Onko ajosaappaat parhaat Supersport pyörälle, kun näyttäis monella olevan käytössä? Jos niin miksi satsata useita satoja ajosaappaisiin?
Jk
Mulle ne ovat puhdas statussymboli, kuten kello. Itsevarmemmat ajavat sandaaleilla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tilastojen mukaan kenkä on jossain määrin oleellinen ajovaruste: https://youtu.be/rmWQKoN6yX0?t=96
Linkki vie youtubeen, jossa Fortninen RyanF9 käy asiaa läpi tilastojen avulla. Oleellinen alkaa ajasta 1:36 (linkattu).
Och samma på härmä: ajokenkiin kannattaa panostaa.
ZZR1400
Ainakin itse koitan välttää nilkan pyörähtämistä ympäri ja hyvällä tuurilla pidempi saapas estää sen jos se kuuluisa osuu tuulettimeen. Kokemusta mulla ei ole matalavartisista jos ei lasketa että joskus ajoin tennareissa ja ei enää ikinä vaikkei kaatoja tullutkaan.
Tuono V4 R APRC 2012
Minulla ollut sporttikäytössä Daytona Clubman-saappaat. Aika kevyesti panssaroidut ja joustavat nahkasaappaat. Tuskin tosikolarissa mitään suojaavat. Pitkävartinen siitä toki hyvä, että ei käy viima nilkkoihin. Jos oikeaa suojausta haluaa, ilmeisesti kunnolla panssaroidut kisasaappaat ainoat toimivat.
Sorarallissa ajan crossisaappailla. Ne tukevat kyllä ja kärki jämäkkä. Sporttisaappailla ongelmana olisi ehkä eniten, että lyö varpaat paskaksi kiveen tai kantoon. Jäykät koppurat kävellä. Melkein kuin laskettelumonot.
Kesäiset kahvilapyöräytykset tulee kyllä ajeltua liian kevyissä tamineissa, mutta vauhtikin on taajamavauhtia. Jos ajaa radalla tai siten kadulla IoM-tyylillä, niin suojaukseen kannattaa panostaa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ei kai ne popot(kaan) nyt moposta sentään ole kiinni
Itselläkin on on 2 paria tossuja, toiset jo yli 20v ikäiset todella mainiot, yhä veden ulkonaan pitävät nahkasaappaat, ja sitten toiset 2v ikäiset tennari-malliset ajokengät paremmille keleille ja city-pyörittelyyn, joilla tarvittaessa jopa kävelee ihan mielellään. Toki vastaavasti on sitten tekstiileissä tixtexit reissuun ja ajofarkut tuohon city-cruisailuun, kuten myös tumpuissa ne pitkävartiset vedenpitävät kurjemmille keleille ja ilmavammat sormikkaat sitten helteille![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos jotain todellista suojaa haluaa niin pitkävartinen, kovapohjainen ja kovakärkinen krossisaapas on ainoa vaihtoehto.
-tukee nilkan
-estää jalkaterän ympäri kääntymisen alakautta
-auttaa jonkin verran jalan litistymiseen/palovammoihin jos jalka jää prätkän ja asfaltin väliin
-liukas pohja, vaistomainen jalan maahan länttääminen voi onnistua ilman suurempia traumoja jopa asfaltilla
Yhden kerran olen meinannut vetää lipat assulla kun etupyörä lukkiintui etujarrulla ja tuolloin onnistuin potkaisemaan kevyen 120kg pyörän takas pystyyn. Jalassa Jalaksen Exalterit, nilkka pysyi suorassa ihan säkällä. Kitkaa oli niin paljon tien ja kengän välillä että varpaat törmäsivät kovaan kärkeen kengän sisällä: varpaat siniseksi ja isovarpaan kynsi veks. Samalla polveen kohdistunut äkkinäinen isku/heilahdus venäytti jotain nivelsiteitä sen verran että polvi turposi ja oli löysän oloinen vuoden verran, nyt jo ok. Onni onnettomuudessa oli että nilkka pysyi suorassa, muuten olisi ollut nilkan luut tulitikun kokoisin paloina.
Jos olisi ollu Sidin Crossfiret jalassa niin kuin normaalisti on, niin tuskin olisi tapahtunut yhtään mitään.
Ajohanskoja pidän kuta kuinkin yhtä tärkeinä kuin saappaita. Aika monen olen nähnyt päästelevän paljain käsin. Kuumalle kelille kannattaa hommata vaikka tuulettuvat stunttihanskat joissa on rystysille ja kämmensyrjälle suojat. Paljain käsin en kyllä lähtis ajamaan ollenkaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Pistetään mainosta kun tommoset on ollut vuoden käytössä.
https://www.hanx.fi/knox-handroid-mk...ineet/p/17312/
Ei ole halvat mutta ovat hyvät. Itsellä hinta aiheutti vakavan sortin kohtauksen mutta nyt vuoden jälkeen ei kaduta yhtään
-liukupalat kämmenissä
-ilmastoidut
-kämmenpuoli ohutta kengrun nahkaa, tuntuma on hyvä!
-pitkä varsi, suojaa ranteen
-liukupalat/panssari myös ranteen kohdalla
-varren kiristys Boalla: tukee ranteen
Kypärä, hanskat ja kengät.
Siinä järjestyksessä ajovarusteita.
Hanskat on tärkeämmän kuin kengät, koska käsillä otetaan vastaan ja sormet on aika tärkeät instrumentit.
Käyettyjä ajosaappaita saa torilta halvalla kun jaksaa seurata. Itse ostanut yhdet elämää nähneet ratasaappaat 10 € ja bränärit Sidit muistaakseni 50 € ja Alpinestarsin 150 € ovh ajohanskat muistaakseni 25 €
Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Tuossa just oppilaalle hommattiin MP-Asun täys setti 2-osainen ajopuku, saappaat ja 2x hanskat tori.fi:stä luokkaa 70€ kaikki yhteensä ja nyt jo muutaman sadekelinkin jälkeen edes jonkin sortin vedenpitävyyskin on yhä tallessa. Kypärä hänellä oli jo ennestään, mutta nyt ei A-kortin inssi oikein olisi pelkissä "tennareissa" päästänyt läpi.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08