Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Riittäisikö jollakin intoa selostaa tietämättömälle mitä kuuluu huipputason turvallisiin ajovarusteisiin päästä varpaisiin kaikki kerrokset mukaan lukien, a) Motocrossissa b) Endurossa ja c) miltä osin näiden lajien ajovarustevaatimukset poikkeavat toisistaan? Kiitos avusta.

    En löytänyt haulla aiempia topiceja MX ja Enduro varusteista vastaavanlaisesti, mutta ylläpito saa poistaa mikäli tämä olisi tupla.
  2. #2
    Amatöörisuhaajan crossisetti(minä itse):

    Crossisaappaat
    Polkkarit (old school)
    Crossisukat(pitkävartiset)
    Rintapanssari (old school)
    Hanskat
    Kypärä
    Lasit
    Crossiajohousut
    Crossipaita

    Sittenhän on näitä yläkropan suojia millä nimellä nyt menevätkään (yhdistelmä rintapanssari ja kyynärpääsuojia samassa setissä) ja niskatukia myös näkee jonkin verran. Sitten on myös näitä useamman satasen maksavia polvisuojia, jotka suojannevat kohtuu hyvin vääntymisvammoilta. Jokainen valitsee settinsä oman harkinnan mukaan. Tuskin noista mikään on ns. ylivarustelua, mutta en ole kokenut esim noita 400+ euron polvisuojia tarpeellisiksi omiin köröttelyihin.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  3. #3
    Hanki myös niskatuki, enskalla vähän olen tässä vanhalla iällä ajellut hiljaa ja kaatuillut yhtenään minne sattuu, olen vähän naureskellut kun varusteita on päällä niin että hyvä kun pyörän päälle pääsee kiipeämään eli suojapaita, polvisuojat, lonkkasuojahousut ja niskatuki kypärän ja crossisaappaiden lisäksi. Sitten kerran sattui kunnolla päälleen alastulo reitin vastapattiin ja ajokaverilta lainattu Atlas niskatukihan se paljastui vallan erinomaiseksi keksinnöksi, olisi muuten voinut käydä huonosti kun pää taittui sivulle kääntyneenä taaksepäin koko kehon painon alla, nyt ei tullut edes niska juurikaan kipeäksi vaikka taisi oli taju kankaalla jonkun hetken.
    Born to be middle aged.
  4. #4
    Minulla on enskahommissa kengät, polvituet, selkäsuoja-rintapanssarikombo, kypärä ja hanskat. Niskatukea pidän välillä, on se parilta niskajumilta jo säästänyt mutta joissain tilanteissa haittaa näkyvyyttä kun ei pää käänny tarpeeksi ylös. Eniten se harvoilla krossirataretkilläni on häirinnyt, bermimutkasta ulostullessa ollaan sen verta kallellaan että eteen näkeminen vaatii pään nostoa ja silloin kypärä toppaa niskatukeen. Josta tajusin että en ole uuden kypärän kanssa tukea koittanutkaan, laitanpa takaisin.
    Kyynärsuojia yritän pitää myös mutta ne osaa puristaa käsiä ja se kun alkaa ärsyttää niin jäävät lojumaan hyllyyn.
    Polvitukiin olen eniten investoinut, katupyöräilijäksi tässä joutuu jos polvet hajoaa ja siihen taas hajoaisi pää. Ajoin käytetyillä EVS:llä pari vuotta mutta se nivel polven ja pyörän välissä pilasi tuntuman, Leattin infernaalisen kalliit C-framet kun on ulkopuolisella nivelellä, saan polvilla moposta kunnon otteen ja meno maistuu.
    Luulen että aika monella se menee vähän samalla lailla. Mahdollisimman hyvä suojaus mutta häiritseviä rojuja ei jaksa pitää. Ja turvallisuutta se sekin toisaalta on. Jos suojat haittaa menoa tarpeeksi ja kuski väsyy, tulee helpommin virheitä.

    Huippuatasoa tässä ei tosin ole kuin treenisykkeet, aktiivisen höntsäenduroharrastajan mietteitä omista kokemuksista ja vähän varikolla havainnoituakin.
  5. #5
    Entisenä katumotoristina ja nykyisenä adventure - enduromiehenä sanoisin että varustuksen ei tarvitse olla juurikaan kummempi mitä katumopoilussa. Kenkiin ja kypärään ehkä automaattisesti sijoittaa ensimmäisenä.
    Kenkien tarvitsee olla paremmin suojaavat koska on mahdollisuus sille että jalka jää puristuksiin vaikkapa pyörän alle kun kaadut. Kypärän sisällä tarvitsee hengittää paljon enemmän mitä katumoottoripyörä -kypärän sisällä, siksi tarvitaan leuan kohdalle tilaa.
    Sen jälkeen sitten vähän oman fiiliksen mukaan. Hanskojen ei tarvitse ehkä olla niin suojaavat kuin mitä katupyöräilyssä koska noissa enduro ja krossipyörissä on jo yleensä käsiä varten suojat.
    Selkä- ja rintapanssari olisi hyvä olla kunnollisia koska kaatumisia vain tulee enemmän kuin katumopoilussa.
    Itselläni on yksi isompi mälli takana ja 2 niskanikamaa siinä rytäkässä murtui. Ehkä olisin säästynyt jos niskatuki olisi ollut käytössä mutta siitä ei ole mitään varmuutta.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  6. #6
    Niskatuesta sen verran, että ainakin oman Leatt niskatuen säätöohjeissa sanottiin, että tuki ei saa rajoittaa pään luonnollista liikettä. Eli tuki piti säätää siten, että käänneltäessä päätä ääriasentoihin pitää ääriasennoissa tuntua kun kypärä alkaa ottaa tukeen kiinni, mutta ei saa rajoittaa liikettä. Ideana kait onkin rajoittaa vain ettei pään liikkeet mene normaalin liikkuvuusalueen ulkopuolelle onnettomuustilanteessa. Ohjeiden mukaan säädettynä en itse ainakaan edes ajaessa huomaa niskatuen olemassaoloa.
  7. #7
    Varmaan eroja kuskien anatomiassa ja suojien ja kypärien muotoilussa mutta ainakin minun niska ja tuo nykyinen tuki on vähän haastava. Muokkasin itseasiassa takaosan säätöä että sai laskettua pari senttiä alemmas kuin mitä vakiosäätö riitti mutta välillä tökkii yhä. Taisi olla EVS:n tuki.
  8.  
  9. #8
    Lainaa PTuru kirjoitti Katso viesti
    Niskatuesta sen verran, että ainakin oman Leatt niskatuen säätöohjeissa sanottiin, että tuki ei saa rajoittaa pään luonnollista liikettä. Eli tuki piti säätää siten, että käänneltäessä päätä ääriasentoihin pitää ääriasennoissa tuntua kun kypärä alkaa ottaa tukeen kiinni, mutta ei saa rajoittaa liikettä. Ideana kait onkin rajoittaa vain ettei pään liikkeet mene normaalin liikkuvuusalueen ulkopuolelle onnettomuustilanteessa. Ohjeiden mukaan säädettynä en itse ainakaan edes ajaessa huomaa niskatuen olemassaoloa.
    Sain lopulta aikaisiksi uuden kypärän kanssa koittaa. Nyt voi olla että riittää pystysuuntainen liikevara, osin siksi että Leattin kypärän lippa on aika lyhyt. Sivusuunnassa vähän rajoittaa mutta eipä tuo juuri ajoa haitannut paitsi kun meidän mopojonnea ajatin enskalenkillä ja sai olan yli vilkuilla ahkeraan.