Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Onko muilla sama juttu, että pyörä kulkee inan verran vasemmalle kallellaan? Mulle uusi pyörä, niin en tiedä onko ominaisuus vai johtuiko omasta ajoasennosta.. Vanhassa pyörässä tätä en huomannut (kawasaki vn 900), jossa on hihnaveto niin tuumailen, että johtuukohan tämä kallellaan kulku kardaanivedosta? Eikä siis mitenkään paljon, mutta kyllä sen huomaa. Renkaat ovat pari kolme sataa kilsaa ajetut, eli melkein uudet.
  2. #2
    Valtakunnan tiet on kallellaan ajosuuntaan nähden oikealle.
    Jos tiirailet edelläsi ajavia motoristeja, näyttää siltä, että jokainen ajelee vähän vasemmalle kallelleen.
    Tuo sama ilmiö näkyy maantiepyörien renkaiden kulumisessakin.
    Siis ihan normaali ilmiö.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    Mistä päättelet että pyörä kulkee vinossa? Ajoasennosta, vaiko renkaiden kulumasta?

    Renkaiden kulumisen perusteella tuota ei voi päätellä, ellei sitten samalla kerro missä kohtaa ajorataa pääasiassa tuppaa ajamaan.
    Pyörää on hyvä ajaa urien välissä kohdassa, jossa tie on mahdollisimman vaakasuorassa, just sen takia ettei kuluta toista reunaa ennen aikaisesti..

    Jos pyörä oikeesti kulkis vasemmalle kallellaan, pyrkisi se samalla lievästi kampeamaan vasemmalle.
    Mutta jos pyörä kuitenkin kulkee suoraan, taitaa kyse enempi olla optisesta harhasta?

    Tai sitten joku linjaus on väärä. Kulkeeko etu- ja takarengas samaa linjaa pitkin, vai jääkö tiehen 2 rinnakkaista jälkeä?

    Ja ei, en ole havainnut samaa kyllä omassa FJR:ssä
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  4. #4
    Tuo tien kaltevuus ja optinen harha tuntuisivat todennäköisimmiltä syiltä vinossa kulkemisen tuntuun. Tosin itse en ole kokenut em. tunnetta. En omalla FJR:lläni enkä muillakaan pyörillä, joilla olen ajanut.
  5. #5
    Lainaa Havis kirjoitti Katso viesti
    Mistä päättelet että pyörä kulkee vinossa? Ajoasennosta, vaiko renkaiden kulumasta?

    Renkaiden kulumisen perusteella tuota ei voi päätellä, ellei sitten samalla kerro missä kohtaa ajorataa pääasiassa tuppaa ajamaan.
    Pyörää on hyvä ajaa urien välissä kohdassa, jossa tie on mahdollisimman vaakasuorassa, just sen takia ettei kuluta toista reunaa ennen aikaisesti..

    Jos pyörä oikeesti kulkis vasemmalle kallellaan, pyrkisi se samalla lievästi kampeamaan vasemmalle.
    Mutta jos pyörä kuitenkin kulkee suoraan, taitaa kyse enempi olla optisesta harhasta?

    Tai sitten joku linjaus on väärä. Kulkeeko etu- ja takarengas samaa linjaa pitkin, vai jääkö tiehen 2 rinnakkaista jälkeä?

    Ja ei, en ole havainnut samaa kyllä omassa FJR:ssä
    Huomaan tuulilasista kun ajaessa katsoo suoraan eteenpäin horisonttiin, niin lasin yläreunan keskikohta on hieman enemmän vasemmalla. Vanhassa en sitä huomannut, koska siinä ei sellaista lasia ollutkaan. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin kun tällaisen merkille panin.
    Eikä kyllä kampea mihinkään suuntaan vaan nohevasti suoraan kulkee.
  6. #6
    Lainaa Triton kirjoitti Katso viesti
    Tuo tien kaltevuus ja optinen harha tuntuisivat todennäköisimmiltä syiltä vinossa kulkemisen tuntuun. Tosin itse en ole kokenut em. tunnetta. En omalla FJR:lläni enkä muillakaan pyörillä, joilla olen ajanut.
    Samaa itsekin pohdin. Huomaa ajaessa tuulilasin yläreunasta kun katsoo horisonttiin, niin lasin yläreuna on hieman vasemmalle puolelle kääntynyt.
  7. #7
    Lainaa ja.p.i kirjoitti Katso viesti
    Samaa itsekin pohdin. Huomaa ajaessa tuulilasin yläreunasta kun katsoo horisonttiin, niin lasin yläreuna on hieman vasemmalle puolelle kääntynyt.
    Jospa sulla on vaan se visiiri syystä tai toisesta vähän vinossa?

    Itse en kyllä hahmota kuinka voi katsoa horisonttiin niin että silmä tarkentaa samalla visiirin reunaan

    Alan olla sitä mieltä että jos asia ei ajamisessa aiheuta ongelmia koittaisin vaan sopeutua tilanteeseen.

    Varman päälle jos haluaa pelata, pyydä joku kaveri ajamaan hetkenaikaa sun takana ja tarkkailemaan sun ajoasentoa.
    Tiedä vaikka sun FJR:ssä ohjaustangon puolikkaat ei oo ihan symmetrisesti, ja istut vinossa?
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  8. #8
    Laita pyörään joku kallistusmittari.Vaikka joku pieni vesivaaka. Siitä näet kulkeeko pyörä vaaterissa. Toki se edellyttää myös vaaterissa olevaa tietä, jotta saisit tarkan mittaustuloksen.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  9. #9
    Enpä ole FJR:n omistajana tuollaiseen huomiota kiinnittänyt, kannattaa ajella mahd. mutkaisia teitä niin ei ehdi pleksin reunan vaateria tsiigaamaan...
  10.  
  11. #10
    En ole myöskään huomannut että kulkisi FJR vinossa. Tosin itse istun vinossa, joskus yrittänyt mittailla sitä mutta varmaankin jotain mittaheittoa lonkissa.
    FJR -17