Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tähän tulee kesän 2025 moposteluvideoitani. Edellisvuosien videoitteni tapaan kuva kertoo enemmän kuin höpöttäminen, joten luvassa on näennäisen näppärää kuvakikkailua, maisemia ja mielenkiintoisia paikkoja pääasiassa Norjasta ja jonkin verran Suomesta. Reitit löytyy joko videoista tai lyhyesti linkkien perässä. Käyntikohteiden osoitteet löydät videoilta.

    Theodor & Mindelf 2025:
    1. Theodor & Green Fairy in April: https://youtu.be/rfELdSERHPw Ajokauden ensimmäistä ajelua ja kamerakiinniketestailua Itä-Suomessa.
    2. Mindelf & Ouroboros in May: https://youtu.be/o-2SyvfDo1o Sama touhu kuin edellisessä.
    3. Puun Sielusta sielunmaisemaan: https://youtu.be/qU6KcLnf-78 Käynti Onkamossa sijaitsevassa Puun Sielussa, josta Savonlinnan kautta Pistohiekan ja Lietveden maisemiin.

    Tämän kesän mp-reissuvideosarjani alkaa vaimon kanssa tehtystä ”Etelä-Norjaa löysin rantein 2025”-reissusta. Videoilla on aina joku kiva käyntikohde ja toki ajamista, mistä näkyy kyseisen ajopäivän maisemia. Olipa ne sitten mielenkiintoisia tai tylsiä maisemia. Jokaisen videon lopussa on karttakuva kunkin päivän reitistä. Tällä kertaa ei mennä minnekään haasteellisemmille reiteille, vaan pysytään leppoisilla teillä. Niin, ja en edelleenkään selitä videokuvaa puheella, enkä juuri teksteillä, koska kuva kertoo enemmän kuin muuta sananen. Antaa kuvan ja musiikin viedä videota eteenpäin!

    Alkulämmittely: https://youtu.be/ZGc8jDUymOY
    Reissun avaus kamujen kanssa Länsi-Suomessa, ensin käynti Hämeen keskiaikafestivaaleilla ja sitten Alpo Jaakolan patsaspuistossa. Ja sitten Finnlinesin vietäväksi kohti Ruotsia.

    Osa 1: Pakkoruotsia https://youtu.be/ImbfXK1WuuM
    Ruotsin läpi on vain pakko ajaa, jos ei ole aikaa kiertää pohjoisen kautta. Matkalla kiva patsaspuisto, jonka nimi osoitteineen löytyy videolta.

    Osa 2: Museokamaa https://youtu.be/rwsUUqfc48U
    Heti Norjan rajan jälkeen on varmasti motoristeja kiinnostava paikka Magnorissa. Jos mp-museointi olisi kilpailulaji, niin Magnor – Lahti päättyisi tulokseen 5-1. Museon nimi osoitteineen löytyy videolta.

    Osa 3: Taidetta https://youtu.be/JZxftOS8w24
    Ensimmäisen Norja-päivämme toinen mainio käyntikohde löytyy täältä! Juu, sen nimi ja osoitekin löytyy videolta.

    Osa 4: Kirkkotie https://youtu.be/AUgy48L9VUo
    Lyhyt ajopäivä Hønefossista Veggliin parin kirkon kautta. Ei ehkä sitä perinteisintä Norjan tiestöä, minkä perään moni motoristi Norjan lähtee huristelemaan.

    Osa 5: Resiinaralli https://youtu.be/JBwfo3Au58A
    Jos kaipaat Etelä-Norjassa kevyttä liikuntaa ja sinulla on neljä tuntia aikaa uhrata pieneen kokemukseen, tältä videolta löydät hyvän vinkin. Paikka, osoite ja hieman lisätietoa löytyy videolta.

    Osa 6: Ajovälipala https://youtu.be/-nfoaqNIAVI
    Siirtyminen Vegglistä Vrangfossiin sekä hieman kuvia loistavan majapaikkamme ympäristöstä ja itse majapaikasta. Niin ja vihje seuraavan videon sisällöstäkin.

    Osa 7: Telemarkskanalen https://youtu.be/Dp3JJhtJ4Kc
    Yksi tämän kesän mp-reissumme pääkohteista oli käydä Telemarkskanalen-risteilyllä ja KYLLÄ KANNATTI käydä. Matkasta saa itselleen sopivan pituisen elämyksen valitsemalla omaan aikatauluun sopivat lähtö- ja päätepysäkit. Itse valitsimme Ulefossin lähtöpaikaksi ja Lunden päätepysäkiksi, josta pääsi samalla lipulla bussikuljetuksella takaisin lähtöpaikkaan.
    Tästä lippuluukulle ja info-tiskille, hopi, hopi: https://www.telemarkskanalen.no/

    Kesän aika teen pienet vapaapäiväreissut ainakin Gaustatoppenille ja Osafjellvegenille, joista pullahtaa myös videot loppukesän tai syksyn aikana.

    B]Theotour 2025.[/B]
    Nyt suuntana on paksuin Norja ja seurana muutama mainio kamu, jotka ovat ensi kertaa mp-reissussa Norjassa. Theotour tarjoaa ”ohjatun” kierroksen niissä paikoissa, joihin itse olen rakastunut aikaisempien vuosien työ- ja moottoripyöräreissuilla. Trailerit on kasattu aikaisempien videoitteni materiaalista ja antavat siis vihjettä elokuun suunnista ja suunnitelmista.

    1. trailer: https://youtu.be/ltNybyl8fs8
    2. trailer: https://youtu.be/nEb5WOMEspM
    3. trailer: https://youtu.be/_QAVgRANcgE

    Osa 1: https://youtu.be/U6HqB1Q7CAo
    Avauspäivä lähtee liikkeelle Lillehammerin alamäkihyppypyhätöstä ja päättyy upeaan majoituspaikkaan Skjåkissa. Tässä ensimmäisessä osassa pääsemme Beitostøleniin saakka. Reitti löytyy videolta.

    Osa 2: https://youtu.be/MmgtaK3dIMw
    Ensimmäisen päivän matka jatkuu Beitostølenistä Valdresin luonnonpuiston ja Fossbergomissa sijaisevan Lomin sauvakirkon kautta Skjåkiin. Majoituspaikkana UPEA Stallen, joka on ehdottomasti upein majoituspaikka, missä allekirjoittanut on yöpynyt.

    Osa 3: https://youtu.be/crzBdbEeLzM
    Toinen ajopäivä jaetaankin kolmeen osaa videoteknisistä syistä. Tässä osassa lähinnä norjalaista maisemaa, ajamista, lisää kaunista maisemaa ja lisää ajamista rennoin rantein Skjåkista Dalsnibba näköalapaikalle. Ja jos sinua kiinnostaa, miltä ne Dalsnibballe vievän tien maisemat näyttää, niin kannattaapi katsoa. Siis ilman pelkkien katteiden ja kaiteiden katsomista heiluvan kypäräkameran kautta kuvattuna.

    Osa 4: https://youtu.be/Tp8lrXaiZlg
    Hieman sumuisempaa menoa Dalsnibbalta alas Geirangerin kylään, josta lauttamatka Hellesyltiin.

    Osa 5: https://youtu.be/uHY0W_grsrI
    Hellesyltistä Oldeniin, missä yövyimme kaksi yötä. Oldenista Briksdalsbreniin kulkeva Fv724 on erittäin kaunis ja sitä pitkin ajaessa mieli lepää ja suu hymyilee koko 22 km:n ajan. Ja siksipä kuvasin sen piinallisen pitkästi ja hartaudella. Ai niin, ja pakkohan sieltä on takaisinkin ajettava, koska tie päättyy Briksdalsbreniin.

    Osa 6: https://youtu.be/kvgvIa8q3KE
    Alkuun luonnollisesti pieni ajelu Oldenista Loeniin ja sitten sangen mainio käyntikohde: Loen Skylift. Sää ei ihan suosinut meitä, eikä varsinkaan sitkeää liitovarjoilijaa. Pilvisyyden nopeat muutokset, puuskittainen tuuli sekä pilvien takaa kuulunut helikopterin ääni aiheuttivat melkoista päänvaivaa hänelle. Samalla totesimme, että meidän moottoripyöräharrastus on oikeastaan aika tylsää ja turvallista puuhastelua. Ai niin, kesken päivän sormeni oli osunut Insta360:n näyttöön siten, että mm. valkotasapaino oli mennyt hieman keturalleen. Huomasin asian vasta ajopäivän päätteeksi. Hieman pystyin korjaamaan kuvanlaatua editorilla, onneksi.

    Osa 7: https://youtu.be/J07tnKunVRw
    Aina voi oppia tekemistään virheistä! Esimerkiksi kameran asetusnäyttöä kannattaa kosketella lukulasejani käyttäen ja niitä asetuksia kannattaa tarkastaa matkan aikana. Lukulaseja käyttäen vieläpä. Nyt olin sössinyt valkotasapainon ja vähän muutakin ihan kunnolla ja vieläpä paikassa, joka on aivan järkyttävän upea. Onneksi sain pelastettua materiaalin edes kohtuulliseksi, joku voisi sanoa jopa taiteelliseksi ulosteeksi. Niin tai näin, niin upea elämys tuli taltioitua edes jotenkin. Gamle Strynefjellsvegin asfalttiosuus on kaunista maisemaa, mutta varsin pomppuista tietä. Ja Hjelle on erittäin kaunis pikkukylä erittäin kauniilla paikalla. Suosittelen!

    Osa 8: https://youtu.be/RBHrpUAREzs
    Kaksi yötä Oldenissa takana ja suunta kohti Lærdalia, missä majoitumme kolmen yön verran. Tässä osassa ajamme sumun läpi Oldenista Utvikiin, mistä nousemme sumun hiljalleen häipyessä kohti Byrkjeloa, missä pysähdymme sangen mainiolle patsaspuistolle.

    Osa 9: https://youtu.be/kVSxRmIs2eU
    Mitä tarjoaakaan 92 km:n ajelu Norjassa Byrkjelosta Likholefossenille? No eipä muuta kuin vaihtelevia maisemia, aurinkoa, nousua, laskua, vettä monessa järvessä ja joessa sekä yhdessä koskessa.

    Osa 10: https://youtu.be/tja9CBzQEqo
    Neljännen päivän viimeinen video, eli Likholefossenilta Gaularfjelletin kautta Lærdaliin, missä majoituimme kolmen yötä. Lærdal on lempikyläni Norjassa sen loistavan sijainnin vuoksi, joten sieltä on todella kätevä tehdä päiväreissuja eri suuntiin ja käyntikohteisiin upeissa ja vaihtelevissa maisemissa. Sen lisäksi minun ensimmäinen työpaikkani Norjassa oli juuri Lærdalissa vuonna 2020.

    Osa 11: https://youtu.be/1f3AQKA-WZI
    Nyt ei ajettu matka ole pitkä, ehkä noin 30 km. Mutta reitti on eräs lempireiteistäni Norjassa ja pysähdyksiäkin on muutama ennen upeaa Borgundin sauvakirkkoa. Ai missä ne pysähdykset ovat? No katso video, niin näet! Kolmas pysähdys oli sitten hikoilua ja sykkeen nostoa ehkä 500-1000 metriä, mutta melkoisen jyrkkää nousua oli kyllä. Tuo kyseinen reitti kannattaa käydä kävelemässä ihan Borgundin kirkoille saakka, jos aikaa on.



    Muuta:
    Arvid & Raketti: https://youtu.be/JNHZ1sgHVrk Kamun ajelu ja pölyjen pyyhkimistä kameroista ja niiden kiinnikkeistä Kiihtelysvaaran suunnalla.

    Kameroina Insta360 X3, Gopro 9 Black, Osmo Action 3 ja DJI Mini 3 Pro-drone. Editorit: Wondershare Filmora ja Insta360 Studio.
    Viimeksi muokannut: tero-tero; 03.12.2025 klo 23:27.
  2. #2
    Ensimmäiset "Etelä-Norjaa löysin rantein 2025"-videolinkit lisätty aloitukseen.
  3. #3
    Aloitusviestiin lisätty linkit:
    Osa 4: Kirkkotie
    Osa 5: Resiinaralli
  4. #4
    Aloitukseen lisätty linkit:
    Osa 6: Ajovälipala
    Osa 7: Telemarkskanalen
  5. #5
    Aloitukseen lisätty Theotour 2025 osat 1-4.
  6. #6
    Aloitukseen lisätty linkki Theotour 2025: Osa 5.
  7. #7
    Aloitukseen lisätty linkki: Theotour 2025 osa 6.
  8. #8
    Aloitukseen lisätty Theotour 2025 osat 7-11.
  9. #9
    Sitä etsii jatkuvasti uusia "tyyppejä", joiden videoita alkaisi seuraamaan.

    Valitettavasti nää videot on sitä "peruskamaa", missä soi koko ajan taustalla vaan "ilmaisjakeluhissimusa" ajovideoiden taustalla.

    Jaksaa katsoa max. 5 min. Ja vaikka koittaa pikakelata etsien jotakin muuta niin sama jatkuu. Lisäksi noi 360 kuvat/kuvaus ei itselle vaan uppoo.

    Mielenkiintoisemmaksi videot sais kertoilemalla matkan varrella paikoista mistä vaa kuvia, eli musiikin sijaan juttua.

    Näitä pelkkää ajoo taustamusiikin kanssa on niin paljon, eikä ne tarjoo oikeen mitää.

    Hyviä esimerkkejä hienosti tehdyistä jutuista on tietty Danin Peter Pan Biken reissuvideot, tai "Mikon mukana" tai "Happi 4965" youtube -videot. Hienosti kuvattuja ja "kerrottuja" reissuja.

    Mukavia reissuja varmaan ja itselle hyviä muistoja, mut ei videoina muille oikeen toimi. Toki näitäkin tehdä saa, allekirjoittanut ei tälläsiä vaa jaksa katsella. En tiedä muuttuuko formaatti videoiden loppupäätä kohden, kun en jaksanut enää koittaa edes pikakakelauksella etsiä "musattomia" pätkiä.
  10. #10
    Lainaa hannu p kirjoitti Katso viesti

    Mielenkiintoisemmaksi videot sais kertoilemalla matkan varrella paikoista mistä vaa kuvia, eli musiikin sijaan juttua.

    Näitä pelkkää ajoo taustamusiikin kanssa on niin paljon, eikä ne tarjoo oikeen mitää.
    En kommentoi aloittajan videoita, vaan yleisellä tasolla ja olen paljolti samaa mieltä kuin hannu p.

    Matka-/ajovideoiden suola ja pippuri sekä pihivi ovat sekä henkilökohtainen anti ja ympäristöt joissa on myös katsojalle riittävästi nähtävää, esimerkiksi kaupunki ja taajama-alueet sekä ruokailu ja erilaiset palvelujen etsimiset ja käyttämiset, eksymiset jne.

    Suurin osa nykyisistä matkavideoista on 95% edessä olevan baanan, yleensä vielä maantie sellaisen, kuvaamista ja 5 % kaupunkiympäristöä ja matkalaisen arkielämää.

    Enkä tarkoita, että pitäisi tehdä jotain käsikirjoitettua soopaa, vaan ottaa pelkkien maantieajovideoiden lisäksi riittävästi kuvamateriaalia, jossa ollaan bensiksellä, kahvilla, syömässä, etsitään yöpymispaikkaa ja tutustutaan sen lähiympäristöön sekä ajellaan milloin missäkin kaupungissa. Kaupunkiajon seuraaminen on katsojalle huomattavasti viihdyttävämpää, kuin katsella sadannen lacetin ajamista, vaikka kuljettajakuvaaja luonnollisesti kokee asian epäilemättä toisin päin.

    Ilmaishissimusiikki on todella rasittavaa, eikä voi laittaa äänettömällekään, jos mukana on mukavaa jutustelua ja kerrontaa tapahtumista. Kaikkein pahinta on ylikovaa tuleva musiikki ja hiljainen puhe, ei jaksa alkua pidemmälle.
  11. #11
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    En kommentoi aloittajan videoita, vaan yleisellä tasolla ja olen paljolti samaa mieltä kuin hannu p.

    Matka-/ajovideoiden suola ja pippuri sekä pihivi ovat sekä henkilökohtainen anti ja ympäristöt joissa on myös katsojalle riittävästi nähtävää, esimerkiksi kaupunki ja taajama-alueet sekä ruokailu ja erilaiset palvelujen etsimiset ja käyttämiset, eksymiset jne.

    Suurin osa nykyisistä matkavideoista on 95% edessä olevan baanan, yleensä vielä maantie sellaisen, kuvaamista ja 5 % kaupunkiympäristöä ja matkalaisen arkielämää.

    Enkä tarkoita, että pitäisi tehdä jotain käsikirjoitettua soopaa, vaan ottaa pelkkien maantieajovideoiden lisäksi riittävästi kuvamateriaalia, jossa ollaan bensiksellä, kahvilla, syömässä, etsitään yöpymispaikkaa ja tutustutaan sen lähiympäristöön sekä ajellaan milloin missäkin kaupungissa. Kaupunkiajon seuraaminen on katsojalle huomattavasti viihdyttävämpää, kuin katsella sadannen lacetin ajamista, vaikka kuljettajakuvaaja luonnollisesti kokee asian epäilemättä toisin päin.

    Ilmaishissimusiikki on todella rasittavaa, eikä voi laittaa äänettömällekään, jos mukana on mukavaa jutustelua ja kerrontaa tapahtumista. Kaikkein pahinta on ylikovaa tuleva musiikki ja hiljainen puhe, ei jaksa alkua pidemmälle.
    Omalta kohdaltani olen todennut että kuvaaminen on helppoa, mutta järkevä reaaliaikainen kommentointi vaikeaa. Kypärää nostan dokkarien tekijöille ja radiojuontajille. Overlay editointivaiheessa saattaisi olla helpompi, mutta omat haasteensa on siinäkin, totesin kun parilla reissulla lavalier-mikki jäi mykäksi.

    Joku vloggaaja selitti että tärkein on ääniraita. Videopätkät sitten valitaan tukemaan ääniraidan sisältöä. Hmm...

    Alunperin ajovideot taisi olla enemmän "road movie"-tyylisiä joissa kuva oli pää- ja ääni sivuosassa.

    Peukutan kyllä kaikille jotka jaksavat videoita työstää.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 05.12.2025 klo 16:12.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  12. #12
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Omalta kohdaltani olen todennut että kuvaaminen on helppoa, mutta järkevä reaaliaikainen kommentointi vaikeaa. Kypärää nostan dokkarien tekijöille ja radiojuontajille. Overlay editointivaiheessa saattaisi olla helpompi, mutta omat haasteensa on siinäkin, totesin kun parilla reissulla lavalier-mikki jäi mykäksi.
    Makuasioita varmasti, mutta mielestäni jälkeenpäin tehty selkeä kommentointi jota selostaja on voinut rauhassa miettiä voittaa 10-0 ajonaikaiset puheet, jotka väkisinkin jäävät osittain epäselviksi eri ympäristötekijöiden takia.
    Asiaa korostaa se, mikäli selostaja käyttää muuta kieltä, kuin omaa äidinkieltä.

    Uskon sen, että kuvaaminen on helppoa editointiin ja kaikkeen jälkityöhön verrattuna, mutta se on lopputuloksen kannalta erittäin tärkeää.
  13. #13
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Makuasioita varmasti, mutta mielestäni jälkeenpäin tehty selkeä kommentointi jota selostaja on voinut rauhassa miettiä voittaa 10-0 ajonaikaiset puheet, jotka väkisinkin jäävät osittain epäselviksi eri ympäristötekijöiden takia.
    Asiaa korostaa se, mikäli selostaja käyttää muuta kieltä, kuin omaa äidinkieltä.

    Uskon sen, että kuvaaminen on helppoa editointiin ja kaikkeen jälkityöhön verrattuna, mutta se on lopputuloksen kannalta erittäin tärkeää.
    Ehkä sopiva kombinaatio molempia on paras vaihtoehto. "Tien päällä" tehtävä kommentointi vaatii tietysti kunnollisen mikrofonisysteemin kameran kanssa, että on kelvollista. Itsekin miettinyt, kuinka/millä systeemillä onnistuisi parhaiten.

    Jälkeenpäin tehtyä kommentointia voi tosiaan miettiä ja suunnitella tarkemmin etukäteen ja luonnollisesti ottaa vaikka useampaankin kertaan uudestaan.

    Kuvaamien on ,kuten sanottu, helppoa, mutta kuvamateriaalin läpikahlaaminen ja editointi onkin sitten suurempi homma. Hiukankin pidemmän kuvamateriaalin läpikatsominen ja leikkely sopiviin, mielenkiintoisiin pätkiin on yllättävän aikaavievää hommaa. Siihen sitten vielä tekstitysten, juttujen ja mahdollisten musiikkipätkien lisääminen, niin urakka onkin melkoinen.

    Mutta kuten Vstrom tuossa mainitsi, niin kunnolla editoitu, harkittu ja erilaisia elementtejä sisältävä video onkin sitten nautinnolllista katsottavaa niin itselle kuin mahdollisille muillekin katsojille. Jos haluaa laittaa videoitansa julkisempaan jakeluun/streamiin, niin vaivaa kannattaa nähdä. Pelkkä tie musiikin säestyksellä on puuduttavaa, eikä aukea kuin tekijälle itselleen.

    Mukavia reissuja, mielenkiintoisia kuvauksia ja nautinnollisia, joskin työläitä, editointitunteja kaikille!
  14. #14
    Minusta jokainen tekee omannäköisiä videoita ja kelpaa muille tai sitten ei. Turhaa alkaa neuvomaan muista miten niitä pitää tehdä. Youtube on täynnä ajovideoita, jotka on ensisijaisesti omaksi iloksi, niissä on pitkät leikkaukset, ei mitään kommentointia saatikka pärstän näyttämistä kameralle. Sitten on toinen ääripää, joka on 95% oman pärstän näyttämistä ja jotain seminarsistista egoilua. ajamiseen liittyvää vain väriksi asti. Jotkut tykkää kait noistakin. Seurailen muutamia youtube kanavia, jossa vain ajetaan ilman puhetta, välillä näytetään kartalla missä ollaan.. noitakin kattoo, mutta myönnän viihtyväni sellaisten videoiden parissa, jossa porukalla matkataan rennolla tyylillä, jutustelu on rentoa ja huumoria riittää. Roadtripped taisi olla ensimmäisiä joissa oli sitä henkeä.

    Erityismainintana esim Happi4965:n suolla rämpimisvideot jossain venäjän takamailla, ne on kaikin puolin viihdyttäviä pätkiä ja vaatimattomasti mutta sitäkin paremmin toteutettuna.

    Kerran taisin tännekin laittaa jonkun videon ajatuksella, että tuommonen reissu tuli käytyä. Muutama kommentti tuli ja kaikki liittyi videon toteutukseen.. yyyyy, liian pitkät leikkaukset, max 8 sekunttia mielellään 4 jne…
    Kummallista pätemistä vastata kysymykseen jota kukaan ei esittänyt.

    Jos tuota miettii tarkemmin, niin tärkein taitaa olla se reissu ja omat kokemukset kuin, että on käytetty tolkuttomasti aikaa kaikenlaiseen tekotaiteelliseen pas&€€* dronelentoineen, 360 näkymillä, ohiajeluja kamera pusikossa ja tietysti viihdeohjelmajuontaja tasoisella selostuksella. Jos tuo on jokin minimi, johon kaikkien pitää pystyä niin… meneehän se lomareissukin muita varten tekemiseen, ellei siitä sitten erityisesti nauti.
    1991: Suzuki R 50
    1993-95: Helkama AX 50
    2007: Honda CBF 600 S
    2008: Honda CBR 600 F
    2009: Suzuki 1250 Bandit S
    2010: Suzuki Hayabusa
    2011: Yamaha FJR1300
    2014: Yamaha FJR1300
    2017: Yamaha Super Tenere 1200
    2023: bmw r 1250 gs
  15. #15
    Lainaa mkukka kirjoitti Katso viesti
    Jos tuota miettii tarkemmin, niin tärkein taitaa olla se reissu ja omat kokemukset kuin, että on käytetty tolkuttomasti aikaa kaikenlaiseen tekotaiteelliseen pas&€€* dronelentoineen, 360 näkymillä, ohiajeluja kamera pusikossa ja tietysti viihdeohjelmajuontaja tasoisella selostuksella. Jos tuo on jokin minimi, johon kaikkien pitää pystyä niin… meneehän se lomareissukin muita varten tekemiseen, ellei siitä sitten erityisesti nauti.
    Totta kai jokainen saa tehdä juuri selllaisia videoita kuin haluaa.

    Jos kuitenkin tekee matkastaan videoita ja julkaisee ne avoimella, kaikille tarkoitetulla kanavalla, niin silloin voisi kuvitella, että niihin myös hiukan enemmän panostaa. Kuitenkin suhteellisen pienellä "lisävaivalla" saa katsottavuudeltaan jo ihan eri tason kamaa.

    Jos siis tekee vaan itselleen ja omaksi ilokseen, niin miksi sitten laittaa avoimelle kanavalle? Voihan niitä katsella omalla suljetulla kanavalla tai koneesta/ulkoisesta tallentimesta vaikka TV:n kautta editoinnin jälkeen.

    Ei ole siis "ala- eikä ylärajaa" sille miten tekee, mutta mihin niitä kannattaa ladata onkin sitten eri juttu. Mutta kukin tavallaan. Itse en jaksa seurailla tuollaisia pelkkää maantietä taustamusiikin säestyksellä -tyyppisiä videoita kovin pitkään.
  16.  
  17. #16
    En itse kuvaa reissuilta mitään, joten en lähde arvostelemaan yksittäisiä otoksia. Yleisellä tasolla olen funtsinut että miten tuolla reissun päällä kuvaamiseen riittää aika ja tavaroille tilaa, nykyisin vielä yleistynyt drone-kuvaaminen ym. Tavaraa on pari laukullista, pysähtelyt dronen lennättämiseen, illalla editointi yms. Seurasin syksyllä brittipariskunnan 3kk euroopan reissua ja videoita tuli n.päivän viiveellä koko ajan, tuossahan täytyy olla ammatilaiset asialla ja editointiin menee puoli yötä.