Olipahan aika erikoinen viikonloppu, kaikissa luokissa. Vai milloin olisi viimeksi sattunut näin paljon kaikkea normaalista poikkeavaa, kolareita ulosajokierroksella, rengasrikkoja, sarjan kärkikuski kaatuu 2 kierrosta ennen maalia ja niin pois päin. Kärki ajoi hyvin kaikissa luokissa, ja parasta kilvanajoa moto kakkosissa.
Rajun näköinen törmäys pikkuluokassa. Takaa tulevan kamerasta katsoin videon ja jää kyllä pelottavan hyvin ratamaalauksiin pyörä piiloon. Viime hetkellä huomaa ja ehtii pienen väistön tehdä, mutta romua tuli. Toivottavasti ei ruumiita.
Hyvä sprintti. Tylsä kisa. Moto2 ratkesi myös pitkälti. Katseet kohti Valencian testiä ja Toprakkia yms uutta.
Noi Bulegan kommentit GP-pyörällä ja misukalla jarruttamisesta sekä sen pannut pyörä pystyssä antavat vähän ajattelemisen aihetta Toprakin suhteen, kun miettii mikä sen vahvuus on, ja että ei todellakaan tule ajamaan ruudukon nopeinta pyörää.
26 voi olla ankea, mutta 27 Pirellien kanssa ja ilman korkeussäätöä voi olla toinen juttu.
Jännää!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jarruille ei voi mennä aggressiivisesti. Menee etunen lukkoon. SBK:ssa voi tintata täpöt heti. Ja tämä siis pyörä pystyssä
Oma käsitys on lisäksi, ettei toi misukka oikein pidä ja luista, vaan se on joko tai. Vanhat bridgen etusethan oli kuskien mukaan aivan tippa munan päässä legendaarisia. Etunen luistaen pala maassa, eikä lähtenyt alta![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Bulega toi Lenovo Ducatille ensimmäisen pisteen GP:stä sitten Motegin, 6 viikkoa siinä siis meni. Kannatti tulla!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Saiskohan Acosta voittonsa huomenna? Pidetään peukkuja, joskin Bez pohtii etusen valintansa uusiksi, ja on vaarassa ehkäpä karata.
Edit: eiku Bezin keulan korkeudensäätö oli jumissa hetken lähdön jälkeen, ja siksi meni eka kierros ja sitä kautta kisakin vituiksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No niin. Tulipahan historian tylsin MotoGP-kausi taputeltua. Toivoa paremmasta loivat kuitenkin nuorisosarjan kuskit, etunessä Pedro Acosta & Raul Fernandez. Jäi mietittymään mistä Raul sai sen boostin näihin viimeisiin kisoihin? Hän on kuitenkin kyntänyt peräpään pitäjänä 2022 MotoGP-kaudesta lähtien. Hienoa, että nyt lähti kulkemaan. Kaikkea parasta hänelle ensi kauteen, kuten myös Pedrolle. Peccon umpisurkea kausi myös ihmetytti,niinkö Marcin dominointi vei häneltä henkisen terän vai mikä oli? Samaten Jorgen onnettomuudella alkanut kausi. Ei tietoakaan 2024 taistelusta näissä kauden loppuosan kisoissa, joihin osallistui. Kalustosta sen ei olisi pitänyt olla kiinni, kuten Mr Bezzechi näytti.
Jos ennustaa pitäisi niin veikkaus 2026 kaudesta on se, että 2027 sääntömuutoksia odotellessa mennään melko pitkästi samoissa kuvioissa, kuin 2025.
-- Brake later and open the gas earlier --
Jos meinaat Martinin iskukykyä tai siis sen puutetta, niin se oli loukkaantumisten ja ajamattomuuden aiheuttamaa.
Aivan raunio koko mies.
Kausi päättyi siihen, että Aprilialla on paras pyörä. Aika pieni kioski Noalessa, joka kisatoimintaa pyörittää. Siinä saa KTM:n, Yamahan ja Hondan miehet vähän ajattelemisen aihetta.
Noiden pyörien ajamisesta tuli mielenkiintoinen kommentti Binderiltä. Acostaahan on pidetty jarruhirmuna, mutta jännää tässä on se, että Binderillä on hänen mukaansa enemmän jarrupainetta edessä. Acosta runttaa vähemmän pitäen takasta enemmän tontissa ja jarruttaa sillä. Tämän vuoksi Acosta voi tulla aggessiivisemmin mutkaan. Asia, jonka Binder kertoi olevan pakko hänenkin oppia. Aika-ajot 22-0 Acostan hyväksi tällä kaudella.
Aikamoista.
Raulista sen verran, että liekö ollut perhe-Raulilla vähän epäterve ote junioriin niin kuin monesti dynamiikka tällaisissa kisaperheissä menee, ja nyt Raul on kasvattanut rintakarvat. Ainakin kovasti nostetaan esiin, että nyt on luotettavia ihmisiä ympärillä, ja oikea ote touhuun. Mitä ikinä tarkoittaakaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jännä yksityiskohta: Joka kerta kun Bez voitti Pecco kaatui.
Noituutta![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toprak ja Bulega molemmat sanoi että MotoGP pyörällä ei saa edes jarruttaa kovaa ku etunen karkaa. Veikkaan että Binder ajaa vain ns. "superbike" tavalla sitä pyörää eli ns. oikein mutta ku MotoGP pyörä ei salli ajaa oikein, vaan täytyy ajaa randomin renkaan ehdoilla.
Ja kaikillahan on siis sama tilanne ja sama rengas. Acostan ajotyylille vain istuu se ettei sillä saa jarruttaa kovaa. Mielenkiinnolla odotan mitä käy ku Toprak tulee tonne, ku jos ei hän pysty käyttämään vahvinta asettaan ni kyyti tulee olee kylmempää kuin Fabiolla. 2027 sit saadaan järkevät renkaat yms ni voi taas (toivottavasti) ajaa kunnolla kilpaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mitä on kovaa jarruttaminen? Itse näkisin, että kenellä jarrumerkki on pisimmällä on kovin jarruttaja. Acosta on aika kova tässä leikissä, ja kovaa jarruttaminen on herran tyyli oman näkemykseni mukaan.
Lisäksi Acosta on näitä MM:n kaltaisia eturengasvelhoja, jotka tuntevat vähän muita herkemmin, missä sen kanssa mennään.
Veikkaan, en tiedä, että GP-pyörän maksimihidastuvuus on suurempi kuin SBK:n, kun jarrutetaan samasta nopeudesta. Ois oikeastaan kiva tietää lukuja, eikä vain urpona arvailla.
edit: ja ymmärsin joo, mitä meinasti kovaa jarruttamisella tuossa kontekstissa. Käytännössä etujarrupainetta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vaikea uskoa, että Alex menisi samaan talliin veljensä kanssa. Käytännössä sehän tietää sitä, että hän joutuu "aseenkantajaksi" eikä voi osallistua mestaruustaistoon kunnolla, jos Marc ei loukkaannu tai muuten joudu pois todellisesta mestaruustaistosta. MM markkina-arvo on niin suuri, että talli tekee kaikkensa, jotta Marc on se ykköstykki. Mutta kaikki on tietysti mahdollista.Ja taitaa kaikkien sopimuksetkin loppua ensikauden jälkeen, veikkaan aika moista liikehdintää. Yamahan V4 on varmaan mielenkiinnon kohteena, oma veikkaukseni on että ainakin Bagnaia nostaa Ducatilta kytkintä ja tallista tulee kuskien osalta Marquezin veljesten "perheyritys".
-- Brake later and open the gas earlier --
Muistan jostain kuskien haastattelusta että hiilikuitujjarrut vaativat aika erilaista jarrutustekniikkaa kuin "tavalliset" jarrut, lisäksi renkaat ovat tietty erilaisia wsbk- ja motogp-pyörissä.
Aprilialle kausi päättyi hienosti, mutta en vielä sanoisi että Apikka on parempi pyörä kuin Ducati. Samaa tasoa ehkä. Aprilian kisavauhtihan on ollut hyvää, mutta alkukaudesta aika-ajot oli se ongelma.
Moto2 päättyi erikoisesti, Manugas sulatti renkaansa ja tuli kesken pois joten Moreira pystyi kruisailemaan maaliin ja mestaruuteen. Brasilian eka mm ratamoottoripyöräilyssä.