Syyskuussa 2023 siis muksahdin Gessulla pikkuvauhdista nurin. Pyörä selvisi melkeinpä pintanaarmuilla, mutta ohjastaja ei. Sääriluu meni polven alta palasiksi ja polvestakin pala irti. Talvella ei ollut lainkaan selvää, millaiseen kuntoon jalan saan, joten laitoin Gessun myyntiin sen jälkeen kun se oli EMC:llä kaskon piikkiin korjattu. Kevättalvella alkoi näyttää siltä, että kyllä tuosta jonkinlainen koipi vielä tulee. Olin pitkään halunnut kokeilla vähän erilaista pyörää, joten talliin tuli Moto-Guzzi V7 Special. Nätti ja sympaattinen pyörä, mutta pitkälle kuskille valitettavasti liian ahdas, joten heinäkuussa kävin vaihtamassa Loukolta Guzzilla toukokuussa rekisteröidyn Suzuki V-Strom 800 DE:n ja palasin matkaenskoihin. Elokuun alussa olikin sitten aika kuskin ja pyörän totutusajolle toisiinsa.
Lähtö sunnuntaina 4.8. klo 14.05 aurinkoista, +21. Kalajoen hiekkasärkillä oli paljon turisteja, välipala ja tankkaus ABCllä. Himangalla tuli pieni sadekuuro, muuten oli poutaa koko päivän. Liikennettä oli koko matkan melko paljon, karavaanareita ja moottoripyöriä. Koivulahden St1:llä join vielä kahvit ja söin sämpylän. Satamassa 18.55. Check in hoitui sujuvasti automaatilla. Kaksi ruotsalaista pyörää, Norden 901 ja CfMoto 450 tulivat myös kyytiin, mutta en jututtanut. Kamppeista ja karkeista renkaista päätellen TET-reittiä kiertämässä. Autokannet tulivat melko täyteen, mutta muuten laivalla oli väljää. Moottoripyörät päästettiin viimeisenä sisään. Join pullakahvit ja kuuntelin äänikirjaa. Laiva oli ajallaan klo 23 satamassa ja Uumajan Scandic Syd löytyi hyvin, 740 sek. Perillä 23.30, 340 km. Viimeksi olen ollut tuossa hotellissa 30 vuotta sitten, kun opiskeluaikana käytiin Uumajassa Quickella, Volvon kuorma-autotehtaalla ja maatalousyliopistossa opintomatkalla.
Wasaline-1.jpg
https://www.youtube.com/@mekwerk0
Nukutti ihmeen hyvin, kuuteen asti. Seitsemältä aamupalalle ja heti 8 jälkeen tien päälle. Lämpöä oli jo 20 ja melko aurinkoista. Sama jatkui koko päivän, paitsi Örnsköldsvikin jälkeen tuli pieni sadekuuro. Ajelin ensin pikkuteitä länteen katsomaan Tallbergsbroar, hienot sillat siellä olikin. Vanha ja uusi rautatiesilta betonista ja maantiesilta teräsristikoilla. V-Strom osoittautui hyväksi ja melko mukavaksi matkapyöräksi pikkuteillä. Jatkoin pikkuteitä Gideån kautta Örnsköldsvikiin, josta löytyi pienen etsimisen jälkeen hyvä työmiesten lounaspaikka. Kampela-annos 125 SEK.
Lounaan jälkeen tietysti kohti lounasta, eli Sollefteån kautta Sundsvalliin. Kahvihammastakin kolotti, mutta hyvää kahvipaikkaa ei löytynyt. Sollefteåssa olisi tuttu kahvila, mutta se oli turhan pian. Viksjössä oli Mat&Nostalgi, jossa oli kyllä paljon nähtävää, mutta enemmän burgerpaikka kuin kahvila. Ostin Gulfin energiajuoman kuitenkin, saapahan talliin sopivan somisteen tyhjästä Gulf-tölkistä. Vestanåfallet oli mukava ja idyllinen taukopaikka, putous oli kyllä aika vähävetinen, ja kahvit jäivät juomatta sieläkin.
Jatkoin sitten Sundsvalliin. Tankki täyteen CircleKlta ja pisteillä huone Scandic Nordista. Sisustus on ihan sama kuin Umeå Sydissä, taitaa olla saman ikäinen hotelli jostakin 70-80-luvulta. Suihkun jälkeen käveleskelin vähän ja ostin jätskin huoltamolta. Jalka turpoaa ajaessa melko lailla, mutta muuten kyllä tuntuu kestävän moottoripyörämatkailua. Tein salilla pikku jumpan ja kävin saunassa, sitten syömässä. Buffetissa oli kalkkunaa joten otin sitä, ihan ok. Käveleskelin vielä vähän ulkona, illan katselin olympialaisia. Matkaa taisi kertyä 370 km.
Tallbergsbroar-6.jpg
Mat&Antik-2.jpg
Mat&Antik-3.jpg
Västanåfallet-2.jpg
https://www.youtube.com/@mekwerk0
Aamulla yritin kuljailla mahdollisimman pitkään, kun kiirettä ei ollut. Laivan lähtö Kapellskäristä olisi vasta 21.45. Oma sisäinen kelloni oli tietysti edelleen Suomen ajassa, joten vähän ennen kahdeksaa sinni petti ja tien päälle. Heti Sundsvallin eteläpuolelta käännyin pikkuteille kohti Järvsjötä ja olikin mukavan mutkainen ja rauhallinen tie aina Järvsjöön asti. Delsbossa join pikku huoltamolla kahvit kanelipullan kanssa. Järvsjössä olisi ollut enemmän valinnan varaa, mutta mistäpä tuon etukäteen tiesi. Siellä oli myös pieni kaivurimuseo ja Loppis yhden talon pihalla, mutta ei ollut vielä auki. Jatkoin sitten lähistöllä olevalle nostalgia-Essolle. Parin kuvan jälkeen Treslottetin umpipihaa katsomaan. Ihan kiva paikka, lämpöä oli jo 23, joten ei viitsinyt enää jalan paljon kierrellä. Sisällä oli onneksi viileää ja iso burger-annos täytti mahan, suolaista, mutta muuten ihan hyvää.
Järvsjöstä alkaen Tidernas Vägillä näkyi paljon turisteja, asuntoautoja ja moottoripyöriä. Sandvikenissä löysin kylältä kivan konditorian ja join muffinssikahvit. Gävlen ohitus kävi melko sujuvasti. Forsmarkissa kuvasin ruukkia, mutta ydinvoimalaa ei enää päässyt kuvaamaan kuten pääsi 19 vuotta sitten. Nyt alueelle oli kulunvalvontaportit. Hargin ruukilla pysähdyin myös. Norrtäljessä ICAsta ostin kotiin perinteiset tuliaiset (punssirullia ja Helge-sarjakuvalehden) sekä itselle hedelmäsalaatin välipalaksi. Onneksi pääsi varjoon istumaan.
Tankkasin vielä pyörän ja köröttelin sitten rekkajonossa Kapelskäriin, jossa oli jo 19 jälkeen check in auki. Täällä ei ollut automaattia vaan ihan perinteinen asiakaspalvelu. Jonoa ei ollut. Jututin pitkään vanhalla 500 CBF:llä matkassa ollutta norjalaista, joka oli menossa käymään sisarensa luona Pietarsaaressa. Laivaan päästiin melkein viimeisinä. Viereen tuli vielä vanhalla RT:llä joku GR -presidentti rouvansa/tyttärensä kanssa. Pyörä kiinni ja hikinen kiipeäminen hyttiin. Siisti ja uusi laiva Finnsirius. Suihkun jälkeen petiin. 520 km.
Maalaismaisemia-1.jpg
KM-tolppa.jpg
Nostalgi-Esso Järvsjö-1.jpg
Träslottet-3.jpg
Forsmark Bruk-1.jpg
https://www.youtube.com/@mekwerk0
Nukutti ihmeen hyvin, parhaita laivaöitä koskaan. Aamulla kävin kahvilassa syömässä Reissarin aamupalaksi, sitten autokannelle. Meri oli ihan tyyni koko yön, kaunis aamu. Tyynestä kelistä huolimatta RT oli yöllä kaatunut sivujalan puolelle. Nostettiin se yhdessä pystyyn. Tuo yleisin tapa sitoa pyörä yhdellä liinalla istuimen yli ei ole näköjään kovin hyvä. Liina pitää vetää todella tiukalle ja lisäksi pitää olla pyörien alla kiilat, jotka varmasti estävät pyörää liikkumasta eteenpäin. Tässä oli molemmat, liina oli tiukalla ja oli myös kiilat. Siitä huolimatta pyörä oli päässyt kaatumaan. Liekö kiilat luistaneet? Pyörä oli kyllä tosi yläpainoinen korkean lastin kanssa. Mielestäni varmempaa on aina sitoa pyörä kahdella eri liinalla kummaltakin puolelta pyörää. Sitä parempi mitä ylemmäs pyörään liinan saa kiinni.
Laiva oli ajallaan, rekkojen perässä 8-tielle ja edelleen Ruissalon kylpylään töihin pariksi päiväksi. Huonetta en vielä saanut, mutta uimaan ja saunaan sentään pääsi ruokaa odotellessa. Iltapäivällä sitten kokous, päivällinen ja savusauna Herrankukkarossa Rymättylässä, takaisin hotellilla 22.30. Ajoa 30 km.
Torstaina oli vielä aamupäivä kokousta, lounaan jälkeen, eli noin 12.40 pääsin matkaan lähes helteisessä säässä. Turun ohitus sujui mukavasti ja 20 min jälkeen olin jo Tampereen moottoritiellä. Huittisten kautta Kankaanpäähän, jossa Shellillä smoothie. Karvian kautta Jalasjärvelle, jossa matkanteko tyssäsi vartiksi Nesteeltä PowerParkiin matkalla olevalle rekkakulkueelle. Helteessä keitti mies mutta pyörä ei. Onneksi ajoivat kuitenkin normaalia rekkavauhtia, vaikka mukana oli vanhoja 1960-luvun autojakin. Seinäjoen ohitustiellä pääsin letkasta edelle. Tarkoitus oli ollut pysähtyä Lapuan Shellillä, mutta kuorma-autokulkueen takia ajelin sitten Kauhavalle jossa olikin jo pakko tankata kallista bensaa. Uudella ABC:llä söin mehun ja patongin.
Kauhavalta edelleen vakioreittiä Kaustisten kautta Ylivieskaan, jossa munkkikahvit ABC:llä. Puhekaverina V-Strom- ja Africa Twin-kuskit. Kotona olin vähän ennen kymmentä, matkaa kertyi 639 km, yhteensä koko reissu 1905 km. V-Strom toimii pikkuteiden matkapyöränä ihan hyvin. Tuulensuojaa ei kyllä ole juuri lainkaan, mutta kypärämelu toisaalta kohtuullinen. Istuin on vakiopenkiksi hyvä, mutta Sargent olisi kyllä parempi jos sellaisen saisi. Ajoasennossa ei ole moittimista ja rauhallisessa ajossa kulutus 4,2 l/100.
https://youtu.be/ybf1CuwawsQ
Finnlines-2.jpg
Finnlines-6.jpg
Finnlines-7.jpg
https://www.youtube.com/@mekwerk0