Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Tässä on tiivis kertomus omasta Ducati cafe racer projektistani.

Kaikki alkoi ehkä n. 15 vuotta sitten, kun näin enismmäistä kertaa Radical Ducati 9 ½:n kuvan. Eli tämän:

Kuva1.jpg

Siihen asti olin harrastellut sportti- ja ratapyöriä ja en ollut oikeastaan pitänyt juuri minään erilaisia rakennettuja laitteita. Tai ne eivät olleet kiinnostaneet oikein millään tavalla vaikka osasinkin antaa arvo sille, että joku osaa sellaisia rakentaa. Mutta Rad 9 ½ ei vaan jättänyt rauhaan. Ajatus sporttisesta- ja silti ratakelpoisesta projektista jäi kytemään mielen perukoille vuosiksi. Vuosien varrella olin muutamaan otteeseen jo viittävaille ostamassa mm. SS-Ducatia, 749:ä, ja Speed Tripleä projektiaihioksi, mutta syystä ja toisesta näistä mikään ei realisoitunut. Mutta kokoajan mielessä oli, että tuon tyyppisen toteutan vielä ennemmin tai myhemmin.

Fast forward to 2025:

Kevättalvella 2025 ostin projektiaihon. Ducati 848 EVO vm. 2013. Ko. pyörä oli kertaalleen radalla kipattu, kilvissä oleva ja teknisesti toimiva laite, vähän rupinen kuitenkin. Tankki oli ehjä, mutta toisella puolellaan maata kyntänyt, mm. valot, vilkut, alkuperäiset katteet ym puuttuivat, mutta niitäpä ei tarvittukaan siihen mitä oli ajatuksissa. Pyörä oli ollut satunaisessa ratakäytössä kaadon jälkeen. Pyörään oli myös toiset (punaiset!) vanteet, mutta nekin olivat saaneet osumaa ja olivat hieman kierot.

Kuva2.jpg

Ajatuksena oli tehdä katukäyttöön solveltuva äärimmäisen pelkistetty, askeettinen ja tyypipuhdas cafe racer. Mutta sellainen cafe racer, jolla voisi edelleen harrastaa myös rata-ajoa. Eli jos aihiota ei täysin pilaa, niin sillä valmistuessaan pärjäisi kadulla sekä myös harrastellen nopeassa ryhmässä radalla. (Kuten alkuperäisellä 848:llakin voisi… tiedän)

Tiedän, että joillekin sporttipyörän cafe racerointi on kirosana ja syy joutua Danten syvimpään helvettiin, mutta onneksi tässä iässä ei tarvitse enää sellaiseta välittää. Riittää, että itse tykkään lopputuloksesta sekä visuaalisesti, että ajokokemuksen osalta. Nykyään en enää kaipaa eniten tehoa ja uusinta tekniikkaa tai ratakierroksen viimeistä sekunnin kymmenystä vaan ennemminkin riitävän suorituskyvyn ja hyvän fiiliksen tuovaa laitetta.

Tästä se alkoi:

Kuva3.jpg

Kuva4.jpg

Tiedostin alusta asti, että itselläni ei ole osaamista, työvälineitä tai muutenkaan mahdollisuuksia tehdä kaikkia modifikaatioita täysin itse, joten jotkut jutut pitäisi ulkoistaa. Pystyn ja osaan perusasiat tekemään ja suunnittelemaan, mutta esim. sähköt ovat aivan mysteeri minulle.

Vuosia takaravossa tehty suunnittelu oli sen verran tuottanut hedelmää, että minulle oli aikalailla selvää minkä näköinen laitos pitäisi pääpiirteiltään olla valmiina. Detaliikassa ja toteutuksessa oli toki paljon vaihtoehtoja ”harmaita” alueita, joita ei pysty vain päässään ratkomaan. Ja hyvä niin. Projektissa yksi mielenkiintoinen aspekti onkin se, että voi luovasti katsoa ja koittaa mikä toimii ja näyttää hyvältä.

Tässä kivikautisella photoshopilla, eli käsin piirtäen tehty hahmotelma aiheesta keväältä:

Kuva5.jpg

Reunaehtoja valmiille laitteelle oli mm:
    - kevyt ja kevyen näköinen, classinen cafe racer muoto, mutta modernilla twistillä
    - ei liian äänekäs, haluan pystyä ajamaan kadulla aiheuttamatta liikaa pahennusta ja huomiota (tämän vuoksi mm. putkisto ja äänenvaimennin pitää olla järkevät)
    - kahdet vanteet, joista toisilla katurenkaat ja toisille slicksit
    - laite pitää olla turvallinen käyttäjälle, eli minulle, ei mitään epäilyttäviä virityksiä vaan vain ja ainoastaan tyylikkäitä ja varmasti toimivia ratkaisuja
    - budjetti ei ole rajaton, joten (ainakin alkuun) mitään overkill-osasarjoja ei ole mahdollista eikä järkeä hommata
    - ajettavuutta ei saa uhrata designin vuoksi
    - designia ei saa uhrata sen vuoksi, että valmista ratkaisua ei ole
    - suorityskyky pitää säilyä, jopa parantua ja sen on oltava ulosmitattavisssa
    - jonkunlainen siedettävä ajomukavuus/käytettävyys pitää säilyä (suhteellinen käsite)

Sen verran spoilaan, että tätä kirjoitellessa proggis on jo pitkällä, mutta ei kerrota koko stooria yhdellä kertaa. Jatkuu seuraavassa numerossa…
    GAAAAAZ!!!!
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Seurantaan. Oonkin pohtinut, että mitä tapahtuu, kun kaikenlaista kalikkaa on hakusessa, mutta pyörää en ole nähnyt.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4.  
    pyöränpilaamisprojektit ovat aina ehdottoman mielenkiintoisia, seurantaan