Brennerin autobaana kannattaa väistää. Isot korjaukset käynnissä. Vieressä tie 182 ja Italian puolella ss12 kiva ajaa Sterzingiin, sitten ylös Jaufenpass ja edelleen ss44-ss238-ss43-ss421-Riva del Garda, kurveja riittää. Rivasta Gardan länsipuolen tie, paljon tunneleita, James Bondin filmin tie.
ZZR:llä tonni päivässä Saksan motareilla pitäisi mennä aika helposti. Vaikka huippuja on kiva kokeilla, minusta oli mukavampi pitää varsinaiset matkavauhdit jossain vähän maltillisemmissa lukemissa, kenties jotain 130-150 km/h ja matka taittui mukavan leppoisasti. Kun aamulla lähtee satamasta, illalla on helposti vuorten juurella. 10-Kawalla nopeudet oli ehkä siellä 170-190 km/h mutta bensaa meni toisaalta sen verran enemmän, että vähän useammin sai käydä tankilla. Loppujen lopuksi kyllä se aina koko päivän otti, oli alla mikä pyörä hyvänsä.. (MG V11 Sport, KTM Adv.990 tai 10R)
Itse tehtiin aina niin, että läpiajopäivän illaksi oli varattu majoitus, oli helppo vaan ajaa suoraan pihaan navilla, seuraavina päivinä ajettiin minne huvitti ja jäätiin yöksi kun alkoi siltä tuntua.
Päivämatkat vuoristossa on melkoisen lyhyitä noin 200km. Paljon riippuu myös siitä, onko yksin liikkeellä ilman matkustajaa. Vanhemmalla kaasutin versio mopolla yli 2500m korkeuksissa tehoja häviää ja meno tulee tukkoiseksi. Ajotyyli on myöskin vuoristossa aivan erilainen kuin Suomen teillä. Tyylit oppii kyllä nopeasti kun on pakko, seikkailemaanhan sitä ollaan menossa. Pikku kommelluksista ja tyrimisestä ne matkat muistetaan parhaiten. Vaihtoehtoja reitteihin on mielin määrin, ei ole huonoja vaihtoehtoja meille tasamaan tallaajille.
Tai sitten sieltä Vipitenosta passo Pennesin kautta Bolzanoon josta passo Mendolan kautta Fondoon josta sitten muuten samaa reittiä, mutta Mezzolombardon kohdilla koukkaa passo Santellin (Santellin päällä on harrikkakuskin pitämä hotelli joka ainakin aikoinaan oli edullinen, ainakin siis kesällä se Santelhan on hiihtopaikka https://www.elpaso.it/ ) kautta 241 tielle vähän ennen Molvenojärveä. Bondi kurvaa siitä rantatieltä (SS45) Strada della Forralle (SP38) niin tuo tie oli vielä kesäkuussa 2025 suljettu sortumien vuoksi ja sen piti avautua jo keväällä 2025 muttei siis silloin vielä ollut. ( ps. on ilmeisesti uudelleenavattu 1.8.2025)
Jos sen SP38 tien ajelee ja etsii majapaikkaa niin suosittelen terassihotellia https://terrazzadelbrivido.it/?page_id=140
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>