TM kertoi kiihdytyskisasta, jossa oli toyota varis ja 125 kuutioinen karting-auto.
Ei siinä mitä, mutta huomion herätti:
Moottori: valmistaja TM, 1-sylinterinen nestejäähdytetty kaksitahtinen; iskutilavuus 125 cm3; teho n. 39 kW (52 hv)
https://tekniikanmaailma.fi/toyota-g...-voiton-video/
Onko 125 kaks'tahtarissa nykyään oikeasti noin julmetusti tehoa?
Näkyy noista se 50hp irtoovan: https://magickart.eu/en/283-tm-map#
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
400hv litrateho.
Vois sanoo, että kylä lähtee...
Mie elin vielä siinä maailmassa, että 125 kaks'tahtareissa on 39hv eikä kW...
Joskus aikoinaan 125 crosseissa oli se suuruusluokkana n 40hv ja RR vehkeissä 50hv. Eli ihan linjassa tuo on.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Eli 50 cc = 21 hv. Tuolla yritetään mopon koneesta saada 20 hv https://www.youtube.com/@ASoftaaja/videos Äsken vilkasin, kesällä muist. ed. kerran. 13 hv on nyt, kaveri tekee kaiken itse tehopenkkiä myöden. Sitkeä sissi.
Tossa kettellu nettivideoita kun 50 cc motista otetaan ite tehdyllä motilla joku 30 heppaa, tosin ei bensalla. Mutta joku suomiviriottäjäkin viiskymppisestä mopon koneesta yrittää ottaa kahtakymmentä pollea, joskaan ei ole vielä päässyt kai kun jonnekin 15 tms. itse valetulla pytyllä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Isot pojat on kertonu, et 2-tahtises on tuplasti tehoo vs 4-tahti
2-tahti ku iskee joka kierroksella, ku 4-tahti vain joka toinen kierros![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuollaista SM-tason kisakakstahtaria pääsin joskus 2000-luvun alkuvuosina kokeilemaan. Oli kuulemma harjoitusvirityksessä n 50 hv, jotta kestäisi paremmin, kisaviri n 56 hv.
Oli mielenkiintoinen kokemus verrattuna mikroautoratojen vuokranelitahtipäpättimiin, sanoisin että niillä on hyvin vähän tekemistä keskenään.
Manuaalivaihteisto, alle 6000 ei ketään kotona ja sitten tapahtuu, isompaa pykälää niin nopeasti kun pystyy ja sitten jarrua lujasti ja pienemmälle. Lyhytkin suora niin isommalle joutuu hettämään useampaan kertaan.
Koko ajan pitää varoa, että kiekat eivät mene yli ( jotain 11-12 t ).
Hauskaa, mutta aivan huippuvaikeata verrattuna nelitahtisiin. Autolla ajava kisakuski näytti hiukan mallia.
Ajoi noin kaksi kierrosta siinä ajassa, kun harrastelijat nelitahtisilla kierroksen.
Viimeisissä rr-piikeissä taisi teho olla siellä 50hv nurkilla, ennen kuin siirryttiin "diisseleihin"(Moto3).
Silloin ennen 11kw rajaa kireimmät katupiikit oli kai vähän yli 30hv.
Kokeilin joskus sellaista Aprilia AF1:stä, otti minunkin allani (+90kg) mittariin yli 180.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tämä.
Joskus muinoin oltiin Korhosen Tuukan kanssa ajamassa kakspuolikkailla treeniä. Se oli jostain saanut muistaakseni 110-oktaanista ja 10% lisähapetettua bensaa, ja sitähän piti kokeilla ihan akateemisesta mielenkiinnosta. Jokaisen ajosetin jälkeen pistettiin isompaa suutinta ja aina vaan meni paremmin. Lopulta naureskeltiin, että pitäiskö ottaa koko suuttimet pois.
Toinen esimerkki oli vissiin viimeisessä Räyskälässä ajetussa kisassa. Eräs kilpailija, joka ei silloin yleensä ajanut mitenkään hirmu lujaa eikä kalustokaan tainnut olla mitään hifiä, täräytti takasuoran tutkapisteessä ihan omille kymmenluvuilleen. Muistelisin myös, että pakokaasussa oli eri tuoksua kuin muilla. Kysyttäessä kaveri levitteli käsiä ja sanoi että ihan tavallista ostobensaa, ja epäili säätöjen osuneen kerrankin hyvin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Stuffinki ajaa Nitrometaaniseoksella, Softaaja pumppukamalla. Softaaja kyllä käy uskoakseni myös päivätöissä joten onhan sillä Norjan kaverilla aikaakin. Helkkarin mielenkiintoista seurattavaa molemmat vaikka en niin 2t-ihmisiä olekkaan.
[QUOTE=vstrom;6779094]Tuollaista SM-tason kisakakstahtaria pääsin joskus 2000-luvun alkuvuosina kokeilemaan. Oli kuulemma harjoitusvirityksessä n 50 hv, jotta kestäisi paremmin, kisaviri n 56 hv.
Onkohan rr-pyörän moottorista saatu 55hv, karting-moottorista se on saattanut onnistua kampiakselin päästä, mutta rr-moottori vaihteisto hukka voimaa, vetorattaalta 50hv, pitäisikö uskoa.
Kyllä 90-luvun, 2000-luvun alkupuolen katupiikit olivat hyvin tehokkita, Aprilia, Cagiva ja Gilera. Niiden moottori olivat kyllä hienosti suunniteltuja, olikohan valmistajilla kilpailu kenellä on enitin hevosvoimia. Cagiva oli lisäksi 7-vaihteinen. Samaa Aprilian (Rotaxin) moottori käytetään kartingissa tänäkin päivänä, pakoaukon luistia kartinmoottoreissa ohjataan alipaineella, samoja alipaineohjaimia on kyllä katupyörissäkin jälkiasennetuina näkynyt.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
ASoftaajan jutut on mielenkiintoisia mutta ampuu vähän itseään jalkaan sillä että kaikki sylinteritkin pitää valaa itse. Nopeammin olisi käyttää valmiita ja siinä olisi myös parempi sponssi yms kuviomahdollisuus kun sillä voisi sitten myydä jotain sylinteriä tms joka menestyisi tehokisassa.
Lisäksi se olisi paljon toistettavampi myös muille, nythän kukaan ei voi toistaa sitä että vala oma sylinteri jollain ihmemitoilla.
se on kyllä hauska kuinka moni juttu on " ei vaikuta". ja niistä moni on mopovirittäjien must juttuja puheissa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
[QUOTE=psi;6779182]
En osaa sanoa lukeman absoluuttista oikeellisuutta, mutta kuten sanottu, SM-huipputason kuski ja hänen autonsa.
Oli ihan todella mielenkiintoinen kokeilu, enkä helpoksi vaan todella haastavaksi kyseisellä autolla ajamisen koin.
Vauhti, jota auton oma kuski helpon näköisesti veti, oli aika käsittämätön verrattuna muihin radalla sillä hetkellä ajaviin. Niinhän se yleensä on, kun joku osaa jotakin todella hyvin, se näyttää helpolta.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Tuo juuri, vuokramikrot papatin moottoreineen olivat tuttuja ja tuntuivat todella alatehoisilta. Tuo kisamikro oli jotain muuta. Kaikki huomio keskittyi mahtavan tehokkaalla, mutta kapealla käyttöauleella pysymiseen ja kiihtyvyys oli sellaista, että lyhyelläkin suoralla ylös päin joutui kelaamaan niin nopeasti kun pystyi. Sitten oli täysi työ sovittaa auto jarrulla mutkaan ja arpoa oikea pienempi vaihde sisään ilman ylikierroksia.
[QUOTE=TA;6779190]Niin oli ennen kun oli vaihteellinen C-luokka ainoa 125 cm3 ja suoravetoset oli 100 cm3 FN ja A. Nyt on sekä suoravetoset isot 125 mutta myös vaihteellinen 125 luokka. Vetoalueen kapeudesta nykymoottoreilla en osaa sanoa mitään, mutta aikoinaan mutkasilla radoilla suoravetosilla kyllä ajettiin samoja aikoja kuin vaihteellisilla.
<p>CRF 300L</p>
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Mitä tehokkaampi kaksitahti, niin sitä kapeampi tehoalue. Noissa n. 30hv 125 suoravetoisissa kuten Rotax Max ym on suht inhimillisen leveä vetoalue ja se toimii suoravedollakin radan kiertämisessä kunhan edes jonkin verran pitää vauhtia. Vaihteellisissa taas äärimmäisen kapea ja pykälää saa tikuttaa sekunnin välein. Minulla oli joskus 30hv suoravetoinen Sonicin koneella. Samaa luokkaa Rotaxin kanssa. Kokeilin joskus jollakin vaihteellisella ja ei sillä tullut äkkinäisellä mitään ajamisesta kun tehopiikki niittasi penkkiin ja veto loppui saman ennen kuin ehti vaihtaa.
Sitten kun satapiikillä ajoi penskojen pikkuautojen seassa, niin ei voinut ohittaa kunsatapiikki ei päässyt edes vetoalueelle. Isät ylpeinä ”ei pääse isolla autolla meidän pojasta/tytöstä ohi”. No olisi päässyt heittämällä jos pikkuauto olisi ajanut kovempaa. Piti jättäytyä takamutkassa jälkeen ja suoralla lentämällä ohi.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Minäkin joskus 120 Raketilla (n. 12-14 heppaa) roikuin yhden KZ2 (vaihteellinen 125) auton perässä kun ylpeä omistaja ei osannut sillä ajaa (ei selkeästi ollut harrastanut kartingia). Pääsuoralla pääsi vetämään kaulaa mutta muutaman mutkan jälkeen olin taas peesissä kunnes sama toistui.
Tuosta 120 raketista tuli vielä mieleeni hauska juttu, ostin sen vähän käytettynä. Kaveri joka sen osti uutena oli ilmeisesti vaan yhtenä päivänä ollut sen kanssa radalla eikä sillä antanut luonto periksi mennä uudestaan kun oli jauhesammuttimen kokoiset juniorit menneet ohi molemmilta puolilta vähän joka paikassa. Sitten se oli sillä seissyt tallissa jonkun aikaa. Osasin sitten itse olla oikealla asenteella liikkeellä kun juniorit painoi aluksi ohi. Vaan oli se hämmentävä tunne aluksi ennen kuin pääsi jyvälle.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
eiköhän se ole aika normaalia että pienempi kuski on iso etu noin pienissä tehoissa ja autoissa. Ei aikuinen voi kokea saavansa mitään etua aikuisuudestaan.
täystehokevarien aikakaudella ns 24-30 heppaiset oli normaalia, ja hyvin leveä tehoaluea ja mukava kaikessa ajossa. ehkä 24 heppaiset kesti pitempään. Bensaa vei kaikki pirusti. 7litraa tuntui olevan minimi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy