Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Teen oman ketjun ettei mene tuo "Arvoteleppa kypäräsi" ketju tukkoon Shoein tiimoilta. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia tuosta kypärästä, varsinkin jos on omistanut 1. tai 2. mallin. Alla oma (vanha) arvosteluni höystettynä uusimmalla negatiivisella (huurtuminen) Nyt täytyy myöntää, että olisi jäänyt kauppaan jos olisin tiennyt, ainut plussa on Senan akkukesto. Taidan laittaa myyntiin ja katsoa jotain muuta tilalle.

    Vaihdoin tähän ykkösmallista. Kakkosmallia hehkutettiin huomattavana parannuksena ykköseen ja kolmosta parannuksena kakkosmalliin. Sanotaan suoraan, että saattaisi ketuttaa jos olisi vaihtamisen ilosta vaihtanut eikä sen takia, että vanha oli 6v vanha ja audiojärjestelmän akku tuli tiensä päähän. Lisäksi pleksi olisi pitänyt vaihtaa niin totesin järkevämmäksi ostaa kokonaan uuden + sai samalla mallikohtaisen audiojärjestelmän. Tämä oli bf-tarjous ja muistaakseni potta 370€ ja päälle pari sataa Senan järjestelmästä.

    Sitten se pettymys. En suoraan sanoen huomaa juurikaan eroa esim. tuulettuvuudessa, suhinassa jne. Kokemuksia eri merkeistä on vähän, joten en osaa sanoa onko tämä äänekäs vai hiljainen, mutta uudet (rajummat) filtterit käyn vaihdattamassa valettuihin tulppiin...vanhalla ei käynyt mielessä. Uskaltaisin sanoa, että meteli on kovempi kuin ykkösessä. Harmillisesti laitoin ykkösmallin eteenpäin ennen kuin kolmonen oli kourassa niin ei voinut tehdä testiä.

    Sitten ne miinukset;
    - Leukaverho on sysipska. Ei se vaan pysy paikallaan vaan irtoaa aina kulmistaan kypärää päähän laittaessa/pois ottaessa. Ensimmäisessä revisiossa oli paljon parempi eikä mitään ongelmia. Leukaverho tuntuu muutenkin myös huonommin blokkaavan viimaa ja ääntä kuin ykkösen. Kokeilin myös ilman, mutta aika jäätävän eron tuo verho tekee viimaan ja varsinkin meteliin kypärän sisällä. Sanoisin että must juttu. Piti oikein manuaalista tarkistaa onko asennusvirhe, mutta niin se käskettiin tunkea potan ja pehmusteiden väliin.

    - Huurtuminen. Tämä menee huomattavasti helpommin huuruun kuin ykkösmalli. Ongelmaa ei huomannut ennen syksyä, mutta 4.9. kävin ajamassa ilta/yöajelun (21-01). Alle 60km/h ja alkaa huurtumaan. Tein sen virheen, että pysähdyin maaseudulle ja pistin kypärän hetkeksi pyörän päälle. Kosteus iski visiiriin eikä oikein lähtenyt enää kokonaan pois. Jouduin ajamaan 100km/h rajoituksella visiiriauki kun tuuletus ei sitä enää avannut. Paikoitellen oli sumua notkoissa, muttei kuitenkaan mikään täysin sumuinen keli.

    - Senan järjestelmä. Periaatteessa plug&play, mutta asennus oli melkoisen hankala johtojen takia. En ymmärrä miksei tähän ole vedetty johtoja valmiiksi pehmusteiden alla ja setissä sitten tulisi vain moduulit. Johdot vääntävät moduuleita, koska niille ei ole kuoressa johdotuksia (paitsi mikille). Ehkä saisi paremmin asennettua jos purkaisi kypärästä kaiken pois. Ei todellakaan laadultaan 200€ setti. Sai ihan tosissaan asetella jotta sai jotenkin järkevästi menemään. Kypäräkohtainen sarja ja silti johdot risteävät + ovat turhan pitkiä.

    - Sena on usb-c, mutta mikä tahansa piuha ei sovikaan liittimeen. Pitää olla kapea. Tästä aiheutui se, että piti olla kaksi piuhaa mukana. Tilasin sokkona Ugreenin usb-c johdon ja se onneksi sopii myös Senaan niin nyt pärjää yhdellä piuhalla.

    - Senassa nappien järjestys on epälooginen eli + on alempana ja - ylempänä. Tottumiskysymys, mutta yleensä plussaa tulee käytettyä (seuraava kappale), mutta käsi menee luontaisesti miinukselle eli plussaa joutuu vähän etsimään. Ominaisuuksiahan tässä on älyttömän paljon. "Hello Sena" käskytys ei toimi ja ei ilmeisesti toimi kellään googlen mukaan. Googlen käskyttäminen toimii...1/10 kerrasta joten susi sekin.

    - Pelkäsin visiirin lukituksen avausta, mutta se on itseasiassa todella helppo avata yhdellä kädellä. Sen sijaan lukitus ei. Millään kevyellä painamisella ei loksahda lukkoon vaan visiirin yläreunasta joutuu painamaan voimalla (yhdellä kädellä). Oudosti tämä tuntuu pahentuneen käytön myötä, alkuun naksahti helpommin lukkoon.

    - Aurinkovisiirissä on joku "vahvistus" alareunassa ja uusi muotoilu. Ei onnistu enää käyttäminen niin, että laskisi vain 1-2cm eli leikkaamaan sen pahimman paisteen. En tykkää käyttää "aurinkolaseja" koska hävittää tiestä epätasaisuudet + ei huomaa niin hyvin peuroja.

    Plussaa;
    + Senan äänenlaatu on hyvä, mutta about 100€ geneerisen systeeminen äänenlaatu oli yhtä hyvä ykkösversiossa (kypäräkohtaiset kaiuttimet + Snell S-7 vastaanotin). Akku kestää todella kauan, laskinkohan että teoreettisesti 14-16h pitäisi mennä yhdellä latauksella. Käytän siis vain musiikille joten kesto varmasti lyhenee mesh-ominaisuuksilla. Vanhassa kesti uutena max 6h joten se loppui aika usein kesken.
  2. #2
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    - Pelkäsin visiirin lukituksen avausta, mutta se on itseasiassa todella helppo avata yhdellä kädellä. Sen sijaan lukitus ei. Millään kevyellä painamisella ei loksahda lukkoon vaan visiirin yläreunasta joutuu painamaan voimalla (yhdellä kädellä). Oudosti tämä tuntuu pahentuneen käytön myötä, alkuun naksahti helpommin lukkoon.
    Olethan voidellut visiirin tiivisteen koko matkalta kypärän mukana tulleella silikoniöljyllä? Itsellä on NXR2 ja siinä on ihan sama ”ominaisuus”, että visiirin sulkeminen vaikeutuu, kun tiivistekumin pinta käy nahkeaksi. Ei tarvitse mitään kylvetystä, levittää esim pumpulipuikolla tiivisteen pinnan kiiltäväksi, antaa vähän aikaa vetäytyä ja pyyhkii kangaspalalla pinnan ”kuivaksi” jotta silikoni ei leviä visiiriin sen enempää.
  3. #3
    Ihan jees kypärä. Samat havainnot leukaverhosta ja huurtumisesta. SHOEIn foami/vuori on mukavan pehmeä. Oon tottunut tupla-d lukitukseen niin ottaisin sen kypärääni mieluummin kuin tuon hihnan "pikalukituksen". Tykkäsin myös enemmän kahdesta ilmanvaihtoräppänästä kypärän yläosassa aiemmassa NXRssä kuin yhdestä keskellä tässä GTAir3:ssa - tuuletus toimi siinä paremmin. GTAir3 ei ainakaan ole hiljaisempi kuin NXR oli - ehkä kaikki räppänät auki GTAir3 on vähä hiljasempi - muuten minusta ei

    Aiempi kypärä oli siis SHOEI NXR, joka oli kevyempi, mutta kaipailin erillistä aurinkovisiiriä ja muutenkin oli aika päivittää.

    Ostin itse asiassa ensin HJC:n RPHA 71sen, joka on ominaisuuksiltaan aika lähellä GT-Air3:sta, mutta hiukan edullisempi ja siinä oli se hihnan tupla-d -lukitus, josta pidän enemmän. Sei vaan omaan päähän alkanu tuntuun tarpeeksi istuvalta, vaan kiristi hiukan otsalta. Jätin sitten HJC:n emännälle, jonka päähän se sopi paremmin. HJC:n tuuletusräppänä yläosassa oli aika samanlainen ja ainakin korkean katteen ja tuulilasin kanssa huonompi kuin NXRssä oli (siis sekä HJCssä että GTAir3ssa). HJC:ssä visiiri ei pysynyt yläasennossa (SHOEIssa pysyy), jos halus se auki ajaa esim. taajamassa ja aavistuksen huokeampi fiilis oli koko kypärästä. Ero ei minusta ollut kuitenkaan iso. SHOEI parempi soikeaan päähän ja HJC mahdollisesti parempi pyöreämpään päähän. M-koko aavistuksen isompi SHOEIssa kuin HJCssä ja vuori jotenkin progressiivisempi.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  4. #4
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Olethan voidellut visiirin tiivisteen koko matkalta kypärän mukana tulleella silikoniöljyllä? Itsellä on NXR2 ja siinä on ihan sama ”ominaisuus”, että visiirin sulkeminen vaikeutuu, kun tiivistekumin pinta käy nahkeaksi. Ei tarvitse mitään kylvetystä, levittää esim pumpulipuikolla tiivisteen pinnan kiiltäväksi, antaa vähän aikaa vetäytyä ja pyyhkii kangaspalalla pinnan ”kuivaksi” jotta silikoni ei leviä visiiriin sen enempää.
    Tein ennen käyttöönottoa. Täytyy kokeilla uusiksi. Semmoinen hauska juttu myös kävi, että omasta paketistani tuo silikoniöljy puuttui tai sitten olen jemmannut sen todella hyvin. Onneksi vanhan potan mukana tullut öljy oli yhä tallessa.
    Silikonikynää olen etsinyt tätä hommaa varten. Helpottaisi kummasti.

    Täytyy miettiä pistääkö talvella myyntiin ja ostaa uuden JOS menee kaupaksi. Ehkä jotain huurteenestoainetta pitää vielä kokeilla.
  5. #5
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    - Senan järjestelmä. Periaatteessa plug&play, mutta asennus oli melkoisen hankala johtojen takia. En ymmärrä miksei tähän ole vedetty johtoja valmiiksi pehmusteiden alla ja setissä sitten tulisi vain moduulit. Johdot vääntävät moduuleita, koska niille ei ole kuoressa johdotuksia (paitsi mikille). Ehkä saisi paremmin asennettua jos purkaisi kypärästä kaiken pois. Ei todellakaan laadultaan 200€ setti. Sai ihan tosissaan asetella jotta sai jotenkin järkevästi menemään. Kypäräkohtainen sarja ja silti johdot risteävät + ovat turhan pitkiä.
    Kypäräpuhelimeen liittyen - tohon GT-Air3:een (ja Neotec3:een) sopiva Senan SRL3 on yksi helpoiten asennettavista sarjoista mitä tällä hetkellä myydään mihinkään kypärään. Schuberthin C5 ja S3 myytävä SC2 on vielä helpompi (S3 on kaikki paitsi akku ja näppis, C5:ssa tarvii tökätä lisäksi mikki). Johdot ovat kyllä aavistuksen pitkät mutta saa kivasti ja helposti piiloon, näppiksen ja antennin johdot tavallaan taitetaan sinne kuoren ja EPS:n väliin. Toki kypäräpuhelinten asennus on vähän sellaista nysväämistä etenkin jos niitä laittelee harvemmin ja lasillinen viiniä sekä kiireettömyys tekee hommasta paljon miellyttävämmän. Itse tulee tehtyä töiden puolesta joten kumpaakaan apukeinoa ei voi käyttää, mutta menee ihan parissa minuutissa kohdalleen ilman sen ihmeempää ohjelmaa. Sitä pienempi koko sen ikävämpi se on laittaa.

    Oma henkilökohtainen mielipide on että mieluummin noin kuten GTA3:ssa (eli ei johtoja tai muita kiinteästi kypärässä tehtaalta) kuin uusissa Schubertheissa. Tämä ihan siksi että jos kaikilla kavereilla sattuukin olemaan Cardo (tai itsellä on joku yleismallin puhelin mitä ei halua korvata) voi sen asentaa kypärään helposti. Schuberthin noihin uusiin kypäräpuhelinvalmiisiin pottiin ei meinaan ihan jokainen laita yleismallin puhelinta vaikka joisi koko pullon viiniä ja olisi viikonloppu aikaa, juuri noista kiinteistä komponenteista johtuen
    Tiettyä itsesuojeluvaistoa
  6. #6
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Tein ennen käyttöönottoa. Täytyy kokeilla uusiksi. Semmoinen hauska juttu myös kävi, että omasta paketistani tuo silikoniöljy puuttui tai sitten olen jemmannut sen todella hyvin. Onneksi vanhan potan mukana tullut öljy oli yhä tallessa.
    Silikonikynää olen etsinyt tätä hommaa varten. Helpottaisi kummasti.
    Se öljy kuluu / haihtuu pois pikkuhiljaa, kun ilmassa on kuitenkin aina pölyä ja visiiriä avataan ja suljetaan.

    Rukan ajopuvuissa kun oli taannoin se ”minigrip-sulkija” vetoketjun tilalla, niin niihin tarjottiin oheista silikonikynää:

    https://www.proshop.fi/Tyoekalut/Edd...marker/3154054
  7. #7
    Lainaa IhQda kirjoitti Katso viesti
    Kypäräpuhelimeen liittyen - tohon GT-Air3:een (ja Neotec3:een) sopiva Senan SRL3 on yksi helpoiten asennettavista sarjoista mitä tällä hetkellä myydään mihinkään kypärään. Schuberthin C5 ja S3 myytävä SC2 on vielä helpompi (S3 on kaikki paitsi akku ja näppis, C5:ssa tarvii tökätä lisäksi mikki). Johdot ovat kyllä aavistuksen pitkät mutta saa kivasti ja helposti piiloon, näppiksen ja antennin johdot tavallaan taitetaan sinne kuoren ja EPS:n väliin. Toki kypäräpuhelinten asennus on vähän sellaista nysväämistä etenkin jos niitä laittelee harvemmin ja lasillinen viiniä sekä kiireettömyys tekee hommasta paljon miellyttävämmän. Itse tulee tehtyä töiden puolesta joten kumpaakaan apukeinoa ei voi käyttää, mutta menee ihan parissa minuutissa kohdalleen ilman sen ihmeempää ohjelmaa. Sitä pienempi koko sen ikävämpi se on laittaa.

    Oma henkilökohtainen mielipide on että mieluummin noin kuten GTA3:ssa (eli ei johtoja tai muita kiinteästi kypärässä tehtaalta) kuin uusissa Schubertheissa. Tämä ihan siksi että jos kaikilla kavereilla sattuukin olemaan Cardo (tai itsellä on joku yleismallin puhelin mitä ei halua korvata) voi sen asentaa kypärään helposti. Schuberthin noihin uusiin kypäräpuhelinvalmiisiin pottiin ei meinaan ihan jokainen laita yleismallin puhelinta vaikka joisi koko pullon viiniä ja olisi viikonloppu aikaa, juuri noista kiinteistä komponenteista johtuen
    Ehkä ammattilaisella ja harrastelijalla on sitten eroa Kyllä mulla oli täysi työ saada ne johdot menemään edes kohtuu siististi. Muistaakseni alkuperäinen ohje näytti että tunge ylimääräiset sinne kypärän takaosaan sivuille eli ennen moduuleita.
    Ei tullut mitään niin katsoin youtubesta videon (mihin joutuisimmekaan ilman youtubea) ja siinä asentaja tunki ylimääräiset piuhat sivumodulien taakse pehmusteen ja kuoreen väliin. Sinnehän ne meni mukavammin muovisella "taltalla" tunkien, mutta johdon lähtösuunta moduleista on tyhmä. Vääntää moduulia joten niitä sai ihan tosissaan painaa jotta lukittaututuivat. Kävi mielessä että kuinkahan käy kun muovi alkaa väsymään. Kuoren ja pehmusteen välissä ei paljoa ylimääräistä ole joten noitakin piuhoja sai tosissaan tunkea väliin.

    Sain vanhaan asennettua kypäräkohtaiset kaiuttimet + geneerisen bt-vastaanottimen (Snell S-7) siistimmin, mutta siinä olikin helppo lyhentää piuhoja. Vaati kyllä Senan liittimen kolvaamisen irti ja korvaamisen 3,5mm plugilla, samalla kolvasin mikin kokonaan pois. Senan piuhoja en uskaltaisi alkaa pätkimään kun oletettavasti siellä menee muutakin kuin pelkät audiot.

    Tuota leukaverhon ongelmaa en vaan saa ratkaistua. Ihan kuin tässä se ei vaan menisi tarpeeksi syvälle vaikka miten painaa. Tuli mieleen kosko ne johdot nyt haittaavat sitten sitä tai ovat vääntäneet pehmusteen sen verran irti kuoresta ettei pysy.
  8.  
  9. #8
    Leukaverho todellakin vaatii tiukan painamisen ja vähän jopa väärään suuntaan, mitä loogisesti tuntuu.
    Ei lähde itsestään irti suoja, kun se napsahtaa oikealle paikalle.
    Kannattaa vähän kurkata/kokeilla sieltä välistä ne nastojen paikat ennen suojan paikalleen painamista.