Oli melko sama reitti kuin viime vuonna. Vaasa-Uumaja, Trollstigen, Geiranger, Jotunheim, Hardangervidda, Gaustatoppen, Kristiensand-Hirsthals, Elbesfähre, A1, Alsace, Jura, Route de Grandes Alpes, Mont Ventoux, A9/A61 - Carcassonne, Pyreneiden solat, Arette, Espanjan puolta Perpignaniin, A9-Avignon, Grande Canyon du Verdon, Lievempiä solia pohjoiseen, Jura, Alsace, A61/A5/A7-Travemunde, Helsinki ja E4 kotio.
Norjassa piti laittaa fleeceä päälle noin 10C ja Ranskassa oli motarisiirtymällä 40C+, pyörän mittari näytti ajossa 45C, mikä ei ollut kaukana totuudesta.
Kristiansandissa ostin lipun Fjordlinelle rannasta(niinkuin kaikki muutkin liput). Kukaan ei ohjannut millekään lanelle odottelemaan ja menin yhden kaistan päähän odottelemaan ja perään tuli muita motoristeja. Sitten lopulta katselin, kun mun lautta lähti rannasta ja itse olin maissa. Siinä joltain Fjordlinen kaverilta kyselemään, että tuo tais olla laiva mihin mulla on liput. Siinä oli onneksi toinen Fjordlinen laiva lähdössä samalle reitille parin tunnin päästä ja sain liput siihen ja samantien pääsi laiturin päähän odottelemaan laivaan pääsyä. Eka laiva olisi ollut katamaraani ja olis mennyt tunnin nopeampaa ja olis voinut ajella Saksaan samanatien, mutta toinen laiva oli Hirsthalsissa niin myöhään, että menin kämppärille samantien. Siellä oli pari kaveria odottelemassa seuraavan päivän Islannin lautan lähtöä.
Ranskan puolella kävin kuntotestissä Chabertonin huipulla. https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Chaberton
Pyörä piti jättää Montgenevreen ja siitä on noin 1300m nousua 3131 metrin huipulle. Lämmintä oli 28C Montgenevressä keskipäivällä. 3 litran juomiset meni + 1 MRE pussi ja jotain muuta evästä mitä oli mukana.
https://photos.app.goo.gl/xk8jz5DnJTB3d5ck6
Ei olis paljoa enempää jaksanut kävellä, noin 8 tuntia meni ylös/alas, mutta huipulla tietty meni jonkun aikaa kun lämmitteli MRE:n.
Pyreneillä oli Montee Impossible, missä joskus ennenkin on tullut käytyä. Nyt se oli 3 päivän setti, perjantaina ajoivat puhtailla krossipyörillä "Verticross" , lauantain oli proto-B ja sunnuntaina oli sitten A-ryhmä. Krosseille oli tehty lähtöpaikalle hidastuspatti ja niillä ei saanut tasaiselta juuri ollenkaan vauhtia, vaan kiihdytys jäi mäkeen. Siitä tietty herää kysymys, että miksei protopyörillä ole samaa hidastusta. Oma epäilys on, että krossi vehkeet on kuitenkin niin helppoja ajaa, että niillä pääsee vähintään samat nousut kuin protoilla. Protoissa on katupyörän koneita ja piiiitkä akseliväli/takahaarukka ja ajo-ominaisuuksia ei mahda juuri olla. Kahdessa päivässä saivat kuitenkin kaivettua hyvän ajouran mäkeen ja siitä sai lopulta pulttirenkaiset hyviä nousuja. Lämmintä oli 35-37C joka päivä eikä paikalla jaksanut olla koko päivää, vaan piti siirtyä kämppärille elpymään. Paikalla liiteli samoja korppikotkia, mitä Verdonilla asustelee. Liekö siellä motoristin raatoja kyttäsivät...
https://photos.app.goo.gl/B4PEw2p5LX7qYdWw6
Pienenä yksityiskohtana :
Arvatkaapas kumpi paketti on Suomesta ? ja kumpi paketti on halvempi ?
https://photos.app.goo.gl/AADMZXk3Y1wuefQY6
Ja koko kuvasetti löytyy kun klikkaa tuosta albumin kuvaan...
https://sites.google.com/view/jiknnn...res?authuser=0