Tule Nakke rohkeasti katsomaan tota DS:ää vaan
Mitä joskus 696:tta uutena koitin, niin eipä paljoa säväyttänyt. Hyvin tylsä peruspyörä verrattuna vanhakoriseen DS:ään. Monster 821 Stripe löytyi useamman kesän myös tallista mutta siitäkin puuttuu se "jokin". Itseä moottoripyörässä säväyttää analogisuus ja yksinkertainen toimivuus sekä sähäkkä ajettavuus.
Ja mitä osien haurastumiseen ja kulahtamiseen tulee, säilytys ja yleinen huolenpito on A ja O. Varsinkin myytävissä pikkumonstereissa huomaa omistajien leväperäisyyden halpaa pyörää kohtaan. Jouduin viime syyskuussa vaimolle hakemaan 620 Monsterin Hollannista asti kun kaikki pohjolan pikkumonsterit olivat ihan kauheita katiskoja tai sitten raakasti ylihinnoiteltuja.
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Mikä tuon S4R ja DSn ero on? Huollettavuus hankalampi ekassa?
S4R:ssä on vesijäähykone ja 4v-kansilla, siinä varmaan ne merkittävimmät erot. S4R:ssä on vuosimallista riippuen 113-130hv ja kone vaihtuu 996cc>998cc muistaakseni 2006.
Molemmat 4V ja 2V-moottorit on hienoja koneita. 2V-kone on hiukan juurevampi ja siinä on käyttökelpoista muhevaa vääntöä. 4V sitten vähän ylävireisempi mutta paukkuja riittää molemmissa. DS antaa avarammilla putkilla dynossa kampiakselitehoa yleensä semmoiset 95+hv.
Ilmajäähy toki aina yksinkertaisempi (halvempi) huoltaa ja ylläpitää.
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Enpä ota kantaa merkkiin ja malliin mutta oli mikä tahansa niin ennen hankintaa sellainen suositus jota en itse ole osannut vieläkään noudattaa: kannattaa vierailla huoltopalveluyrityksessä jonka arvelee olevan se joka huollot tekee ja testata miten siellä asiakkaaseen suhtaudutaan. Meinaten jos on pienikin epäilys että homma ei suju hyvässä yhteisymmärryksessä niin kannattaa jatkaa etsintöjä ja miettiä vaihtoehtoja.
Itsellä on käynyt aika hyvä tuuri vaikka huonojakin kokemuksia on ollut. Hyvä huoltoneuvoja on korvaamaton! Terveisiä vaan Jaakolle Tampereelle!
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Monster DS on tavallaan aikansa perusmalli.
Tuhatkuutionen 2V ilmajäähy tavallisella kaksipuoleisella takahaarukalla.
S4, S4R ja S4RS ovat vesijäähdytteisiä 4V-koneita. Eli moottori on hieman kesytetty versio 916, 996 ja 999 -sporttipyöristä. On kaksi eri koulukuntaa. Että nämä just se mitä pitää tavoitella, aikakautensa suorituskykyisimmät Monsterit. Toisten mielestä nämä ovat just se mitä pitää välttää; että tehon ja huippunopeuden numeroarvoilla itsetyydyttelevät eivät ollenkaan ymmärrä mikä on Monsterin sisin olemus ja ideologia: yksinkertainen mutta kuitenkin tavallaan hieno 2V-kone yhdistettynä tukevaan runkoon. Huollettavuudessa 4V koneet ovat jo työläämpiä kuin 2V. S4R ja RS omaavat myös hienon yksipuoleisen takahaarukan. Vaikka 4V koneet ovatkin karvaisempia niin eivät mitään niin piikikkäitä sentään etteikö ihan tavan perusprötäys olisi mahdollista.
Sittenhän näiden välillä on vielä S2R 1000 tai 800-kuutioisena. 1-puoleinen takahaarukka mutta 2V ilmajäähy.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Olen itsekin joskus käytettyjä Monstereita ihmetellyt ja tuohan oli mainio opastus niistä, kiitos.
No niin, uusi pyörä tallissa ja nyt alkoi odotus, että pääsisi äkkiä ajamaan. Ducati 696 -14.
https://www.nettimoto.com/ducati/monster/3176891
Kysymys, seisontateline haettava heti huomenna Motonestista ja käykö tämä ja tarvitseeko siihen lisäosiksi nuo lankarullahässäkät:
https://www.motonet.fi/tuote/dz-hard...roduct=80-7516
https://www.motonet.fi/tuote/lankaru...oduct=70-00339
Älä hae tuota Motonetin telinettä. Se on päin helvettiä tehty. Pyörä ei asetu kun tuolla nostaa, ja pukki jää rullien varaan. Pikku tönäisyllä tulee pyörä pukilta alas.
Hommaa vaikka Bikeliftin pukki Stormilta/ käytettynä mitä tahansa muuta kuin näitä uusia Motonetin DZ:n pukkeja.
Omani palautin välittömästi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tai entä nämä mallit, joissa nostopiste tulee pyörän keskelle?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-kg-2000021674
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En osaa Monsterista sanoa, mutta aika harvoin taitaa edes seminykyaikaisissa pyörissä, joissa runko on moottorin yläpuolella, olla tarpeeksi tasaista, että alapuolelta nostavat toimii. Vaikka olisi kuivasumppukin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
696:n kanssa seuraava systeemi toimii erinomaisesti:
Taka-akselin läpi reilun pituinen 16 mm teräspyörötanko, jonka avulla pyörän takapää nostetaan kahden pienen autopukin (https://www.motonet.fi/tuote/torin-b...roduct=80-8802) varaan.
Halpa ja tukeva ratkaisu.
Etu- ja/tai takapyörän irrottamista vaativiin hommiin käytössä oli Abban Superbike stand:
https://abbastands.co.uk/product-det...ckage-2&pid=43
696:n takahaarukassa ei ole paikkoja lankarullille. Yllä kuvattu akselin läpi menevä tanko toimii rullapukin kanssa.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Eli ton taka-akselin lävistysratkaisun kanssa toimii mikä tahansa varikkonostin?
Eiköhän, mutta kuten ylempänä on todettu, se on melkoinen rimpula.
Ehdottamani autopukkiratkaisu on halvempi ja tukevampi.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Motonetin pukki jätetään sinne tai työnnetään hydrauliprässiin.
Oliko swingi kaksipuoleinen? Saa nostettua tassuilla jos lankarullia ei saa paikkaan.
Ei tuo putki akselin läpikään ole huono ratkaisu, kun kuitenkin sivujalka on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Voi helevetti kun tuli ostettua syksyllä tuo Motonetin pukki, meinasin sillä Kotarin 990 SMT:n huoltoja helpottaa. Ei ole tullut vielä kokeiltuakaan mutta ei hyvältä kuulosta sen toimivuus. Täytyy katsoa saisko jotenkin tuunailtua sitä vai pitääkö halvan lisäksi ostaa myös hyvä.
Born to be middle aged.
Mulla on noi Motonetin pukit. Takapukki on ihan ok (ei niin tukeva että menisin pyörän päälle istumaan), mutta etupukki on susi juuri JMH:n kuvaamalla tavalla. Onneksi on muitakin, nuo on varan varalla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hain 16x1,5mm putken ja just noi edellä linkatut pukit. On tukeva. Kiitos. Kuvan lataus epäonnistui.
Topicin aiheeseen liittyen, mulle ei kyllä testastretta koneella olevaa ducatia tulis. Ensinäkin vesikone nakussa on ruma (vain mielipide) ja siihen mahtuu niin paljon enemmän potentiaalisia murheita sekä vielä testastrettan mallikohtaiset ominaisuudet/huoltokohteet. Ilmajäähyn valinta on sinänsä helppoa, mitä isompi sitä parempi. Omalla kohdalla ainoat vaihtoehdot olivat lopulta DS1000 ja DS1100. Kaipa Evoonkin vois vaihtaa DS Kannet, mut toisaalta aika turhaa. DS:n vauhtipyörän voi kevennellä niin, että ei se pyörivien massojen erokaan enää oo kovinkaan merkittävä. Ei tarvii miettiä kesähelteellä valoissa, että lähteekö se flekti lopulta pyörimään vai tuleeko vedet kadule.
Hihnojen vaihtoväli taitaa vesikoneessa olla puolet lyhyempi ja sinnekin menee enemmän kalliimpia osia. No toi sinänsä on aika triviaalia, näiden kätyön ei pitäis muutenkaan perustua mihinkään järkevyyteenMä oon vaan tykännyt tuosta ilmajäähystä juuri siitä syystä, että laiskalle on kovin vähän mitään eityistä korjailtavaa niiden kanssa ja ainakan radalla 1000->tehon puute ei oo ollut se eka puuttuva juttu kierrosaikoja parantaessa... Monta 750-1100 ilmajäähyä on ollu eikä yhdestäkään oo räjähtänyt kone, eikä niille oo tarvinut juuri mitään normaalia isompaa huoltoa tehdä (ellei sitten rakentelut oo muuten lähteneet tumpusta). Takahaarukoita ja vanteita on ebayt pullollaan, semmosia voi sitten vaikka talven hämärissä kliksutella ebaystä ja askarrella kevääksi paikoilleen.
Viimeksi muokannut: JM_78; 20.01.2025 klo 19:25.
Minähän viime keväänä ostin reippaana poikana Motonetistä pukin ja innolla vielä suoraan paketista maalasin sen mopon kanssa väri väriin. Ensikokeilun jälkeen sitten rälläköin pyörät irti ja hitsasin väliin vähän fylliä, nyt pukki toimii kuin pitääkin. Eli ihan sellainen normaali kiinalainen puolivalmiste kyseessä.
1835
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vuona 2014 ostin etu- ja takapukit pyöriin Biltemasta, takapukin akselia (joita oli useampaa paksuutta muttei sopivaa) yksipuoliseen takahaarukkaan joutui vähän muokkaamaan ja etupukin (joka oli kasattavaa mallia) liitokset hitsasin kiinteiksi. On ne kyllä kestäneet pyörien päällä istumistakin mutta pyöräthän on keveitä ja itekkin olen siinä rajalla että punnitaanko kirjevaa'alla vaiko ei. No nyt ei toistaiseksi.
Ai niin, pakussa on etupyöriä varten sellaiset kippaavat häksättimet mutta niitä jostain kohdista vahvistelin jo ennen kuin asensin kiinni lattialevyyn. Ne löytyi Motonetistä mutta ihan samalaisia ei nyt näyttänyt olevankaan.
Ei taida sitä takapukkia enää ollakaan biltemalla. Etupukki löytyy, näyttää samalta edelleen. Ja noitahan on helppo vahvistaakin jos ilmenee tarvetta.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.