En hakemalla löytänyt kun pari mainintaa asiasta.
Eli siis yamaha/r1 foorumeilla ja netissä vähän kaikkialla on paljon infoa tästä ongelmasta, jossa "flywheel" rottorin paljaana olevat magneetit irtoavat liimoistansa ja saattavat tuhota moottorin.
Kuitenkin tässä kun olen osatamassa kyseistä mallia niin ketään myyjä ei yksityinen eikä liike osaa sanoa asiasta mitään ja erän miikkeen myyjäkin totesti vaan että "jaaaaa" kun selitin miksi kysyin kyseisestä osasta jos on vaihdettu.
Eli vaikuttaa kuin ongelmaa ei olis olemassakaan täälläpäin. Onko mun siis tosiaan edes järkevää tilata mitään 200€ settiä jos kerran kaikki myynnissä olevat jopa 70+ tkm ovat selvinneet ongelmitta.
Mun ex -04 R1:stä lähti magneetit irti. Akun valo syttyi ja lyhyen ajon jälkeen mopo hyytyi. Mitään muuta ei onneksi hajonnut. Vaaranahan on että jotain tippuu öljypohjaan.
Omasta kun irroitin magn kopan niin siinähän ne magn palaset oli nätissä kasassa jossain raudanpalassa kii. Varuiksi irroitin öljypohjan,muttei sinne ollu mitään mennyt. Kilsoja oli silloin noin 75tkm. Ajoin pyörällä tän jälkeen jonku 2tkm ja myin pois.
Nyt menee ulkomuistista, mutta mun mielestä tämä magn rikkoutuminen koski vaan ennen -06 valmistettuja pyöriä. Myöhemmissä oli päivitetty malli jossa magneetit ei ollu näkyvillä.
Jos haluaa varmuuden niin ottaa sen kopan pois ja kattoo onko joskus vaihdettu. Netistä löytää varmaan kuvia miltä päivitetty versio näyttää.
ex Yamaha R1
ex Ducati 1199 Panigale
Ducati V4 Panigale
https://ducaticlubfinland.fi/
Ostitko mistä päivitetyn version? Noi on aika hintavia, toki halvempi kuin uusi moottori mutta silti. Näyttäis ebayssa olevan jenkeist ja kiinasta tilattavissa puoleen hintaan. Setti jossa staattori, roottori ja jännitteensäädin + tiiviste. Ajaa varmaan saman asian eikä ainakaan pirstaloidu koneen sisään.![]()