Mitäs mieltä tästä mp:stä olette. Pärjääkö moottoritie nopeuksilla? entäs kestävyys ja tyyppiviat ja siten osien saatavuus...
Tuolla
Eiköhän tuolla pärjää siinä kun muillakin 500silla.
Tuolla tollanen myynnissä
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Kolme vuotta olen Riverillä kurvaillut.
Laatu ei kaikkein parasta, huomaa pikku yksityiskohdista. Ei juurikaan haittaa, jos ei välitä. Esim. minun pyörässä (vm. 2000) löytyy 1995 tehtyjä osia.
Perusvarmaa ja yksinkertaista tekniikkaa moottorissa, alustassa ja rungossa.
Hemmetin hyvät jarrut (samat kuin minun 600 Ducatissa).
Helppo hallita, kulkee hyvin myös hiekkatiellä ja ainakin minulle hyvä suoraselkäinen ajoasento.
Moottori tiellä pärjää, jos on masokisti, avonaista pyörää ajoviima viskoo moottori tie nopeuksissa. Minun Cagiva kulkee 155km/h (eturatas -1) mitattu LPR:n lentokentällä.
Vakiokate on himpun korkea, minulla aiheutti hirmuisen kypärämelun. Kannattaa vaihtaa n. 5cm matalampi.
Kaasuttimeen kannattaa vaihtaa TK suutin pykälää isommaksi. TK suutin sen takia, että pyörä lähtisi käyntiin. Vakio TK suutimella käynnistys on vaikeaa alle 10c lämpötilassa.
Jos ottaa kuristimen pois (luistin yläpuolella rajoitin, estää luistia nousemasta ihan ylös), niin kannattaa vaihtaa pääsuutin pykälää isommaksi.
Startti on ihan lelu ja kun siihen yhdistetään vakio TK suuttimella huono käynnistys kylmemmillä keleillä, niin se ei kestä mitään. Minun piti vaihtaa startti 20 000km kohdalla.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota alustan ja pyörien laakereihin. Minun piti vaihtaa pyörien laakerit ja ohjauslaakerit 24 000km kohdalla (olivat ruosteessa, kiitos painepesurin tai puutteellisen suojauksen) ja takajousen linkkujen neulalaakerit piti purkaa, puhdistaa ja rasvata (ruosteessa, kiitos painepesurin tai puutteellisen suojauksen).
Kun kyseessä on Italialainen moottoripyörä, niin kannattaa käydä jokainen sähköliitin, katkaisija, johdon reititys ja maapisteet lävitse. Ne on paljon kivempi tarkastaa tallissa, kuin tien reunassa, vesisateessa ja kaukana kotoa.
Samalla tarkastaa ja voitelee vaijerit ja tarkastaa kaikkien pulttimuttereiden kireyden.
Hyvä ja helppo peruspyörä jolla oikealla asennoitumisella pärjää.
Minun Cagiva vei minut Narvikkiin ja toi sieltä vielä takaisinkin. Mukana oli teltta, makuupussi ja kamat, joten matka-ajokin onnistuu.
Tai ottaa kokonaan pois.(lario @ Marras. 21 2010,20:52) kirjoitti
Ensimmäinen kesä tuli Riverillä huristeltua.
1000km kohdalla otin koko härpäkkeen irti.
Ajomelu väheni huomattavasti ja pyörän ulkonäkö hieman parani.
Muita "katettuja" pyöriä en ole ajanut, joten en tiedä onko kuinka yleinen ilmiö, mutta syksyllä kun pistin pleksin takaisin kiinni niin huomasin sen elävän 80+ km/h vauhdissa hyvin voimakkaasti. Tuntui kun koko pyörä olisi vatkannut.
P.S Rumahan se on kuin p*rkele, mutta kivat pörinät kuitenkin.![]()
Enpä ole pikkukatteella huomannut, että erityisesti vatkaisi tai jotain, mutta isolla katteella oli vähän sen suuntaisia oireita.
Pikkukate ohjaa kuitenkin ajoviimaa ja sadetta pois keskivartalon alueelta, joten mukavuuden takia se on siinä.
Varaosia löytyy, mutta ei juurikaan Allrightin tai Stormin katalogeista suoraan. Soveltamalla ja tietämällä niitä löytyy, koska Italialainen käyttää samoja osia monessa tuotteessa.
Jos suomesta haluaa käypäsiä varaosia ilman kikkailua, niin silloin pitää kääntyä MP-Racingin puoleen.
Sehän näyttää ihan moottoripyörältä tuolla pienemmällä katteella.![]()
Tuossa vain mietin kiihtyvyyttä... kuinkahan pyörä lähtee liikkeelle esim. liikennevaloissa onko pelkoa, että autot ajavat päälle, eikös se varttimailina ollut heikko?
(mopomies @ Joulu. 12 2010,13:33) kirjoitti
Tuskinpa tuo nyt suuri ongelma on, kun harvemmin pääsee valoista vetäisemään varttimailin täyskiihdytyksen ennen kuin edessä on jotakin hidastetta.
Peräänajon vaarakin lienee melko olematon... En muista milloin viimeksi olisin liikennevaloissa seissyt sellaisen auton edellä, joka kiihtyy 0-100 km/h alle seitsemässä sekunnissa niin kuin tuon Kakkivan pitäisi pystyä.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
ei kai ne autot sittenkään ole paha asia, jos vaikka joku mopo poika lähtis paremmin liikennevaloista. No kaippa niitä custom tyyppisiä pyöriä on jotkat lähtevät huonommin?
![]()
Tuossa katselin, että noita olisi 600cc:näkin, muttei ilmeisesti ole suomessa? vai onko nämä samoja pelejä 500cc:sen kanssa vaan tehty joku "aliviritys"?. Tuohon 500cc kyselin vakuutus hintoja ja tuntui ole aika hintava(minulle) muihin 500 kuutioisiin verrattuna mikä siinä vois olla? kun eihän tässä noita tehojakaan ole liikaa ja ei varmaan mikään suosittu mopo?
Hahahhahahahahah onkos näitä allejääneitä näkynyt kertomassa kokemuksiaan vai ehtivätkö juuri ja juuri vaihtaa pitkähaarukkaisen bussin ennenkuin mummo vanhalla ladalla ajoi yli(mopomies @ Joulu. 12 2010,13:33) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Vakuutus on aika kallis pyörän tehoihin ja määrään nähden.(mopomies @ Tammi. 29 2011,21:29) kirjoitti
Hintaakin on muistettu tarkastaa, kun vissiin yleiset kustannuksen on nousseet niin rajusti, inflaatio on ennätyskorkealla ja Norjan vesivarannot kulutettu.
Turvassa ympärivuotinen huhti-lokakuun seisontamahdollisuudella 04/2009 perusmaksu 570,00€
Sama vakuutus 09/2099 630,00€ ja 9/2010 690,00€
Tällä vauhdilla se on parin vuoden päästä jo tonni.
Muut 500cc mihin vertasin vakuutuksia(IF) oli kawan en honda cb ja suzuki gs näissä kaikissa oli halvempi vakuutus (tehokkain oli halvin?, tosin myös vanhin). Kai se ikäkin vaikuttaaa vakuutuksiin, jos puhutaaan 10-9 vuoden erosta? tai mistä näitä tietää..
Niin siitä riverin 600cc mitä ulkomailta katsoin myynnissä olevia niin näytti olevan 90-luvun puolenvälin jälkeisiä eipä juuri 2000-luvulta. Olisko ne aikaisempia "virityksiä" ennen 500 sarjaa? Ulkoisesti näytti aivan samalta pyörältä onko tietoa millä *tuo kuutiotilavuus on muutettu(koko moottori, sylinteri, muu)?
Tais olla aikoinaan edullisin 500-600cc MP mitä myytiin suomessa?, kun nykyisinkin katsoo myynti ilmoituksia niin yleisesti valmistusvuosi, km ja hinta kohdallaan..
Niin sulla taitaa olla niin "lähellä" sitä valmistus vuotta, että on heitetty 600 sarjan osia. Tuossa yhdessä keskustelussa tuli ilmi, että uusi cagiva river 500(2006) olisi maksanut 4990eur eli halvin pyörä siten 500-600cm3 sarjassa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3685399
Millainen arvostus on pyörässä, kun jotkut haukkuvat ulkonäköä. oma mielipiteeni on, että ei ole pahan näköinen parempi kuin er-5, mutta eipä paljoakaan juttua cagiva klubin sivuilla...
Minkä valmistajan tuo etukate on? ja missä niitä on myynnissä? itse mietin tuohon suzuki gs:n vois sopia tuollainen pikku kate..(lario @ Marras. 22 2010,08:07) kirjoitti
Kappa siinä lukee ja ostettu pari-kolme vuotta sitten Stromilta?(mopomies @ Maalis. 29 2011,00:19) kirjoitti
Anteeksi, että nostan aiheen pronssikaudelta tähän päivään.
Kuten otsikko kertoo, niin Cagiva River 500.
Miulahan on ko. pyörä ollut ainakin tosi monta vuotta ja kilsoja on ajettu matkamittariin melkein 30 000 kappaletta.
Viime syksynä alkoi öljyä vuotamaan sylinterikannen alueelta ja koska kone rungon sisällä, niin kone pois.
Kone irtosi hyvin, mutta... (kuva löytyy "tallissa tapahtuu")
Ilmanputsarissa oli reikäja tästä syystä pata on hengitellyt saastunutta ilmaa jopa 6000 kilometriä, koska sen verran on edellisestä tarkastuksesta.
Samassa yhteydessä huomasin, että kaasarin ja ilmanputsarin välinen kumikurkku on murtunut ja siitäkin on imuteltu saastunutta ilmaa moottoriin.
Seuraavaksi pitäisi availla vent.säätöluukkuja ja mistä lie se sitä öljyä vuotaa.
Pitkä alustus ja sitten asiaan.
Haeskelin osia interwepistä ja hämmästyin, että eipä löydykkään ihan samalla tavalla kuin laivueen Ducatiin, Apriliaan tai Moto Guzziin. Eipä löydy osia oikein ollenkaan.
MP-Racing on yksi oljenkorsi, josta en ole vielä kysynyt, joka ei ole vissiin enää maahantuoja ja kannattaako lähestyä?
Toki jos laitan pyörän "lihoiksi", niin saan hyllyyn Ducattin etu- ja takajarrukamat. Monta erilaista varaosaa. Marzocchin väärinperin keulan, moottorin ja niin edelleen. Varmaan osien hinta on suurempi kuin moottoripyörän.
Seuraa yleinen kysymys merkistä ja mallista riippumatta.
Jos on "tonnin" pyörä, niin kuinka paljon kannattaa nähdä vaivaa osien metsästämiseen ja kuinka paljon kannattaa osista maksaa?
Vai onko järkevää luovuttaa ja ostaa joku semmoinen moottoripyörä, mihin saa kaikki osat EMC:ltä tai Stormilta?
Viimeksi muokannut: lario; 22.02.2025 klo 23:28.
Kannattaa varmasti kysellä osia Salelta (MP-Racing) kyllä siellä varaosakirjat vielä löytyy ja varmaan ainakin jotain on hyllysäkin. Tilaamisesta en tiedä kun MV-Agustan (= Cagivan emo-konserni) edustus on siirtynyt RE-Motorsille Pietarsaareen. Heidänkin kauttaan jotain voisi saada tilattua.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Kun arki koittaa, niin laitan emailin laulamaan varaosakyselyitä.
Kiitti tuosta RE-Motors vinkistä.
Oliko pakko olla uutta osaa? Baboon on kohtuullisen iso purkamo joten sieltä voisi löytyä jotain.
https://www.baboon.eu/fi/osat
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Riippuu siitä mikä on tavoite.
Jos se on pelkästään että käytettävissä on edukas mopo päiväajeluille ja pikku seikkailuille ja jonka pikkuviat saa kohtuudella hoidettua, niin yhtään ylimääräistä aikaa ei kannata uhrata. Mopo lihoiksi ja kahden tonnin pyörä hankintaan tilalle, prosessi toistetaan noin kymmenen vuoden välein niin pitkään kuin ajokuntoa riittää. Varsinkin kun sulla olis jo joillekin osille tiedossa uudeensijoituspaikka.
Jos taas kyseessä on ideologinen valinta merkin tai valmistusmaan suhteen ja siihen vielä sekoittuu mobilismia, niin asia muuttuu. Piireissähän kyllä arvostetaan myös että vähemmän menestyneet, vähemmän tunnetut mallit pidetään elossa, eikä tarvii olla mikään näyttely tai museo-kunto. Tällöin hyväksytään että osien metsäs´tykseen menee aikaa.
Vastaavasti jos kyseessä on erikoisuuden tavoittelu. Tunnetko kihelmöintiä ajatuksesta että täräyttäsit River:llä Pyynikille munkkikahveelle eikä ukoista kukaan tunnistaisi peliä? Tässä tapauksessahan mikään panostettu aika ei olisi yhtään mitään saavutettuun nautintoon nähden.
Se voi olla että kun harvinaisempi merkki ja malli, niin koko pallolta löytyy vaan pari asiaan vihkiytynyttä webbi-kauppaa jotka hoitaa osia. Britit harrastaa kaikkea outoa, ehkä siltä suunnalta löytyy kauppa tai ainakin foorumi jossa merkin varaosatilanteesta keskusteltu.
Löytämistä varmasti helpottaa jos on varaosan numero tiedossa.
Se avulla voi löytyä yllättäviä vastaavuuksia.
Todennäköisesti Cagiva ei ole speksannut mitään täysin ihan omaa vaan ilmanputsarivalmistajan katalogista valittu vaan sopiva malli.
Jos muu ei auta niin vanha putsari kädessä Stormille ja yritetään mittojen mukaan löytää vastaava.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jos se vaan assuajossa on ollut, ei välttis ole pahasti kärsinyt. Ajaahan jengi K&N:lläkin huonolla huollolla. Ne pari pyörää mitä em menetelmällä pilattuna minulle sattunut, on vaatineet kansirempan. Pytyistä ja männistä näki että hienoainesta oli vähän mennyt läpi mutta ne oli vielä toleransseissa.
Varaosaongelma sivuutettiin hetkeksi.
Käytin koneen pesussa ja avasin ns. venttiilikannen.
Italian pojalta oli unohtunut tiiviste välistä, joten sitä ei tarvitse ostaa
Laitoin sitten aivan väärää ja huonoa ainetta: hylomar universal jointing compound (se sininen).
Venttiilisäätöluukkujen O (soikea)-renkaat läpäisi kimmoisuustestin, joka suoritettiin pienellä tasapäämeisellillä.
Sen verran ennen pesua katselin, että sylinterikannen välistä ei ollut vuotanut, joten sotkusta oli hankala haarukoida vuotokohtaa, mutta nyt on vent. koppa ja vent. luukut tiivistetty, joten pata takaisin runkoon ja kovaa ajoa.
Jos lahje kastuu, niin korjaus epäonnistui tai vuotokohta on jossain muualla.
Ai niin pari asiaa.
Öljynjäähdyttimen banjopulteihin olin aikoinaan laittanut usit-aluslevyt, koska tehdään kerralla hyvä.
Tästä on aikaa n. 10 vuotta ja kuinka ollakaan ne kumijutut oli kovettuneet. Ei ne vielä vuotaneet, mutta ei vanhoilla kehtaa kasata. Aika ja öljy tuhoaa halvan kumen.
Kun siinä vent.kantta momenttiavaimella kiinnittelin, niin tuli mieleen, että moottorissa on monta muutakin pulttia. Magneeton puolen sivukopan yli kymmenestä pultista kaksi oli löysällä.
Tästä villiintyneenä päätin tarkastaa joka ikisen näkyvän pulttimutterin (pl. kannen mutterit, koska olin jo kiristänyt vet.kopan...)
Sanoisin noin mutu-tuntumalla, että noin about 15 prosenttia pulttimuttereista kiristyi ennen kuin momenttiavain napsahti. Ei ne olleet pahasti löysällä ja vieressä oleva pulttimutteri oli tiukalla.
Ei tätä joka kevät tarvii tehdä, mutta jos on 25-vuotias moottoripyörä, niin on mahdollista, että joku ruuvi on löysällä, moottoripyörässä.
Sanotaanko niin, että kaikki Cagivan omistajat, voitte etsiä varaosanne ihan mistä haluatte.
Valmistaja tai sen seuraajan seuraaja tai muukaan merkkiin liittyvä taho ei teitä siinä auta.
Olette siis ihan omillanne.
Sain kaksi vastausta aiemmin mainituista yrityksiltä.
- tehtaalta ei saa mitään, jotain voi olla jäänyt hyllyyn.
- Ei valitettavasti saada Cagivaan.
Ps. Uutta MV-Agustaa en myöskään ostaisi...
Joo, sääli ettei osia enää saa mutta kauanko mahtaa olla viimeisen Cagivan valmistumisesta?
Onko jo liki 20v?
Eu tais vaatia että valmistajan pitää toimittaa osia vähintään 10v mallisarjan valmistuksen päättymisen jälkeen. Se lienee ainakin täyttynyt.
Sama ongelma on ns Italian Husqvarnalla, KTM kun 2013 osti Husqvarnan ja muutti tuotannon & varaosa varaston Itävaltaan, niin hävitti muutossa kaikki 1900-luvun mallien osat ja nyt pari vuotta sitten lopetti osien toimittamisen myös 2000-13 (14) malleihin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250