Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Moi. Olen tässä muutaman vuoden ajellut Suzuki GSX 1100 G:llä ja tehnyt sellaisia keskipitkiä reissuja. 4000-6000 km parissa viikossa. Mikään varsinainen matkapyörähän se ei ole, mutta kyllä sillä on kaksi päällä menty ihan mukavasti.

    Nyt ajattelin tempaista ja ostaa käytetyn Yamaha FJR 1300:sen. Sitä on kehuttu sporttiseksi matkapyöräksi. Siis juuri mulle sopivaksi. Olen lueskellut ja etsinyt sopivaa. Yhden jo löysinkin, mutta joku ehti viemään pyörän mun nokan edestä. Olisi ollut sopivan hintainen ja sopivan vähän ajettu ja vuosimallia 2008.

    Olen lukenut, että aiemmissa malleissa eli 2005 ja sitä ennen valmistetuissa olisi tärinää 4000 kierroksen kohdalla.
    Niille, joilla tämä varsin mainio matkajuhta on, niin pitääkö tämä paikkansa ja miten häiritsevää se on?

    Olisi yksi pyörä, jossa on varsin maltilliset kilometrit, myytävänä ihan sopivaan hintaan mutta vuosimalli on 2002. Uskallanko ostaa sen?
    Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää pyörästä?
    Kannattaako mielummin sijoittaa vähän enemmän ja ostaa 2006 tai sitä uudempi?
  2. #2
    Lainaa eerolehtinen kirjoitti Katso viesti
    Moi. Olen tässä muutaman vuoden ajellut Suzuki GSX 1100 G:llä ja tehnyt sellaisia keskipitkiä reissuja. 4000-6000 km parissa viikossa. Mikään varsinainen matkapyörähän se ei ole, mutta kyllä sillä on kaksi päällä menty ihan mukavasti.

    Nyt ajattelin tempaista ja ostaa käytetyn Yamaha FJR 1300:sen. Sitä on kehuttu sporttiseksi matkapyöräksi. Siis juuri mulle sopivaksi. Olen lueskellut ja etsinyt sopivaa. Yhden jo löysinkin, mutta joku ehti viemään pyörän mun nokan edestä. Olisi ollut sopivan hintainen ja sopivan vähän ajettu ja vuosimallia 2008.

    Olen lukenut, että aiemmissa malleissa eli 2005 ja sitä ennen valmistetuissa olisi tärinää 4000 kierroksen kohdalla.
    Niille, joilla tämä varsin mainio matkajuhta on, niin pitääkö tämä paikkansa ja miten häiritsevää se on?

    Olisi yksi pyörä, jossa on varsin maltilliset kilometrit, myytävänä ihan sopivaan hintaan mutta vuosimalli on 2002. Uskallanko ostaa sen?
    Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää pyörästä?
    Kannattaako mielummin sijoittaa vähän enemmän ja ostaa 2006 tai sitä uudempi?
    Ainakin siinä 2004 vuosimallissa mitä koeajoin oli tuollainen ärsyttävä tärinä, 2006 vuosimallissa mikä on itellä ei ole tärinää. Tuo oma ajeltu nyt n. 50000.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  3. #3
    Mulla on 2004 eikä se sen enempää tärise kuin aiemmatkaan pyörät, kaikissa on joku kierroslukualue jossa resonointia esiintyy, mutta ei tuo ainakaan mulla häritsevää ole.
  4. #4
    2007 mallilla 60 tkm, en huomannut mitään erityistä tärinää. 2014 mallilla nyt joku tonni, ei huomautettavaa tuostakaan. Toki eri ihmiset varmaan mieltää asiat eri tavalla. 2007 mallissa TM kestotestin mukaan niin jäykkä kaasu että 600 km päivän jälkeen käsi niin kipeä että ei pystynyt jatkamaan. Sitäkään en huomannut, tosi noissa oli vielä vaijerikaasu.
    FJR -17
  5. #5
    Mulla oli 2002 ja 2007. Molemmissa kaasukahva tärisi niin, että oikean käden sormet tikutti vielä vartin tauolla. Gen1 jostain syystä lopetti tärinän, jos matkaukut oli täynnä tavaraa. Tuo 2007 oli pahempi, joten vaihdoin super tenereen ja ei ole tullut FJRää ikävä. Noissa on yksilöeroja. Jotkut tärrää toiset vähemmän.. vissiin uusimmassa on vihdoin päästy tärinästä.
    1991: Suzuki R 50
    1993-95: Helkama AX 50
    2007: Honda CBF 600 S
    2008: Honda CBR 600 F
    2009: Suzuki 1250 Bandit S
    2010: Suzuki Hayabusa
    2011: Yamaha FJR1300
    2014: Yamaha FJR1300
    2017: Yamaha Super Tenere 1200
    2023: bmw r 1250 gs
  6. #6
    Omistin vajaan ajokauden 2005 mallisen. Ei se kyllä häiritsevästi tärissyt, ehkä jossain 4500+ kiekin kohdalla oli jotain pientä resonanssia havaittavissa. Ei häirinnyt eikä mennyt tunto sormista. Ehkä näissä on yksilöeroja. Meikäläisen mittapuulla nämä on silkinpehmeitä ja todella smuutteja vehkeitä, etten sanoisi jopa liiankin hyviä ja tylsiä.
  7. #7
    Itellä ollu mallit -01, -06 ja -13. Hyviä pyöriä kaikki. Tuo -13 tuli ostettua uutena ja pari vuotta sillä tuli ajeltua. Mitään tärinäongelmia ei ollu ja vakkarilla sai käden lepuutettua jos muuten väsyi. Noiden vanhempien kanssa tuli jonkin verran painittua. Tärinää on aina tuollaisessa neloskoneessa. Sitä voi kuitenkin muutamalla tempulla vaimentaa.
    Imukanavat tulee laittaa synkkaan. Venttiilit jos säätää niin sitten vaatii kyllä aina synkkauksen. Ohjauslaakeri kannattaa vaihtaa (aina) kartiorullalaakereihin ja laittaa sopiva kireys siihen (n 20Nm). Tärinä kun tulee sen kautta ylös. Moottorin kiinnityspultit on hyvä kiristää oikeaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Kaasukahvaa pitää noissa vaijerimalleissa puristaa turhan paljon. Vastajousta voi vapauttaa yhden kierroksen, on helppo homma.
    FJR on hyvä pyörä vaikkakin puuttu noi kaksi sylinteriä.
    -MK-
  8.  
  9. #8
    Lainaa mikkotee kirjoitti Katso viesti
    Itellä ollu mallit -01, -06 ja -13. Hyviä pyöriä kaikki. Tuo -13 tuli ostettua uutena ja pari vuotta sillä tuli ajeltua. Mitään tärinäongelmia ei ollu ja vakkarilla sai käden lepuutettua jos muuten väsyi. Noiden vanhempien kanssa tuli jonkin verran painittua. Tärinää on aina tuollaisessa neloskoneessa. Sitä voi kuitenkin muutamalla tempulla vaimentaa.
    Imukanavat tulee laittaa synkkaan. Venttiilit jos säätää niin sitten vaatii kyllä aina synkkauksen. Ohjauslaakeri kannattaa vaihtaa (aina) kartiorullalaakereihin ja laittaa sopiva kireys siihen (n 20Nm). Tärinä kun tulee sen kautta ylös. Moottorin kiinnityspultit on hyvä kiristää oikeaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Kaasukahvaa pitää noissa vaijerimalleissa puristaa turhan paljon. Vastajousta voi vapauttaa yhden kierroksen, on helppo homma.
    FJR on hyvä pyörä vaikkakin puuttu noi kaksi sylinteriä.
    Minusta taas FJR on hyvä kakkospyörä, vaikka siinä on 2 sylinteriä liikaa (niin se tilanne kääntyy nurin kun oikein katsoo)

    Tärinöitä en muista erikseen panneen merkille, jäykän kaasun kylläkin.

    Tai jäykkä ja jäykkä. Nimittäin, tässä talven aikana pyörää välillä käyttäessä taidankin mielummin sanoa ettei se kaasu sen jäykempi ole kuin keskimäärin muissakaan.
    Se mikä vähän häiritsee on kaasun aivan turhan agressivinen vaste ihan minimaaliseen ranneliikkeeseen. Ja tämä tekee liiikkeellelähdöistä tarkkuutta vaativan. Tai semmoiset muistikuvat ajokaudesta jäi.

    Kohtahan sen pääsee palauttamaan mieleen paremmin
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")