Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Mikäs sen parempaa kuin oikutteleva pyörä matkan päällä.

    Eli laite syö bensaa järkyttävästä, kulutus +6 litraa, ja kiihdytyksissä musta savu putkesta. Katselin huolto historiaa ja ilmansuodatinta ei ole vaihdettu kahteen vuoteen niin sillä nyt pitää varmaan aloittaa. Mutta onko muuta helppoa mitä tehdä kaukana kotoa..?
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  2. #2
    Lainaa krummi kirjoitti Katso viesti
    Mikäs sen parempaa kuin oikutteleva pyörä matkan päällä.

    Eli laite syö bensaa järkyttävästä, kulutus +6 litraa, ja kiihdytyksissä musta savu putkesta. Katselin huolto historiaa ja ilmansuodatinta ei ole vaihdettu kahteen vuoteen niin sillä nyt pitää varmaan aloittaa. Mutta onko muuta helppoa mitä tehdä kaukana kotoa..?
    Ei ne vuodet sitä putsaria likaa vaan kilometrit, eiköhän se syy ole jossain muualla. Itse olen myös reissussa, nyt Itävallan kaakkoiskulmassa, alkumatkan kylmä ja tuulinen sää tuntui kulutusta kasvattavan. Nyt pikkuteillä ja lämpimässä FJR vie vähemmän kuin Suomessa.
  3. #3
    Arkijärki viittaisi bensapaineen anturiin tai johonkin lämpötila-anturiin, josta ECU saa johdatuksensa.

    Ilmansuodin ei varmasti ole syyllinen.
  4. #4
    Jotain anturia epäilen itsekin lopussa syylliseksi. Näin tien päällä vain tosi hankalaa alkaa järkätä huoltoa. Hartaana toivona onkin tällä hetkellä että pääsisi vain takaisin kotiin aikanaan. Matka suunnitelmat muuttuneet niin, että ajomäärät on minimissä ja nautitaan ne vuoret mitä kehtaa 😕
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  5. #5
    6 litraa sadalle nyt ei ole mikään dramaattisen suuri kulutus itsessään, mutta mustan savun työntäminen ruiskukoneesta on kyllä ilmiselvä vian merkki. Toimiiko pyörä kuitenkin tyhjäkäynnillä ja ajossa suht normaalisti? Haen tällä sitä, että savuttavan rikas seos äkkiä johtaa öljyn laimentumaan, sytytystulppavikoihin, mahdollisen katalysaattorin ylikuumenemiseen (en tiedä onko tuonikäisessä r1200r:ssä) yms ongelmiin. Jos kaikki toimii normaalisti poislukien kiihdytys, niin tilanne ei ole niin huolestuttava, mutta jos käytös on koko ajan pielessä, niin kovin pitkä ajo on jonkinmoinen riski ongelmien pahenemiselle.
  6. #6
    KVR OY huolsi pyörän juuri ennen matkaa, ja öljyt ja tulpat kuului ohjelmaan. Tyhjäkäynnillä pyörä meinaa joissain tapauksissa simahtaa, mutta aika harvoin. Ajossa vetää hyvin kun kierrokset on yli 3000, sen alla _välillä_ alkaa nykiminään.

    Ennen huoltoa en ehtinyt ajamaan kuin kerran tai kaksi. Ja molemmat oli lyhyitä lenkkejä missä en ehtinyt huomaamaan mitään outoa.
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  7. #7
    Mitä tarkoittaa +6 litraa? Siis reilu 6l/100 vai normaali 6l/100 ja siihen +6l/100 eli 12 sadalla? Tässä on aika vinha ero.

    Jos pitäisi alkaa heittämään antureita vaihtoon niin lämpötila-anturi olisi ekana, jos pyörä luulee koneen olevan kylmä, tilanne on kuin ajaisit kaasutinlaitteella ryyppy päällä. Bokserissa vissiin öljyn lämpötilan anturi.

    Tietokoneohjattu ruisku pyrkii pitämään seoksen järkevänä, jos lambda on rikki niin sekin voi sotkea seoksen. Autoissa olen tälläistä nähnyt. Bemusta en tiedä kuinka yleistä.

    Jos nämä eivät tuota tulosta niin mieleen tulee vuotava injektori. Silloin pitäisi kyllä öljynkin haista bensalta. Sormet ristiin korjauksena jokin injector cleaner tankkiin joka auttaa tai sitten ei.

    Onko näissä edes mitään bensanpaineanturia, bemarissa lienee kaikki mahdollista mutta tietääkseni yleensä paine pyritään pitämään vakiona (ja alipainesäätö joskus päälle), anturoinnista en ole aiemmin kuullut mutta en väitä ihan kaikkea tietäväni.

    Käyttäytyykö pyörä kylmänä loogisemmin kuin moottorin lämmettyä?
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  8. #8
    Lainaa krummi kirjoitti Katso viesti
    KVR OY huolsi pyörän juuri ennen matkaa, ja öljyt ja tulpat kuului ohjelmaan. Tyhjäkäynnillä pyörä meinaa joissain tapauksissa simahtaa, mutta aika harvoin. Ajossa vetää hyvin kun kierrokset on yli 3000, sen alla _välillä_ alkaa nykiminään.

    Ennen huoltoa en ehtinyt ajamaan kuin kerran tai kaksi. Ja molemmat oli lyhyitä lenkkejä missä en ehtinyt huomaamaan mitään outoa.
    Ihan nyt perus tsekki, onhan öljysilmässä puolivälissä pinta?

    Tuo vehje voi oireilla noin myös jos tulpanhatut = puolat murjottu ulos sieltä ruuvimeisselillä tms. ja hajoitettu samalla. Näitä ollut tänä keväänä jo pari käymässä tallilla...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #9
    Ei näytä Realoem bensanpaineanturia. Nopein keino testata ja poistaa anturivika on irrottaa vedenlämpöanturin liitin ja pyörän pitäisi toimia varaohjelmalla ilman lambdasäätöä ja moottorin lämpötilatietoa. Kyseinen anturi ei anna vikaantuessaan monissa laitteissa vikakoodia tai laukaise varaohjelmaa ollenkaan vaan joko saa liian vähän bensaa tai liian paljon.

    Tässä just viime viikolla oli autossa sama kun hävis tehot, luuli että keittää. Moottorin lämpöanturin töpseli irti ja taas kulkee.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  10. #10
    Lainaa IsoTwin kirjoitti Katso viesti
    Ei näytä Realoem bensanpaineanturia. Nopein keino testata ja poistaa anturivika on irrottaa vedenlämpöanturin liitin ja pyörän pitäisi toimia varaohjelmalla ilman lambdasäätöä ja moottorin lämpötilatietoa. Kyseinen anturi ei anna vikaantuessaan monissa laitteissa vikakoodia tai laukaise varaohjelmaa ollenkaan vaan joko saa liian vähän bensaa tai liian paljon.

    Tässä just viime viikolla oli autossa sama kun hävis tehot, luuli että keittää. Moottorin lämpöanturin töpseli irti ja taas kulkee.
    Saattaa kestää aika pitkään etsiä vedenlämpöanturia tästä vehkeestä

    R1200 ja uudemmissa tulee kyllä vikakoodi jokaisesta anturista, toki vaatii lukijalaitteen jotta niihin pääsee käsiksi.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  11. #11
    Jos on tottunut Suomen tasaisiin maanteihin, niin bensankulutus reissussa voi olla tavanomaista korkeampi.
    Siirtymillä vaikka ei ajaiskaan autobaanojen vapaita nopeuksia, niin tavanomaista vauhdikkaammin kuitenkin.
    Laukut kiinni ja painavia pakaaseja mitä ei yleensä ole.
    Varsinaisilla alppiteillä paljon kiihdyttelyä ylämäkeen, kiihdyttelyä mutkista.

    No tuo enempi sivuhuomautuksena, laitteessa tuntusi olevan oikeaa vikaa.

    Itse tekisin niin että katsoisin paikkakunnan joka vaikuttaisi edes sen verran kiinnostavalta että siellä voisi viipyä ylimääräisen yön. Ja jossa on MP-korjaamo, mieluiten jopa merkki sellainen. Sitten ajaisin suoraan korjaamon tiskille ilman mitään varauksia ja sanoisin: "Turist, turist, BMW kaputt." Ihan mahdollista että matkamiestä palvellaan jonon ohi.
    Viimeksi muokannut: TIJ; 30.05.2025 klo 13:03.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  12. #12
    Kulutus on normaalisti mennyt reilussa 4 litrassa sadalla. Ja viimeksi täällä Saksassa pyörä kulutti välillä alle 4 litran. Nyt kiipeää 7/100 tuntumaan ja yli. Olen siis reissannut tällä Euroopassa ennenkin.

    Tulpista: itseasiassa paikallinen BMW liike Karlsruhessa suostui tekemään tarkastuksen josko jokin ilmeinen syy löytyisi, tulppia epäili äkkiseltään. Ne kun on nyt ainoat öljyjen lisäksi mitä tehty viimeksi.
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  13. #13
    Lainaa krummi kirjoitti Katso viesti
    KVR OY huolsi pyörän juuri ennen matkaa, ja öljyt ja tulpat kuului ohjelmaan. Tyhjäkäynnillä pyörä meinaa joissain tapauksissa simahtaa, mutta aika harvoin. Ajossa vetää hyvin kun kierrokset on yli 3000, sen alla _välillä_ alkaa nykiminään..
    Tuo oire tulee viallisesta kaasuläppä eli tps-anturista. Tarkistaisin sen. Alkuperäinen maksa pari sataa mutta samalla varaosanumerolla autoon tarkoitettu alle puolet.
    "Mieluummin soralla."

    GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
  14. #14
    Taisipa löytyä vika. Yksi tulpista oli näemmä tallin lattian kautta kiertänyt pyörään. Aiheutti huonon käynnin joka sitten sen puolen 02 sensorin vetänyt karstasta tukkoon ja pyörä päätteli että tarvitaan lisää bensaa. Vaihtoivat tulpan, tarkastivat ja putsasivat sensorin, ja muutenkin puhdistuvat pyytämättä karstaa pakoputken päädyn ympäriltä. Ilmasuodattimen myös tarkistivat.

    4h tekivät selvitystyötä koeajoineen ja hintaa hommalle 250€. 200km ajoa tuon jälkeen ja pyörä arvioi vielä menoveden riittävän noin 300km. Ei savuta enään, eikä nyi ajossa, tai koita sammuttaa itseään tyhjäkäynnillä.
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  15. #15
    Tuossa taannoin näin Tiktok -videon, jossa oli lattialle pudonnut tulppa josta oli kärkiväli melkein lytyssä. Näitä näköjään sattuu.
  16. #16
    Hienoa että tuli kuntoon ja vielä suhteellisen halvalla. Nyt kovaa ajoa ja palaute korjaamolle.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  17. #17
    Hienoa! Nyt vaan se rikkinäinen tulppa laukkuun ja reissun jälkeen reklamoimaan asiasta. Itse vääntäisin tiukasti tuota korjauslaskua takaisin alkuperäisen huollon tehneeltä liikkeeltä.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  18.  
  19. #18
    Reklamointi alkaa jo mahdollisesti ennen paluuta kyllä. Katsotaan onko haluja olla kuinka asiakaspalveluhenkinen.

    Furka passolla mutka Sveitsin läpiajon jälkeen ja tippui alle neljän kulutus. Halpaa on tuolla ajella. Oma matka jatkuu ja toivottavasti muutkin pääsee tänä vuonna ajelemaan 👍
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93