Elikkäs mitä olen vanhemmilla pyörillä ajellut niin aina tuntuu takapäässä vähän sellaista löysää välystä ajossa. Mutta kun pyörää vääntelee pukeilla takarengas ilmassa niin välystä ei löydy mistään vaikka kuinka heiluttelee ja antaa vähän monoakin.
Tämä siis lähes kaikissa vanhemmissa pyörissä mitä olen ajanut (s1000r, 1290r, mt10, er6n). Toisaalta 50tkm ajetussa '08 gsxrssä ja autokoulun sv650ssä taas ei. Huoltohistoriasssa harvemmin jousituksesta on ollut mitään mainintaa. Omassa 890:ssä kaikki on timmissä kunnossa. Toisaalta taas ihan uudessa z900 koeajopyörässä yhtä paha kuin pahimmassa vanhassa mitä olen ajanut. Joten ikäkään ei kerro kaikkea.
Mietin että mitä osaa vaihtamalla tuosta välyksestä pääsee eroon enempi ajetussa kamppeessa? Ja mikä sitä aiheuttaa uudessa? Onko tuossa joku jousitusratkaisu, joka vaan tekee tuosta ominaisuuden uudemmissakin pyörissä? Vai onko se vain laatua tai laadun puutetta, esim. toleranssit?
Itse kuitenkin tunnen tuon heti kun ajaa ekan epätasaisuuden yli. Yleensä tähän liittyy se että pyörä tahtoo seurailla tien päällystyksen uria ja korjaispaikkojen kallistuksia. Eikä ole renkaasta kiinni.
Kaikissa pyörissä näyttää olevan neulalaakeria jousitusosien (swingarmit) nivelissä, ja niitten kaverina erilaista puslaa ja prikkaa. Nekö siellä kuluu väljiksi? Tässä kolme erilaista variaatiota
https://www.ktmonlineparts.com.au/pa...swing-arm#next
https://shop.maxbmw.com/fiche/Diagra...aspx?vid=58548
https://www.bike-parts-kawa.com/kawa...94/E_06/0/1203
Vai onko se vaan niin että laittaa tilaten jonkun swingarm repair kitin? Kaikissa noissa ei näy tulevan edes neulalaakereita mukana. Maksaako vaivaa laittaa vähän parempaa laakeria sinne väliin? Voiko esim takarenkaan laakerit kulua siten että tuo välus tuntuu vaan ajossa?
Tämmösiä tykkään miettiä, olisi kiva kuulla jos jollakin on samoja fiiliksiä ollut jonkun mopedin kanssa ja on saanut sen korjattua.
Kyllä ne swingin laakerit voi kulua niinkin että pukilla, eli kun takajousitus on "ylä/ulosjousto-asennossa" ei juurikaan välystä tunnu mutta kun jousitus on ajo-asennossa niin sitten klappia onkin. Monesti yllättävän pieni klappi swingissä tuntuu jo ajossa varsinkin jos pyörää kokeilee joku muu kuin omistaja joka monesti turtuu pikkuhiljaa tulleisiin välyksiin.
Myös kulmikkaaksi kulahtanut takarengas aihettaa nuljuamisen tunnetta.
Mutta, ei uudessa eikä hyvillä osilla korjatussa pitäisi tuntua mitään välystä.
Ja joo kannattaa vaihtaa kaikki osat kerralla pelkkien neulalaakerien vaihto ilman uusia puslia on ihan tyhjän kanssa...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250