, en vastaan asiaa ole ja kukapa ei haluaisi olla x minuuttia nopeammin määränpäässään. Ei vain avaudu tuo yhteenlaskettu ajansäästö kun ei sitä yhteenlaskettua aikaa saa käyttöön niinkun pankkitilitä säästettyä rahaa.
    Saahan sen käyttöön ja sillä voi tehdä mitä haluaa. Jos aika ei olisi arvokasta, silloin elämäkään ei olisi. Suhtautumistapa jossa menetettyä aikaa ei lasketa haitaksi, on siis suorastaan epäinhimillinen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #189
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    Juu, en vastaan asiaa ole ja kukapa ei haluaisi olla x minuuttia nopeammin määränpäässään. Ei vain avaudu tuo yhteenlaskettu ajansäästö kun ei sitä yhteenlaskettua aikaa saa käyttöön niinkun pankkitilitä säästettyä rahaa.
    Minulle isänä on jokainen aamun minuutti ollut arvokas. Joko sen verran on ollut enemmän aikaa saada porukka lähtökuntoon, tai sitten on voinut venyttää sen verran ylösnousua tai mitä vain. Sama illalla.

    Kaikkein turhinta on saman reitin matkustamiseen käytetty elämä/aika, samaa latua kerta toisensa jälkeen. Siitä jos voisin luopua ja lyhentää sen niin lyhyeksi kuin vain mahdollista. Ja olenhan minä luopunut/lyhentänyt. Etätyö kun on keksitty. En ymmärrä miksi elämäänsä pitäisi tuhlata työmatkoihin, teki ne sitten millä välineellä tahansa. Sellainen ajankäyttö löytyy minun listani pohjalta. ei sitä tarvitse edes pystyä keräämään miksikään pidemmäksi jaksoksi että sen voi käyttää järkevämmin, minuuttikin riittää. Jos oikein yritän, saatan keksiä joitakin vielä tyhmempiä ajanviettotapoja, mutta se vaatii yritystä.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  10. #190
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    Juu, en vastaan asiaa ole ja kukapa ei haluaisi olla x minuuttia nopeammin määränpäässään. Ei vain avaudu tuo yhteenlaskettu ajansäästö kun ei sitä yhteenlaskettua aikaa saa käyttöön niinkun pankkitilitä säästettyä rahaa.
    Erikoinen näkökulma. Aika on ainoa resurssi jota meillä on rajattu määrä, jolloin sen käyttöä nimenomaisesti pitäsi pyrkiä tehostamaan. 30 min ruuhkassa seisomisen sijaan voisi vaikka nukkua, syödä, tehdä kotitöitä, lukea, urheilla... Mitäs näitä nyt kaikkia onkaan.

    Asiaan:
    Itse en splittaa kahdesta syystä. 1. En halua sakkoja 2. Pelkään suomalaisten kateellista asennetta, eli juurikin näitä kiilaavia henkilöitä.
    Viime kesänä yksi läheinen mulle ylpeänä kertoi, kuinka oli autollaan estänyt splittaavan moottoripyöräilijän etenemisen (vaaratilannetta ei ollut aiheutunut). Nousi kyllä verenpaine itsellä ja annoin tulla ihan täyslaidallisen, miten tilanne olisi voinut päättyä. Ja jos splittaaja olisikin ollut minä.. Oli hiljasta miestä sen jälkeen tämä kyseinen herra. Perusteluna oli, että jos hän seisoo autollaan ruuhkassa, on moottoripyöräilijänkin seisottava.

    Muistakaa, että suomalainen on ainoa, joka suostuu maksamaan 50 euroa siitä, ettei naapuri saa satasta
    KTM 690 ENDURO R -16
    BMW F800R -11
    (EX) BMW F800GS -08
    (EX) BMW R1200R -17
    (EX) YAMAHA MT-07 -18
  11. #191
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Saahan sen käyttöön ja sillä voi tehdä mitä haluaa. Jos aika ei olisi arvokasta, silloin elämäkään ei olisi. Suhtautumistapa jossa menetettyä aikaa ei lasketa haitaksi, on siis suorastaan epäinhimillinen.
    Varsinkin kun on kyseessä maailman ainoa asia mitä ei saa millään tempulla lisää.
    Ducati 899 Panigale

    "If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
    -Muhammad Ali
  12. #192
    Lainaa MLTM kirjoitti Katso viesti

    Muistakaa, että suomalainen on ainoa, joka suostuu maksamaan 50 euroa siitä, ettei naapuri saa satasta

    Eikös se mene niin, että suomalainen maksaa satasen, ettei naapuri saa viiskymppistä...

    En ole järin innokas splittailemaan, koska en halua olla kyljellään autojen välissä.
  13. #193
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Eikös se mene niin, että suomalainen maksaa satasen, ettei naapuri saa viiskymppistä...

    En ole järin innokas splittailemaan, koska en halua olla kyljellään autojen välissä.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  14. #194
    Lainaa Harald Hirmuinen kirjoitti Katso viesti
    Kaikkein turhinta on saman reitin matkustamiseen käytetty elämä/aika, samaa latua kerta toisensa jälkeen. Siitä jos voisin luopua ja lyhentää sen niin lyhyeksi kuin vain mahdollista. Ja olenhan minä luopunut/lyhentänyt. Etätyö kun on keksitty. En ymmärrä miksi elämäänsä pitäisi tuhlata työmatkoihin, teki ne sitten millä välineellä tahansa. Sellainen ajankäyttö löytyy minun listani pohjalta. ei sitä tarvitse edes pystyä keräämään miksikään pidemmäksi jaksoksi että sen voi käyttää järkevämmin, minuuttikin riittää. Jos oikein yritän, saatan keksiä joitakin vielä tyhmempiä ajanviettotapoja, mutta se vaatii yritystä.
    Mulla kestää työmatka n.20-25minuuttia yhteen suuntaan. Kesäisin paluumatka n. 1-6h riippuen kelistä ja fiiliksistä Kerran lähdin perjantai klo. 16 töistä ja pääsin kotiin sunnuntaina kymmeneltä. En tiedä miksi työmatkaa pitäisi ajatella jotenkin monotonisena pakkopullana (paitsi aamuisin kun en ikinä herää ajoissa).

    Itse aiheeseen. Harvoin tulee splitattua koska;
    A) Valitsen ruuhkamattomat reitit töihin.
    B) Jos jostain syystä osuu niin valitsen toisen reitin.

    Muutaman kerran mennyt ja ei ole mun juttu. En kaipaa ylimääräistä huomiota liikkuessa, omaan makuun turhan riskialtista ja onnistumisprosentti "läheisriippuvaista". En kyllä ihmettele jos ruuhkasuomessa porukka splittailee. Itse en alle kymmenen auton takia lähtisi lipumaan. Ja tosiaan reitti on joka tapauksessa paska jos siellä on ruuhkaa.
  15. #195
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Mulla kestää työmatka n.20-25minuuttia yhteen suuntaan. Kesäisin paluumatka n. 1-6h riippuen kelistä ja fiiliksistä Kerran lähdin perjantai klo. 16 töistä ja pääsin kotiin sunnuntaina kymmeneltä. En tiedä miksi työmatkaa pitäisi ajatella jotenkin monotonisena pakkopullana (paitsi aamuisin kun en ikinä herää ajoissa).

    Itse aiheeseen. Harvoin tulee splitattua koska;
    A) Valitsen ruuhkamattomat reitit töihin.
    B) Jos jostain syystä osuu niin valitsen toisen reitin.

    Muutaman kerran mennyt ja ei ole mun juttu. En kaipaa ylimääräistä huomiota liikkuessa, omaan makuun turhan riskialtista ja onnistumisprosentti "läheisriippuvaista". En kyllä ihmettele jos ruuhkasuomessa porukka splittailee. Itse en alle kymmenen auton takia lähtisi lipumaan. Ja tosiaan reitti on joka tapauksessa paska jos siellä on ruuhkaa.
    No, tuota tulee tehtyä itsekin, Tre-Hki aamulla 2h, illalla takaisin 5h...

    Mutta, nyt ei enää olekaan kiire kotiin, lapset maailmalla etc. Ennen oli pakko hakea lauma tarhasta, viedä jäähalliin ja sun muualla, käydä kaupassa. Ei siinä ajeltu kotiin kohti auringonlaskua vaan tarpeettomin aika päivästä oli se mikä meni liikenteessä. Jos olisi saanut nipistettyä siitä liikenteessä vietetystä ajasta vartin, sille olisi ollut parempaakin käyttöä.

    En minäkään splittailemaan lähde, kunhan joskus saatan kokeilla jos tulee tilanne eteenpäin. Lähinnä kaipaisin sitä liikenteen sujuvuutta, joka ei oikein ole näissä suuremmissa kaupungeissa taida edes mikään liikennesuunnittelun tavoitekaan nykyään, pikemminkin päinvastoin. En ymmärrä ketään lapsiperheen vanhempaa joka äänestää Vihreitä tai muita liikennetalibaneja.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  16. #196
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Viime kesänä Kawalla päästelin kehä ykkösellä en nyt ruuhkassa mutta autoja ja prätkiä kierrellen. Vihdintien rampissa punaisissa valoissa valuivat prätkillä siihen viereen hissukseen. Ei mitään hyötyä. Tuusulaanpäin ajelin joku mitäköhän viiskilsaa melkein seisovan jonon läpi. Arvioin siinäkin että ei niin kovasti loppuviimeksi tullut etua. 15 minsaa ehkä.
    Lainaa Harald Hirmuinen kirjoitti Katso viesti
    Aina sanotaan että ei tule kovasti etua, mutta eikös tuokin ollut jo 15 x 2 päivässä, jos oli työmatkasta kyse? puoli tuntia, 2,5 h viikossa johonkin tärkeämpään kuin jonossa rotköttämiseen? 10 h kuukaudessa?
    Ei splittaamises oo kyse pelkästään ajan säästöstä. Ainakin mulle tulee helvetin kuuma, jos/ku seison jossain jonossa. Kuuma moottori jalkojen välissä, umpikypärä päässä missä ilma ei vaihdu paikallaan seistessä...

    Ja yllättävässä ruuhkassa on vaarallista jäädä jonon hännäks, varsinki moottori-/maantiellä. Varsinki jos liikenne seis jonku yllättävän hässäkän takia. Perään voi tulla, ja kovaa, joku puusilmä joka ei ajoissaa tajua, et edessä on liikenne täysin seis.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  17. #197
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    Juu, en vastaan asiaa ole ja kukapa ei haluaisi olla x minuuttia nopeammin määränpäässään. Ei vain avaudu tuo yhteenlaskettu ajansäästö kun ei sitä yhteenlaskettua aikaa saa käyttöön niinkun pankkitilitä säästettyä rahaa.
    Joka päivä ylimääräset 30min säästettyä aikaa voi käyttää vaikka näin:

    1) Nukkuu 30min pidempään = parempi vireystaso
    2) Puolen tunnin treeni joka päivä = parempi kunto = parempi vireystaso
    3) Puoli tuntia jonkun uuden asia opettelua päivittäin = uutta sisältöä elämään
    4) Puoli tuntia saldoihin töistä joka päivä = 2,5h viikossa, 10h kuussa, ~100h vuodessa = reilut pari viikkoa ylimääräistä lomaa vaikkapa mopoharrastukseen.
    5) Tai sit voi viisastella sen puol tuntia jollain nettifoorumilla.
    Superbike #7
  18. #198
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    2) Puolen tunnin treeni joka päivä = parempi kunto = parempi vireystaso
    Tämä on itsellä syy jos duunipäivä loppuu pahimpaan ruuhkaan. Ei sitä vapaata aikaa iha hirveesti ylimäärästä ole, ni mieluusti otan vastaan sen extra 30min salille.

    Saaha sitä porukka istua ruuhkassa paikallaan vaikka koko päivän jos se tuntuu mukavalta tavalta polttaa aikaa pois elämästään.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #199
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    4) Puoli tuntia saldoihin töistä joka päivä = 2,5h viikossa, 10h kuussa, ~100h vuodessa = reilut pari viikkoa ylimääräistä lomaa vaikkapa mopoharrastukseen.
    .
    No tuossa se on sanottu niin, että minäkin ymmärrän.
  20. #200
    Lainaa txk kirjoitti Katso viesti
    No tuossa se on sanottu niin, että minäkin ymmärrän.
    Olet siinä onnellisessa asemassa ettei vartti tai puolituntia päivässä merkitse mitään. Niin minäkin nyt, mutta takavuosina näin ei ollut. Eikä ole yleensä nuorilla perheillä tänäänkään.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  21. #201
    Kokemusasiantuntijana laitanpa lusikkani tähän soppaan

    Olen viimeiset vuodet käynyt töissä Lontoossa moottoripyörällä, koska se on (mulle) ainoa järkevä liikenneväline siellä. Siellä filtteröinti (jolla nimellä splittausta siellä kutsutaan) on paitsi sallittua myös suositeltavaa ja luonnollinen osa kaupungin liikennettä. Se opetetaan jo ajokoulussa, ja sitä tekevät kaikki poliiseista alkaen.

    Siksi kysynkin: miksi ajaa moottoripyörällä taajamaliikenteessä ja ruuhkissa, jos ei halua päästä eteenpäin sujuvammin kuin autot? Jos osaa splitata turvallisesti niin, ettei siitä ole häiriötä muulle liikenteelle, miksei niin tekisi?

    Työmatkallani Espoossa (muutin siis juuri Suomeen) on jonkin verran tukkoista, ja splittailen siksi täälläkin pahimmat jonot, mutta huomattavasti maltillisemmin kuin mihin Lontoossa totuin.
    "The Sprint ST doesn't have a stereo, an intercom, an adjustable windscreen, an electrically heated seat, a top box, a passenger backrest, fairing vents, shaft drive, EAS, ABS, LBS or any other BS, which is fine by me." - The Motorcyclist
  22. #202
    Lainaa BudgetBiker kirjoitti Katso viesti
    Kokemusasiantuntijana laitanpa lusikkani tähän soppaan

    Olen viimeiset vuodet käynyt töissä Lontoossa moottoripyörällä, koska se on (mulle) ainoa järkevä liikenneväline siellä. Siellä filtteröinti (jolla nimellä splittausta siellä kutsutaan) on paitsi sallittua myös suositeltavaa ja luonnollinen osa kaupungin liikennettä. Se opetetaan jo ajokoulussa, ja sitä tekevät kaikki poliiseista alkaen.

    Siksi kysynkin: miksi ajaa moottoripyörällä taajamaliikenteessä ja ruuhkissa, jos ei halua päästä eteenpäin sujuvammin kuin autot? Jos osaa splitata turvallisesti niin, ettei siitä ole häiriötä muulle liikenteelle, miksei niin tekisi?

    Työmatkallani Espoossa (muutin siis juuri Suomeen) on jonkin verran tukkoista, ja splittailen siksi täälläkin pahimmat jonot, mutta huomattavasti maltillisemmin kuin mihin Lontoossa totuin.
    Suomalainen (autoilija) on perusluonteeltaan keskimäärin aikas kulmikas juntti. Joustavuus liikenteessä on osalle siihen osallistujista tuntematon käsite. Liikenteessäkin täytyy pitää kiinni "omista oikeuksistaan" ja sijoitusta jonossa ei vaan voi menettää... Mieluummin ollaan koko porukalla myöhemmin perillä kuin sujuvoitetaan liikennesuoritetta kokonaisuudessaan.

    Olen itsekin useampia vuosia viettänyt ulkomailla, ja käsitykseni meidän kansanluonteesta on melko realistinen. Jääräpäisiä "karjalalippiksiä" liikaa liikkeellä liikennevirrassa.

    Lanesplitting on käsitykseni mukaan täysin tieliikennelain mahdollistamaa toimintaa, kun se tehdään muita vaarantamatta.
  23. #203
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Lanesplitting on käsitykseni mukaan täysin tieliikennelain mahdollistamaa toimintaa, kun se tehdään muita vaarantamatta.
    Tässä kohtaa olet väärässä. Se että asiaan ei (aina) puututa, ei tee tuosta asiasta yhtään sen enempää lain sallimaa. Toki se puuttumisen kynnys nätisti tehtynä vs. rällästäen on varmasti toinen, mutta ihan yhtälailla se on laitonta vaikka sen kuinka muut huomioiden ja toisia vaarantamatta tekisitkin - ja juuri tässä kohtaa, tähän faktaan vedoten näiden hankkija-lakillisten kotipoliisien roadrage sitten jo roihahtaakin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  24. #204
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Tässä kohtaa olet väärässä. Se että asiaan ei (aina) puututa, ei tee tuosta asiasta yhtään sen enempää lain sallimaa. Toki se puuttumisen kynnys nätisti tehtynä vs. rällästäen on varmasti toinen, mutta ihan yhtälailla se on laitonta vaikka sen kuinka muut huomioiden ja toisia vaarantamatta tekisitkin - ja juuri tässä kohtaa, tähän faktaan vedoten näiden hankkija-lakillisten kotipoliisien roadrage sitten jo roihahtaakin
    Missä kohdassa tieliikennelakia tuo kielto on yksiselitteisesti määritelty? Leveäkaistatiellä autotkin voivat ohittaa jopa liikkeessä toisiaan, kun ohitettava ajaa tieliikennelain mukaisesti mahdollisimman lähellä ajoradan oikeaa reunaa.
  25. #205
    Lainaa BudgetBiker kirjoitti Katso viesti
    ... Jos osaa <splitata> turvallisesti niin, ettei siitä ole häiriötä muulle liikenteelle, miksei niin tekisi?
    Niin, toisaalta taas < > merkkien väliin voisi laittaa myös sanan:

    a) ajaa ylinopeutta
    b) ajaa päin punaisia
    c) tulla pysähtymättä stop-merkin takaa
    d) joku muu, mikä? ____________

    a) ja b) vaihtoehtoja ainakin tullut harrastettua, b) silloin kun tunnistimet ei toimi.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  26. #206
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Missä kohdassa tieliikennelakia tuo kielto on yksiselitteisesti määritelty? Leveäkaistatiellä autotkin voivat ohittaa jopa liikkeessä toisiaan, kun ohitettava ajaa tieliikennelain mukaisesti mahdollisimman lähellä ajoradan oikeaa reunaa.
    17 §
    Ohittaminen

    Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

    Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

    Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

    Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

    18 §
    Ohituskiellot

    Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

    Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

    1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

    2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

    3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

    4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

    5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

    6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

    Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

    19 §
    Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

    Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
  27. #207
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Niin, toisaalta taas < > merkkien väliin voisi laittaa myös sanan:

    a) ajaa ylinopeutta
    b) ajaa päin punaisia
    c) tulla pysähtymättä stop-merkin takaa
    d) joku muu, mikä? ____________

    a) ja b) vaihtoehtoja ainakin tullut harrastettua, b) silloin kun tunnistimet ei toimi.
    Ei oikeastaan ymmärtääkseni pidä paikkaansa, koska kohdat a-c ovat yksikäsitteisesti vastoin lakia.
    "The Sprint ST doesn't have a stereo, an intercom, an adjustable windscreen, an electrically heated seat, a top box, a passenger backrest, fairing vents, shaft drive, EAS, ABS, LBS or any other BS, which is fine by me." - The Motorcyclist
  28. #208
    Jos siitä mahtuu, se on sallittua. Jos siitä ei mahdu, rangaistus tulee täytäntöönpannuksi välittömästi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #209
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    17 §
    Ohittaminen

    Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

    Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

    Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

    Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

    18 §
    Ohituskiellot

    Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

    Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

    1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

    2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

    3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

    4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

    5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

    6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

    Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

    19 §
    Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

    Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
    Auto on mp:ll vähän niin kuin rekka, traktori tai polkupyörä autolle.
    Ei niiden hidasteluihin tarvitse jäädä mukaan ilman syytä.

    Tien tukkojen pitäisi välttää turhaa ryhmittymistä kaistan vasempaan laitaan, ettei häiritse liikenteen sujuvuutta.
  30.  
  31. #210
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Suomalainen (autoilija) on perusluonteeltaan keskimäärin aikas kulmikas juntti. Joustavuus liikenteessä on osalle siihen osallistujista tuntematon käsite. Liikenteessäkin täytyy pitää kiinni "omista oikeuksistaan" ja sijoitusta jonossa ei vaan voi menettää... Mieluummin ollaan koko porukalla myöhemmin perillä kuin sujuvoitetaan liikennesuoritetta kokonaisuudessaan.
    Vahva plussa tälle. Tampereella OLI tänne muuttaessa melko ystävällinen ja joustava liikenne. Etelämmän ihmiselle tuli täytenä yllätyksenä että esim. jos laittaa vilkkua päälle kaistanvaihdon merkiksi niin annettiin tilaa (sen sijaan että kurotaan äkkiä väli kiinni).
    Nuo kaikki 1000 eri työmaata jotka ovat tukkineet Tampereen seudun käytännössä kokonaan, ovat kuitenkin tehneet sen että täälläkin on nykyään kaikkia ketuttaa ja ollaan naamat norsulla kaksin käsin ratissa kiinni ja joustavuus on poissa.
    Liikenneympyrät ehkä paras esimerkki. Kaikilla on nykyään tajuton kiire sinne ja sieltä pois vaikka se liikenne ja oma ajo sujuisi paremmin jos vaan rullaisi oman nopeuden sovittaen sinne. Jäisi ne paniikkijarrutuksetkin pois.
Sivu: 7 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678 ViimeinenViimeinen