Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Viimein kelit alkavat lämmetä ja pääsee jo vähän ajelemaankin pyörällä. Aloittelija kun vielä olen, niin joudun kysymään ihan tällaisen peruskysymyksen: onkohan olemassa sellaista ajopukua, jonka voisi turvavarusteiden ja muun puolesta kiskaista ns. tavallisten vaatteiden päälle?

    Koen nimittäin harrastuksen hankalimmaksi asiaksi sen, että joudun kulkemaan painavissa ja epämukavissa ajokamppeissa senkin jälkeen, kun olen saapunut kohteeseen. Tietty normivaatteita voi pitää mukana, mutta jos sosiaalitiloja ei ole saatavilla, niin vaihtopaikan etsiminen voi olla työlästä. Enkä oikein haluaisi esitellä läpällisiä Superhessu-kalsareitani kaikelle kansalle.

    Olenkin yrittänyt tuloksetta etsiä netistä pukuja, jotka voisi vain kiskaista tavallisten vaatteiden päälle. Matkan päätyttyä voisi puvun sitten ottaa pois ja pakata takalaukkuun. Mutta onko niin, ettei tällaisia ole lainkaan saatavilla? Jos näin on, johtuuko se turvallisuusasioista, esim. siitä että suojukset eivät pysy paikallaan onnettomuustilanteessa? Tai siitä, että puku olisi liian väljä ja lepattaisi tuulessa?

    Onko kenelläkään vinkkiä tai kokemuksia tästä aiheesta, tai peräti suosituksia siitä minkä merkkinen puku voisi olla hyvä? Saa se jotain maksaakin, jos ajaa asiansa, ettei tarvitse olla ihan sieltä halvimmasta päästä.

    Yritin parilta myyjältä kysyä tästä asiasta, mutta en ole varma ymmärsivätkö kysymystäni. Sanoivat vain, että puvun pitäisi olla tiukka.
  2. #2
    Kyllä nuo omat tixtexini olen aina hankkinut niin että on hiukka "kasvuvaraa" = alle voi tilanteen niin vaatiessa jättää myös ns. tavalliset vaatteet (yleensä alla on ns. tekninen alusasu) ja kohteessa vaan sulloo tuo ajokamppeet laukkuihin, vaihtaa popot kävelykenkiin ja ei kun menox. Niin ja tuleehan tuo kasvuvara jo muutenkin tarpeen, nuo ajovermeet kun tuppaa aina kummasti "kutistumaan" talvisäilytyksessä, liekö väärät olosuhteet vai mitä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  3. #3
    Lainaa lasimies kirjoitti Katso viesti
    Olenkin yrittänyt tuloksetta etsiä netistä pukuja, jotka voisi vain kiskaista tavallisten vaatteiden päälle. Matkan päätyttyä voisi puvun sitten ottaa pois ja pakata takalaukkuun. Mutta onko niin, ettei tällaisia ole lainkaan saatavilla? Jos näin on, johtuuko se turvallisuusasioista, esim. siitä että suojukset eivät pysy paikallaan onnettomuustilanteessa? Tai siitä, että puku olisi liian väljä ja lepattaisi tuulessa?
    Osittain ollaan sen äärellä mitä se ”normaalit vaatteet” käsitteenä pitää sisällään, ja osittain siinä, että mitä se ”tiukka” puku oikeasti tarkoittaa. Jos ostat keskimääräisen tekstiiliajopuvun sellaisessa koossa, että lämpövuori paikallaan olo ei ole kuin seipään niellyt, niin todennäköisesti sinne alle lämpövuoren irroittamisen jälkeen mahtuu siedettävästi yllättävänkin moni vaatekappale. Toki joku pikkutakki tai hiphopmittakaavan farkut on vähän eri mittakaavan haaste kuin t-paita ja ohuet puuvillakesähousut.

    Väljyyden suhteen aina ollaan jonkinlaisessa kompromississa mukavuuden, suojaavuuden, käytännön käytettävyyden ja tuulessa lepattamisen suhteen. Lepatusongelma on pienempi puvuissa joissa goretex-kalvo on laminoitu pintakankaaseen vaikka koko olisi vähän väljempikin. Ainakin Rukan puvuissa on nykyään myös erilaisia stretch-kankaita, joilla osaltaan parannetaan istuvuutta ja toisaalta mahdollistetaan liikkuvuutta vaikka alla olisikin vähän paksummin vaatetta. Rukkaa itse uskallan jokseenkin varauksetta suositella, hintaa sillä toki on.
  4. #4
    Jos/kun lämpötilat on riittävän korkeat, niin kyllä toi on itsensä kiusaamista. Ei nykymaailmassa ihmisiä sun kalsarit niin paljoa kiinnosta tai häiritse, etteikö ajokamoja voi vaihtaa kevyempään missä vaan kadun varressa.
  5. #5
    Kun kesä ja lämpö tulee, niin arkivaatteet ajopuvun alla on aika mahdoton yhtälö. Jotain ajofarkkua tai vastaavaa kannattanee miettiä, jos pyörii lähinurkissa. Sehän se moottoripyöräilyn paskin puoli on, että kun mennään hellelukemiin, niin parempia pysyä ajoviiman viilentämänä pyörän päällä kuin tehdä turistikierroksia ajokamoissa hikoillen.
    Yön yli reissuilla järkevintä on heittää kamat hotelliin ja jalkamiehenä tutustumaan ympäristöön.
    Ja kuten yllä mainitti, niin jos sitä vaatteiden vaihtoa haluaa harrastaa ja laukuiss on tilaa, niin tuskin se ketään kiinnostaa.
  6. #6
    Reissukaverini käyttää ajonpuvun alla jotain juoksushortseja tms. Ajokamppeensa on joku geneerinen tixtex. Mutta tosiaan kun tepastellaan pidemmän aikaa jossain nähtävyydessä hän vaan heittää ajokamat takahudlariin. Miten se niin helposti onnistuu niin jujuna taitaa olla että ajokenkänkänsä ovat hyvin matalavartiset ja vähä väljät niin ne saa nopsaan pois jalasta ja housut lähtee lähestulkoon yhtäaikaa samalla liikkeellä. Onko turvallisin mahdollinen varuste niin siitä voi keskustella. Hän on aika fitissä kunnossa joten kaikki kamppeet istuu aika väljästi. Jotain sotilaallista siinä jäbässä myös on... Kun vaatteidenvaihtokäsky on annettu niin se suoritetaan eikä jäädä nysväämään.

    omat ajokamppeet Klimiä olikohan malli carlsbad ? Jokatapauksessa housuissa pitkät ilmastointiräppänät.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  7. #7
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Kun kesä ja lämpö tulee, niin arkivaatteet ajopuvun alla on aika mahdoton yhtälö. Jotain ajofarkkua tai vastaavaa kannattanee miettiä, jos pyörii lähinurkissa. Sehän se moottoripyöräilyn paskin puoli on, että kun mennään hellelukemiin, niin parempia pysyä ajoviiman viilentämänä pyörän päällä kuin tehdä turistikierroksia ajokamoissa hikoillen.
    Mä vaan lakkaan ajamasta, kun lämpö nousee noihin lukemiin, tai sitten ajelen illalla/yöllä viileämmässä... Kieltämättä viime vuosina on tullut ajeltua lähinnä keväällä ja syksyllä, kun on ollut noita hulluja helteitä.

    Tosin konttorille oli just kesällä helppo mennä, kun jätti t-paidan ja sortsit ajokamojen alle ja toimistolla otti ajokamat pois. Ajokengät vielä vaihtoi toimistosandaaleihin, niin ei kerenny hiki tulla, kun oli työvalmiudessa.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  8. #8
    Minulla on Rukan gore-haalari, joka ei tosin juurikaan suojaa muulta, kuin säältä.


    https://www.motouutiset.fi/fi/mootto...ir-haalari.htm

    Ensiksi miettisin varusteita, jotka näyttäisivät sellaisilta, joiden kanssa voi oleilla perillä. Voiko liikkua nahkatakissa ja ajofarkuissa, vai pitääkö olla kulmahousut ja pikkutakki päällä.

    Joku tuollainen Rukan haalarin alla voisi olla hyvä ja siihen irtopolvisuojat.

    https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...MaAlKBEALw_wcB


    Huomatkaa käännös.testattu parhaiden ammattilentäjien toimesta.

    Kun on sitten joskus kokeneempi kuski, niin silloin voi myös miettiä, että tarvitseeko suojata muuta, kuin kriittiset kohdat. Itse olen kerran kontannut kolmeenkymmeneen vuoteen, sillä ajotapa on turvallisuuden ehdoton ykkösasia ja loppupeleissä suojat auttavat vain pienissä onnettomuuksissa. Moottoripyörää on oikeastaan aika vaikea saada kaatumaan, jos ei hölmöile.

    Kuumalla kelillä minulla on ajotakkiana mesh-paneloitu tyylikäs nahkatakki ja siinä päällä "paukkuliivi", koska pään jälkeen tärkeintä on suojata niska.Selkäpanssareista ei ainakaan sen yhden trauma-lääkärin mielestä ole juuri suojaa.

    Tuon suojaamistarpeen joutuu kyllä loppupeleissä itse päättämään.
    Viimeksi muokannut: oili; 16.05.2023 klo 08:20.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Minä ostin Eurobikerista keskihintaisen touring-puvun ajatuksella, että kun vuoret on pois, niin sopii tavallisten vaatteiden päälle. Pari kertaa kokeilin ja ei vakuuttanut yhtään tuo tapa. Älyttömän epämukava olo ajaessa ja ei juurikaan nopeampi pukea tai riisua. Tai sitten pitäisi olla joku aivan älytön pellehermannikoko jottei ahdista.

    Nykyään on vaihtokamat mukana tai perillä odottamassa ja eikä juurikaan mene enempää aikaa puheutumiseen, mutta on mukava olo ajossa ja perillä.
    2x HD, 2x Savage
  10. #10
    lähtökohtana et sää siellä alla voi pitää mitään farkkuja. jos haluat farkut, niin sitten ajofarkut.

    mutta jos ostat sellaiset ohuet vaellushousun kaltaiset jotka on todella ilmavat, niin ne voi jättää ajohousujen alle eikä juuri muuta lämpötilaa. lisäksi osassa saa otettua lahkeet pois, eli tulee shortsit, jotka jättää alle. perillä otat housut pois ja laitat lahkeet takaisin.

    ylävartalon osaltahan ongelmaa ei ole kun teepaita siellä alla on joka tapauksessa aina.

    itsellä on lindstand housut, niistä lämpövuoret pois, niin vaellushousujen kaltaiset ohuet housut menee no problem alle. lisäksi lindstand housuissa on se hyvä, että niissä kalvo on vuoressa, joten kun otat vuoren pois niin katoaa myös kalvot, no ei ne vettä pidä, mutta ne on viileemmät ja hengittää ja reisissä on vetoketjut joilla saa lisää hengittävyyttä.

    silti ns yli 23asteen nekin on kaupunki yms arkiajoon liian kuumat, joten ajofarkut on paremmat ja niitä itse käytän, ilman suojia. pidän kuitenkin että jollain isolla pyörällä on aika vähän tarvetta polvisuojalle tai lonkkasuojalle. jos nätisti ajaa. jos vertaa esim vuokraskootteihin, niin paljon todennäköisempi sillä on loukkaantua ja kaatua pahasti, kun pyörällä. ei noi huvikseen kaadu. eikä kukaan niillä käytä suojia. edes kypärää

    pitää ottaa turvallisuudessa huomioon myös se, että virkeä henkinen tila on parempi suoja kuin suojat, joten painottelu siitä että mulla on kaikki suojat, mutta olen pyörtymässä tai ärtynyt suojien ja niiden kuumuuden takia. kumpi on parempi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    On vähän mennyt porukoilla yli tuo panssaroinnin tarve. Mielelläni itsekin ajelen maantienopeuksissa vain ja ainostaan nahkavarusteissa. Maastossa ja hiekkateillä menee kangaspuku. Kaupunkinopeuksissa kevyempikin riittää.

    Mutta talvella on pakko pitää toppavaatteita ja jopa haalareita ja erillisiä crossisuojia.

    Eli vastaus kysymykseen on: Joko riittävän tilava ilmava edullinen kankainen ajoasu/ housut, jonne mahtuu farkut alle tai tukevat työhousut täydennettynä haluttaessa irtosuojilla. Irtona saat polvisuojat ja suojakalsarit. Nahkatakki sopii arkeen ja juhlaan, joten sitä suosittelen käyttämään asfaltilla.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa. Kesämotoristit ovat toki herttaisia, pullantuoksuisia..hieman nössyköitä.

    Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Mad Croc 80cc
  12. #12
    Richa tekee oman ilmoituksensa mukaan juuri tällaisia normi vaatteiden päälle puettavia ajovaatteita.
  13. #13
    Kuumalla ajofarkut + nahkarotsi päällä duuniin. Ajofarkut kyllä edellyttää ilmastoitua toimistoa eli jos sisällä lämpötila huitelee 25-30 välillä, 8h alkaa tuntua pitkältä ajalta hautoa munia. Kuumina päivinä olen käyttänyt myös tuota edellä mainittua shortsit ja t-paita yhdistelmää ajopuvun alla.

    Joskus viileällä kelillä olen ajanut housut jalassa gorepuvun alla, josta lämpövuori otettu veks. Toimii, mutta ei kovin mukava. Yleensä vaihdan aina mielummin housut.

    Kengät joutuu kyllä myös aina vaihtamaan, jos pitää yhtään pidempään kävellä ja lähtee ajokengissä liikkeelle.
    Ducati XDiavel
    ex. Suzuki GSR600
  14. #14
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Mä vaan lakkaan ajamasta, kun lämpö nousee noihin lukemiin, tai sitten ajelen illalla/yöllä viileämmässä... Kieltämättä viime vuosina on tullut ajeltua lähinnä keväällä ja syksyllä, kun on ollut noita hulluja helteitä.
    Aika radikaali ratkaisu.

    Mitä vikaa on ajofarkuissa, ajolenkkareissa, mesh-takissa tai hupparissa?
  15. #15
    helteellä vaihdetaan nakupyörään. 10astetta viileämpi. Esim GS 15 astetta vastaa speed triplellä 25 astetta.

    25 gs llä on kuin yli 30 speed triplellä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  16.  
  17. #16
    Tuollaisen hoksin ja olisko mitä aloittaja tarkoitti? Aerostich Eikä kustanna kuin pari tonnia!
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator