Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 66:sta
  1. #31
    Lainaa JS75 kirjoitti Katso viesti
    Se että kokeneempi katukuski alkaa ite opetteleen rata-ajoa tähtäimenä nopea ryhmä on sama kun kuntohiihtäjä alkaisi itse opetteleen mäkihyppyä tähtäimenä SM-kisat.
    On lajin aliarvioimista ja/tai oman oppimis kapasiteetin yliarvioimista.


    Itse olen viitenä kesänä ratapäivillä käynyt ja tiedostan sen ettei keskihitaasta nopeampaan ole asiaa ilman ulkopuolisen neuvoja. Tai voisin ehkä keskinopeaan päästä käymällä useammilla ratapäivillä, mutta en sen pidemmälle kehittyisi.
    Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).

    Ite kehityin itseopiskeluna kadulta SM-kisoihin 4 rataviikonlopussa. Eka koulutuspäivä mihin menin oli KVR vuonna 2020 ku oli jo 2 vuotta kisoja alla. Ja tiedän monta tyyppiä joilla on kehitys vielä paljon paljon nopeampaaki ollu.

    Hiihto vs mäkihyppy oli aika raju vertaus, osuvampi olis ehkä yhdistetty, koska moni asia tulee kadulta jo messissä mutta nopeassa rata-ajossa on todella paljon opittavaa joka on täysin uutta.

    Opiskelumenetelmillä on hirveän suuri merkitys siihe kehittyykö nopeasti vai junnaako 10 vuotta paikallaan. Ei siihen välttämättä tartte professoria viereen oppiakseen matiikkaa, mutta tuo haasteita enemmän. Jos kehitys polkee paikallaan, niin ensimmäisenä kannattaa ottaa se hopeapinnoite käteen ja miettiä että voisinko kokeilla jotain erilailla.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #32
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).

    Ite kehityin itseopiskeluna kadulta SM-kisoihin 4 rataviikonlopussa. Eka koulutuspäivä mihin menin oli KVR vuonna 2020 ku oli jo 2 vuotta kisoja alla. Ja tiedän monta tyyppiä joilla on kehitys vielä paljon paljon nopeampaaki ollu.

    Hiihto vs mäkihyppy oli aika raju vertaus, osuvampi olis ehkä yhdistetty, koska moni asia tulee kadulta jo messissä mutta nopeassa rata-ajossa on todella paljon opittavaa joka on täysin uutta.

    Opiskelumenetelmillä on hirveän suuri merkitys siihe kehittyykö nopeasti vai junnaako 10 vuotta paikallaan. Ei siihen välttämättä tartte professoria viereen oppiakseen matiikkaa, mutta tuo haasteita enemmän. Jos kehitys polkee paikallaan, niin ensimmäisenä kannattaa ottaa se hopeapinnoite käteen ja miettiä että voisinko kokeilla jotain erilailla.


    Mun täytyy kyllä yhtyä tähän kommenttiin omien vähäisten kokemusten perusteella! Eka kausi ratailua takana ja uskon AT3, AT4 ja kesän rataharjoittelun riittävän nopeaan ryhmään. Toki tämä on vielä spekulaatio, mutta kyllä itsenäisellä harjoittelulla ja muutamalla koulutuspäivillä on täydet mahkut ajaa nopean ryhmän hidasta päätä!

    Enkä tosiaan pidä itseäni mitenkään lahjakkaana motoristina.
    10R -08
    Yamaha R6 -05
    Yamaha FZ1-N -08 (ex)
    Suzuki Gsxr-K4 (ex)
  3. #33
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).
    Tää on kyllä totta ja ihmisen aiempi harrastustausta vaikuttaa paljon. Otetaan esimerkki, jossa henkilö 1 on ajellut kadulla pari vuotta, mutta ei ole harrastanut aktiivisesti kierrosajan jahtaamista missään muodossa. Henkilö 2 taasen on ajellut moottoripyörällä lähinnä kadulla, mutta harrastuksena on ajanut virtuaaliympäristössä aktiivisesti kilpaa.

    Henkilön 1 pitää opetella ainakin seuraavat asiat (vähän yksinkertaistettuna.)
    - Ajolinjan perusteet täysin nollista.
    - Pyörän päällä liikkuminen
    - Jarruttaminen
    - Kaasuttaminen
    - Pikku hiljaa hankitaan ymmärys mikä tekee ajolinjasta nopean.

    Henkilö 1 käyttää esim. 50% oppimiskapasiteetista ajolinjan opetteluun ja loppupuoliskon ns. mekaaniseen tekemiseen.

    Henkilö 2 opettelee sitten nämä:
    - Pyörän päällä liikkuminen
    - Jarruttaminen
    - Kaasuttaminen.

    Ajolinja henkilölle 2 tulee rutiinilla. Muutama kierros haetaan, että mites tää "uus työkalu" oikein käyttäytyy ja entrataan linjaa sen mukaan. 100% oppimiskapasiteettia voidaan siis käyttää ns. mekaaniseen suorittamiseen pyörän päällä.

    P.S. Ja ajolinjalla tarkoitan tuossa yllä sekä ajolinjan tarkkuutta, että ymmärrystä siitä missä ja miten kierrosaikaa saadaan parannettua. Osaava kuski tietää missä paikoissa ns. rullailu on se nopein tapa, missä pienellä puskemisella saadaan etua tai milloin pitää vain malttaa odottaa sen kaasun kanssa.
    Superbike #7
  4. #34
    Noooo, myönnetään että hivenen kärjistetty kommentti itseltä ja turhaa yleistystä
    Myös nopean ryhmän käyttö mittarina oli turha yleistys kun tuo tavoitekehys nyt voi olla vaikka se SM taso.

    ”Kokeneella” viittasin meihin keski-iän ylittäneisiin. Kun on ajanu ”liian” pitkään kadulla on hapertuvaan selkärankaan ja pehmentyneeseen takaraivoon iskostunut tapoja joita on työlästä tunnistaa ja muuttaa.

    Nuoret oppii asioita nopeammin ja on sitä kuuluisaa nuoruuden intoa oppia. Toki tässäkin hajontaa on ja myös vanhemmista löytyy luonnonlapsia jotka innolla oppii.

    Mutta kyllä mielestäni koulutus / maksettu valmentaja on oikotie mikä nopeuttaa prosessia tai avaa mahdollisen tulpan kehityksessä. Myös mainitut AT -kurssit on tätä valmennusta ja mielestäni hyvä tavoite parilla sellaisella + omatoimisella päästä kesän aikana nopeaan ryhmään.
    Jossain kohtaa jokaisen luontainen oppiminen saavuttaa maksimin ja siinä kohtaa henkilökohtainen valmennus vie eteenpäin lajista riippumatta.

    Eli tämä oli vain kannanotto ketjun aloitukseen ja valmennuksen tarpeellisuuteen.

    Peiliin osaan katsoa ja tiedän miksi en kehity radalla.
    Toisen silmän tilapäinen (nyt 2 kesää takana) häiriö haittaa nopeusnäköä mikä tekee mutkiin tuloihin omat haasteet ja ratapäiviä on liian vähän kehittymiseen, riittää vain ylläpitoon (pari kesässä).
    Mutta kun olen vierestä seurannut valmennettavaa niin tämä ”oikotie” kiinnostaa ja luultavasti toisi uuden lisäkipinän lajiin. ”Tonneja” en tästä ole valmis maksaan kun oma aika ei riitä, mutta jotain kyllä ja siksi vaihtoehdot kiinnostaa
    Yamaha R1 -06
    Ex Yamaha Thunderace -00
    Ex Yamaha TZR 125 -90
    Tunturi Tiger -88

  5. #35
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tää on kyllä totta ja ihmisen aiempi harrastustausta vaikuttaa paljon. Otetaan esimerkki, jossa henkilö 1 on ajellut kadulla pari vuotta, mutta ei ole harrastanut aktiivisesti kierrosajan jahtaamista missään muodossa. Henkilö 2 taasen on ajellut moottoripyörällä lähinnä kadulla, mutta harrastuksena on ajanut virtuaaliympäristössä aktiivisesti kilpaa.

    Henkilön 1 pitää opetella ainakin seuraavat asiat (vähän yksinkertaistettuna.)
    - Ajolinjan perusteet täysin nollista.
    - Pyörän päällä liikkuminen
    - Jarruttaminen
    - Kaasuttaminen
    - Pikku hiljaa hankitaan ymmärys mikä tekee ajolinjasta nopean.

    Henkilö 1 käyttää esim. 50% oppimiskapasiteetista ajolinjan opetteluun ja loppupuoliskon ns. mekaaniseen tekemiseen.

    Henkilö 2 opettelee sitten nämä:
    - Pyörän päällä liikkuminen
    - Jarruttaminen
    - Kaasuttaminen.

    Ajolinja henkilölle 2 tulee rutiinilla. Muutama kierros haetaan, että mites tää "uus työkalu" oikein käyttäytyy ja entrataan linjaa sen mukaan. 100% oppimiskapasiteettia voidaan siis käyttää ns. mekaaniseen suorittamiseen pyörän päällä.

    P.S. Ja ajolinjalla tarkoitan tuossa yllä sekä ajolinjan tarkkuutta, että ymmärrystä siitä missä ja miten kierrosaikaa saadaan parannettua. Osaava kuski tietää missä paikoissa ns. rullailu on se nopein tapa, missä pienellä puskemisella saadaan etua tai milloin pitää vain malttaa odottaa sen kaasun kanssa.
    Tässä kohtaa varmaan pitäisi kysyä missä menee raja itse opiskelun ja valmennuksen välissä?

    Jos käy radalla ajamassa ja funtsii itse mitä siellä tekee varmaan kaikkien mielestä itse opiskelua.

    Katsoo ennen ratapäivää tube videon toisen ajamana. Vieläkö on itse opiskelua vai valmentamista?

    Tai jos kysyy kaverilta että miksi ajat tuon mutkan noin niin onko sekin itseopiskelua kun kuuntelee vastauksen. Vai jo valmentamista.

    Minun mielestä vain ensimmäinen vaihtoehto on itse oppinut muut on valmennettu.

    Ja uskallan väittää että harvassa on ne ihmiset jotka ajavat nopeassa täysin itseoppineina. Itse en tiedä ainakaan yhtää semmoista.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  6. #36
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Tässä kohtaa varmaan pitäisi kysyä missä menee raja itse opiskelun ja valmennuksen välissä?

    Katsoo ennen ratapäivää tube videon toisen ajamana. Vieläkö on itse opiskelua vai valmentamista?
    Eli jos luet kirjasta jonkin asian itsenäisesti ja kirja on jonku muun kirjoittama, ni se ei ole sun mielestä itseopiskelua?

    Täysin sama asia kuin että katsot itsenäisesti jonku muun tyypin onboard videota. Kyllä tuo itseopiskelua on. Sit jos joku opastaa videota sen edetessä, se on koulutusta.

    Tai jos moottoripyörä on niin lähellä sydäntä että se vääristää perspektiiviä ni kysytään näin :
    Näet naapurin pihalla kaks koiraa muhinoimassa. Olitko siis panokoulutuksessa vai opitko doggy style asennon itseopiskeluna?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #37
    Lainaa JS75 kirjoitti Katso viesti
    Se että kokeneempi katukuski alkaa ite opetteleen rata-ajoa tähtäimenä nopea ryhmä on sama kun kuntohiihtäjä alkaisi itse opetteleen mäkihyppyä tähtäimenä SM-kisat.
    On lajin aliarvioimista ja/tai oman oppimis kapasiteetin yliarvioimista.

    Itse olen viitenä kesänä ratapäivillä käynyt ja tiedostan sen ettei keskihitaasta nopeampaan ole asiaa ilman ulkopuolisen neuvoja. Tai voisin ehkä keskinopeaan päästä käymällä useammilla ratapäivillä, mutta en sen pidemmälle kehittyisi.
    Se mitä olen noita kokeneempia katukuskeja katsellut ja jopa opastanutkin, niin vaikka kaikilla olisi sopiva menopeli nopean ryhmän nopean puoliskoon, eikä mitään psyykkisiä tai fyysisiä esteitä sinne pääsyyn, niin silti jotkut pääsevät sille tasolle nopeasti, jotkut ei koskaan.

    Siinä vaiheessa voi ehkä miettiä sitä että mikä sen todellisen rajan asettaa; lajin vaativuus, oppimiskapasiteetti, vai itselle asetetut rajoitukset (tiedostetut ja tiedostamattomat).
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #38
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    ...vai itselle asetetut rajoitukset (tiedostetut ja tiedostamattomat).
    Tää on hyvä pointti, ja uskomattoman yleinen.

    Jostain kumman syystä valtaosalla ihmisistä on jonkinlainen mentaaliblokki päällä ku ruvetaan tekemään jotain uutta, harrastamaan uutta lajia, tai ottamaan tavoitteita lajissa. Oon viimeisen 10 vuoden aikana kuullut varmaan satoja kertoja tyyppien suusta että "kyl mä ny ehkä tähän pystyn, mut en IKINÄ tuu tohon pystymään" ... ja kuitenki tää heppu sitte jo puoli vuotta myöhemmin teki sen mitä heti ekana piti itelleen mahdottomana.

    Se on yllättävän vaikea asia saada se mentaaliblokki suodatettua ajattelumaailmasta pois, mutta äärimmäisen suositeltavaa koska se on yleensä se rajuin jarrupoljin kehityksessä. Eikä kyse oo pelkästään omien kykyjen mentaalisesta rajoittamisesta, vaan myöskin se "think outside the box". Eli jos tuntuu että jokin asia junnaa paikallaan, ni koita tehä hetken aikaa täysin eri tavalla vaikka se oiski väärä tapa, tai koita jotain juttua joka tuntuisi omaan päähän täysin järjettömältä.

    Muistan vieläki ku Kemorassa eka päivä tonnarilla ni mä LUULIN että nojasin nii maa perkeleesti pyörän selässä. Mut sit kaveri oli kuvannu suoran päästä yhen videon vastapalloon ni yllätys oli suuri ku ei se mun kroppa liikkunu mihinkää pyörän päältä, ainoastaan pää oli vähä vinossa alaspäin. Tämän nähneenä sit päätin että okei, huomenna sit roikun iha överisti vaik tippuisin pyörän selästä (eli tarkotus oli vain roikkua nii paljo ku mahdollista että tietäisi rajat) ... no sit ku roikuin jo siihe pisteeseen että "okei tää menee jo naurettavaksi" ... ja sit tulen varikolle ja nään videolta että "ai... noin se ilmeisesti PITÄÄ nojata" ... mutta ennenkuin sen teki ni tuntui täysin älyttömältä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  9. #39
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Tässä kohtaa varmaan pitäisi kysyä missä menee raja itse opiskelun ja valmennuksen välissä?
    .
    Itseopiskelu: Kaikki oppiminen, joka tapahtuu ilman toisen ihmisen aktiivista osallistumista. Itseopiskeluna toimii ajattelu, kokeileminen, lukeminen tai vaikkapa videon katselu.

    Valmentaminen: Toinen ihminen aktiivisesti osallistuu oppimisprosessiin, eli toisin sanoen kertoo mitä ja miksi juuri sinun pitäisi tehdä kehittyäksesi ja antaa suorituksesta palautetta.

    Noiden kahden välimaastoon sitten jää enemmän tai vähemmän harmaa alue, jossa voi halkoa hiuksia loputtomiin.
    Superbike #7
  10. #40
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Itseopiskelu: Kaikki oppiminen, joka tapahtuu ilman toisen ihmisen aktiivista osallistumista. Itseopiskeluna toimii ajattelu, kokeileminen, lukeminen tai vaikkapa videon katselu.

    Valmentaminen: Toinen ihminen aktiivisesti osallistuu oppimisprosessiin, eli toisin sanoen kertoo mitä ja miksi juuri sinun pitäisi tehdä kehittyäksesi ja antaa suorituksesta palautetta.

    Noiden kahden välimaastoon sitten jää enemmän tai vähemmän harmaa alue, jossa voi halkoa hiuksia loputtomiin.
    samaa mieltä ja vielä lisäyksenä se että kun kaveri ilmatteeks ja pyytämättä neuvoo on se vittuilua, mutta kun pyydät ja maksat samasta on se valmennusta
    Yamaha R1 -06
    Ex Yamaha Thunderace -00
    Ex Yamaha TZR 125 -90
    Tunturi Tiger -88

  11. #41
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Itseopiskelu: Kaikki oppiminen, joka tapahtuu ilman toisen ihmisen aktiivista osallistumista. Itseopiskeluna toimii ajattelu, kokeileminen, lukeminen tai vaikkapa videon katselu.

    Valmentaminen: Toinen ihminen aktiivisesti osallistuu oppimisprosessiin, eli toisin sanoen kertoo mitä ja miksi juuri sinun pitäisi tehdä kehittyäksesi ja antaa suorituksesta palautetta.

    Noiden kahden välimaastoon sitten jää enemmän tai vähemmän harmaa alue, jossa voi halkoa hiuksia loputtomiin.
    Hyvät rajan vedot Nitrolla taas. Ja noihi kun peilaa niin olen edelleen sitä mieltä että itse opiskeluna kukaan ei aja nopeassa ryhmässä.
    Vai voiko joku oikeasti nostaa käden pystyyn ja sanoa että kyllä en ikinä ole keneltäkään saanut mitään neuvoa miten radalla ajetaan ennen kuin nopean ryhmän rajan aika meni rikki.
    Viimeksi muokannut: marko.fzs; 08.12.2022 klo 01:02.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  12. #42
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Pitäisi olla kuurosokea, sillä sen verran sakeana neuvoa puskee.

    Kyseinen tila aiheuttaisi vain omat käytännön haasteensa, joten puhtaasti teoreettinen tulokulma.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #43
    Intissä mulle opetettiin että "sotilaita ja koiria koulutetaan, muut opiskelee"...

    No anyways, paljon kuskeja seuranneena vois sanoa että yksi oppii vain vähän ajamalla ja enemmän omia ajojansa analysoimalla (keskustelemalla sparraajan kanssa), toinen lukee ajojen dataa ja vertaa refedataan (sparraajan), osaa siirtää sen opin ajamiseensa, kolmas tahkoaa kierrosta kierroksen perään ja ehkä sitten hitaasti oppii. Ja sitten on vielä monta muuta tapaa...

    Kehitystä kuitenkin tapahtuu vasta kun on intoa ja iloa ajamiseen ja luottoa vehkeisiin/renkaisiin. Esim. kaadot sekoittaa oppimisprosessin joskus pitkäksi aikaa.

    Eniten kuulemani neuvo niin kouluttajilta kuin muiltakin on "aja kovempaa"

    Tää on toiminut mulla hyvin. Pitää vain ylittää se Privakin mainitsema "jarru" aivoissa. "Ylitä itsesi" - kehityt....
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  14. #44
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Hyvät rajan vedot Nitrolla taas. Ja noihi kun peilaa niin olen edelleen sitä mieltä että itse opiskeluna kukaan ei aja nopeassa ryhmässä.
    Vai voiko joku oikeasti nostaa käden pystyyn ja sanoa että kyllä en ikinä ole keneltäkään saanut mitään neuvoa miten radalla ajetaan ennen kuin nopean ryhmän rajan aika meni rikki.
    Jep!

    Kerkesin 1 päivän ajaa Kemorassa ni 1:17.2... Seuraavana päivänä kuuntelin vääriä neuvoja naapurin teltasta ni 1:15.2. Mutta sitä ennen ei kukaan sanonu mulle mitää rata-ajamisen tekniikasta. Aika lailla yksin tän lajin kanssa oli ennen vuotta 2018 jolloin Nitrous anto Alastarolla ja Motoparkissa hyviä vaihdevinkkejä. Mutta neki radat opettelin ajolinjat ihan videota katsomalla.

    Ja mitä tulee ajolinjojen opettelemiseen, ni MotoGP lähetykset on ollu kivoja apuvälineitä katsoa + 14-vuotiaasta asti F1 pelejä grindaamalla pääsi aika hyvään käsitykseen miten nopea linja muodostuu.

    Tuossa tuo ekan ratapäiväni nopein kierros. Jos ihmettelette miksei linjat pysy, ni syy on 200 kierrosta vanha eturengas Plus että tekniikka oli tasoa paahtoleipä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  15. #45
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    ^
    Pitäisi olla kuurosokea, sillä sen verran sakeana neuvoa puskee.

    Kyseinen tila aiheuttaisi vain omat käytännön haasteensa, joten puhtaasti teoreettinen tulokulma.
    Totta turiset
    Tuossa tiedon tulvassa se epäkohta yleensä onkin. Jotkut sitä eivät vaan jostain syystä käsitä tai halua nähdä.
    Onhan omallekin kohdalle sattunut monta tapausta että päivän aikana ajetaan jo nopeassa. Mutta poikkeuksetta taustalla on ollut jotain historiaa, miksi ajaminen on ollut niin helppoa. Yksi taisi olla ajanut jäärataa autolla koko ikänsä, toinen oli ajanut karttinkia koko nuoruuden. Jotkut tahkonut simulaattorilla rataa koko ikänsä jne. Mutta näitä luonnon superlahjakkuuksia jotka ovat nostaneet itsensä nopeaan ryhmään ilman mitään "valmennusta" ei kyllä ole osunut kohdalle vieläkään.
    Kuten Nitro tuolla yllä hyvin summasi niin avauksen ja jarrun oppii nopeasti jos muu homma on jo takaraivossa.

    Ja kuten yllä mainittu niin mitä hauskempaa oppiminen on sen nopeammin se tapahtuu. Osa oppii kokeilemalla osa lukemalla, osa videota tuijottamalla. Oikeastaan pääasia että löytää sen oikean tyylin itselle oppia. Sillä pääsee jo pitkälle. Välillä sen oppimistyylin löytäminen on se suurin valmentajan tehtävä. Ei niinkään jonkin teknisen asian selittäminen.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  16. #46
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti

    Eniten kuulemani neuvo niin kouluttajilta kuin muiltakin on "aja kovempaa"

    Tää on toiminut mulla hyvin. Pitää vain ylittää se Privakin mainitsema "jarru" aivoissa. "Ylitä itsesi" - kehityt....
    En tiedä sopiiko tämä kuinka hyvin asfalttiradalle, mutta crossissa oli aikoinaan hyvä tapa kehittyä ajamalla itseä hiukan nopeampaa kuljettajaa vastaan.
    Jarru aivoissa hävisi leikillisessä kisatilanteessa kummasti.

    Satunnaisesti siinä vaiheessa kun tuntui, että nyt mennään kovaa, saattoi radalla olla joku maamme ykköstykeistä, jonka jälkeen oma vauhti ei enää tuntunutkaan kovalta.
    Ihmetteli vain miten tuo mahdollista.
  17. #47
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    En tiedä sopiiko tämä kuinka hyvin asfalttiradalle, mutta crossissa oli aikoinaan hyvä tapa kehittyä ajamalla itseä hiukan nopeampaa kuljettajaa vastaan.
    Jarru aivoissa hävisi leikillisessä kisatilanteessa kummasti.

    Satunnaisesti siinä vaiheessa kun tuntui, että nyt mennään kovaa, saattoi radalla olla joku maamme ykköstykeistä, jonka jälkeen oma vauhti ei enää tuntunutkaan kovalta.
    Ihmetteli vain miten tuo mahdollista.
    Toimii ihan asvaltti radallakin. Itse tehnyt joskus aikoinaan oman ennätyksen Kallion Mikan perässä kun Mika ajoi yhdellä kädellä kyynärpää tankilla taakse päin katsellen. Tekeminen helpottuu huomattavasti kun yrittää pysyä verrokin vauhdissa ja linjalla.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  18. #48
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Toimii ihan asvaltti radallakin. Itse tehnyt joskus aikoinaan oman ennätyksen Kallion Mikan perässä kun Mika ajoi yhdellä kädellä kyynärpää tankilla taakse päin katsellen. Tekeminen helpottuu huomattavasti kun yrittää pysyä verrokin vauhdissa ja linjalla.
    Tuossa perässä roikkumisessa on vain se ongelma, että siinä monesti jää oppimatta se tärkein, eli miksi se linja on nopea. Jos vain sokeasti apinoi ajolinjaa nopeammalta, voi päästä ko. radalla ihan hyviinkin kierrosaikoihin, mutta kun oikea ymmärrys ajolinjasta puuttuu, on kuski sitten toisella radalla täysin eksyksissä. Tuon takia en nykyisin enää mielellään vedä ajolinjanäytöllä vauhtia vaan keskityn ennemmin siihen, että opetettava ymmärtää miksi tietyssä paikassa ajetaan juuri sillä tavalla. Ja tuon opettaminen on melko helppoa, kun mutkia on käytännössä vain kolmea erilaista.
    Superbike #7
  19. #49
    Tuo oma toteamus ei liittynyt siihen, että perusajolinjat olisivat hakusessa ja niitä treenattaisiin, vaan aivoissa olevan "jarrun" poistamiseen.

    Kilpailutilanne hiukan itseä paremman kanssa on hyvä tuon "jarrun " avaamiseen.

    Samalla tasolla oleva hannaa ihan samalla tavalla, kuin itsekin.
  20. #50
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Jotkut tahkonut simulaattorilla rataa koko ikänsä jne.
    Ai nytkö tääki on jo sun mielestä valmennusta vaikkei kukaan ois sanonu halaistua sanaa opetellessa?

    Eli sun mielestä määritelmä "luonnonlahjakkuus" on sellainen jolle vedettiin myssy päähän ekat 18 vuotta elämästään, ei saanu kävellä, juosta, katsella ympärilleen, eikä ees pilkkoa ruokaansa ite. Ja sit ku myssy vedetään ekan kerran päästä pois ni tonnarin selkään samantien ja jos ei mee nopeeseen ryhmään ni ei oo luonnonlahjakkuus?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  21. #51
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    .

    Kilpailutilanne hiukan itseä paremman kanssa on hyvä tuon "jarrun " avaamiseen.
    Joskus aikanaan, kun aloittelin kisahommia, pystyin yhden kisastartin aikana käymään läpi nämä tunnetilat: ei hitto, että nää tyypit vetää kovaa -> no ei ne nyt niin kovaa ajakaan kun tässä pysyy perässä -> mitenkäs noista pääsee ohi
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  22. #52
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuossa perässä roikkumisessa on vain se ongelma, että siinä monesti jää oppimatta se tärkein, eli miksi se linja on nopea. Jos vain sokeasti apinoi ajolinjaa nopeammalta, voi päästä ko. radalla ihan hyviinkin kierrosaikoihin, mutta kun oikea ymmärrys ajolinjasta puuttuu, on kuski sitten toisella radalla täysin eksyksissä. Tuon takia en nykyisin enää mielellään vedä ajolinjanäytöllä vauhtia vaan keskityn ennemmin siihen, että opetettava ymmärtää miksi tietyssä paikassa ajetaan juuri sillä tavalla. Ja tuon opettaminen on melko helppoa, kun mutkia on käytännössä vain kolmea erilaista.
    Näin hän se on. Pelkällä apinoimisella oppiminen jää taka-alalle ja kun verrokki häviää edestä niin palataan samoihin virheisiin.
    Itse kyllä käytän tuota linja näyttöä mutta lisään siihen keskustelun miksi mitäkin asiaa linjassa kannattaa suosia.
    Joillekin tehokkaampaa on selittää asia ja sitten mennään ajamaan. Toisille lamppu syttyy helpommin kun on saanut tehdä huomioita ja ne selitetään ajon jälkeen auki.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  23. #53
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Joskus aikanaan, kun aloittelin kisahommia, pystyin yhden kisastartin aikana käymään läpi nämä tunnetilat: ei hitto, että nää tyypit vetää kovaa -> no ei ne nyt niin kovaa ajakaan kun tässä pysyy perässä -> mitenkäs noista pääsee ohi
    Muistan niin elävästi kun Miika ajoi perässä ja kertoi varikolla että et pääse ohi jos ajat ohitettavan kanssa sitä väärää linjaa. Sulla on parempi linja kun saat edellä ajavan kiinni älä muuta sitä hölmö
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  24. #54
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Joskus aikanaan, kun aloittelin kisahommia, pystyin yhden kisastartin aikana käymään läpi nämä tunnetilat: ei hitto, että nää tyypit vetää kovaa -> no ei ne nyt niin kovaa ajakaan kun tässä pysyy perässä -> mitenkäs noista pääsee ohi
    Kirjoittaessani seuraavan olin hiukan epätarkka: "Satunnaisesti siinä vaiheessa kun tuntui, että nyt mennään kovaa, saattoi radalla olla joku maamme ykköstykeistä, jonka jälkeen oma vauhti ei enää tuntunutkaan kovalta.
    Ihmetteli vain miten tuo mahdollista."

    Yksi noista saavutti pari lajin MM-mitallia, joten kovin monella ei tullut missään vaiheessa mieleen, että ei ne nyt niin kovaa ajakaan.
  25. #55
    Onko se valmennusta vai itseoppimista, jos ymmärtää alustagurun kommentin väärin ja sen takia ajaa väärin ainakin yhden kesän? Kun kuulin, että kaasutus ja jarrutus vaikuttaa geometriaan, niin ymmärsin, että sitä pitää välttää ja ajelin mutkia tasakaasulla läpi tai ainakin pyörää häiritsemättä. Oli siinä oma oppiminen pois sitten seuraavana suvena.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  26. #56
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa rantaile kirjoitti Katso viesti
    Onko se valmennusta vai itseoppimista, jos ymmärtää alustagurun kommentin väärin ja sen takia ajaa väärin ainakin yhden kesän? Kun kuulin, että kaasutus ja jarrutus vaikuttaa geometriaan, niin ymmärsin, että sitä pitää välttää ja ajelin mutkia tasakaasulla läpi tai ainakin pyörää häiritsemättä. Oli siinä oma oppiminen pois sitten seuraavana suvena.
    Eikös ne opeta noilla kadulla järjestettävillä ennakoivan ajon kursseilla että kaarteet ajetaan tasakaasulla. Eli oikein ymmärretty mutta paikka vain väärin
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  27. #57
    Lainaa rantaile kirjoitti Katso viesti
    Onko se valmennusta vai itseoppimista, jos ymmärtää alustagurun kommentin väärin ja sen takia ajaa väärin ainakin yhden kesän? Kun kuulin, että kaasutus ja jarrutus vaikuttaa geometriaan, niin ymmärsin, että sitä pitää välttää ja ajelin mutkia tasakaasulla läpi tai ainakin pyörää häiritsemättä. Oli siinä oma oppiminen pois sitten seuraavana suvena.
    Virhe tapahtuu siinä vaiheessa kun pitää ketä tahansa guruna.
    Ja seuraava virhe kun tyytyy gurun antamaan yksittäiseen asiaan.
    Josta päästään takaisin siihen varsinaiseen ongelmaan, eli oman pääkoppansa ymmärtämiseen ja toimimiseen sen kanssa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #58
    Kyllä se ihan guru on ja huollon yhteydessä sanoi, että nuo vaikuttaa geometriaan eikä ollut miksikään vinkiksi tarkoitettu. Pelkka toteamus muun alustaan liittyvän ohella. Talven aikana se sitten jalostui ajotekniikaksi. Silloin tuli muutenkin ajettua vielä radalla fiilispohjalta sen kummempia miettimättä tekemistä.
    Viimeksi muokannut: rantaile; 09.12.2022 klo 17:56. Syy: typo
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  29. #59
    Lainaa rantaile kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se ihan guru on ja huollon yhteydessä sanoi, että nuo vaikuttaa geometriaan eikä ollut miksikään vinkiksi tarkoitettu. Pelkka toteamus muun alustaan liittyvän ohella. Talven aikana se sitten jalostui ajotekniiksi. Silloin tuli muutenkin ajettua vielä radalla fiilispohjalta sen kummempia miettimättä tekemistä.
    Viilataan sen verran että "jos pitää yhtään ketään guruna". Siinä kun on se kuoppa että kaikenlainen palvonta johtaa aina asenteen vääristymiseen sitä tietoa kohtaan, ja soppa on valmis. Tunnetaan myös ilmiönä:"Ei sillä ole merkitystä mitä sanoo, vaan kuka sen sanoo..."
    Viimeksi muokannut: scuuba; 09.12.2022 klo 18:02.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #60
    Espanjassa keskari on täkäläinen nopee. Kaveri ku käy siellä snoo että paikalliset pikkutytötkin skootterilla vetää mutkateillä Suomi vetomiehistä ohi, et siinä voi miettii miksi näin pitää olla päätä vetää lujaa
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen