Puhdasta pilkunnussintaaviilausta perjantai-illan ratoksi:
Aina kun kuski vääntää kaasua sen verran, että moottorijarru kumoutuu, eli mopon kiihtyvyys on positiivinen/yli nollan/mopon vauhti nousee, alkaa takarengas luistamaan. Ihan sama mikä ryhmä (hidas-keski-nopea) kyseessä.
Tokihan tuota ei kuski oikeastaan missään tilanteessa huomaa, jos kuskin kaasun käyttö on normaalin pehmeää/sulavaa/lineaarista.
Tuo luistaminen johtuu siitä, että kumi on materiaalina elastista (plus rungon rakenne ja kaikki muut ominaisuudet), eli se ei ole mikään kova mekaaninen ratas, vaan jatkuvasti muotoaan muuttava massa, toisin kuin radan pinta.
Tosin, jos oikein huolellanussitaanviilataan pilkkua niin edes asfaltin pinta ei ole muodonmuutoksisltaan täysin stabiili, mutta käytännössä tuo asfaltin pinnan elastisuus hukkuu kohinaan, silloin kun kyseessä on mopo/ mopon renkaat/ mopon massa.
Eri asia jos kyseessä on joku F1-aero ominaisuudet tai kisakuorma-auto, niin alkaa asfalttikin muuttamaan muotoa/ meneemään rullalle ellei asfaltin massan sidosominaisuudet satu olemaan kohdillaan.
Enihau, karrikoiden, takarengas luistaa kaasulla aina, kaikilla kuskeilla. Ja sitten päästään yhtälöön jossa on mukana ihan kaikki tekijät, esim mopon teho ja massa, jousivakiot, vaimennukset, renkaan runko ja seos, noin muutamia tärkeimpiä mainitakseni.
Dynaamisessa rasitustilanteessa ratkaisevaa on se, minkälaista kuormaa/voimaa, ja mihin suuntaan, renkaalle ladataan.
Ja sitten rengas vastaavasti reagoi ominaisuuksillaan + alusta näyttelee erittäin suurta roolia siinä, miten rengas reagoi siihen rasitukseen.
Siitä syystä jollain touring mopolla (touring alusta) ja touring renkaalla on äärettömän helppo saada aikaiseksi lipsumisia ja luistoja oikeastaan missä kelissä tahansa.
Jos keliin lisätään lämpö, aurinko ja kuuma radan pinta, niin päästään saman tien touring mopon ja renkaan toiminta-alueen ulkopuolelle (silloin kun kuski väänää kaasua ihan eniten), ja riskikerroin kasvaa exponentiaalisesti.
Toisessa ääripäässä on nopean ryhmän nopean pään kuski, joka ehkä osuu rengasvalinnassaan nappiin vs olosuhteet, ja rengas toimii maksimaalisen hyvin. Jos lisäksi alusta tukee renkaan ominaisuuksia, niin tilanne on se että kuski ihmettelee miksi pito ei lopu, ei sitten millään. Toki rengas luistaa ("paljon") joka avauksessa, mutta sillä ei ole mitään väliä, koska ajolinjan ja kaasun käyttön aiheuttama kuorma renkaalle ei missään tilaanteessa ylitä sitä pidon rajaa, minkä rengas pystyy siinä tilanteessa tarjoamaan.
Eri asia on sitten se kun (nopea) kuski yrittää paikata (jatkuvaa) paskaa ajolinjaa tai (minimaalista) ajolinjavirhettä kaasulla, niin romua syntyy suht välittömästi/ helposti. Takarenkaan luisto karkaa helposti niin pitkälle, ettei paluuta ole.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."