Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Parin Varadero-kesän jälkeen palasin takaisin Yamahan leiriin ostamalla 2006 vuoden FJR:n eli on uudempaa mallia.
    Koeajon tein liki kaatosateessa niin ein ihan hirveästi ehtinyt kamppeeseen tutustua mutta tuntui käteen sopivalta niin tehtiin kaupat. Nyt muutaman sadan kilometrin ajelun jälkeen on alkanut häiritsemään voimansiirron kolahtelu. Varsinkin kakkosvaihteella jos antaa rullata tyhjäkäynnillä niin saa varovasti vääntää kaasua niin, että tuntee kun on veto päällä. Sitten vasta kunnolla kaasua, muuten kolahtelee kardaani tai perä ja nytkäyttää. Kokeilin keskituella pyörittää paikallaan niin kyllähän siinä jonkinlainen klonksunta käy koko ajan kun on vaihde päällä ja rengas pyörii. Kardaani tai perä lonksuu. Kaveri jolla on samanlainen sanoi, että pieni klonksuminen kuuluu asiaan mutta tuo tuntuu nyt aika isolta lonksumiselta. Lienee syytä käyttää Yamaha-huollossa?
  2. #2
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Parin Varadero-kesän jälkeen palasin takaisin Yamahan leiriin ostamalla 2006 vuoden FJR:n eli on uudempaa mallia.
    Koeajon tein liki kaatosateessa niin ein ihan hirveästi ehtinyt kamppeeseen tutustua mutta tuntui käteen sopivalta niin tehtiin kaupat. Nyt muutaman sadan kilometrin ajelun jälkeen on alkanut häiritsemään voimansiirron kolahtelu. Varsinkin kakkosvaihteella jos antaa rullata tyhjäkäynnillä niin saa varovasti vääntää kaasua niin, että tuntee kun on veto päällä. Sitten vasta kunnolla kaasua, muuten kolahtelee kardaani tai perä ja nytkäyttää. Kokeilin keskituella pyörittää paikallaan niin kyllähän siinä jonkinlainen klonksunta käy koko ajan kun on vaihde päällä ja rengas pyörii. Kardaani tai perä lonksuu. Kaveri jolla on samanlainen sanoi, että pieni klonksuminen kuuluu asiaan mutta tuo tuntuu nyt aika isolta lonksumiselta. Lienee syytä käyttää Yamaha-huollossa?
    FJR:n kardaanista en tiedä, mutta mulla oli aikanaan Suzukin GS1100G -82, josta oli väännetty kardaanin kunigaspulttiin (kuvassa #1, ylempi) mutteri (kuvassa #17) turhan tiukalle, ja se oli katkaissut ko. pultin. Tuo pultti on ko. akselin päähän kierteytetty, ja kun se on erittäin kovaksi karkaistu, pinnapultti ei siihen olisi onnistunut. Oulun Moottorikoneistamo laittoi siihen pultin lämpösovitteella (180 mk), ja se on kestänyt ainakin 100 tkm, vekotin tietääkseni on vieläkin ajossa. Jos tuo ei olis onnistunut, hinta olis ollut ihan kelpo, uusi hammasnivel olisi kustantanut noin 6000 mk. Huomasin tuon, kun vaihteistoöljyn sulotuoksut kävivät nenään. Ja kyllähän se myös tarkemmin tutkiessa kolahteli. Rakenne on tuossa kuitenkin sellainen, että nelljä muuta pulttia (kuvassa #22) saa kardaaniakselin pysymään paikallaan. Ei sen Yamaha-huolto tarvi välttämättä olla, joka korjaamon tuo pitäisi osata korjata. En miekään tarvinnut tuon kanssa muuta apua kuin tuon lämpösovitteen.

    gs1100g-kulmahammas.jpg
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  3. #3
    Kardaanin spoorien vaselointi kannattaisi tsekata .
  4. #4
    Satunnaisena FJR:n kokeilijana kardaanin kyllä huomaa ajossa niinkuin melkein missä vaan pyörässä. Tuntuu just tuommosena klonksumisena ja jurinana tietyissä tilanteissa verrattuna ketjuvetoiseen.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  5. #5
    Mulla just löyty jumittunu ristikkonivel K1200S kardaanista. Ei sen pitäs lonksua ehjänä. Kaverilla on FJR enkä mä mitään välyksiä voimansiirrossa huomannu.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  6. #6
    vmpk:n sivuil oli juur jotai bemarin kardaanijuttuu...
  7. #7
    Mulla oli aikanaa tollanen K100RS-bemu, missä kardaani oli vielä yhdellä ristikkonivelellä. Siinä voimansiirrossa oli kyllä ihan reilusti klappia ja kuului asiaan. Esimerkiksi alle kävelyvauhtia ajellessa, kytkin pohjassa ja välillä sitä nostamalla kuului ihan selvä klonks.

    Jos funtsitaan tuota voimansiirtoa kokonaisuutena, kardaanivetoisessa on aika monta hammasvälitystä, joissa tuo pienikin klappi kertautuu isoksi. Ko. bemussa kun kone pitkittäin, ensimmäinen klappi löytyy kuivasta kytkinlevystä, kytkinakselin ja levyn välistä. Seuraava heti kulmavaihteesta vaihteistoon ja lisää itse vaihteistosta. Sitten tulee kulmavaihde kardaanille eli lisää välyksiä. Kardaaniristikossa ei yleensä välyksiä ole, mutta perässä on taas kulmavaihde. Eli, vähintään kaikissa hammaspyörissä voimansiirrossa on välystä. Ehjässä ristikossa yleensä ei, kuivassa kytkimessä on, märässä ei (?).
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  8. #8
    Mulla on ollut kaksi fjrää ja minusta se kloksui ja äänsi kuin kuorma-auton kardaani varsinkin keskiseisontatuella. Ykkönen kolahti joskus voimakkaasti sisään mutta ajelin molemmilla yhteensä 80tkm ilman mitään ongelmia ja varmaan seuraavat omistajat jatkaneet perinnettä. Tietenkin kun ei näe tai kuule tuota oiretta niin on huono minullakin verrata. Tyhjäkäynnin tuntumassa kaikki välykset voimistavat varmasti klonksuntaa, koska muutenkin ruiskun ohjaus ei ole ”parhaalla alueella” ja nykityttää.

    Ei fjr:n kardaania voi edes verrata johonkin vanhaan bemarin kardaaniin. Ainut ongelma, jonka olen kuullut on tm:n kestotesti jossa saivat.. jaa sekin taisi olla kytkin mikä paloi. Täytyy olla kovaa väärinkäyttöä saanut jos saa kardaanin tai kytkimen rikki. Matkapyörien käyttäjäkunta on kuitenkin rauhallisemmasta päästä.

    Toki jos se huolettaa niin käy seuraavassa huollossa tarkistuttamassa niin saat mielenrauhan ja kerro toki tännekin jos siellä on jotain vikaa niin voi vetää viivan seinään.
    1991: Suzuki R 50
    1993-95: Helkama AX 50
    2007: Honda CBF 600 S
    2008: Honda CBR 600 F
    2009: Suzuki 1250 Bandit S
    2010: Suzuki Hayabusa
    2011: Yamaha FJR1300
    2014: Yamaha FJR1300
    2017: Yamaha Super Tenere 1200
    2023: bmw r 1250 gs
  9. #9
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Mulla oli aikanaa tollanen K100RS-bemu, missä kardaani oli vielä yhdellä ristikkonivelellä. Siinä voimansiirrossa oli kyllä ihan reilusti klappia ja kuului asiaan. Esimerkiksi alle kävelyvauhtia ajellessa, kytkin pohjassa ja välillä sitä nostamalla kuului ihan selvä klonks.

    Jos funtsitaan tuota voimansiirtoa kokonaisuutena, kardaanivetoisessa on aika monta hammasvälitystä, joissa tuo pienikin klappi kertautuu isoksi. Ko. bemussa kun kone pitkittäin, ensimmäinen klappi löytyy kuivasta kytkinlevystä, kytkinakselin ja levyn välistä. Seuraava heti kulmavaihteesta vaihteistoon ja lisää itse vaihteistosta. Sitten tulee kulmavaihde kardaanille eli lisää välyksiä. Kardaaniristikossa ei yleensä välyksiä ole, mutta perässä on taas kulmavaihde. Eli, vähintään kaikissa hammaspyörissä voimansiirrossa on välystä. Ehjässä ristikossa yleensä ei, kuivassa kytkimessä on, märässä ei (?).
    Eikai tuollaisessa pitkittäiskoneisessa bemarissa nyt kolmea kulmavaihdetta ole voimalinjassa kun yhdelläkin pärjäisi (perä)?
  10. #10
    Joo eiköhän tuollaisessa K100 "buimurissa" ole kokolailla vähiten kulmavaihteita.

    Mutta aiheeseen:
    Ekaks varmaan kannatais tarkastaa sieltä takapyörän kulmavaihteen "vetopakasta" ne kumivaimentimet aka "dampperit", osa 11 linkin varaosakuvassa:
    [https://www.npm.fi/fi/varaosa-luette...6/33-takapyora

    Noilla on tapana vanhemmiten "kuoleentua" ja siitä sitten tulee klappia voimansiirtoon.
    Ketjuvetoisessa pelissä klapin näkee hyvin mutta FJR:stä en osaa sanoa kuinka hyvin tuo on piilotettu.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  11. #11
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Eikai tuollaisessa pitkittäiskoneisessa bemarissa nyt kolmea kulmavaihdetta ole voimalinjassa kun yhdelläkin pärjäisi (perä)?
    Hyvä kysymys. Itseasiassa en enää muista mistä olen tuollaiseen käsitykseen tullut, enkä onnistunut googlellakaan löytämään riittävän selvää kuvaa tuosta powertrainistä. Voi tosiaan olla kuten kerroit. Noh, väittäisin kuitenkin että keppivetoisessa on enemmän klappipaikkoja ehjänäkin kuin ketjuvetoisessa, puhumattakaan vielä kuivakytkimellisestä jollainen bemu siis oli.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  12.  
  13. #12
    Olen juuri nyt Saksassa 82000km ajetulla FJR:llä, pitääkö olla huolissaan? Ei tosiaankaan, kaikki mekaaniset laitteet pitää ääntä. Sen pyörän voi myös käynnistää kytkin pohjassa ja vaihde päällä, niin ei ykkönen kolahda...