Moi,
en tiedä tuliko oikeaan paikkaan keskusteluun tämä, mutta epätoivoinen olen
Osaako joku sanoa mistä johtuu Kawasakin ongelma, kun puolalle tulee virta ja katkoo ihan normaalisti kun starttaa mutta kipinää ei tule tulpille. Vuosimalli on 1979
-Kondensaattori vaihdettu - mikä tulee kärkien luo .
-uudella puolalla ja tulpanjohdoilla, hatuilla ja tulpilla testattu.
Ei vaan tulee kipinää!!
Kiitokset jo etukäteen,
Joni
Oletko varmistanut että puolan 12 V maapuoli on kunnolla kiinni rungossa
FJR -17
Tuon ikäisessä +12V tulee jatkuvana puolalle, katkoja pätkii maadoitusta.
En tuota mallia tarkakan tiedä, wikipedian mukaan joko katkoja ( johon viittaisi se että tuossa on kondensaattori)
tai sitten CDI.
Jos katkoja niin :
Toisiossa on : tulppa-puola-tulppa eli kahden pytyn tulpat sarjassa toision kanssa.
Kaksi puolaa kun kyseessä on nelikko. Onko kummankin puolan kipinät hukassa ?
Jos on niin +12V syöttö puolille kunnossa ? Konkan voi irroittaa testauksen ajaksi jos sitä epäilee.
Katkojan kärkiväli ( laahauspala kuluu) ?
Kytkee ne kärjet kiinni ja auki meisselillä tai millä vaan hyppylangalla niin selviää onko vika kärkien välissä vai muualla, jos silloin ei kipinä hyppää tulpassa.
Käynnistäessä ja viimeistään käydessä voi alunperin näkyvä ja oikea kärkiväli mennä kiinni johtuen välyksistä, selviää kosketuskulmatiedosta, mutta tästä nyt ei ollut tässä kysymys.
Kiitokset jo etukäteen,
Puolille syöttö kunnossa ja tänään nypläyksen toimesta jostain syystä kahdelle tuli kipinä. Eli toinen puola toimii, mutta toinen puoli pysyy pimeänä. Kokeilin toisin päin puolia ja toimi toisellakin.
Tarkemmin tutkittuani selkeni että toinen kipinä jää kärille.
Eli kärkien ajoitus metässä???
Puola rikki ? Vaihda puolat keskenään, jos vika siirtyy niin vika on puolassa. Mittaa puolan resistanssit ja vertaa ohjearvoon. Voi olla toisiopiiri poikki jostain kohtaa.
Kun kärkien läpi hyppää kipinä niin silloin sen läpi kulkee virtaa. Kun virta katkeaa (kärjet aukeaa) hyppää kipinä tulpissa. Kondensaattorin tarkoitus on estää katkojan kärkien kipinöintiä (jotta ne eivät menisi pilalle heti)
eikä se ole tarpeen sytytyskipinän kannalta.
Onhan katkojan kärkiväli tarpeeksi iso (oikean kokoinen) ?
Mikähän olisi kärkien kärkiväli?
Täältä löytyy kaikki parametrit ja merkkien selitykset: https://www.kawasakimotorcycle.org/f...-77-kz650.html
Täällä lisää, periaate sama: http://www.classickawasaki.se/Tekndo...-En%5B1%5D.pdf
Täältä löytyy lopullinen ratkaisu..
https://www.xlmoto.fi/sytytyslevy-dy...aki-z-650-1980
Nykyiset:
Kawasaki KLX 250 B1 - 81
Kawasaki Z 1000 ST E1 -79
Kawasaki Z 1000 ST E2 -80
Kawasaki Mean Streak 1600 -07
Kawasaki Z 1000 Special Edition -14
Kawasaki GTR 1400 -08
Kawasaki Spectre 1100 D1 -82
Kawasaki KX 250 XC KL Enduro -21
Kawa saatu käyntiin. Mitä luultavimmin ongelma oli loppujen lopuksi tuo kärkien väli.
Kiitokset!!
Ei se konkka ole pelkästään kärkien kulumisen estoon. Kondensaattori varaa sähköä ja antaa voimakkaamman pulssin puolalle, laite voi hyvinkin käydä ilmankin konkkaa, mutta käynnistys vaikeutuu huomattavasti, jopa estyy.
Kondensaattori ei oikeastaan katkojasysteemissä varaa sähköä kuten CDI systeemissä. Kipinän muodostuksen kannalta se on kyllä tarpeellinen jos ajatellaan käyvää moottoria. Mutta kun etsitään vikaa kun kipinää ei tule niin kondensaattorin voi poistaa jolloin kipinän pitäisi ilmestyä tulpalle mikäli vika on siinä konkassa.
Kondensaattorin toiminta tuossa on oikeasti monisyistä ja yritin yksinkertaistaa esitystä jotta vika saataisiin selville.